Nintendo förklarar problemen med joycon-kontrollerna
På tiden att de hittade vart produktionsfelet skedde. Borde vara ganska smärtfritt för folk som har problem att få dem utbytta / fixade nu.
Borde även nämnas att folk med böjda dockstationer (igen, fåtal produktionsfel) har även kunnat få dessa utbytta. Det är dessa böjda dockstationer som kunde leda till märken på enheten.
https://www.youtube.com/watch?v=ZnMnke6lF0c
Går inte bara lösa problemet, utan göra skiten bättre.
"Manufacturing variation"
Nintendo är riktigt fula, så vackert sätt att spela ner det hela.
Så Nintendo som har bäst koll på hur utspritt det är och vart ifrån alla deras produkter produceras har alltså sämre koll än några användare på nätet?
Allt är inte en konspirationsteori och det kan mycket väl vara att variationer i produktionen medför att ett antal av de som kommer från den fabriken är undermåliga.
https://www.youtube.com/watch?v=ZnMnke6lF0c
Går inte bara lösa problemet, utan göra skiten bättre.
Klart det går, alla enheter är inte drabbade av detta så den grundläggande konstruktionen fungerar så länge den är producerad till dessa specifikationer.
Hade det varit ett problem med den grundläggande designen så hade problemet varit mycket mer vidspritt.
Ska vi i Sverige då höra av oss till Bergsala?
Troligtvis kommer Bergsala säga ta kontakt med Nintendo, Bergsala har aldrig varit sådär värst hjälpsamma.
Har skickat in en defekt 3DS till dem utan större problem. Så länge Bergsala vet vad som orsakar problemet, vilket de förmodligen gör vid det här laget, så lär de kunna fixa det i deras verkstad.
Ska vi i Sverige då höra av oss till Bergsala?
Troligtvis kommer Bergsala säga ta kontakt med Nintendo, Bergsala har aldrig varit sådär värst hjälpsamma.
Min WiiU hade ett väldigt obehagligt missljud direkt ur kartong och eftersom butiken där jag köpte konsolen inte hade några kvar så bad de mig kontakta Bergsala vilket jag gjorde. Stack dit en fredag eftermiddag och killen på plats bytte hjälpsamt min konsol mot en sprillans ny. Jag var riktigt nöjd!
Jag kommer i alla fall vänta till årsskiftet innan jag köper mig en switch. För switch har ju fler hårdvaruproblem än detta.
T ex att dockan repar skärmen och att ena biten till joy-con:sen (vad den nu heter) kan fastna när man försöker trä i den och att enheten plötsligt kan ge ifrån sig skrämmande ljud av olika slag.
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
"Manufacturing variation"
Nintendo är riktigt fula, så vackert sätt att spela ner det hela.
Så Nintendo som har bäst koll på hur utspritt det är och vart ifrån alla deras produkter produceras har alltså sämre koll än några användare på nätet?
Allt är inte en konspirationsteori och det kan mycket väl vara att variationer i produktionen medför att ett antal av de som kommer från den fabriken är undermåliga.
Jag känner flertalet personer som har mer eller mindre problem med joycon uppkopplingen, och jag har själv bytt ut en joycon som hade problemet för att få ytterligare en som hade problemet, jag vet inte vart sannolikheten i att få en faulty joycon ligger men jag gissar på att det är lite mer än minimalt.
Sen har vi mörkertalet i personer som bara spelar portabelt eller som sitter i en trådlöst felfri miljö inom den begränsade räckvidden som felaktiga joycons har, personer som inte kommer bry sig så mycket om att kontrollen tappar kopplingen då och då.
Det var Nintendo själva som gick ut med att deras användare använde joycons fel först, och när det inte rättat situationen så går dom nu ut med "litet antal", "produktionsvariation", allt för att behålla bilden av att det är ett minimalt problem, dom var redo att låta situationen dö ut av sig själv.
Jag kommer i alla fall vänta till årsskiftet innan jag köper mig en switch. För switch har ju fler hårdvaruproblem än detta.
T ex att dockan repar skärmen och att ena biten till joy-con:sen (vad den nu heter) kan fastna när man försöker trä i den och att enheten plötsligt kan ge ifrån sig skrämmande ljud av olika slag.
Du kan se mitt tidigare inlägg angående problemet i felproducerade dockstationer som kan repa enheten. Flertal har skrivit på Reddit hur de kontaktat Nintendo och fått deras dockstation utbytt utan några kostnader.
Om du sätter på straps åt fel håll så fastnar de som du säger. Men du kan enkelt få av den genom att trycka ner de små plastpiggar som håller fast den. Finns video på Youtube om du är nyfiken. Jag tror nämligen inte detta är något de kommer göra några större ändringar på.
Sedan att ett extremt fåtal enheter plötsligt dör kan man ju vara orolig över, det är även jag lite orolig över då jag inte vill förlora min spar fil till Breath of the Wild. Men detta är något som kan hända vilken hårdvara som helst, så det enda jag hoppas på är att Nintendo verkligen har ett molnsystem som fungerar. Att byta ut hårdvaran är där inga svårigheter med att göra.
Men vänta till årsskiftet kan man ju alltid göra så sätt, då kommer du ha en hel del timmar av Zelda och Mario att se fram emot Om dessa är titlar som intresserar dig dvs. Jag har just nu ~150 timmar i Breath of the Wild Synd bara att DLC #2 släpps först till Jul.
Jag kommer i alla fall vänta till årsskiftet innan jag köper mig en switch. För switch har ju fler hårdvaruproblem än detta.
T ex att dockan repar skärmen och att ena biten till joy-con:sen (vad den nu heter) kan fastna när man försöker trä i den och att enheten plötsligt kan ge ifrån sig skrämmande ljud av olika slag.
Du kan se mitt tidigare inlägg angående problemet i felproducerade dockstationer som kan repa enheten. Flertal har skrivit på Reddit hur de kontaktat Nintendo och fått deras dockstation utbytt utan några kostnader.
Om du sätter på straps åt fel håll så fastnar de som du säger. Men du kan enkelt få av den genom att trycka ner de små plastpiggar som håller fast den. Finns video på Youtube om du är nyfiken. Jag tror nämligen inte detta är något de kommer göra några större ändringar på.
Sedan att ett extremt fåtal enheter plötsligt dör kan man ju vara orolig över, det är även jag lite orolig över då jag inte vill förlora min spar fil till Breath of the Wild. Men detta är något som kan hända vilken hårdvara som helst, så det enda jag hoppas på är att Nintendo verkligen har ett molnsystem som fungerar. Att byta ut hårdvaran är där inga svårigheter med att göra.
Men vänta till årsskiftet kan man ju alltid göra så sätt, då kommer du ha en hel del timmar av Zelda och Mario att se fram emot Om dessa är titlar som intresserar dig dvs. Jag har just nu ~150 timmar i Breath of the Wild Synd bara att DLC #2 släpps först till Jul.
Även om man kan lämna in dockstationen för att få en ny för att den repat din enhet, är det ju ganska frustrerande att man ska behöva skicka tillbaka konsolen för att tillverkaren misslyckats i produktionen.... Då väntar jag hellre tills Nintendo förhoppningsvis inser bekymret och rättar till problemet på alla framtida konsoler, precis som de verkar ha ambitionen att göra med sina joy cons.
Ah, det var straps de hette... Och, jo det kanske inte var en av de värsta defekterna, då jag hört att det berodde på att man satt dem på fel håll. Då beror ju felet på handhavandefel hos individen. Men samtidigt kan man ju tycka att Nintendo kanske borde ha tillverkat strapsen så att de endast gick att trä på från ett håll.
Japp... får jag inte switchen i någon oförklarlig present, får den som sagt vänta till minst årsskiftet.
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.