Recension – Metroid: Samus Returns

Robot
Recension – Metroid: Samus Returns

Det är oklart hur länge hon varit borta men det är solklart att återkomsten är en triumf.

#2ds, #3ds, #metroid, #metroid-samus-returns


Medlem

Ärligt talat tycker jag det är bra att de inte tog några risker med det här spelet. Efter de senaste missarna som skett i spelserien så känns det skönt att komma tillbaka till något som verkligen känns Metroid. Temamusiken i huvudmenyn gav mig rysningar, jag tycker den återspeglar det okända som finns i rymden på ett väldigt bra sätt.

De har lagt till en del nya funktioner som jag uppskattar, bland annat kontringsattacken, men även förmågan att kunna sikta in dina skott. Kontrollerna överlag är svintajta så spelet flyter på riktigt bra. Har inte kommit så värst långt men en negativ aspekt skulle väl vara att det känns som ett hyfsat enkelt spel. Har redan fått ganska många power-ups i mitt tycke men finns mycket mer att hämta om jag utgår från de tomma rutorna i GUI:t.

Det finns även en scanningsfunktion som gör att du kan scanna av den närmsta delen av kartan, typ en "radie" på 5-6 block eller något, vilket också gör att du kan se gömda block och gångar. Scanningen drivs av energi som du fyller på genom att kontra fiender så det är ganska enkelt att hålla energinivån uppe. Jag kan ju såklart skippa scanningsfunktionen tills jag ska ta de där sista 10% om jag vill ge mig själv en utmaning så det behöver inte påverka min upplevelse. Det verkar finnas 3 funktioner till att låsa upp så det ska bli intressant att se vad de är för några.

Överlag är det ett toppenspel hittills och jag tycker hellre de ska ta lite fler risker med Prime 4 istället. Hela Prime-serien var en stor risk då de gick över till FPS men det funkade kanon så jag är försiktigt optimistisk inför det släppet. Tills dess njuter jag av Samus Returns som verkligen är klassiska Metroid år 2017.

Redaktör
Ponny

@pinky: Väldigt bra poäng. Hellre ett riskfritt och grymt Metroid än ännu ett ... sådant som inte får nämnas vid namn. Och skål för Prime 4. När det nu kan tänkas dyka upp ... 2019?

Tycker inte att det är för enkelt. Visst, dör man kastas man inte så långt tillbaka men utrymmen för misstag är å andra sidan få i striderna. Den där scanningen gör mig också lite kluven. Du måste inte använda den men jag har svårt att hålla fingrarna borta från "fusk" som är en del av själva spelet.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Fredrik Eriksson: Har vi tur så är det 2019 men Mario Odyssey släpps tidigare än vad jag trodde så än är undrens tid ej förbi!

Du har rätt i det du skriver om striderna och utrymmen för misstag när jag tänker efter. Det var en metroid-boss jag fick pisk av (två gånger till och med) för att jag var för avslappnad men överlag är fienderna hittills ganska lätta att läsa av och hantera. Är bara ett par timmar in som sagt, du har stött på fler fiender än mig så jag har inte mycket att komma med på den punkten egentligen.

Medlem

Är de något Nintendo-spel som är dåligt även om dom bara mjölkar samma serier om och om igen?
Känns som Nintendo spottar ut typ 10 spel per konsol för att sedan komma med ny konsol och spotta ut samma spelserie igen?
Kan ju själv tycka så här med en spelserie att kraven borde höjas efter ett tag med vad som verkligen är innovativt osv.
Mario har ju haft en del modifikation från första början om man ser på de tre första liren tex
Ibland känns de som spelen som kommer från Bergsala kammas lite till deras fördel?

Redaktör
Ponny

@delli: Är det en serie som inte tjatats sönder av Nintendo på senare år måste det ju ändå vara Metroid. Mellan 2002 och 2010 släpptes väl omkring tio (tio!) delar av serien. Mellan 2010 och 2015? Noll. Jäkligt konstigt det där.

Jag tycker samtidigt du har en poäng. Nintendo jobbar lite på det där viset, men kommer oftast undan med att spelen är skitbra och/eller testar nya knep. Få utvecklare vet hur man gör roliga spel som i fallet Nintendo. Ibland tar spelen serierna till nya höjder (Breath of the Wild) medan det i andra fall är mindre steg framåt men ändå utmärkta spel (Splatoon 2, t.ex.).

I fallet Metroid är nog många bara tacksamma över att serien faktiskt går tillbaka till rötterna snarare än att göra bort sig ännu en gång. Nu är det ju inte Nintendo som utvecklat just detta, och då kanske det är än mer förståeligt att det tas få risker.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@pinky: Faktiskt. En liten, liten del av mig tänker att Nintendo kommit längre än vi tror och att julen 2018 ... men vi får se. I år släpper man ju BÅDE ett nytt stort Zelda och ett nytt stort Mario, så ... kanske?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Går detta spel att spela på TV på något sätt eller måste man lira via en handhållen konsol?

Redaktör
Ponny

@Stacks: Bara via handhållet i dagsläget.

Å andra sidan skulle jag inte bli superförvånad om det kom en Switchversion i framtiden. Den konsolen är ju en hybrid av stationärt och bärbart, så vem vet?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Fredrik Eriksson: Roger that, tack för info!

Medlem

Detta måste införskaffas!! :-DdddddddD


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Stacks:

Går detta spel att spela på TV på något sätt eller måste man lira via en handhållen konsol?

Inte lagligt, eller ja, du kan köpa en DS med capture output så kan du spela via en capture device på en PC. Det går om man nu skulle vilja göra det men det är ju inte direkt smidigt.

Medlem

För min del är det här det sämst 2d Metroid hititls i serien. Mest för att för att få utlopp för min frustration så kommer här lista på varför:

Kontrollen
Går inte att mappa om
Ingen knapp för att gå in morph (räknat inte Touch på skärmen som en knapp).
Spela 2d plattform med styrspak suger rent allmänt
Ingen möjlighet att enkelt byta mellan missiler etc.

Speed boost
Hel poängen för min del är möjligheten till att springa fort, shinespark osv. Möjligheten att sakta tiden är inget för mig.

Wall jump
Helt dum och poänglös då du inte kan klättra mot en och samma väg

Melee Counter
Skräp Samus använder inte knytnävarna!

Aeons
Samus använder inte magi (ish) dessa förmågor kunde lätt varit en del av beams och bristningar

Samt ett 20-tal mindre saker. Så nu har jag fått gnälla klart :).

Ps vill man ha den enda sanna remaken av Metroid 2 så är det am2r som gäller.

Medlem

@moggen: nu har jag inte spelat det nya metroid men jag har spelat igenom am2r och min uppfattning om det var ett stort meh. Nu skyller jag inte det i första hand på han som gjort remaken utan känner mer att det handlar om stora svagheter i originalet. Men oberoende av anledningen till svagheterna så känner jag inte att det är något metroid som är direkt värt att prisas.

Medlem

@Mcgreag: Intressant vad är det du anser är de stora svagheterna eller snarare vad är det som gjorde att du inte gillade am2r?

Medlem
Skrivet av moggen:

För min del är det här det sämst 2d Metroid hititls i serien. Mest för att för att få utlopp för min frustration så kommer här lista på varför:

Kontrollen
Går inte att mappa om
Ingen knapp för att gå in morph (räknat inte Touch på skärmen som en knapp).
Spela 2d plattform med styrspak suger rent allmänt
Ingen möjlighet att enkelt byta mellan missiler etc.

Speed boots
Hel poängen för min del är möjligheten till att springa fort, sparkshine osv. Möjligheten att sakta tiden är inget för mig.

Wall jupp
Helt dum och poänglös då du inte kan klättra mot en och samma väg

Melee Counter
Skräp Samus använder inte knytnävarna!

Aeons
Samus använder inte magi (ish) dessa förmågor kunde lätt varit en del av beams och bristningar

Samt ett 20-tal mindre saker. Så nu har jag fått gnälla klart :).

Ps vill man ha den enda sanna remaken av Metroid 2 så är det am2r som gäller.

För min del är det inget problem att behöva trycka två gånger ner för att rulla ihop sig. Däremot är den sladdriga styrspaken på New 3DS förbannat obekväm för just detta, hade hellre bytt den mot D-paden. I övrigt tycker jag det fungerade.

Speedboosten, ja, sure det var fränt med shinespark och hela den biten men gillar ändå att man gör något annorlunda, landar inte 100% men inget jag var irriterad på.

Just gällande walljump så uppfyller den sitt syfte så som den har gjort i alla spel efter Super Metroid, dvs att när man hoppar så slungas man utifrån väggen, detta med all säkerhet p.g.a. de vill försöka undvika sequens breaking. Inte för att det stoppade mig, råkade missa high jump helt och hållet i Samus Returns eftersom att jag bombhoppade upp på "fel" ställe.

Håller helt och hållet med på slaget med armen, det irriterar mig mest bara och gör att 99% av alla fiender är skit snabba och måste kontras hela tiden.

Aeons, detta är något jag har stört mig på sedan MP2 och är anledning till att jag inte alls ser fram emot MP4, för mig var Samus bara en prisjägare som har ett uppdrag att uppfylla, ingen jävla profetia med magiska element, chozos och annt som började dyka upp i Prime spelen (jag vet att de fanns tidigare också men de var bara i bakgrunden). Jag gillar den simpla storyn i 1,2,3 och Zero mission (fusion är för trögt när man måste stanna upp i 1-2min (känns som flera timmar varenda gång du går till en ny zon), Samus får ett uppgrag som ska slutföras, inget mer än så. Prime 3 är helt klart ett av de sämsta spelen i serien, lackade efter ett par timmar och har inte rört det sedan dess.

För övrigt håller jag med om att AMR2 är ett bättre spel överlag.

Medlem

Ingen som stör sig på att man måste slå ihjäl samma metroid flera gånger om? Hade varit klockrent om de hade använt många fler av varelserna som finns på planeten som "hosts". När man jagat den förbannade spindel skiten i tre rum, ett par tre gånger så e man trött.

Nja. Vette fan men det känns som de har gjort spelet lite väl punkt a till b spel. Man kan inte "skilla" fram vapen eller redskap tidigare längre för de satt en jäkla dörr eller cutscene innan alla upgrades.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Ingen som stör sig på att man måste slå ihjäl samma metroid flera gånger om? Hade varit klockrent om de hade använt många fler av varelserna som finns på planeten som "hosts". När man jagat den förbannade spindel skiten i tre rum, ett par tre gånger så e man trött.

Nja. Vette fan men det känns som de har gjort spelet lite väl punkt a till b spel. Man kan inte "skilla" fram vapen eller redskap tidigare längre för de satt en jäkla dörr eller cutscene innan alla upgrades.

Nintendo har aldrig varit förtjusta i sequence breaking i Metroid spelen. Super Metroid är nog det bästa i serien om det är det man är ute efter, men det är därför de ändrade på hur wall jumpen fungerar, att du kastas ut ifrån väggen i 45 graders vinkel och inte kan komma tillbaka till samma vägg, jag gillar det inte men det är inget nytt.

Medlem
Skrivet av moggen:

@Mcgreag: Intressant vad är det du anser är de stora svagheterna eller snarare vad är det som gjorde att du inte gillade am2r?

Boss och bandesign.
Förutom att bossarna är ganska tråkiga i allmänhet så har du problemet att de upprepas för många gånger. Sen har du sådana där detaljer som att du kan knuffas ut ur vissa bossrum vilket tvingar dig att starta om fighten... Det är också ofta långt mellan sparpunkt och boss.

När det gäller bandesignen så är det två stora problem. Det första är hur de olika delarna är sammankopplade eller rättare sagt hur de inte är sammankopplade. Det är helt separata områden som bara sitter ihop i en central hub (och ett teleporteringsrum), jämför det med i princip alla andra metroid spel där allt är sammankopplat med olika genvägar.
Det andra är transportsträckorna. Det är många långa bitar som bara är transportsträckor. Det exemplifieras bäst av slutsträckan upp till sista bossen där det tar flera minuter att passera igenom helt tomma rum och korridorer innan du kommer fram till bossen, inte en enda fiende, eller hemlighet eller ens fara på hela vägen...

Medlem
Skrivet av Esri:

Nintendo har aldrig varit förtjusta i sequence breaking i Metroid spelen. Super Metroid är nog det bästa i serien om det är det man är ute efter, men det är därför de ändrade på hur wall jumpen fungerar, att du kastas ut ifrån väggen i 45 graders vinkel och inte kan komma tillbaka till samma vägg, jag gillar det inte men det är inget nytt.

Vet inte. Känns bara som de kunde gjort ett bättre jobb med Metroid slagen. Tittar man på vad de gjorde med Zero Mission så säger det en del vad det saknas i Samus Returns. Alla fighterna i Zero Mission var ju inte helt lik den förra. Extra halvan gör ju bara spelet mycket mer attraktivt än originalet även om originalet har sin charm fortfarande.

1
Skriv svar