Spel ska skänkas.
Jag läste i förra veckan, lite efter än alla andra, om initiativet att skicka spel till CAST-avdelningen på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Jag läste bakgrunden också och blev verkligen berörd. Jag bestämde mig för att bidra.
Lägligt nog pågår en utrensning på mitt rum inför en omtapetsering, så alla mina spel ligger nerpackade i en kartong. Det var därför ganska lätt att hitta de spel jag inte använder längre, de låg på botten.
Jag hittade tre spel som var allmänlämpliga att skicka till en sjukhusavdelning med patienter och anhöriga i olika åldrar. Dessutom har de några år på nacken och kräver nästan ingenting av datorn.
Vad tror ni, ärligt, om att skicka följande tre spel?
* Hotel Giant - Ett simulationsspel som i stort går ut på att bygga och driva ett (och med tiden flera) hotell. Även om man inte är någon "fysisk karaktär" kan man ställa kameran så det ser ut/känns som om man går igenom hotellet. Ett lite roligare alternativ kanske än att se allt från ovan.
* F1 2000 - Ett väldigt gammalt och kanske rentav omodernt spel. De senare versionerna som finns är säkert mycket roligare med fler möjligheter men man kan åtminstone åka runt på några utav världens F1-banor med en häftig F1-bil och höra det fräna ljudet. Det är ju i alla fall något.
* Pop Idol - Som titeln anger är det det officiella spelet till den omåttligt populära talang/musiktävlingen som spridit sig som en löpeld över världen. Spelet är baserat på den brittiska programversionen med bl.a. den ökände Simon Cowell i juryn även i spelet.
Det går ut på att få sin karaktär att klara sig igenom tävlingen och slutligen segra. Inför varje tävling får spelaren välja kläder, som ökar i antal ju längre man kommer, till sin karaktär och även välja låt att framföra. Väl igång gäller det att trycka/hålla in rätt pilknapp vid rätt tillfälle.
För en till fyra spelare.
- Oh sorry, did I get you?
- No you didn't GET me. It's an electric drill. You GET me, you KILL me!