Röda Korset: "Kan spel vänligen sluta bryta mot Genèvekonventionerna?"

KoP
Medlem

Va? Tackar dom nej till gratis reklam? Det var det jä....

Medlem

Icke problem, använd inte symbolen är ju inte som att det inte går att lösa på annat sett.

Ibland tycker jag gamers reser taggarna lite för lätt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Herregud.. gå och lägg er, snälla.

Medlem

Till skillnad från vad många tror så var det inte påven och Frankrikes kung (eller lönnmördare) som sänkte tempelriddarna, utan ett olyckligt varumärkesintrång.

Medlem

Lykta till med det


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag minns att RuneScape för länge sedan blev tvungna att byta färg på korset på en sjuksköterskas "hatt" från röd till grön. Var antagligen samma sak.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

röda korset som en organisation är ett jävla skämt. Var det inte någon svensk politiker som lyfte miljontals kronor?
minns dessutom en chef i röda korset som lyfte hundratusentals kr för att renovera sitt hus, nivån på röda korset... 0

Skribent

Det här är en organisation vars uppgift är att hjälpa människor i nöd. Att de vill ha kontroll på var deras symbol syns är en extremt sund sak. Som organisation är det inte bara målet som fokus måste ligga på, utan även att se till att organisationen inte går under. Som någon skrev, vi gamers är extremt snabba på att vända taggarna utåt. Helt i onödan.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

För den naiva svensken som inte orkar googla som vanligt och tror allt farbror staten och media säger:

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=red+cross+corruption

Gräver ni bara lite på ytan av allt ni tror är sant lär ni se en annan verklighet småningom.
Det där med internet är bra för annat än bara multiplayer och facebook

Skribent
Skrivet av PsyX:

För den naiva svensken som inte orkar googla som vanligt och tror allt farbror staten och media säger:

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=red+cross+corruption

Gräver ni bara lite på ytan av allt ni tror är sant lär ni se en annan verklighet småningom.
Det där med internet är bra för annat än bara multiplayer och facebook

Ska hälsa min mormor det. Ska passa på att slänga diplomet för hennes tjänstgöring mellan 39 och 45.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av PsyX:

För den naiva svensken som inte orkar googla som vanligt och tror allt farbror staten och media säger:

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=red+cross+corruption

Gräver ni bara lite på ytan av allt ni tror är sant lär ni se en annan verklighet småningom.
Det där med internet är bra för annat än bara multiplayer och facebook

Ska hälsa min mormor det. Ska passa på att slänga diplomet för hennes tjänstgöring mellan 39 och 45.

Gör det, snacka med staten också så hon får ordentligt med stöd och allt hon behöver som en äldre medborgare i Sverige. Jag har hört många skräckhistorier om hur vi behandlar våra äldre.

Rama in diplomet istället. 39-45 var heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt andra tider då.
Dagens korruption har brutit alla gränser. Röda korset 45 och röda korset 2017 har nog inget gemensamt.

Medlem
Skrivet av Loltron:

https://www.propublica.org/article/how-the-red-cross-raised-h...

Röda korset är ju en korrupt fitt organisation som trollar bort donerade pengar.
Sååå. Larvigaste jag sett, dom förstör sin egna image.

Spel förstör den inte, health packs i spel funkar ju iaf i spelen
Bara ändra korset till grönt då. Men fortfarande totalt hyckleri.

Donera aldrig pengar till dom, om man ska donera kan man lika gärna hitta en godhjärtad individ i nämnt utsatt område som faktiskt bryr sig om lokalbefolkningen.

Tror inte du fattar hur trivialt det där är i förhållande till hur många röda korset hjälper varje år. Skit händer i precis alla organisationer.
Röda Korset är en av de viktigaste hjälporganisationerna i världen, vi snackar om hundratals miljoner människor som de hjälper på varje år, du snackar ju som om det handlade om den lokala bingoföreningen.

Medlem

Röda korset har ju verkligen första tjing på röda kors, inte som att kors använts sen vi lämnade grottorna eller så.

Genevekonventionen gäller förövrigt bara väpnade konflikter, Inte privatpersoner i fredstid. Det är bara Röda Korsets advokater som är ute och cyklar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gen%C3%A8vekonventionerna

Stäm England, Georgien och Tonga vettja. Eller varför inte ställa krav på Röda Korset själv, som kopierade sitt kors från Schweiz med omkastade färger.
Korset i sig kallas förövrigt för ett "grekiskt kors"

Medlem

Det är lustigt, för när jag ser korset tänker jag alltid på sjukvård generellt mer än en specifik organisation. Normalt sätt förknippar jag det också med något bra och positivt, t o m ifall jag ser det i ett spel. Det är fantastiskt att det finns så många anslutna som vill hjälpa och brinner för det världen över, och just därför sticker det i ögonen när pengarna inte alltid går dit de borde.
Det här med att klanka ner på spelutvecklare känns ju också som ett slöseri på både tid och resurser, för en struntsak dessutom.

Ska Riksbanken och bönderna börja grina över att guldfärgade mynt syns som loothögar i diverse spel också? Valutan är ju också viktig och ifall folk som spelar tv-spel får för sig att den ligger och skräpar på marken till höger och vänster så blir ju även den urvattnad och vad händer med mjölkpriserna då?

Medlem
Skrivet av henkka:

Eller varför inte ställa krav på Röda Korset själv, som kopierade sitt kors från Schweiz med omkastade färger.

Röda Korset grundades av en Schweizare så det är nog inga problem. Du kan sluta reta upp dig på det.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av henkka:

Eller varför inte ställa krav på Röda Korset själv, som kopierade sitt kors från Schweiz med omkastade färger.

Röda Korset grundades av en Schweizare så det är nog inga problem. Du kan sluta reta upp dig på det.

Inget jag retar upp mig på annnat än Röda Korsets immaterialrättsjurister. Samma skrot och korn som alla andra i den branschen, skrupellösa skojare. Uppenbarligen så handlar det bara om business i detta fall. Att ett rött kors i ett spel skulle "förminska" det röda korset i krig (eller i vardagen för den delen) är givetvis bara trams. Detta handlar om att försöka ta kontroll över en symbol som inte är deras egendom till att börja med.

Medlem

Har dom inte lite fel grundtanke från början?!

Att folk blir programerade att ett rött kors mot vit bakgrund betyder hälsa är väll en BRA grej?!

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Loltron:

https://www.propublica.org/article/how-the-red-cross-raised-h...

Röda korset är ju en korrupt fitt organisation som trollar bort donerade pengar.
Sååå. Larvigaste jag sett, dom förstör sin egna image.

Spel förstör den inte, health packs i spel funkar ju iaf i spelen
Bara ändra korset till grönt då. Men fortfarande totalt hyckleri.

Donera aldrig pengar till dom, om man ska donera kan man lika gärna hitta en godhjärtad individ i nämnt utsatt område som faktiskt bryr sig om lokalbefolkningen.

Tror inte du fattar hur trivialt det där är i förhållande till hur många röda korset hjälper varje år. Skit händer i precis alla organisationer.
Röda Korset är en av de viktigaste hjälporganisationerna i världen, vi snackar om hundratals miljoner människor som de hjälper på varje år, du snackar ju som om det handlade om den lokala bingoföreningen.

Precis. Alla stora organisationer (och många små) hyser x antal rötägg. Det betyder inte att hela organisationen är genomrutten men tyvärr har en del människor väldigt svårt att se helheten.

Medlem

Röda Korset borde spela Angry Goy och tagga ner.


signatur
Medlem

Kära Röda Korset, att ni bedriver bedrägeri på människors lidande är mer urholkande av symbolen, än vad användningen av den i medialt sammanhang är.

Tack, godnatt.


signatur

Nämen!

Medlem
Medlem

Om man ser en ambulans med ett rött kors på tänker jag i första hand på, "här kommer kvalificerad sjukpersonal för att ge vård" = bra, positivt. Inte "här kommer röda korsets hjälporganisation i sin företagsbil" = businessjeppar som ska på möte. Är det så dom vill ha det!?

Även om man förstår vidden av varumärkesskydd så känns deras utspel lika befängt som att någon sorts organisation kräver att nödutgångs- och brandsläckarskyltar inte får förekomma i spel.

Medlem
Skrivet av FUtech:

Om man ser en ambulans med ett rött kors på tänker jag i första hand på, "här kommer kvalificerad sjukpersonal för att ge vård" = bra, positivt. Inte "här kommer röda korsets hjälporganisation i sin företagsbil" = businessjeppar som ska på möte. Är det så dom vill ha det!?

Även om man förstår vidden av varumärkesskydd så känns deras utspel lika befängt som att någon sorts organisation kräver att nödutgångs- och brandsläckarskyltar inte får förekomma i spel.

Ta vara på dina ord, skyltarna kan peka fel


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av superapan:

Som f.d militärsjukvårdare förstår jag. En alltför vid användning kan leda till att skyddet genom Genèvekonventionen urholkas för en person som bär det röda korset. Krig är tillräckligt hemskt som det är.

Hej
Vad menar du med "alltför vid användning"?

Vilket skydd genom genèvekonventionen åsyftar du?

Medlem
Skrivet av superapan:
Skrivet av Ricomaniac:

Jag undrar om röda korset klagade när lastbilar med röda korset på levererade zyklon b i auschwitz. .. iofs så visste dom nog inget. Men copyright stöld som fan

99 % av det du skriver på FZ är ren dynga. Jag ser ingen anledning varför detta skulle vara annorlunda.

Kul att jag har en följare. Mja dynga är det inte. Tyskarna maskerade bilarna för att inte väcka oro bland internerna. Hur du nu ser det som något konstigt i den kontexten så..

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Ricomaniac:

Jag undrar om röda korset klagade när lastbilar med röda korset på levererade zyklon b i auschwitz. .. iofs så visste dom nog inget. Men copyright stöld som fan

Nu vet jag inte om ditt exempel stämmer, men när korset missbrukas på den nivån så klagar de så högt de kan.

Joda... det stämmer. Och tyskarna gjorde det för att inte skapa panik. Oftast på natten.

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av EGS8877:

Jag tycker Röda korset kan fokusera på det dom borde göra istället för att lägga resurser på detta trams. Låter som företag som viftar med sina copyrights för minsta lilla.

Har du funderat på vad du själv lägger resurser på? Bli upprörd på internet. Är du stolt nu?

Du låter upprörd... Stolt?

Medlem

Trams, klart som fan att 100% av resurserna inte kan gå mot målet om man ska driva en organisation på ett vettigt sätt. Precis lika självklart så finns de rötägg överallt, betyder knappast att organisationen är korrupt.

Internet belyser verkligen hur folk är så omogna och saknar allt från sunt förnuft till empati och social förmåga, eller att för den delen dra rationella slutsatser.

Konspirationsteorir hit och onda regeringar dit.. vissa bygger sin egna bubbla av förklaringar så att allt verkar så mycket mer intressant än verkligheten.

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av EGS8877:

Jag tycker Röda korset kan fokusera på det dom borde göra istället för att lägga resurser på detta trams. Låter som företag som viftar med sina copyrights för minsta lilla.

Har du funderat på vad du själv lägger resurser på? Bli upprörd på internet. Är du stolt nu?

Nej, jag är inte det minsta upprörd. Du gör snarare självmål med din egna omogna kommentar. Stolt?

Jag tycker Röda korset är jättebra att det finns och vad dom gör men när även t.ex FZ själva har fått brev eftersom dom använt deras symbol i ett ganska oskyldigt sammanhang, ja då tycker jag helt enkelt det är slöseri på resurser som hade kunnat gå till behövande. Punkt.

Medlem
Skrivet av superapan:
Skrivet av Loltron:

Röda korset är ju en korrupt fitt organisation som trollar bort donerade pengar.

Oj, mogen ung man ser jag!

Det är ju otroligt moget att räkna ut "mogenhet" på en svordom.
Jag sa så för att jag var förbannad, moget att gå ifrån ämnet och peta på triviala petitesser istället för att tillföra något i nämnt påstående.
Faktum kvarstår, röda korset är bogus.

Och till diskussions underlag tillförde du absolut 0.
Bra jobbat *styrke kramar* så mogen och stark.

123
Skriv svar