Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

KoP
Medlem
Skrivet av Zontos:

En fråga till er alla som läser, vilken "honor-nivå" väljer ni att Arthur ska ha? Ska han vara ond eller god?

Jag har tänkt göra honom så god som möjligt men det verkar vara lättare att vara tvärtom.

Det är bara att undvika att slaska ihjäl oskyldiga, loota oskyldiga, hålla god ton i konversationer, skänka pengar och hjälpa människor till höger och vänster så tippar skalan över på god rätt rejält.

KoP
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag och kontrollerna är inte riktigt överens ännu... Mest när det gäller ridningen, blir mest buttonmash. Någon som hittat en vettig konfiguration?

Kör standard inställningen. Då behöver man bara få upp lite fart med lite knapptryckande sen håller jag bara upp på vänster thumbstick så håller hästen en behaglig fart. Vill man galoppera för fullt är det dock buttonmashing som gäller. :/

Gen
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag och kontrollerna är inte riktigt överens ännu... Mest när det gäller ridningen, blir mest buttonmash. Någon som hittat en vettig konfiguration?

Jag fick tips om att man någonstans i inställningarna ställer in att man inte måste hålla X för att få hästen att röra sig framåt utan att det räcker med ett knapptryck. Hoppas innerligt hitta denna inställningar ASAP.

Skrivet av dali:

Den största minibesvikelsen i spelet är att det är för lätt att rida på oskyldiga små djur. Kan förstå att man vill ha en stor mängd djur för att göra en livlig värld. Men jag tas ur inlevelsen på grund av alla kaniner och småfåglar som inte hinner fly min mördarmaskin till häst. Dock en petitess i en av de bästa spelupplevelserna jag haft.

Sett flera filmer där personen fridfullt rider ute i prärien och råkar skrämma några fåglar som istället för att flyga bort från hästen flyger MOT hästen och dör av hästens lunkande framfart. Väldigt roligt men samtidigt lite fånigt.

Skrivet av ClockWise:

Haha, känner igen mig. Min fru tittade på mig som om jag var satan själv när jag red ner en kalkon av misstag. Sen är jag också oerhört klumpig med kontrollen, vet inte hur många gånger jag råkat dra mitt vapen när jag ska ta fram dialog-options. Spelar mycket spel, och mycket olika, men jag är inte riktigt van vid kontrollerna ännu och R1, R2, L1, L2 används tills så mycket att det är lätt att blanda ihop dom.

Skönt att höra att jag inte är ensam om detta med kontrollerna. Gillar inte när det finns för många kombinationer av olika kontroller, det blir för bökigt helt enkelt.

Skrivet av ClockWise:

Jag har på tok för lite tid för det här spelet känner jag nu.

Samma här...samma här...
Nästan lite ledsamt faktiskt för jag har flera bra spel till PS4an som jag inte ens startat pga tidsbrist.

Avstängd

Jag måste "skippa" vissa huvuduppdrag där man ska dra genom att trycka på R2. Min gubbe drar inte än hur mycket jag trycker men googlade lite och tydligen är R2 knappen på min ps4 kontroll trasig. Så tack Rockstar för att man kan hoppa över saker.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Gen:

Samma här...samma här...
Nästan lite ledsamt faktiskt för jag har flera bra spel till PS4an som jag inte ens startat pga tidsbrist.

Själv har jag för mycket tid pga arbetslös, man behöver hitta på andra saker än att bara spela det är ju inte så bra det heller >_<

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av breahl:

Ja för att ha hållit på med ett spel så här länge som Rockstar gjort så är det kasst när det gäller sånt här. Här har dom mycket att jobba på verkligen!

Det är omöjligt att vara helt god i detta spel tack vare alla dessa buggar. När man skjuter ner ett banditgäng t.ex och håller på att loota dom så är det någon som rapporterar direkt.

Det gäller att röra sig från området innan lagen kommer och undersöker, typ vid första prompten om att ett brott är begått. Sen kan man lugnt avvakta medan de rider därifrån med de döda kropparna.

Och rent krasst går det ju att avvärja det mesta med lassot och hogtie. Mer förnedrande för dem också


signatur
Medlem

Honor-symbolen var riktigt svår att förstå sig på. Det tog så otroligt många kollningar på den innan jag förstod vad pixlarna föreställde. Jag såg ju att det var ett ansikte av nåt slag, men gud vad många olika typer av ansikten min hjärna fick det till. Bl.a. en zombie när den var grå. Tycker för övrigt att den alltid ser lika grå ut på överblickssektionen under Player, även om man blivit hur ärbar som helst.

Jag väntar för övrigt med skakiga knän på det ögonblicket då man rider förbi en vagn och ska hälsa, men så förbyts det knappalternativet till "jump to wagon". Kan inte förstå hur det inte kan ha hänt redan, jag hälsar på nästan alla jag rider förbi.

Har inte fått ETT enda perfekt skinn än. Har kanske fått TVÅ, TRE "good" fastän jag ALLTID försökt göra det bästa av situationen. Haha. Har läst vilka vapen som ska användas på olika djur osv. Men såklart så kan inte just jag göra det. Det är väl nånting man ska låsa upp i ett huvuduppdrag säkert, som med allt annat. Typ chapter 3 eller nåt, "Now you have unlocked the ability to actually get perfect pelts from perfect shots with perfect weapons". Känns som att enda sättet för mig att få ett perfekt skinn skulle vara att uttala en besvärjelse så att djuret bara segnar ner dött.

Deadeye har jag inte förstått mig på det minsta än så länge. Här är några oegentligheter i det systemet som jag har lagt märke till:

- Jag tycker det var extremt oklart att funktionen att tagga fiender för framtida skott var en perk som man skulle behöva låsa upp (på annat sätt än att bara levla - för det var väl knutet till ett huvuduppdrag att det låstes upp?)
- När jag använder kikarsikte så kan jag inte markera fiender
- Innan jag hade markeringsperken så ville jag använda deadeye när jag jagade. Men ibland så fick min gubbe bara för sig att tagga flera punkter på djurets kropp med kryss och brände av en helt sjuk salva och pepprade hela djuret fullt med kulor, så att skinnet såklart blev urdåligt. Då trodde jag att jag redan hade den där perken, och förstod inte varför det inte lyckades när jag medvetet försökte. Vad fan är det som åstadkommer att man bara automatiskt gör kryss på djuren och skjuter besinningslöst?

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag måste "skippa" vissa huvuduppdrag där man ska dra genom att trycka på R2. Min gubbe drar inte än hur mycket jag trycker men googlade lite och tydligen är R2 knappen på min ps4 kontroll trasig. Så tack Rockstar för att man kan hoppa över saker.

Haha ja det är inte lättare med en fungerande R2-knapp ska jag säga dig. Vadå "press slowly", om jag trycker ner den långsamt så drar ju motståndaren och skjuter ihjäl mig? Enda gången jag lyckats är om jag tryckt relativt fort! Det står nåt om att ju längre man tar på sig att trycka ner R2, desto längre tid ska man få på sig att sikta. Jag tycker det är precis tvärtom.

Ambassadör
Xbox

Jag har fortsatt med standardkontrollerna och det blir lättare ju mer som sätter sig i muskelminnet, men allvarligt så är det lite onödigt många funktioner. Alla knappar har minst två funktioner så det är ju en dela att lära sig. Hade det stannat där så hade det trots allt bara handlat om tid innan man lär sig. Men det jäfliga är ju att det inte alltid fungerar... prompts som dyker upp och försvinner random, svårt att positionera sig etc etc.

Det tråkiga med det är ju att det är enormt immersion breaking. Man kastas direkt ur inlevelsen i spelvärlden och får brottas med bökiga kontroller i stället. Det är riktigt synd, spelet gör ju så mycket just för att man ska sugas in i världen och det är fantastiskt men när man hela tiden blir ryckt ur det pga taskiga kontroller så har de ju supit till det.

Som det ser ut nu så hade det faktiskt dragit ned betyget från mig. Så onödigt.


signatur

Jump in.

Medlem

nån mer än jag som blev överväldigad? alltså för mycket att göra helt plötsligt så jag gav upp
det är ett mycket bra spel. inget fel på det. kanske för bra helt enkelt? 0o

Medlem

Angående det här med att grejer försvinner när man reloadar, så kan det fungera till ens fördel också. Nyss så var jag med om ett random encounter där en person försökte råna mig. Jag drog pistol och det utbröt strid. Jag sköt rånaren, samt två andra personer som började skjuta på mig - jag vet inte om det var rånarens kompanjoner eller om det bara var förbipasserande som blev skjutglada av skjutandet. I alla fall så kom det en hästvagnförare och blev vittne till ett "mord" jag tydligen begått där. Jag blev wanted. Jag reloadade från en autosave och jag hade föremålen jag plockat upp av rånaren men jag var inte alls wanted eller nåt sånt.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Precis som i GTA5 så raderas ju vissa delar av världen, som lik och loot när man dör. Just det loot du hittar på döda kroppar är ju sällan något man gråter över att missa, men visst kan det vara tråkigt.

De vita prickarna kommer däremot dyka upp igen vid senare tillfällen. Jag red förbi en mexikan som var fast i ett träd med en puma nedanför på marken. Hade inte tid och han blev dödad. Nästa gång jag red förbi samma plats triggade samma händelse och då räddade jag honom.

Påminn mig inte. Den jäkla puman dödade MIG också när jag hade flera fina skinn på min häst. Hade då inte råkat ut för någon Puma tidigare. Gick av hästen UTAN bra vapen och tänkte rädda gubben. Sköt med revolvern som en idiot, slafs så blev jag pumamat. Skinnen borta :'(

Releasehästryttare

Håller med Jim att det är för mycket animationer i detta spel.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

nån mer än jag som blev överväldigad? alltså för mycket att göra helt plötsligt så jag gav upp
det är ett mycket bra spel. inget fel på det. kanske för bra helt enkelt? 0o

Man behöver inte brådska. Tar det ett år att spela klart är det ändå värt det. Gör saker i den ordning du vill eller stick bara ut och utforska och lär dig hur saker och ting funkar.
Tänk att du inte har nån brådska, bara insup atmosfären, sitt vid en lägereld och spana ut över vyerna.
Det är just detta som är bra med SP spel jämfört med MP hetsen. I MP är det hela tiden en tävling medans i SP kan man njuta i den takt man behagar.

Skrivet av Witchfinder:

****

Har inte fått ETT enda perfekt skinn än. Har kanske fått TVÅ, TRE "good" fastän jag ALLTID försökt göra det bästa av situationen. Haha. Har läst vilka vapen som ska användas på olika djur osv. Men såklart så kan inte just jag göra det. Det är väl nånting man ska låsa upp i ett huvuduppdrag säkert, som med allt annat. Typ chapter 3 eller nåt, "Now you have unlocked the ability to actually get perfect pelts from perfect shots with perfect weapons". Känns som att enda sättet för mig att få ett perfekt skinn skulle vara att uttala en besvärjelse så att djuret bara segnar ner dött.

Deadeye har jag inte förstått mig på det minsta än så länge. Här är några oegentligheter i det systemet som jag har lagt märke till:

- Jag tycker det var extremt oklart att funktionen att tagga fiender för framtida skott var en perk som man skulle behöva låsa upp (på annat sätt än att bara levla - för det var väl knutet till ett huvuduppdrag att det låstes upp?)
- När jag använder kikarsikte så kan jag inte markera fiender
- Innan jag hade markeringsperken så ville jag använda deadeye när jag jagade. Men ibland så fick min gubbe bara för sig att tagga flera punkter på djurets kropp med kryss och brände av en helt sjuk salva och pepprade hela djuret fullt med kulor, så att skinnet såklart blev urdåligt. Då trodde jag att jag redan hade den där perken, och förstod inte varför det inte lyckades när jag medvetet försökte. Vad fan är det som åstadkommer att man bara automatiskt gör kryss på djuren och skjuter besinningslöst?

När du siktar på ett djur finns det en triangel med stjärnor i. Har djuret alla 3st stjärnor ifyllda och du gör en clean kill med skott i huvet eller hjärtat typ så får du en perfect skin. Så är det för mig iaf och jag jagar med gevär. Det finns att köpa ett jaktgevär i affären som man även kan köpa till kikarsikte.

Som jag jagar nu siktar jag in på en grupp djur och checkar vilket som har bäst kvalité på skinnet 3st stjärnor.
Är huvudet nere i marken eller svårt att se kan man ropa inom en viss räckvidd så att dom tittar upp. Då slår jag på Deadeye och sätter en kula i pannan. Dock flyr alla andra djur av smällen så mycket möjligt att det finns effektivare sätt att jaga.
Kanske använda Deadeye för att sätta flera headshots på samma gång.

I början taggas Deadeye automatiskt men lite senare i spelet så får man välja själv genom att trycka R1(PS4). Då kan man sätta HS på flera fiender samtidigt.

Grejen är att allt kommer med tiden, man lär sig lite i taget och blir långsamt bättre och låser upp nya saker när man gör uppdrag i campet osv. Njut långsamt ! Kommer själv sakta ner och mest jaga och utforska kommande timmarna.

Ambassadör
Xbox

@Tiggaren: Se där, skitbra tips! Hade inte fattat det där med 3-stjärnor, jag trodde kvalitet bara hängde på hur väl man träffade! Man tackar.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

@Tiggaren: Se där, skitbra tips! Hade inte fattat det där med 3-stjärnor, jag trodde kvalitet bara hängde på hur väl man träffade! Man tackar.

Hehe exakt så trodde jag också, fattade inte vad jag gjorde fel. Fick tillslut kolla en video på tuben som förklarade det. Det känns som det är många såna här saker som spelet inte förklarar riktigt eller så visas det bara nån sekund en gång som man missat. Senast fastna jag med en häst och vagn och fattade inte hur man backar. Tydligen dubbeltrycker man på R1..

Medlem

Hm, den symbolen med tre stjärnor har jag bara sett när man väl dödat djuret! Får kolla noggrannare då. När du säger det så känns det nästan som att det jag såg förut, då gubben målade måltavlor på djuren på eget bevåg, föreställde stjärnor på kroppen. Kan det ha varit det och att jag misstog det för måltavlor? Hur som helst så tyckte jag att flera skott avlossades som jag inte hade tryckt på skjutknappen för.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det gäller att röra sig från området innan lagen kommer och undersöker, typ vid första prompten om att ett brott är begått. Sen kan man lugnt avvakta medan de rider därifrån med de döda kropparna.

Och rent krasst går det ju att avvärja det mesta med lassot och hogtie. Mer förnedrande för dem också

Jo red åt fel håll efter ett tåg-rån och red rakt in i alla lagens män, det var inte lätt att bli av med dom kan jag säga.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Hm, den symbolen med tre stjärnor har jag bara sett när man väl dödat djuret! Får kolla noggrannare då. När du säger det så känns det nästan som att det jag såg förut, då gubben målade måltavlor på djuren på eget bevåg, föreställde stjärnor på kroppen. Kan det ha varit det och att jag misstog det för måltavlor? Hur som helst så tyckte jag att flera skott avlossades som jag inte hade tryckt på skjutknappen för.

Det är möjligt att du måste kolla på dom med kikare eller kikarsikte på geväret för att se tillräckligt bra. Jagar inte med båge längre så vet inte. Man kan också hålla in R1(PS4) för att få mer info om djuret. Denna info finns längs ner i högra hörnet när du kollar på ett djur via kikare eller kikarsikte.

Postar en bild, kolla stjärnorna. Ser du triangeln med sjärnor. Det betyder att den har 2/3st vilket betyder Good Pelt/Skin typ. 3st krävs för att få Perfect. Deadeye är något helt annat, det blir kryss och ja den gör det automatiskt i början. Lite senare i spelet uppgraderas den och man kan välja själv var den ska skjuta.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det gäller att röra sig från området innan lagen kommer och undersöker, typ vid första prompten om att ett brott är begått. Sen kan man lugnt avvakta medan de rider därifrån med de döda kropparna.

Och rent krasst går det ju att avvärja det mesta med lassot och hogtie. Mer förnedrande för dem också

Testade igår att kasta lasso på en stackars jägare som sökte sin brödföda. Band sedan ihop honom och länsade honom på sina värdesaker.

Tydligen knöt jag dåligt för när jag började rida ner för berget en bit bort så hörde jag hur det pangade vilt. Fortsatte lugnt min ritt och pangandet fortsatte. Plockade fram min kikare och såg då en ilsken jägare stå och skjuta i vansinne efter mig. Bestämde mig för att möta upp honom med hagelbrakaren redo, slutade tyvärr med mord i vildmarken (igen) men jag försökte iallafall. Dock har jag inte haft några problem med bounty etc. bara man ser till att "tysta" alla vittnen eller skynda sig därifrån så man inte kan förknippas med det om någon förbipasserande kommer.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av N_micke:

Testade igår att kasta lasso på en stackars jägare som sökte sin brödföda. Band sedan ihop honom och länsade honom på sina värdesaker.

Tydligen knöt jag dåligt för när jag började rida ner för berget en bit bort så hörde jag hur det pangade vilt. Fortsatte lugnt min ritt och pangandet fortsatte. Plockade fram min kikare och såg då en ilsken jägare stå och skjuta i vansinne efter mig. Bestämde mig för att möta upp honom med hagelbrakaren redo, slutade tyvärr med mord i vildmarken (igen) men jag försökte iallafall. Dock har jag inte haft några problem med bounty etc. bara man ser till att "tysta" alla vittnen eller skynda sig därifrån så man inte kan förknippas med det om någon förbipasserande kommer.

Ja, man borde kunna levla upp sina hogtie-knutar Försökta jonglera tre personer på ett spår i väntan på tåget. När jag var upptagen med att återfånga en smet en annan.


signatur
Medlem

Jag brukar faktiskt dra därifrån om folk börjar skjuta hejvilt, framförallt när det kommer bounty-hunters eller andra kriminella, det är inte alltid man lyckas döda dom.
Men jag var faktiskt med om att en lyckades ta sig loss när jag skulle länsa hans nyskjutna kamrat och då fick jag ju skjuta honom också. Men tack för tipset om stjärnorna, jag har inte sett dom faktiskt! Jag har bara funderat varför mitt kött alltid blir "poor" när jag kommer fram till lägret där jag alltid ger bort bytet.

Hittade förresten det här när jag sökte på 1899 förut för att läsa om vad som hände i världen då, kan det här gänget vara en av förlagorna till Dutch-gänget?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wild_Bunch

Kan man kasta bort ett vapen förresten? Har en pistol som man bara kan skjuta två skott med och jag hittar ingen knapp för att kunna slänga den för att kunna ta upp en ny revolver, så man kan skjuta med två stycken, går det?

Avstängd
Skrivet av Zontos:

Jag brukar faktiskt dra därifrån om folk börjar skjuta hejvilt, men jag var faktiskt med om att en lyckades ta sig loss när jag skulle länsa hans nyskjutna kamrat och då fick jag ju skjuta honom också. Men tack för tipset om stjärnorna, jag har inte sett dom faktiskt! Jag har bara funderat varför mitt kött alltid blir "poor" när jag kommer fram till lägret där jag alltid ger bort bytet.

Hittade förresten det här när jag sökte på 1899 förut för att läsa om vad som hände i världen då, kan det här gänget vara en av förlagorna till Dutch-gänget?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wild_Bunch

Kan mycket väl vara av det gänget man tagit inspiration, tror det finns några filmer med dom också.

Jag hatar vad detta spel gjort med mig haha. Är jobbsökande och ignorerade när en arbetsgivare ringde igår för jag ville spela red dead. Ska dock ringa upp denne idag och se vad den ville!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Kan mycket väl vara av det gänget man tagit inspiration, tror det finns några filmer med dom också.

Jag hatar vad detta spel gjort med mig haha. Är jobbsökande och ignorerade när en arbetsgivare ringde igår för jag ville spela red dead. Ska dock ringa upp denne idag och se vad den ville!

Läste att det fanns lite filmer, har inte hört talas om dom innan tror jag. Men det fanns säkert massor av gäng som man kunde ta inspiration från just den tiden.

Har möte med AF idag, hjälper visserligen till ideellt administrativt men det är bara några timmar i veckan om ens det ibland, så det är lite skönt att vara arbetslös och spela samtidigt som man vill ha ett vanligt jävla liv helt enkelt. Man får också se till att inte bara spela också, tror det är bra om man ser fotboll istället ibland eller tränar ect.

Avstängd
Skrivet av Zontos:

Läste att det fanns lite filmer, har inte hört talas om dom innan tror jag. Men det fanns säkert massor av gäng som man kunde ta inspiration från just den tiden.

Har möte med AF idag, hjälper visserligen till ideellt administrativt men det är bara några timmar i veckan om ens det ibland, så det är lite skönt att vara arbetslös och spela samtidigt som man vill ha ett vanligt jävla liv helt enkelt. Man får också se till att inte bara spela också, tror det är bra om man ser fotboll istället ibland eller tränar ect.

Jodå fotboll ser jag mycket av. Skriver även krönikor åt en sida som heter Vi lirare men det är mest om engelsk fotboll jag skriver.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Någon som vet varför man kan ha både en Cattleman Revolver OCH en Worn Cattleman Revolver i sitt weapon wheel? Och vad innebär en klöver/ruter-ikon i namnet?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av powerbuoy:

Någon som vet varför man kan ha både en Cattleman Revolver OCH en Worn Cattleman Revolver i sitt weapon wheel? Och vad innebär en klöver/ruter-ikon i namnet?

Du låser upp dual wield efter några timmar.


signatur
Medlem

Efter några timmar med spelet får jag intrycket av att de där beryktade 50h story egentligen är 25h. Resterande tycks bara vara tiden det tar att rida från en plats till en annan och det onödigt utdragna jagandet av djur.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Man kan få det ganska tidigt om man lyckas få tag i en andra holster. Går att crafta en hos trappers.

Medlem

@Tiggaren: Tusen miljoner tack! Haha, första djuret som jag siktade på efter tipset visade sig ha tre stjärnor. Och jag overkill-sköt den lilla räven på nära håll i huvudet med 50-kalibersgeväret, och fick mig mitt första perfekta skinn. Helt otroligt att man aldrig lyckats ta ett trestjärnedjur innan.

Skriv svar