Snes Mini och NES Classic använder exakt samma hårdvara

Robot
Snes Mini och NES Classic använder exakt samma hårdvara

En titt under skalet visar att komponenterna inte bara matchar, de är identiska.

#nes-classic, #nintendo, #snes-mini


Medlem

Nintendo vet ju att dessa säljer som smör, så varför inte sätta ett högre pris? Detta är genialiskt. Sämre för oss konsumenter, förstås.

Själv är jag nöjd med vad som finns på Nintendo store till 3dsen. Väntar just nu bara på några få titlar (yoshis Island bland annat).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör

@magma: Riktpriset höjdes "bara" 20 dollar internationellt, från 60 till 80 dollar. Dubbleringen av priset här i Sverige beror på distributören Bergsala och/eller återförsäljarna. Bergsala sätter inga riktpriser, det är upp till handlarna att sätta pris, men vilket inköpspris de får från Bergsala är förstås inget som kommuniceras.


signatur
Medlem

Jag avbokade min häromdagen; den är inte värd 1590kr IMHO... De få spelen jag ville spela har jag redan på original-SNES, så det är lugnt.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Givetvis använder de samma hårdvara där det går, vore oerhört korkat annars.

Medlem

Skulle bli mer förvånad över en nyhet som sa: SNES Mini Classic har en överklockad i7 med 30 kärnor under skalet.

Medlem

Detta är väl inget nyhet eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@magma: Riktpriset höjdes "bara" 20 dollar internationellt, från 60 till 80 dollar. Dubbleringen av priset här i Sverige beror på distributören Bergsala och/eller återförsäljarna. Bergsala sätter inga riktpriser, det är upp till handlarna att sätta pris, men vilket inköpspris de får från Bergsala är förstås inget som kommuniceras.

Jo, det är sant. Går att få tag på i Nintendos egna affär för runt 700-800kr svenskt pris: https://www.nintendo.com/super-nes-classic

Finns ju egentligen inget som hindrar någon från att köpa därifrån.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Detta är väl inget nyhet eller?

Vi har slutat med nyheter.


signatur
Medlem

De skulle kunna släppa en mini som klarar både nes och snes. Möjligt att priset skulle öka på grund av tredjeplatslicenser.

Men det är bara tidsfråga innan någon hackar denna och lägger även in nes-spel.

Medlem

Men man får ju två kontroller! Helt i linje med va Nintendos kontroller kostar idag *Host* Switch Pro *Host*.


signatur

Världens sämsta elitist.

Medlem

Förstår faktiskt inte varför detta skulle väcka diskussioner om priset. Det är andra spel man betalar för.

Medlem

@JellymooseN: 400 spänn under xbox one elite. Fair enough.

Medlem

Och Maxgaming tar 1949kr för den konsollen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@magma: Riktpriset höjdes "bara" 20 dollar internationellt, från 60 till 80 dollar. Dubbleringen av priset här i Sverige beror på distributören Bergsala och/eller återförsäljarna. Bergsala sätter inga riktpriser, det är upp till handlarna att sätta pris, men vilket inköpspris de får från Bergsala är förstås inget som kommuniceras.

Ungefär som när ps3an släpptes då och den hade ett brutalt högt pris i sverige jämfört med andra länder. tror det var 50% högre då med. Nordisk Film var ena jävlar på att sätta ett löjligt högt pris.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@magma: Riktpriset höjdes "bara" 20 dollar internationellt, från 60 till 80 dollar. Dubbleringen av priset här i Sverige beror på distributören Bergsala och/eller återförsäljarna. Bergsala sätter inga riktpriser, det är upp till handlarna att sätta pris, men vilket inköpspris de får från Bergsala är förstås inget som kommuniceras.

Skulle inte ni gräva lite i det där med prissättningen?

Medlem

@Winzi: Tycker ju att den känns värd det. Släpper Sony en DS4 som känns lika premium så köper jag direkt.


signatur

Världens sämsta elitist.

Medlem

Och samma lär användas till N64 Classic. Den är nu trots allt kraftfullare än Wii, så det finns gott om prestanda.

Och ang priset. Visst är det svinigt att vi får betala så mycket, men då ska vi heller inte glömma att svensk ekonomi är oerhört stark idag, vilket bidrar till överpriser. Fick min för 1490kr, och med tanke på att det ingår två kontroller denna gång och att Star Fox 2 följer med och är det enda sättet att äga det lagligt så kan jag leva med priset.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Och samma lär användas till N64 Classic. Den är nu trots allt kraftfullare än Wii, så det finns gott om prestanda.

Och ang priset. Visst är det svinigt att vi får betala så mycket, men då ska vi heller inte glömma att svensk ekonomi är oerhört stark idag, vilket bidrar till överpriser. Fick min för 1490kr, och med tanke på att det ingår två kontroller denna gång och att Star Fox 2 följer med och är det enda sättet att äga det lagligt så kan jag leva med priset.

Plus det faktum att 1490:- inte är så mycket för de hundratals timmar underhållning du kommer tjäna via konsolen :D!
Jämför en biobiljett på 130:- för 90 min bio det är typ 1,3-1,5 kr i minuten. Medans 1490 / 200 timmar = 7,45 :- per timme (Lägger det lagom) Det innenbär många timmars underhållning xD. Nu gjorde jag ba väldigt snabb huvudräkning och jämförelsemetoden är väl inte bombsäkert rättvis men poängen är densamma.

Det stör mig att vi Svenskar får betala mer än övriga världen såklart, men 1500 spänn är inte mycket som engångsavgift för ett vanligt hushåll med en genomsnittlig inkomst För att jämföra köper jag 1-2 spel i veckan under hela Oktober och November stort sett då releaserna ligger tätt.

Medlem
Skrivet av zumo:

Plus det faktum att 1490:- inte är så mycket för de hundratals timmar underhållning du kommer tjäna via konsolen :D!
Jämför en biobiljett på 130:- för 90 min bio det är typ 1,3-1,5 kr i minuten. Medans 1490 / 200 timmar = 7,45 :- per timme (Lägger det lagom) Det innenbär många timmars underhållning xD. Nu gjorde jag ba väldigt snabb huvudräkning och jämförelsemetoden är väl inte bombsäkert rättvis men poängen är densamma.

Det stör mig att vi Svenskar får betala mer än övriga världen såklart, men 1500 spänn är inte mycket som engångsavgift för ett vanligt hushåll med en genomsnittlig inkomst För att jämföra köper jag 1-2 spel i veckan under hela Oktober och November stort sett då releaserna ligger tätt.

Hade det inte varit en aning klyftigare att använda samma enhet när du ska jämföra två saker? Antingen får du väl välja [kr/min] eller [kr/h], inte blanda. Din slutsats "det innenbär många timmars underhållning" (jag tror du menade "innebär") är som tagen ur luften. Vad har det med kostnaden per underhållningstimme att göra?

"jämförelsemetoden är väl inte bombsäkert rättvis" <-- Precis, jag skulle bli förvånad om inte hela Sverige är eniga i detta.
"men poängen är densamma." <-- Nej.

För övrigt förstår jag inte vad du menar med att man kan "tjäna" hundratals timmar underhållning. Förklara gärna.

Medlem

Humdidum, okej att jag tycker det är käckt att dom gör så här. Men jag ägde eller har ägt de SNES och NES spel jag skulle vilja spela om, så en RaspberryPi för en 1/4 av priset känns mer motiverande. :-/


signatur

Nämen!

Medlem

Då enheten fortfarande säljer slut behövs ingen vidare förklaring till det högre priset: Konsumenterna är beredda att betala mer, alltså kan Nintendo och återförsäljare ta mer betalt.

Medlem
Skrivet av magma:

Jo, det är sant. Går att få tag på i Nintendos egna affär för runt 700-800kr svenskt pris: https://www.nintendo.com/super-nes-classic

Finns ju egentligen inget som hindrar någon från att köpa därifrån.

700-800*

* Exkl. frakt, moms, tull, moms på tull, Postnord-avgifter. 1600:-, som de flesta stora svenska butiker tar, blir inte långt från slutsumman om du väljer att köpa den där. Sen får man räkna med några veckors leverans. Och "fel" design för regionen. Men visst, ingen hindrar någon.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

@PeTTs0n: Fast köper man den från, exempelvis, Tyskland så drabbas man ju inte av det där.

Medlem

@Arcadia: Helt rätt, men länken syftar till den amerikanska varianten, med amerikansk prissättning. Säger inte att den inte går att hitta billigare (jämfört med Sverige) i något EU-land.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@magma: Riktpriset höjdes "bara" 20 dollar internationellt, från 60 till 80 dollar. Dubbleringen av priset här i Sverige beror på distributören Bergsala och/eller återförsäljarna. Bergsala sätter inga riktpriser, det är upp till handlarna att sätta pris, men vilket inköpspris de får från Bergsala är förstås inget som kommuniceras.

Detta kanske någon redan har skrivit men det kan också vara så att kemikalieskatten spelar in, marginellt.

Men högst troligt beror väl det höga priset här i Sverige en hel del på att Bergsala noterade hur mycket vi svenskar var beredda att betala för NES Mini Classic på andrahandsmarknaden, i kombination med att de gjorde en analys av hur några NES:ar de fick och antog att det skulle bli lika dåligt med SNES:ar från Nintendo.

Priset höjdes från 60 till 80 dollar men värt att notera är väl att man fick med en handkontroll till NES:en men två till SNES:en.

(Inte läst hela tråden, ännu, detta kanske andra redan har påpekat)

Medlem

Jag tycker ändå att 80 dollar för SNES Mini Classic är rimligt jämfört med 60 dollar för NES:en.

Av tre anledningar.

Dels Star Fox 2, ett helt nytt spel.

Dels att man får två handkontroller.

Och den starkaste anledningen, att spelutbudet på SNES:en är flera klasser bättre. Subjektivt förstås, men jag tror att många håller med om att SNES-spelen har åldrats mycket bättre än NES-spelen i flera fall (och var bättre redan från början också)

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Ungefär som när ps3an släpptes då och den hade ett brutalt högt pris i sverige jämfört med andra länder. tror det var 50% högre då med. Nordisk Film var ena jävlar på att sätta ett löjligt högt pris.

Nja, den kostade väl 6500 i Sverige och 600 euro / 600 dollar i resten av världen? Fast det fanns väl två modeller också, en lite billigare med 20 GB hd och som ej tog PS2-spel och sen lyxmodellen med HELA 60 GB (idag skrattar vi åt det) och bakåtkompatibel med PS2.

Oerhört dyr var den i vilket fall som helst, men intressant att Sony lyckades ta sig tillbaka efter den lanseringen, till skillnad från den första Xboxen och Sega Saturn. De var också dyra i början och tog sig väl aldrig riktigt tillbaka. Microsoft gjorde väl förlust med Xboxen varje kvartal de första åren.

Medlem
Skrivet av Incal:

Hade det inte varit en aning klyftigare att använda samma enhet när du ska jämföra två saker? Antingen får du väl välja [kr/min] eller [kr/h], inte blanda. Din slutsats "det innenbär många timmars underhållning" (jag tror du menade "innebär") är som tagen ur luften. Vad har det med kostnaden per underhållningstimme att göra?

"jämförelsemetoden är väl inte bombsäkert rättvis" <-- Precis, jag skulle bli förvånad om inte hela Sverige är eniga i detta.
"men poängen är densamma." <-- Nej.

För övrigt förstår jag inte vad du menar med att man kan "tjäna" hundratals timmar underhållning. Förklara gärna.

Jag förstår hur han menar. Jag har hört det där argumentet om kostnad per underhållningstimme förr. Med den logiken blir ju Spotify, Viaplay, spelsajter som FZ eller vanliga böcker extremt billiga sett till underhållning per timme. Eller tv-serieboxar.

Men man kan väl inte riktigt jämföra så. Att saker kostar som de gör beror på många saker. Man tar kanske inte endast betalt för underhållning per timme (det hela var väl mest ett försvarstal som grundade sig i att spelbranschen fick kritik för att spel var så dyra jämfört med film och musik). Man kan väl även fråga sig vilka saker som kostar mest att utveckla. Samt hur pass kvalitativ, påkostad och unik underhållning man får under alla timmarna.

Lämnar man diskussionen om underhållning per timme åt sidan lite så är väl 1500 kr för 20 spel inte så farligt dyrt. Men det ska väl kanske också jämföras med vad en vanlig spelsamling på skiva brukar kosta. Eller vad spelen kostar att köpa a la carte på e Shop (eller beg. kassett).

För egen del blir eShop billigare för de spel jag inte redan har. Så det beror ju lite på vad man redan har och inte har också. Samt hur viktig formfaktorn och retrohandkontrollerna är.

Dyrt med tanke på hur gammal eller enkel teknik som sitter under huven. Men man betalar rätt mycket för formfaktorn och spelen skulle jag säga.

De här retrokonsolerna är i mångt och mycket identitetsmarkörer för generation X och Y också. Skulle jag säga.

Medlem

Jag tänkte precis förresten på en annan sak som kan bidra till det lite högre priset. Det skulle kunna vara så att Nintendo får betala lite mer för rättigheterna till spel som Street Fighter II, Secret of Mana, Final Fantasy VI med flera än rättigheterna till tredjepartsspelen till NES:en. Capcom, Konami och Square Enix har kanske fått bättre betalt helt enkelt. Jag vet inte om det gör så stor skillnad för slutpriset. Men det kanske kan vara en liten faktor.

12
Skriv svar