G2A erbjöd sig att betala spelsajter att skriva positivt om dem

eld
Medlem

Ni som köper nycklar på G2A, pirata spelen istället. Det är billigare för er och spelutvecklarna.

Medlem
Skrivet av sitman:

Är väll samma sak med blocket, tradera och ebay exempelvis. Vill dom att jag ska sluta använda de marknadspöatserna också? Måste väll va upp till utvecklaren att ha koll på sina nycklar.

I de fall de säljs med stulna kreditkort som sedan blir reklammerade är det väll kortutgivaren som står för förslusten. Om inte annat får ma väll spärra koder om kunder har hävt köpen.

Jag köper där jag hittar det billigast, och lagligt. Om utvecklare har problem med g2a får dom väll lösa det med g2a, det kan ju inte vara konsumentens ansvar lol

"Utöver förlorade intäkter leder det även till administrativt huvudbry, och ibland även utgifter.

Problemet beskrivs som att det blir utgivaren eller utvecklaren som måste hantera alla ärenden om återbetalning av pengar för köpta nycklar, samt kundstöd till de som köpt nycklarna. Bedragare som köpt spelnycklar med stulna kreditkort kan begära återbetalning av pengarna innan kreditkorten stoppats, och då kommer pengarna ur utgivarens eller utvecklarens egen ficka.

Under den förra stora kritikerstormen mot G2A lovade företaget att de skulle se över hur innehållet i butiken skulle kureras. Enligt Paul Kilduff-Taylor från spelutvecklaren Mode 7 har detta varit tomma ord då "inget har förändrats" gällande G2A:s affärsmetoder."

https://m.sweclockers.com/nyhet/27835-spelutgivare-foredrar-p...

Som tidigare sagt är det främst indieutvecklare som drabbas värst. De är beroenden av sidor som steam, där spåra nycklar och chargeback fees blir ett mycket strörre problem än för storbolagen med större resurser att hantera sådant.

Medlem
Skrivet av sitman:

Förekommer säkert bedrägerier, men det gör det ju ändå, och det är långt ifrån mitt problem.

Tills det är dina uppgifter som används för att köpa nycklarna olagligt😆😆. Använder samma korkade argument som dom som köper svartsprit och sen gnäller om kriminalitet där pengar är huvudanledningen till att det förkommer.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tills det är dina uppgifter som används för att köpa nycklarna olagligt😆😆. Använder samma korkade argument som dom som köper svartsprit och sen gnäller om kriminalitet där pengar är huvudanledningen till att det förkommer.

Då reklammerar jag köpet som bedrägligt och får tillbaka pengarna av min bank som bär risken, förutsatt att jag inte gett bort mina uppgifter. Då får ja skylla mig själv.

Inget konstigt i det.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

"Utöver förlorade intäkter leder det även till administrativt huvudbry, och ibland även utgifter.

Problemet beskrivs som att det blir utgivaren eller utvecklaren som måste hantera alla ärenden om återbetalning av pengar för köpta nycklar, samt kundstöd till de som köpt nycklarna. Bedragare som köpt spelnycklar med stulna kreditkort kan begära återbetalning av pengarna innan kreditkorten stoppats, och då kommer pengarna ur utgivarens eller utvecklarens egen ficka.

Under den förra stora kritikerstormen mot G2A lovade företaget att de skulle se över hur innehållet i butiken skulle kureras. Enligt Paul Kilduff-Taylor från spelutvecklaren Mode 7 har detta varit tomma ord då "inget har förändrats" gällande G2A:s affärsmetoder."

https://m.sweclockers.com/nyhet/27835-spelutgivare-foredrar-p...

Som tidigare sagt är det främst indieutvecklare som drabbas värst. De är beroenden av sidor som steam, där spåra nycklar och chargeback fees blir ett mycket strörre problem än för storbolagen med större resurser att hantera sådant.

Men herregud sluta tramsa er. Att driva verksamhet leder till kostnader, är väll inte så konstigt.

Skapar du produkt, och säljer produkt, kan du råka sälja produkt till bedragare.

Då får du som skapare av produkt, se till att kunna spåra den och spärra användande - om du så vill.

Kund som var lite fiffig och köpt billig shit, får bli hänvisad till policyn att skapare av produkt ger sig själv rätten att spärra användande, om den så införskaffades bedrägligt.

Det är så det fungerar att driva verksamhet.
Tur då, att dessa gossar säljer digitala produkter, fatta trist om det var annat, typ smycken.

G2A följer uppenbarligen de lagar och regler som gäller.

Jösses, komma och gnälla om kostnader för kundsupport när man säljer saker. Haha, är det inte g2a är det någon annanstans fattar ni väll?

Och som grädden på moset ska jag, bära skulden för bedragare, och således göra det som är absolut mest gynnsamt för företaget, för deras skull?

Gör du såhär med andra saker också? Typ telefoner? Letar upp den sajt du kan betala fullpris på?

Edit: måste redigera för att påpeka att detdär var den mest ointressanta artikeln. Den beskriver absolut ingenting förutom vad som händer när bedragare är i farten, om det är något nytt för någon så kan man ju lika gärna knyta den besvikelsen till vilket ställe som helst man köper begagnade prylar på.

Riktigt risig artikel alltså.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Indieutvecklarna som drabbas värst av gråmarknadssidor inte storbolagen.

Där tror jag dock att piratkopiering är ett större problem. Indiespel piratkopieras väldigt mycket, och mycket pga att de inte har råd med dyra DRM-licenser, och att många släpper sina spel på GOG.

Någonstans i ledet har ju utvecklare fått betalt när det kommer till gråmarknaden. Bara vid chargebacks (som visserligen är ett stort problem insig) drabbas utvecklarna. Men det var ju bara för någon dag sedan som G2A gick ut med att de kommer ersätta indieutvecklare vid fall av chargeback-bedrägerier, vilket är på tiden. Huruvida detta kommer fungera i praktiken återstår dock att se. Man får ta det med en nypa salt tills man ser att de lever upp till sina ord.

Medlem
Skrivet av sitman:

Men herregud sluta tramsa er. Att driva verksamhet leder till kostnader, är väll inte så konstigt.

Skapar du produkt, och säljer produkt, kan du råka sälja produkt till bedragare.

Då får du som skapare av produkt, se till att kunna spåra den och spärra användande - om du så vill.

Kund som var lite fiffig och köpt billig shit, får bli hänvisad till policyn att skapare av produkt ger sig själv rätten att spärra användande, om den så införskaffades bedrägligt.

Det är så det fungerar att driva verksamhet.
Tur då, att dessa gossar säljer digitala produkter, fatta trist om det var annat, typ smycken.

G2A följer uppenbarligen de lagar och regler som gäller.

Jösses, komma och gnälla om kostnader för kundsupport när man säljer saker. Haha, är det inte g2a är det någon annanstans fattar ni väll?

Och som grädden på moset ska jag, bära skulden för bedragare, och således göra det som är absolut mest gynnsamt för företaget, för deras skull?

Gör du såhär med andra saker också? Typ telefoner? Letar upp den sajt du kan betala fullpris på?

Edit: måste redigera för att påpeka att detdär var den mest ointressanta artikeln. Den beskriver absolut ingenting förutom vad som händer när bedragare är i farten, om det är något nytt för någon så kan man ju lika gärna knyta den besvikelsen till vilket ställe som helst man köper begagnade prylar på.

Riktigt risig artikel alltså.

Får det att låta som att förlora miljontals kr för en mindre utvecklare inte är ett problem...

https://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-wort...

Att det här problemet sen dessutom ska lösas av bolag med begränsade resurser, tja herregud vilket planet bor du på.

Jag förväntar mig inte att folk kommer göra rätt för sig. Dock låter det som att många vill övertala sig själv och andra att de gör rätt för sig, vilket bara är patetiskt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Där tror jag dock att piratkopiering är ett större problem. Indiespel piratkopieras väldigt mycket, och mycket pga att de inte har råd med dyra DRM-licenser, och att många släpper sina spel på GOG.

Någonstans i ledet har ju utvecklare fått betalt när det kommer till gråmarknaden. Bara vid chargebacks (som visserligen är ett stort problem insig) drabbas utvecklarna. Men det var ju bara för någon dag sedan som G2A gick ut med att de kommer ersätta indieutvecklare vid fall av chargeback-bedrägerier, vilket är på tiden. Huruvida detta kommer fungera i praktiken återstår dock att se. Man får ta det med en nypa salt tills man ser att de lever upp till sina ord.

G2A har sagt att de ska bättra sig i åratal men väldigt lite har hänt. Att de sen nu ska göra rätt för sig i efterhand när de tjänat enorma summor på andras bekostnad i flera år, alltså nej.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Får det att låta som att förlora miljontals kr för en mindre utvecklare inte är ett problem...

https://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-wort...

Att det här problemet sen dessutom ska lösas av bolag med begränsade resurser, tja herregud vilket planet bor du på.

Jag förväntar mig inte att folk kommer göra rätt för sig. Dock låter det som att många vill övertala sig själv och andra att de gör rätt för sig, vilket bara är patetiskt.

Oj, jag ser att vi har lite olika världsvana.

Läste du artikeln själv?
Jag citerar hit det viktiga så kan vi hjälpas åt att tolka den.

"publisher tinyBuild explained it in a recent blog post, it's “like eBay for game keys”: You buy, for example, a Humble Bundle that includes games you already own, so you unload the keys you don't need through G2A for less than the regular price, and everybody is happy: You get a few bucks, someone else gets a cheap game, and G2A earns a small cut from its payment provider."

Ja, det är så det fungerar.

"The problem is that the system encourages bad behavior, as people can use hot credit cards to purchase large numbers of bundles or keys from various sellers, then offload them on G2A. "

Fenomenet begagnathandel uppmanar till bedrägerier, G2A råkar vara en plats som samlar begagnathandel, denna kille verkar ha lika lite koll som du på hur världen fungerar.

"G2A said in response to his inquiries that the keys came from tinyBuild's resale partners, and because of that, “no compensation will be given."

Ska dom ha betalt igen? Tycker du att utvecklaren ska ha betalt igen?
Nu är du nog inte gammal nog för att vara huvudfiguren i exemplet, men i brist på bättre exempel får du använda fantasin.

Du säljer en soffa på blocket. Då vill du gärna dela denhär vinsten med både blocket och ikea eller?

Medlem
Skrivet av sitman:

Oj, jag ser att vi har lite olika världsvana.

Läste du artikeln själv?
Jag citerar hit det viktiga så kan vi hjälpas åt att tolka den.

"publisher tinyBuild explained it in a recent blog post, it's “like eBay for game keys”: You buy, for example, a Humble Bundle that includes games you already own, so you unload the keys you don't need through G2A for less than the regular price, and everybody is happy: You get a few bucks, someone else gets a cheap game, and G2A earns a small cut from its payment provider."

Ja, det är så det fungerar.

"The problem is that the system encourages bad behavior, as people can use hot credit cards to purchase large numbers of bundles or keys from various sellers, then offload them on G2A. "

Fenomenet begagnathandel uppmanar till bedrägerier, G2A råkar vara en plats som samlar begagnathandel, denna kille verkar ha lika lite koll som du på hur världen fungerar.

"G2A said in response to his inquiries that the keys came from tinyBuild's resale partners, and because of that, “no compensation will be given."

Ska dom ha betalt igen? Tycker du att utvecklaren ska ha betalt igen?
Nu är du nog inte gammal nog för att vara huvudfiguren i exemplet, men i brist på bättre exempel får du använda fantasin.

Du säljer en soffa på blocket. Då vill du gärna dela denhär vinsten med både blocket och ikea eller?

Men igen problemet ligger inte i de som säljer sina egen köpta nycklar på steam eller humble bundle och sedan säljer vidare, utan de som systematiskt köper upp och säljer tusentals ex med stulna kreditkortsuppgifter.

Efter chargeback får utvecklarna inte ett öre, ibland istället betala extra pga chargeback fees, därav varför många mindre utvecklare hellre ser folk pirata sitt spel så de inte riskerar att förlora massa pengar.

Att jämnföra med blocket och fysiska varor blir också bara fel. Vad tror du är lättare att sno och sälja, 10000st digitala nycklar eller tex 100st soffor?

IKEA går inte under heller om 100st soffor blir stulna, däremot kan 10000ex av ett spel vara direkt avgörande för en nyskapad studio.

eld
Medlem
Skrivet av sitman:

"G2A said in response to his inquiries that the keys came from tinyBuild's resale partners, and because of that, “no compensation will be given."

Utvecklarna hamnar i en jobbig situation där det enda sättet att göra något är att gå med på G2A's krav. De tänker inte göra något förräns du blir en officiell partner hos G2A, och säljer spela via dom. Bara för att försöka fixa en situation som G2A har satt dom i.

Beskyddarverksamhet.

Medlem
Skrivet av eld:

Utvecklarna hamnar i en jobbig situation där det enda sättet att göra något är att gå med på G2A's krav. De tänker inte göra något förräns du blir en officiell partner hos G2A, och säljer spela via dom. Bara för att försöka fixa en situation som G2A har satt dom i.

Beskyddarverksamhet.

Va? Det är begagnat, vad pratar du om?

eld
Medlem
Skrivet av sitman:

Va? Det är begagnat, vad pratar du om?

Läste du vad jag skrev? G2A hjälper dig endast om du går med på deras krav.

Medlem

Det finns ingen utvecklare som blir glad över att du köper deras spel på G2A eller liknande siter. Allra minst indieutvecklare.
I vissa fall har nyckeln sålts och genererat en viss summa till dem, men i många fall är det inte så. Som folk skriver ovan så har flera fall av kortbedrägerier förekommit där utvecklaren tom drabbats ekonomiskt i efterhand.
Andra situationer är de mängder av mail från folk som utger sig för att vara recensenter av spel och vill ha gratis nycklar. När jag själv släppte ett spel var ca 95% av alla mail sådana.
Dessutom finns det andra aspekter såsom förminskande av värdet på spelet.

Så att säga att "ja men nycklarna måste ju ha sålts så utvecklaren får ju betalt" för att rättfärdiga sitt beslut, är att ljuga för sig själv.

Om priset verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen det.

Den här videon summerar rätt bra det negativa med G2A.
https://www.youtube.com/watch?v=mBakPg6x63Q

Medlem
Skrivet av sitman:

"The problem is that the system encourages bad behavior, as people can use hot credit cards to purchase large numbers of bundles or keys from various sellers, then offload them on G2A. "

Fenomenet begagnathandel uppmanar till bedrägerier, G2A råkar vara en plats som samlar begagnathandel, denna kille verkar ha lika lite koll som du på hur världen fungerar.

"G2A said in response to his inquiries that the keys came from tinyBuild's resale partners, and because of that, “no compensation will be given."

Ska dom ha betalt igen? Tycker du att utvecklaren ska ha betalt igen?
Nu är du nog inte gammal nog för att vara huvudfiguren i exemplet, men i brist på bättre exempel får du använda fantasin.

Du säljer en soffa på blocket. Då vill du gärna dela denhär vinsten med både blocket och ikea eller?

Den väsentliga skillnaden är att blocket, tradera och andra begagnathandelsplatser dels hjälper polisen, och dels har varningssystem som direkt upptäcker och anmäler om någon t.ex. skulle komma in och försöka sälja typ 1000 nya iphones till 1/3:e del av nypris. De har också oftast olika försäkringar och garrantier som gör att transaktioner som sker genom deras kanaler är försäkrade för att försvåra bedrägeri och se till så den om blir blåst får pengarna tillbaka och den som försöker blåsa folk blir av med pengarna.

G2A gör tvärt om och uppmuntrar aktivt att kriminella använder deras site eftersom en huvuddel av deras intäkter kommer därifrån.

Det är DÄRFÖR utvecklarna är sura på G2A. Både eftersom de enda som får pengar blir de kriminella och G2A och eftersom deras kunder som köper spel därifrån ofta blir av med spelnycklarna och inte kan få några pengar tillbaka.

Medlem

Enda stället jag handlat utöver Steam och GOG är GreenManGaming. Fick DOOM för 375 spänn 3 dagar efter release, vilket nog var ganska bra pris med tanke på att det nog kostade närmare 600 på övriga ställen.

Kikade såklart på G2A också, men det räckte med att slå ett öga på hemsidan för att döma ut skiten. Den liknade mest ett riktigt risigt "skol-bygge". Verkade väldigt shady och har bara hört massa skit om deras verksamhet efter det.

12
Skriv svar