Recension – God of War

Medlem

Vill spela detta i 4k och hdr, men äger ju "bara" original konsolen, så jag får låtsas att spelet inte släppts än, sedan hålla tummarna att ps5 blir bakåtkompatibel så blir det att spela då istället.

Eller?
Är det värt att köpa en pro?

//Kratos


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

@Juel91: jobbar i en av sveriges spelstudios, spelet har varit på skärmen under veckan på kontoret, 5 timmar är kanske överdrift, men jag har lirat en hyfsad del, och visst är det fett gameplay. Men bra kontroller och story borde inte räcka hela vägen i mitt tycke, speciellt inte när det som hos fz jämförs med zelda och skyrim, som är en helt annan genre.
Ja får väl se vad det hamnar på hos mc när folket sagt sitt om någon vecka.

Edit:
För att utveckla resonemanget.
Det god of war lyckas extremt bra med är de små detaljerna i kontrollen, dels hur den utnyttjar ff, men även hur kameran följsamt och kraftfullt följer. Nästan så man inte ser det, men ändå upplever.
Till det taktiska strider som får de flesta andra spel att gråta.

Min initiala reaktion grundar sig i att detta må vara en trendsättare i branschen som kommer gynna alla framtida spelutvecklare och gamers.
Och tillika en good story från det jag sett.
Men om 5 år så kommer GoW fortfarande behålla sin 9/10 eller 5/5 status, trots att det i grunden har så många andra brister som förbises just nu tack vare wow-känslan som gameplayet ger...just nu.

Men visst, ett bra spel.
Men varken zelda eller skyrim.

3,9/5

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Plofgren: Jag hänger inte med. Jämförs på vilket sätt?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

@Gustav Höglund: ur ingressen, ”Gudarna måste vara tokiga. Men genom att hyvla bort mycket av det som var säreget med God of War och bygga upp alltsammans på nytt, och dessutom oblygt låna från The Last of Us, Skyrim och Zelda,”

Oavsett om det benämns som att delar ”lånas från” så är det ett billigt dragplåster.
Och dessutom i ingressen..

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Plofgren: Eller, och du får ursäkta mig för mina vilda fantasier, så är det hur recensenten uppfattade spelet?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

@Gustav Höglund: Den stora skillnaden här är såklart att zelda och skyrim är openworld.

Redaktör
Skrivet av Plofgren:

@gh0glund: Den stora skillnaden här är såklart att zelda och skyrim är openworld.

Men Fredrik sätter ju inte lika med-tecken mellan GoW och de andra spelen. Han tar element ur ypperliga spel som Zelda (pusslandet) och The Last of Us (kameraarbetet) som exempel på varifrån GoW-utvecklarna hämtat inspiration till sitt ypperliga spel. Det är ett bra grepp för att berätta om och förklara hur nya GoW förändrats mot föregångarna.


signatur
Medlem

Jag förstår inte vad alla är hypade för. Jag är nog lite udda.

Jag hatar. Verkligen HATAR när spel tvingar en att ha med sig en AI medhjälpare och av alla gameplay klipp jag sett blir jag bara mer och mer spyfärdig hur detta spel är ett spel.

Ungen man har med sig snackar hela tiden och stör inlevelsen hela tiden. Ååå nej akta dig för eldbollen som kommer från höger sida. SLUTA SNACKA hela tiden. Blir så jävla less på när spel är mer "film" än spel.

Visst för att storyn kan vara bra. Men jag vill faktisk SPELA inte titta!


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Jag förstår om du inte är hypad, för om du stör dig på snack, så lär du störa dig på ganska mycket saker, för snack är det vi människor gör ofta, säkert för mycket och för innehållsfattigt, men kom igen, HATAR du spel som har AI medhjälpare, ja det är typ 50% av alla action spel typ, hatar du COOP spel också, än mer då, för då är det en riktig person som snackar och stör när du vill titta runt och njuta av grafiken?

Ja jag är faktistk hypad, speciellt efter denna recension, och låter inte skit saker som det du nämnde förstöra det för mig. Och jag menar, LÅTER, jag låter inte sånt förstöra för mig, det kan du också göra, men väljer du vara så negativ att du låter bli spela spel pga såna orsaker, ja då lär du inte ens försöka LÅTA bli?

Med tanke på namnet, earthscum, så är inte min förutfattade mening helt fel ute om att du kanske ska välja ett lite mer optimistiskt syn på livet? Det lär hjärtat och näromgivningen må bra av...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Jag förstår om du inte är hypad, för om du stör dig på snack, så lär du störa dig på ganska mycket saker, för snack är det vi människor gör ofta, säkert för mycket och för innehållsfattigt, men kom igen, HATAR du spel som har AI medhjälpare, ja det är typ 50% av alla action spel typ, hatar du COOP spel också, än mer då, för då är det en riktig person som snackar och stör när du vill titta runt och njuta av grafiken?

Ja jag är faktistk hypad, speciellt efter denna recension, och låter inte skit saker som det du nämnde förstöra det för mig. Och jag menar, LÅTER, jag låter inte sånt förstöra för mig, det kan du också göra, men väljer du vara så negativ att du låter bli spela spel pga såna orsaker, ja då lär du inte ens försöka LÅTA bli?

Med tanke på namnet, earthscum, så är inte min förutfattade mening helt fel ute om att du kanske ska välja ett lite mer optimistiskt syn på livet? Det lär hjärtat och näromgivningen må bra av...

Jag hatar när spel "tvingar" en att ha en coop partner med sig. Har hatat det enda sen Resident Evil 5. Sen dess har jag sagt hårt nej till alla spel som tvingar dej att ha en AI medhjälpare. Det förstör inlevelsen för mig. Visst det kan vara kul om man spelar två. Men i detta spel finns det inte coop eller hur?

Att tvinga folk att ha ungen med sig var nog ett beslut som togs när de såg hur bra "film" Last of Us var. Och ja jag hatar Last of Us också. Det är en bra film men inte ett bra spel. Nya God of War vill vara "Last of War" inte God of War.

Många recensioner jag sätt hyllar grafiken och storyn. Men att gameplay delen är mer "nertonad" Jag trodde man spelade spel för gameplay? Inte för story?


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Inlägg 100 i den här tråden. Had to be done!

Förövrigt är jag väldigt förväntansfull på Kratos! Alla reviews har ju verkligen inte förminskat hypen.

eld
Medlem
Skrivet av Plofgren:

Men visst, ett bra spel.
Men varken zelda eller skyrim.

3,9/5

Å andra sidan så finns det ju gott om folk som hatar skyrim, eller jag själv som tycker botw kanske mer är ett 8/10 än 10/10. Det är en situation där man själv får tänka att man nog känner lite annorlunda från de flesta.

Men då rent generellt så är då botw 10/10, skyrim 10/10 och god of war 10/10.

eld
Medlem
Skrivet av Earthscum:

Jag hatar när spel "tvingar" en att ha en coop partner med sig. Har hatat det enda sen Resident Evil 5. Sen dess har jag sagt hårt nej till alla spel som tvingar dej att ha en AI medhjälpare. Det förstör inlevelsen för mig. Visst det kan vara kul om man spelar två. Men i detta spel finns det inte coop eller hur?

Att tvinga folk att ha ungen med sig var nog ett beslut som togs när de såg hur bra "film" Last of Us var. Och ja jag hatar Last of Us också. Det är en bra film men inte ett bra spel. Nya God of War vill vara "Last of War" inte God of War.

Det är bara du som förlorar på detta tankesätt, tråkigt att man fastnar vid något som inte ens är ett problem för ett spel.

Skrivet av Earthscum:

Många recensioner jag sätt hyllar grafiken och storyn. Men att gameplay delen är mer "nertonad" Jag trodde man spelade spel för gameplay? Inte för story?

Du förstår fel där nu tror jag, recensioner menar på att gameplay har gått från ren rak action till något mer taktiskt, utan att det skulle på något sätt vara negativt.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Earthscum:

..när de såg hur bra "film" Last of Us var. Och ja jag hatar Last of Us

Spännande, det där. Jag tror inte att The Last of Us hade fått samma bländande recensioner om det varit en film. 7,2 på IMDB, om nu det är värt något.

Jag förstår vad du du menar dock: Gameplaysegmenten av The Last of Us tycker jag är den svagaste delen av paketet. Med det menar jag striderna. Samma gäller Uncharted. Fantastiska, filmiska passager som avbryts av tio minuter tafflig shooter och endimensionellt klättrande på husfasader.

Jag måste ändå erkänna att Naughty Dogs spel är mer än filmer - de lyckas med något alldeles extra. Det medför onekligen något att det är spelaren själv som får handlingen att tuffa vidare, till skillnad från en statisk film.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skribent
Skrivet av Gustav Höglund:

Spännande, det där. Jag tror inte att The Last of Us hade fått samma bländande recensioner om det varit en film. 7,2 på IMDB, om nu det är värt något.

Jag förstår vad du du menar dock: Gameplaysegmenten av The Last of Us tycker jag är den svagaste delen av paketet. Med det menar jag striderna. Samma gäller Uncharted. Fantastiska, filmiska passager som avbryts av tio minuter tafflig shooter och endimensionellt klättrande på husfasader.

Jag måste ändå erkänna att Naughty Dogs spel är mer än filmer - de lyckas med något alldeles extra. Det medför onekligen något att det är spelaren själv som får handlingen att tuffa vidare, till skillnad från en statisk film.

Jag är inte lika imponerad av Naughty Dogs berättande som många andra, annat än på en teknisk nivå - där de är extremt skickliga. De får allt att se och låta rätt. Men jag blir inte särskilt engagerad av själva berättelserna. Tanken på att se The Last of Us eller Uncharted som film, utan interaktiva moment, låter astrist i mina öron.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag är inte lika imponerad av Naughty Dogs berättande som många andra, annat än på en teknisk nivå - där de är extremt skickliga. De får allt att se och låta rätt. Men jag blir inte särskilt engagerad av själva berättelserna. Tanken på att se The Last of Us eller Uncharted som film, utan interaktiva moment, låter astrist i mina öron.

Ja, det håller jag helt med om. Om du har ett par timmar över kan jag rekommendera detta YT-klipp från Joseph Anderson:


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skribent

Fan. Jag försöker begränsa mitt spelande till PC och Switch. God of War ser dock så jädra trevligt ut.


signatur

I am the black wizards.

Skribent
Medlem

Attans vad den här veckan går segt blir aldrig fredag haha


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Jag förstår inte vad alla är hypade för. Jag är nog lite udda.

Jag hatar. Verkligen HATAR när spel tvingar en att ha med sig en AI medhjälpare och av alla gameplay klipp jag sett blir jag bara mer och mer spyfärdig hur detta spel är ett spel.

Ungen man har med sig snackar hela tiden och stör inlevelsen hela tiden. Ååå nej akta dig för eldbollen som kommer från höger sida. SLUTA SNACKA hela tiden. Blir så jävla less på när spel är mer "film" än spel.

Visst för att storyn kan vara bra. Men jag vill faktisk SPELA inte titta!

Ja det här är något jag själv befarar jag kommer störa mig på. Jag har väl inga problem att ha med en AI medhjälpare men det här med att han ska varna för saker som man sett i trailers sötr mig något så gruvligt.
Låt mig spela och upptäcka farorna på egen hand utan att spelet ska hålla mig i handen.
*men* nu ska det ju tydligen finnas någo unik svårighetsgrad i spelet. det kanske är något att sätta tänderna i.
Jag ser iaf fram emot detta spel helt klart och hoppas inte ungen snackar för mkt för då kommer jag drämma yxan i skallen på han haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Plofgren:

@gh0glund: Den stora skillnaden här är såklart att zelda och skyrim är openworld.

Vet att det är ett gammalt inlägg, men herregud människa.

Med din syn så kan man betygsätta Gudfadern-trilogin genom att kolla en kvart på första filmen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vet att det är ett gammalt inlägg, men herregud människa.

Med din syn så kan man betygsätta Gudfadern-trilogin genom att kolla en kvart på första filmen.

Vadå, menar du att det inte räcker?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Vadå, menar du att det inte räcker?

Precis så


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nya PS5 versionen gratis med PS+.
Laddade hem denna extremt njutningsvärda version. Ja, jag spelade hela spelet på PS4, men herregud vad mycket bättre denna versionen kändes. Jag fick "ståpäls" när jag hörde den vackra musiken och sången. PS5 kontrollen ger sådan tyngd och känsla.
Så till alla som gillade detta spel förut det är i stort sett ett måste, om man har en PS5 och modern tv, att spela spelet igen.
Skönt att man har något utmärkt att spela innan God of war: Ragnarök släpps.✌️

Skriv svar