Soma har sålt bra nog att ge utvecklarna mat på bordet

Robot
Soma har sålt bra nog att ge utvecklarna mat på bordet
Medlem
Soma har sålt bra nog att ge utvecklarna mat på bordet

Jag älskar SOMA! Bästa spelupplevelsen jag haft

Medlem
Skrivet av Oskmos:

Jag älskar SOMA! Bästa spelupplevelsen jag haft

Preach! Det var ett utav de bättre spelen jag spelat i mina senare dagar, helt klart.

Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

SOMA var helt jävla underbart!


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem

Håller med övriga! Soma var riktigt nice!

Gillar ni Soma kan jag rekommendera Alien Isolation och Firewatch (som har funnits länge och de flesta har nog spelat de redan jag vet ). Inte likadana spel men påminner på något sätt om varandra.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

MEG
Medlem

Soma var inte riktigt i min smak, men absolut inget dåligt spel...


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.

Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.

Medlem
Skrivet av undercover:
Skrivet av walter_iego:

Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.

Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.

Jag tror förvisso att Fictional Games bara är omkring 10 anställda om jag inte är felinformerad, men det är så klart mer än dessa som varit med och gjort spelet. Om man kollar credits för spelet så verkar det vara runt 200 personer (varav lite drygt 40 är voice actors) plus 6 andra företag som varit involverade (additional art, pr, testing etc). Dessutom är det inte bara de personer som varit med och gjort spelet som kostar pengar, så gör även lokaler, utrustning osv... Så att spelet kostat 54 miljoner att utveckla är nog ingen direkt omöjlighet...

Skrivet av undercover:
Skrivet av walter_iego:

Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.

Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.

Det var inte så jag menade.

Jag menade studion har jättestor talang, och de har säkert jobbat för mycket mindre pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

KoP
Medlem

Har bidragit till deras pengasäck men inte hunnit spela det än på PS4:an.

Hade dom velat håva in lite till hade dom ju kunnat ge ut spelet på Xboxen oxå.

Medlem

Riktigt tungt spel.! Har dock bara kommit halvvägs ungefär. Ska fortsätta när jag kommer hem. Är i Sarande, Albanien. Sol o bad. Å dryck...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av undercover:
Skrivet av walter_iego:

Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.

Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.

Finns nästan ingen indieutvecklare som betalar 30000kr i lön i genomsnitt, kollar vi på vad företaget har betalat ut i lön tidigare år ser vi att det ligger på ca 3-4 miljoner (per år) för 8-9 anställda -> http://www.allabolag.se/5568297666/Frictional_Games_AB

Uträkningen är lite tveksam dessutom. Steam tar troligtvis runt 30% från försäljningarna och genomsnittspriset kan säkerligen vara lägre också (framförallt på steam då väldigt stor del av försäljningarna brukar vara på rea).

Medlem
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av undercover:
Skrivet av walter_iego:

Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.

Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.

Finns nästan ingen indieutvecklare som betalar 30000kr i lön i genomsnitt, kollar vi på vad företaget har betalat ut i lön tidigare år ser vi att det ligger på ca 3-4 miljoner (per år) för 8-9 anställda -> http://www.allabolag.se/5568297666/Frictional_Games_AB

Uträkningen är lite tveksam dessutom. Steam tar troligtvis runt 30% från försäljningarna och genomsnittspriset kan säkerligen vara lägre också (framförallt på steam då väldigt stor del av försäljningarna brukar vara på rea).

Du har nog rätt i att lönen var lite högt estimerad. Givetvis tillkommer fler utgifter vilket egentligen bara stärker min poäng.

Inaktiv

Undrar hur mycket GOG tar av kakan jämfört med Steam? Det är bra att veta när man planerar inköp.

Medlem

Jag är en fegis när det kommer till skräckspel, så det blev en Lets play runda på Youtube med en väldigt bra spelare.

Tycker spelet var lite väl långt, men däremot ska studion ha A+ i atmosfär, känsla och storytelling.

Medlem

Fick det från humble bundle premurationen, riktigt bra.

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av undercover:
Skrivet av walter_iego:

Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.

Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.

Jag tror förvisso att Fictional Games bara är omkring 10 anställda om jag inte är felinformerad, men det är så klart mer än dessa som varit med och gjort spelet. Om man kollar credits för spelet så verkar det vara runt 200 personer (varav lite drygt 40 är voice actors) plus 6 andra företag som varit involverade (additional art, pr, testing etc). Dessutom är det inte bara de personer som varit med och gjort spelet som kostar pengar, så gör även lokaler, utrustning osv... Så att spelet kostat 54 miljoner att utveckla är nog ingen direkt omöjlighet...

steam ska ha sin kaka med och sen publishern ska ju ha den största kakbiten och sen det som blir över för utvecklarna

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av twilek:
Skrivet av undercover:
Skrivet av walter_iego:

Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.

Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.

Jag tror förvisso att Fictional Games bara är omkring 10 anställda om jag inte är felinformerad, men det är så klart mer än dessa som varit med och gjort spelet. Om man kollar credits för spelet så verkar det vara runt 200 personer (varav lite drygt 40 är voice actors) plus 6 andra företag som varit involverade (additional art, pr, testing etc). Dessutom är det inte bara de personer som varit med och gjort spelet som kostar pengar, så gör även lokaler, utrustning osv... Så att spelet kostat 54 miljoner att utveckla är nog ingen direkt omöjlighet...

steam ska ha sin kaka med och sen publishern ska ju ha den största kakbiten och sen det som blir över för utvecklarna

Frictional är både utvecklare och utgivare för Soma. En utgivare behövs egentligen inte om man håller sig till digitala downloads.

Medlem

Gillade Soma skarpt. Mkt nice stämning rakt igenom.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag gillade soma, okej, hade inte lika roligt med det som jag hade första gången jag lirade Amnesia the dark descent och Alien isolation men det var ett helt okej spel, värt vartenda öre.

1
Skriv svar