Recension – God of War

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Skulle vara kul att spela, tragiskt nog kommer jag nog aldrig få göra det när spelutvecklare fortfarande år 2018 tycker det är logiskt med konsolexklusivitet.

Tja Nintendo har överlevt på det med sina senaste generationer av konsoler. Inget konstigt med det.
Så klart i den här branschen vill man ju ha så många exklusiva titlar som möjligt till sin konsol så att vi gamers ska välja just deras maskin.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Jag ville verkligen gilla GoW 1-3 men lyckades vemodigt ta mig igenom dom första när det begav sig, trean kände jag inget driv för alls, fanns inget som lockade mer än okej hack and slash. Kommer jag känna mig extra besviken på detta om jag spelar nu när hypen höjts? Eller är det tillräckligt bra karaktärer och samspel att jag kan drivas med ändå?

Då hela serien är omgjord i och med God of War 4 så skall du inte jämföra med dom tidigare delarna. När dom 3 första hade snabb action med mycket knapptryckande och knappkombinationer, så har 4:an mer taktiska och långsammare strider. Focus verkar också ligga på mer utforskande i detta än dom tidigare spelen. Så du får nästan ställa dig frågan, är det något du skulle gilla?

Medlem

Hmm, första gången jag känner att det är lite jobbigt att sitta på en "vanlig" ps4:a.

Hade inte alls trott på det här, men efter att ha läst den här och någon mer recension är det svårt att inte känna pepp

Redaktör
Ponny

@Slappyjam: Jag skulle säga ja, i synnerhet eftersom du inte har en PS4 innan. Fast det är klart; har du en bra tv? Det är en nog så viktig faktor i det här fallet, men ofta kan du ju köra prestanda-läge i spel (aka bättre flyt) om du inte har en 4K-tv. Och det väger ju tyngre för många. I det här fallet skulle jag dock rekommendera 4K-läget, då spelet ser gudomligt ut i det.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@gundemannen: Jag tycker ju väldigt mycket om trilogin, trots att det inte var "min" genre. Detta är ju verkligen mer av, just det, min genre. En helt annan ton i berättelsen än förut, och helt andra, mer handfasta, spelmekaniker. Jag tror DEFINITIVT inte du skulle bli besviken om du t.ex. gillar spel som Horizon. Snarare tvärtom.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Fredrik Eriksson: Sitter inte med en super fläskig TV, det skulle jag inte påstå. Men den har ändå 4K, så då känns det nog kanske ännu mer som en värd investering.


signatur

Raukkastning är min sport! Länge leve Gotland!

Backloggens befriare

@Joakim Bennet: ser det kanske rent ut av som att det finns raffelpotential?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@gundemannen: Jag tycker ju väldigt mycket om trilogin, trots att det inte var "min" genre. Detta är ju verkligen mer av, just det, min genre. En helt annan ton i berättelsen än förut, och helt andra, mer handfasta, spelmekaniker. Jag tror DEFINITIVT inte du skulle bli besviken om du t.ex. gillar spel som Horizon. Snarare tvärtom.

Det låter ju lovande när du lägger upp det så, kommer nog bli ett köp. Tack för svar!

Medlem

Arrrgh vill spela detta men är inte sugen på att lägga nästan 5k för en ps4'a Får dra hem till brorsan och spela när han inte gör det sen

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Slappyjam:

Det börjar närma sig att man köper en PS4 enbart för detta spelet. Gjorde ju samma sak med PS3an för just God of War. Så är väl inte så märkligt detta!
Men när det kommer till just PS4. Är det en värd investering att köra på PS4 Pro över vanliga PS4? Är det en skillnad som "betalar" sig i prestanda?

Jag skulle säga ja, köp ett Pro om du inte redan äger ett vanligt PS4. Om du inte har en 4K/HDR-TV är valet inte lika självklart, men Sony släppte nyligen en uppdatering som ger supersampling på vanliga 1080-burkar. En del spel flyter bättre på Pro också, men där borde du kika om spelen du är intresserad av fått en patch som ökar prestandan.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Fick precis nytt driv att spela klart GoW 3: Remastered. Fin recension Fredrik!

Måste säga att jag är sugen på nya God of War, men GoW 3: Remastered, nej fy vad jag inte gillar detta spel. Som jag fattat så ska nya GoW och GoW 3 vara ganska så olika spel, framförallt mer fokus på story och mindre "button-smasher". Rätta mig gärna om jag har fel.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Jag ville verkligen gilla GoW 1-3 men lyckades vemodigt ta mig igenom dom första när det begav sig, trean kände jag inget driv för alls, fanns inget som lockade mer än okej hack and slash. Kommer jag känna mig extra besviken på detta om jag spelar nu när hypen höjts? Eller är det tillräckligt bra karaktärer och samspel att jag kan drivas med ändå?

Jag kände exakt lika med GoW 3 (ej lirat GoW 1-2), men nya GoW, som jag fattat ska vara annorlunda, mindre hack n slash, mer fokus på gameplay och story. Observera att jag orkade inte ta mig igenom GoW 3, inte min typ av spel alls.

Quake-konnässsör

Då är det enbart och kolla igenom denna video. Så man kommer ihåg storyn.

Medlem

Ett av få spel som gärna hade fått vara till PC..

Medlem
Skrivet av Slappyjam:

Det börjar närma sig att man köper en PS4 enbart för detta spelet. Gjorde ju samma sak med PS3an för just God of War. Så är väl inte så märkligt detta!
Men när det kommer till just PS4. Är det en värd investering att köra på PS4 Pro över vanliga PS4? Är det en skillnad som "betalar" sig i prestanda?

för mig personligen får du ett ja på den frågan, det är ingen minblowing skillnad men allt ser lite bättre ut, flyter lite bättre även när man bläddrar i menyerna. överlag en trevligare bekantskap. har du aldrig sett skillnaderna på pro och den vanliga tror jag inte du kommer bry dig men jag hade valt pro varje dag.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

@Kunskap: Du kan köpa en vanlig ps4 slim för under 3000 och ett pro ligger runt 4000.

Medlem

Bra recension som verkligen spädde på suget efter detta spel.

Medlem

nä för att citera några folk i ett annat forum vid namn Sea of thieves.
Detta spel har inge kontent

Nä men skämt å sido det verkar bra synd bara att det finns på en maskin så inte alla spelare kan njuta av det.

Medlem

Bra bra! Men har ingen brådska köper det när det blivit lungnare på jobbet och suget smyger sig på!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av ANZIKTE:

Måste säga att jag är sugen på nya God of War, men GoW 3: Remastered, nej fy vad jag inte gillar detta spel. Som jag fattat så ska nya GoW och GoW 3 vara ganska så olika spel, framförallt mer fokus på story och mindre "button-smasher". Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har spelar 4 timmar av Remastered och en dryg timme av det nya. Det känns fortfarande som samma spelserie, men upplevelsen är en helt annan. Färre men farligare fiender, inte lika balls-to-the-wall-galet, mer tyngd och taktik i striderna.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag har spelar 4 timmar av Remastered och en dryg timme av det nya. Det känns fortfarande som samma spelserie, men upplevelsen är en helt annan. Färre men farligare fiender, inte lika balls-to-the-wall-galet, mer tyngd och taktik i striderna.

Intressant, tack!

Medlem
Inte värt om du bara spelar ps4 för exlusivs

@Slappyjam: antar att du spelar på data så mitt svar är skaffa en vanlig ps4

Medlem

Fredrik, måste du slå till med en så grym recension - det sabbade mina gaming-planer helt.

Det jag hade tänkt spela närmaste tiden får vänta för såna här pärlor kan man ju inte vänta med. Nu blir det Kratos & Co.

Medlem
Skrivet av chrille_1994:

@Slappyjam: antar att du spelar på data så mitt svar är skaffa en vanlig ps4

Spela på information?


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Svar nej, exklusivt till PS4.

K*k...

Medlem

Det må kanske inte vara ett GoW i traditionell anda (hack and slash), men det ser så sjukt bra ut. Ett givet köp!

Medlem
Skrivet av Devan:

Funny ... Kommer i håg när Gow3 släppes och ALLA sa att det va så grymt att alla måste spela det, hatade puzzlen i det spelet så innerligt och va inte direkt imponerad av resten av spelet heller så tack men nej, detta spelet lär knappast vara bättre.

Svär! Det är fan funny alltså!

Medlem

@Slappyjam: Om du har en 4k TV, ja.

Sen skulle jag lätt rekommendera Uncharted 4, Shadow of the Colossus, Last of us, Horizon Zero Dawn också. Om du nu köper en PS4a.

Inaktiv

Tycker det ser....generiskt ut. Typ Horizon: God of War. Eller som många andra "kameran lite halvt bakom karaktären spel".
Blir lite illamående av för välgjorda spel, detta likt Horizon ser för välgjort ut. Man ser hur mycket pengar varje liten överflödig animation har kostat.
Gameplayet ser inte ut att vara något speciellt men spelet blir "bra" för att att man lagt till massa kringliggande system av uppgraderingar, miniquests och skatter, plus påkostade filmsekvenser, animationer, röstskådespelare och en känslosam story.
Estetiken och själva spelet är alldeles för spelaktigt för min smak. Här är uppgraderingsstationen, här är en kista, här börjar en cutscene, här ska man trycka X osv.
Man ser att det är ett spel från 100 meters avstånd istället för ett fönster in i en annan värld.
Ser tråkigt ut.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Skulle vara kul att spela, tragiskt nog kommer jag nog aldrig få göra det när spelutvecklare fortfarande år 2018 tycker det är logiskt med konsolexklusivitet.

Om du skapar en konsol så släpper du väl ändå inte ett spel du även utvecklat till dina konkurrenter?


signatur

God is dead

Skriv svar