E3 2009: Onsdagen, ett urval

Inaktiv
E3 2009: Onsdagen, ett urval

E3-mässans andra dag inleddes med panikstressad insikt: här finns närmare 70 000 kvadratmeter utställningsyta som är helt fullpackad med spel, och ungefär hälften av dessa ska jag ta mig en närmare titt på. Närmare 20 spel hann jag beta av, och med facit i hand får det nog räknas som väl godkänt.

Först ut var Electronic Arts monter. Här hann jag med att få se tio stycken av speljättens kommande spel, allt från de hetaste sporttitlarna till de allra mest hårdnackade rollspelen. Här är ett urval:

NHL 10
NHL 09 gjorde mycket rätt. Så pass mycket att man nästan skulle kunna kalla det ett av tidernas mest kompletta sportspel. Men det fanns irritationsmoment. NHL 10 ser ut att ha plockat bort många av dessa, och har dessutom lagt till en hög nya detaljer. Spelet vid sargen har blivit mer realistisk och det går att skjuta trots att man börjat falla. Lite tråkigt att den nordamerikanska fokuseringen gjort att så mycket av utvecklarkrutet verkar ha lagts på på slagsmålen.

Mass Effect 2
Shepard är inte död, och nu är det att låta universum få reda på det. Blade Runner-doftande presentation, förbättrade actionsekvenser (det har blivit lättare att sikta utan att pausa spelet) och en atmosfär som få andra spel kan leva upp till gör Mass Effect 2 till ett av mässans allra hetaste spel. Bioware vill att du ska kämpa för att Shepard ska överleva den mörkare andradelen i Mass Effect-trilogin - men utgången är allt annat än viss.

Dante's Inferno
Electronic Arts version av Sonys enormt framgångsrika God of War-serie är osmaklig på så otroligt många plan. Förutom att det är en av de allra mest skamlöst hårdkopierade koncepten någonsin har utvecklarna dessutom mage att inleda sin presentation med att klappa sig själv på ryggen och mena att man gör Den gudomliga komedin rättvisa - fast bara i en lite mer förbannad version. När den benlie-bestyckade Dante sedan anfalls av syndigt odöpta monsterbäbisar med meterlånga järnklor går proppen i smakskåpet.

Need for Speed: Shift
Den påklistrade attitydracingen verkar ha åkt ut genom sidorutan när Electronic Arts långkörande bilserie återvänder än en gång. Nu handlar det om trimmade tävlingsrace inom inhängnat område, i något som mer liknar förra årets ProStreet (eller kanske ännu bättre, Codemasters Race Driver: Grid). Slightly Mad Studios, som jobbat med svenska Simbin på GTR 2, är företaget som utvecklar Shift - och DICE-höjdaren Patrik Söderlund roddar. Rörelseoskärpa i kvadrat.

Activision satsade stenhårt på att inte bara ta E3 till Los Angeles, utan också ta Hollywood till E3. Förutom den enorma Guitar/DJ/Band Hero-festen de rev av i anslutning till mässan (där bland annat Jay-Z, Eminem och Warren G uppträdde för en publik där Leo DiCaprio och Niki Hilton skymtades) bjöd man också in Marvel-farfar Stan Lee, DJ Z-Trip och Mini-Me för att liva upp montern. Allt för att dölja Blizzards frånvaro.

Tony Hawk Ride
Är en gedigen plastskateboard utan hjul slutet för den traditionellt handkontrollsstyrda Tony Hawk-serien? Robomodo, som utvecklar Ride-spelet, tror att det mycket väl kan vara fallet. Sanningen ligger förmodligen någon annanstans. Visst är kontrollkänslan betydligt närmare verklighetens skateboardåkande än i det balansbräde-styrda Skate It, men det här kommer ändå aldrig kunna konkurrera med överlägsna Skate. Särskilt inte med ännu en svindyr plastleksak att fylla vardagsrummet med.

Modern Warfare 2
Infinity Wards oväntade jättesuccé med Call of Duty 4: Modern Warfare knuffade till och med självaste Halo 3 av stapeln när det kom till det nätbaserade matchandet. Nu, efter att Call of Duty-serien tagit en andra världskrigs-avstickare, är uppföljaren här och man lovar revolutionerande nyheter i nivå med de genialiska detaljer som gjorde CoD4 till vad det var. Enspelarläget ser imponerande ut - trots att det fortfarande är lika hårdscriptat som vanligt.

Nintendo-montern var, tillsammans med Sonys, egentligen den enda som plågades av riktigt långa köer. Det här gjorde att jag blev tvungen att dela upp arbetet på två dagar - för att inte missa alla de inbokade möten som redan fanns på schemat.

New Super Mario Bros. Wii
Att jämföra det ena av de båda Mariospelen som utannonserades på E3 2009 (det andra, Super Mario Galaxy 2, visades inte på mässgolvet) med festliga Zelda-spelet Four Swords har sina poänger. Att påpeka dess likheter med Little Big Planet likaså. Men oavsett hur man väljer att förklara det så är en sak garanterad: när man sätter sig i soffan, greppar wiimoten i NES-fattning och ger sig ut i svampvärlden tillsammans med tre vänner så är det kiknande skrattkaoset aldrig långt borta.

Sin and Punishment 2
När japanska shoot 'em up-utvecklarna Treasure nu äntligen får ta Sin and Punishment-formeln västerut (Nintendo 64-originalet släpptes aldrig på riktigt utanför Japan) ser det ut som att det blir precis så bra som man skulle kunna vänta sig. En tredjepersons railshooter som osar av Treasures kantigt vackra estetik och förkärlek för massiva fiendevågor.

#blogg


signatur
1
Skriv svar