Blizzard stänger privat World of Warcraft-server bara fem timmar efter lanseringen

Robot
Blizzard stänger privat World of Warcraft-server bara fem timmar efter lanseringen

Livet är inte lätt för privatspelarna.

#world-of-warcraft


Medlem

You think you do but you don't

Medlem

Så en server går ner efter 5 timmar, medans andra servrar låtar dom vara kvar, trots att även dom är väldigt populära?

Avstängd

Ja wow var mycket bättre i vanilla. Så mycket roligare med 40-manna raids än 25 som kom sedan. Det krävdes otroligt mycket mer teamplay i 40-manna men vissa guilder kanske hade svårt att få ihop folk så var väl därför det reducerades till 25.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@abso: Skillnaden är väl att andra servrar är placerade i länder där de inte kan stänga ner dem lika enkelt. De här var så naiva att de trodde att de kunde köra den i USA.

Releasehästryttare

Vart skall man vända sig nu om man vill spela bc då ?

Medlem
Skrivet av breahl:

Ja wow var mycket bättre i vanilla. Så mycket roligare med 40-manna raids än 25 som kom sedan. Det krävdes otroligt mycket mer teamplay i 40-manna men vissa guilder kanske hade svårt att få ihop folk så var väl därför det reducerades till 25.

Håller inte alls med, 40man raidsen var bland de sämsta blizzard har gjort. Majoriteten av alla bossar är tank and spank, du behöver i princip inte ha någon taktik alls för att slå dem samt att du kunde utan problem bli av med 10 pers och fortfarande klara bossen eftersom att du hade en buffert med spelare. Den enda instansen som krävde någon form av intelligens ifrån spelarna var Nax och Nax hade massor med problem med att du t.ex. var tvungen att ha 8st full gearade warrior tanks för four horsemen eftersom att det i princip inte gick att spela tank druid eller paladin . Ahn'qiraj där var inte problemet taktik, där var problemet gear. Hade du rätt gear (nature ressist) så var alla bossar upp till twins barnsligt enkla. Det är mycket rosenskimmer och nostalgi över vanilla wow, men det är inte bättre än t.ex. TBC.

Medlem
Skrivet av Devan:

Vart skall man vända sig nu om man vill spela bc då ?

Blizzard, zonen finns fortfarande kvar.

Medlem

@Esri: Instämmer helt. Vissa hade rollen "stå utanför aggro-range och invänta när vi behöver en ressurect". (Ursäkta svengelskan). Vissa bossar var det strategiskt korrekt att sluta använda förmågor för att helt enkelt stå still och vänta. När det väl behövdes lite krut så fungerade de flesta spelsätt med en knapp i sin rotation.

Vanilla revolutionerade MMO-världen, men det går absolut objektivt att motbevisa argumentet att det krävdes mer av spelarna.

Ta en titt på valfri guide av en modern boss med Mythic svårighetsgrad. Nivån av lagspel och individuell skicklighet som krävs är enorm.

/ Slut på nerd-rant =P

Medlem

@Chiefen: var fan inte lätt å vara pally. .noll dps. främsta skillen var bubble hs. i endgame slänga BOK BOW eller vad det nu var var 5 min. tog 3 min innan alla 40 hade fått det

Medlem
Skrivet av Chiefen:

@Esri: Instämmer helt. Vissa hade rollen "stå utanför aggro-range och invänta när vi behöver en ressurect". (Ursäkta svengelskan). Vissa bossar var det strategiskt korrekt att sluta använda förmågor för att helt enkelt stå still och vänta. När det väl behövdes lite krut så fungerade de flesta spelsätt med en knapp i sin rotation.

Vanilla revolutionerade MMO-världen, men det går absolut objektivt att motbevisa argumentet att det krävdes mer av spelarna.

Ta en titt på valfri guide av en modern boss med Mythic svårighetsgrad. Nivån av lagspel och individuell skicklighet som krävs är enorm.

/ Slut på nerd-rant =P

Absolut, jag håller med om att jag hade roligare under Vanilla och framför allt under TBC, men mycket har blivit bättre, mycket har blivit sämre men jag kommer aldrig säga att wow inte var en revolution för genren. Däremot så känner jag själv att blizzard har lyssnat för mycket på gnället, de har vikt sig för idioterna tyvärr. Mycket av instanserna har blivit bättre, mera fokus på svårare bossar och mera avancerade taktiker. Men i samma andetag så tycker de av någon anledning att "alla ska kunna göra allt"... det är en attityd jag aldrig kommer köpa, om du som spelare vill kunna ha samma feta gear som toppguilderna har, bli bättre! Hitta en guild som klarar av att döda de här bossarna eller starta en guild och börja från grunden! Men nej, blizzards spelare idag vill ha allt serverat och tyvärr så har framförallt wow tagit skada av det beteendet.

Medlem

@Esri:
Låter inte som att du lirade Vanilla i början. För inte kan du säga att i MC och Bwl när dom kom att man hade en buffert av spelare? Tank and spank har det aldrig varit. Efter att man lärde sig bossarna såklart det blev enklare men de va fan inte lätt. Du behövde taktik på varje boss i hela mc o bwl samt AQ jag vill se dig gå in o döda första bossen i mc utan att veta vad du ska göra och hur snabbt man måste dispella speciellt när man gick in där med 2-3k HP.

Så att säga att det vanilla var lätt är liite o ta i. För man fick kämpa dag ut och dag in. Sen var det bara att farma emellan raidsen. Nu är det däremot en helt annan sak när dom kastar epics o legendarys höger o vänster.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

@Esri:
Låter inte som att du lirade Vanilla i början. För inte kan du säga att i MC och Bwl när dom kom att man hade en buffert av spelare? Tank and spank har det aldrig varit. Efter att man lärde sig bossarna såklart det blev enklare men de va fan inte lätt. Du behövde taktik på varje boss i hela mc o bwl samt AQ jag vill se dig gå in o döda första bossen i mc utan att veta vad du ska göra och hur snabbt man måste dispella speciellt när man gick in där med 2-3k HP.

Så att säga att det vanilla var lätt är liite o ta i. För man fick kämpa dag ut och dag in. Sen var det bara att farma emellan raidsen. Nu är det däremot en helt annan sak när dom kastar epics o legendarys höger o vänster.

Jag spelade sedan dag 1, jag var med i ett top guild på vår server och var med och på first kill på i princip samtliga bossar och ja, det är tank and spank hela vägen fram till nax bortsett ifrån ett par bossar som krävde ressist gear i MC och BWL. Att behöva stå och dispella en curse hela fighten igenom är långt ifrån avancerat. Det går knappast att jämföra med bossar i instanser som kom i TBC och senare. Samt att BWL hade 2 fighter med annan strategi, första och näst sista. Vaelstras var ett helvete för tanksen men resten av raiden gjorde DPS 100% av tiden.

Medlem

Alltså, till de som säger att 40man raids var bra -
när man fick till det med en bra guild: ja. Annars, tyvärr nej.
Med en dåligt guild eller försök att samarbeta med annan guild, så gick det inte alls att få ihop och om, då kom man inte långt.
Från ett ledarskaps perspektiv är det bra. Behövs en bra guild/raid ledare plus delvis officerare för att det ska funka. Med undantag att det verkligen finns alla 40 som vet exakt vad och när de ska göra sitt, det är dock väldigt sällan så. Kul för de som fick uppleva sånt.

Jag var med på en guild när vi körde MC - men fan, jag somnade medan raid ledaren förklarde till vissa var de ska stå, när, hur, vad, etc. Och hur kul är det även om man klarar bossen?

För mig var sånt bara jobb, inte fritid kul. Låt oss inte alls börja diskutera om fördelning av loot. Dragon Points eller vad skiten nu hete. Nej tack.

Medlem

@Esri: fortfarande så är det taktik redan på första bossen. Du måste även dra isär adsen o döda dem ifrån varandra bara en sån simplel sak att en pers fuckar upp så kan de bli wipe. Även andra bossen måste hunters va på g och sen tanken ska flytta runt så de inte brinner överallt när fearen kommer. Fuckar en enstaka person upp så var det lätt o bli wipe i vannilla i början av karriären. Alla bossar hade sin taktik. Jag personligen gillade vanilla bäst, tbc var helt ok det också men flyingmounts va sååå tråkigt. Outland överlag. Men vi har olika åsikter. Folk trodde att ubrs gear va de bästa i början men man farma typ allt i DM, hade cloth fast man "skulle" ha mail osv. De va mycket o tänka på i början! nej de va fan roligare förr
:->

Medlem

"Bara fem timmar efter lanseringen" - Hade det varit bättre om dom väntade en månad?


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd

Jag hade turen att vara med i en bra guild och vi var bland dom första i världen som dödade C´thun i AQ Men hur som helst var vanilla svårt, jag tycker själv det blev enklare sen och helst i TBC. Det blev genast mycket mindre strul då det bara var 25 som raidade och man kunde köra med de bästa som fanns tillgängliga då i guilden. Jag körde vidare till Pandaria och spelade det ett tag men tycker det genast blivit mycket sämre så lade ner wow helt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Det beror ju även på var servern ligger. Blizz advokater får det ju lättare om servern står i t.ex. USA.

Medlem

Dem stängde ner servern för att den låg i USA som alla andra säger. Andra servers som Warmane/Molten-WoW, Kronos, Elysium, Excalibur-WoW, Atlantiss, Dalaran-WoW etc har kunnat fortsätta och strunta i diverse brev från Blizzard om dem ens fått några för att deras servers inte är i USA. Nostalrius hade kunnat skita i Blizzard när de blev kontaktade utav dem också men de valde att ställa till med drama istället. Har sedan nu i efterhand kommit fram uppgifter om att skaparen Gummy lider av någon allvarlig sjukdom men det vet man inte om det är sant, hans tidigare projekt som Scriptcraft t ex som var baserat på vanilla WoW stängdes ner kort efter att det lanserades också och det var ren cashgrab bara vilket folk verkar ha glömt.

Har annars själv spelat WoW tillochfrån sedan betan 2004 och innan dess spelade jag och mina barndomsvänner Blizzards tidigare spel väldigt religiöst. Tycker själv att Vanilla, TBC och till viss mån WOTLK var bra. Tyckte om Cataclysm i början och de nya 1-60 zonerna var trevliga men de håller inte dagens mått alls. MoP var helt ok men gillar inte hur mycket de drog ut på sista raiden som var runt ett år lång. WoD vill jag knappt minnas, värsta skiten som hänt WoW och här spelade jag knappt alls mer än att jag levlade upp mina alts. Legion är en av de bättre expansionerna i mitt tycke men de måste verkligen göra något åt Legendary systemet som de har implementerat nu för det påverkar ens spelsätt så jäkla mycket när man har eller inte har vissa legendaries och det finns inga sätt att påverka vilken legendary man får heller.

Medlem
Skrivet av Kira:

Dem stängde ner servern för att den låg i USA som alla andra säger. Andra servers som Warmane/Molten-WoW, Kronos, Elysium, Excalibur-WoW, Atlantiss, Dalaran-WoW etc har kunnat fortsätta och strunta i diverse brev från Blizzard om dem ens fått några för att deras servers inte är i USA. Nostalrius hade kunnat skita i Blizzard när de blev kontaktade utav dem också men de valde att ställa till med drama istället. Har sedan nu i efterhand kommit fram uppgifter om att skaparen Gummy lider av någon allvarlig sjukdom men det vet man inte om det är sant, hans tidigare projekt som Scriptcraft t ex som var baserat på vanilla WoW stängdes ner kort efter att det lanserades också och det var ren cashgrab bara vilket folk verkar ha glömt.

Har annars själv spelat WoW tillochfrån sedan betan 2004 och innan dess spelade jag och mina barndomsvänner Blizzards tidigare spel väldigt religiöst. Tycker själv att Vanilla, TBC och till viss mån WOTLK var bra. Tyckte om Cataclysm i början och de nya 1-60 zonerna var trevliga men de håller inte dagens mått alls. MoP var helt ok men gillar inte hur mycket de drog ut på sista raiden som var runt ett år lång. WoD vill jag knappt minnas, värsta skiten som hänt WoW och här spelade jag knappt alls mer än att jag levlade upp mina alts. Legion är en av de bättre expansionerna i mitt tycke men de måste verkligen göra något åt Legendary systemet som de har implementerat nu för det påverkar ens spelsätt så jäkla mycket när man har eller inte har vissa legendaries och det finns inga sätt att påverka vilken legendary man får heller.

Att ens alla skall få springa runt med legendary vapen summerar upp WoW idag ganska bra

Avstängd
Skrivet av abso:

Att ens alla skall få springa runt med legendary vapen summerar upp WoW idag ganska bra

Ja förr fick man kämpa lite. Enda legendaryn jag haft är healing macen från Ulduar men tog ett tag att få den på sin tid. Helst eftersom man inte var förstaval att få den i guilden heller.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av abso:

Att ens alla skall få springa runt med legendary vapen summerar upp WoW idag ganska bra

Skrivet av breahl:

Ja förr fick man kämpa lite. Enda legendaryn jag haft är healing macen från Ulduar men tog ett tag att få den på sin tid. Helst eftersom man inte var förstaval att få den i guilden heller.

Jag håller helt med om att det är helt bisarrt att vem som kan få en legendary idag, jag är heller inte så jätteförtjust i Artifact Weapons då ger att 711 Paladins springer runt med Ashbringer t ex. Tycker legendaries fungerade bättre med t ex Atiesh, Ulduar, ICC, Firelands och Deathwing. Legendary systemet i MoP och WoD var väl lite sådär när ALLA fick chansen till att få en Legendary men det är bättre än dagens system där det i mitt tycke påverkar ditt spelsätt så jäkla mycket beroende på om du fått "rätt" Legendary eller inte. Sen har jag inget emot själva Arifact Weapon systemet med hur man grindar sitt vapen, är bara mer emot att de gav så välkända vapen som Ashbringer till vem som.

1
Skriv svar