Sexuellt våld i spelindustrin

Medlem
Sexuellt våld i spelindustrin

En artikel på Nukem som handlade om ett CNN-inslag om spelet RapeLay, fick mig att fundera lite över sexuellt våld i spel. Det är väldigt ovanligt i västerländska spel, men, enligt CNN-reportern, mera vanligt i Japan.

Om jag skulle kritisera någonting i spelindustrin - eller nöjesindustrin i stort, eller samhället överhuvudtaget - så är det normaliserandet av fysiskt våld. Undantaget ett par spel under de senaste 15 åren, så är mördandet av en ofantlig mängd människor ett krav för att vinna i de flesta spelgenrerna.* Sexuellt våld är inte normaliserat på det sättet, vilket är anledningen till att debatten förs.

Frågan blir vilket sorts våld som vi vill tillåta i spel. Det finns en hel del spel med starka våldsinslag som folk kanske ändå inte anser "korrumperar karaktären" hos spelarna. Jag tänker här främst på när spelaren placeras i (amerikanska) soldaters skor, och arbetar för ett bra (amerikanskt) ändamål. Men sedan finns det spel där man spelar på "fel" sida av det moraliska spektrumet - på samma sätt som man skulle göra, om man spelade som en våldtäktsman. Det är här man måste bestämma sig hur man ska ha det. Antingen tillåter man utflykter till denna "förbjudna sida", i olika former, eller så gör man det inte. Man riskerar hyckleri om man tillåter en sådan sorts våldsutövning, men förbjuder en annan.

Ett bra exempel är kanske Hitman-serien, där man vid varje uppdrag har som uttryckligt mål att ha ihjäl en annan person. Föreställ er ett spel där man vid varje uppdrag har som uttryckligt mål att utöva sexuellt våld mot någon, vilket i sin tur kräver samma planering som i Hitman-spelen. Det är här moralen gör det hela krångligt, eftersom den ena typen av våld mer eller mindre är accepterad av samhället medan den andra inte är det. I det första fallet så säger vi att "vuxna människor kan skilja mellan spel och verklighet", medan det inte alls tycks vara lika självklart i det andra fallet. Då är spelarna "potentiella våldtäktsmän", eller åtminstone perversa. Man kanske skulle kunna argumentera att det i mordsimulatorn handlar om ett "rent mord" medan våldtäktssimulatorn handlar om förnedring eller något annat vidrigt, men det är i grund och botten moraliskt hårklyveri.

Jag förordar överhuvudtaget inte våldtäktssimulatorer, för jag har själv svårt att se hur de ens skulle kunna utgöra bra spel. Såvida det inte finns någon mer substans i dem utöver våldet - som det finns i Hitman, eller GTA, eller andra likande spel - så är det i grund och botten bara ett våldtäkts-Postal, och bör fördömas lika mycket. Exemplet jag tog med ett "strategiskt våldtäktsspel" var bara hypotetiskt, för att visa en poäng gällande förhållandet vi har till olika typer av våld, och ingenting som (mig veterligen) finns i dagsläget.

Men om det kommer ett spel med både sexuellt våld och substans, så tror jag att vi måste tänka igenom våra fördömanden närmare. Annars riskerar vi att moralisera lika mycket som vi kritiserar utomstående att moralisera kring spel som GTA. Då måste vi nog behöva ta ställning till vilket sorts våld som vi tycker är okej som underhållning, och jag vet inte om det är (eller bör vara) en enkel fråga att besvara.

* Med "de flesta spelgenrerna" menar jag att det självklart också finns andra genrer, såsom sportspel eller stadssimulatorer, som inte innehåller våld. Eller ja, boxning, ishockey - okej, men inget våld som innefattar pistoler eller dylikt.

#blogg

1
Skriv svar