World of Warcraft Classic visar att onlinerollspelet kanske faktiskt var bättre förr

Medlem

@Sillgam: Nee, spelade bara hardcore raiding guild från dag1 classic, dödade onyxia dagen efter Nihilum. Spelade så hardcore upp till slutet av Cataclysm. Det exemplet jag drog upp var bara ett bevis för hur handhållet det var. Man behöver som sagt inte lära känna ngn längre. Det finns ju knappt ett community. Ingen vågar öppna käften etc etc. Alla sitter och runkar över bossmods så man slipper tänka etc etc etc.

Eller har allt sånt fixats helt magiskt dom senaste tre åren? Det var ju liksom ett helt annat spel innan varenda encounter var clearad och spoilad. Då när jag slutade lira så gick inte vissa guilds in i raidzoner utan att dom varit clearade innan, vad är det för fasoner liksom?

Men jag tycker ju dock att WoW var ganska urvattnat från start, iaf om man jämför med EverQuest. Där var det ju verkligen status att ha lyckats fixa lite raidgear. Inte bara att logga in på en gratismånad och trycka på en knapp så vare klart liksom. Och ja, visst. Det är lägsta tieren raidgear. Men jag gjorde det ju som sagt på under en månad, utan att känna en jävel. Spelade kanske 2-3 timmar max per dag? Inte handhållet eller? Menar, jag fick ju tom en gratis max levlad karaktär. Varför fick jag det? Handhållet som fan såklart...

Medlem
Skrivet av spikes:

@Sillgam: Nee, spelade bara hardcore raiding guild från dag1 classic, dödade onyxia dagen efter Nihilum. Spelade så hardcore upp till slutet av Cataclysm. Det exemplet jag drog upp var bara ett bevis för hur handhållet det var. Man behöver som sagt inte lära känna ngn längre. Det finns ju knappt ett community. Ingen vågar öppna käften etc etc. Alla sitter och runkar över bossmods så man slipper tänka etc etc etc.

Eller har allt sånt fixats helt magiskt dom senaste tre åren? Det var ju liksom ett helt annat spel innan varenda encounter var clearad och spoilad. Då när jag slutade lira så gick inte vissa guilds in i raidzoner utan att dom varit clearade innan, vad är det för fasoner liksom?

Men jag tycker ju dock att WoW var ganska urvattnat från start, iaf om man jämför med EverQuest. Där var det ju verkligen status att ha lyckats fixa lite raidgear. Inte bara att logga in på en gratismånad och trycka på en knapp så vare klart liksom. Och ja, visst. Det är lägsta tieren raidgear. Men jag gjorde det ju som sagt på under en månad, utan att känna en jävel. Spelade kanske 2-3 timmar max per dag? Inte handhållet eller? Menar, jag fick ju tom en gratis max levlad karaktär. Varför fick jag det? Handhållet som fan såklart...

Hela din post osar trams. LFR som du spelade existerar för folk som enbart vill se raidsen och bossarna utan att behöva spendera tid eller energi på det. Ditt klagomål är precis som om du spelat vilket spel som helst på story mode och sen klagar på att det för lätt.

Återkom när du spelat retail och faktiskt vet vad du talar om.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hela din post osar trams. LFR som du spelade existerar för folk som enbart vill se raidsen och bossarna utan att behöva spendera tid eller energi på det. Ditt klagomål är precis som om du spelat vilket spel som helst på story mode och sen klagar på att det för lätt.

Återkom när du spelat retail och faktiskt vet vad du talar om.

Jag håller nog med spikes ändå. Retail ÄR handhållet. Detta är precis vad jag upplevde när jag testade WoD och Legion. Man kan lira flera månader utan att på riktigt interagera med andra människor. Hela världbyggandet finns inte längre och man klickar apatiskt på nästa quest utan att tänka sig för. Jag gillar hur classic tvingar fok att samarbeta.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Låter som att problemet är dig. Försöker du hitta guild, knyta kontakter med randoms o.s.v? Eller är du en sån där som basunerar ut "varför pratar du inte?" när du själv sitter tyst?

Jag har inget problem att hitta folk att prata med i WoW. Varken classic eller retail.

Skillnaden är att Classic är designat för att uppmuntra slumpmässiga möten med andra spelare när du är ute och äventyrar i världen medans Retail är designat för att undvika dem.

Jämnför:
- I Classic är du ute och gör ett quest, men så kommer en 1-2 stycken fler monster än du klarar av och du vet att om du dör en gång till så är det 5 minuter lång corpse run + surt förvärvade slantar på repair... Då kommer från ingen stanns någon slumpmässig annan spelare på samma quest och ser att du håller på och dö + hoppar in och räddar dig. Eftersom det finns elit monster och bossar som är väldigt knepiga och riskabla att ta själv ( normalt sett levlar du så långsamt att du gör orange:a quests ) så kan ni lika gärna bilda grupp för att hjälpas åt med dem också efter ni är klara med nuvarande questet ( som nu går dubbelt så snabbt att klara eftersom det är av typen döda X monster ).

- I Retail hamnar du till att börja med nästan aldrig i situationen där du dör, och skulle du bli övermodig och råka dö så är det kanske 30 sekunder springa från graveyard. Några svårare bossar eller elite monster som man måste hjälpas åt med existerar inte heller utanför instanser i den öppna världen där du äventyrar och grupp erfarenheten är allt serverat från början med dungeon finder och enkla instanser man springer igenom på 5-10min.

Det är ingen som säger att det är omöjligt att hitta vänner eller andra spelare i Retail, eller att i Classic är alla vänner och jätte sociala. Dock så är spelen utformade på ett sådant sätt att Classic på många sätt uppmuntrar questande tillsammans medans Retail inte alls gör det.

Medlem

@Zerp: eller känslan när du äntligen efter 100 timmars spelande äntligen är 40 och kan få mount, men brorsan som du levlar med är warrior och du shaman så han behöver 28 guld att låna av dig för mount, så man själv inte fick mount förrän 42

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Jag håller nog med spikes ändå. Retail ÄR handhållet. Detta är precis vad jag upplevde när jag testade WoD och Legion. Man kan lira flera månader utan att på riktigt interagera med andra människor. Hela världbyggandet finns inte längre och man klickar apatiskt på nästa quest utan att tänka sig för. Jag gillar hur classic tvingar fok att samarbeta.

Classic tvingar dig inte att samarbeta i något avseende som retail inte gör. Du kan spela hela classic utan att interagera med människor (nej, skriva "inv" till något är inte interaktion) också.

Som jag sa till förra talaren. Återkom när du faktiskt spelat retail. Det är så uppenbart att ni baserar er åsikt på en ytterst begränsad del av spelet (den som Blizzard medvetet gjort så lätt att alla kan uppleva).

@Zerp: Hur uppmuntrar classic till samarbete jämfört med retail? Det du säger är "questet med eliter klaras snabbare med fler personer, därför kan ni lika bra gruppera", vilket är samma sak i retail och är exakt vad många gör.

Och det vanligaste och mest effektiva sättet att levla i classic är att göra det själv. Så nej, egentligen uppmuntrar inte spelet alls dig till att samarbeta.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Classic tvingar dig inte att samarbeta i något avseende som retail inte gör. Du kan spela hela classic utan att interagera med människor (nej, skriva "inv" till något är inte interaktion) också.

Som jag sa till förra talaren. Återkom när du faktiskt spelat retail. Det är så uppenbart att ni baserar er åsikt på en ytterst begränsad del av spelet (den som Blizzard medvetet gjort så lätt att alla kan uppleva).

@Zerp: Hur uppmuntrar classic till samarbete jämfört med retail? Det du säger är "questet med eliter klaras snabbare med fler personer, därför kan ni lika bra gruppera", vilket är samma sak i retail och är exakt vad många gör.

Och det vanligaste och mest effektiva sättet att levla i classic är att göra det själv. Så nej, egentligen uppmuntrar inte spelet alls dig till att samarbeta.

Det låter faktiskt som DU inte har testat Classic.. Du KAN självklart springa genom hela spelet utan att prata med någon men du kommer att få en svårare resa då. Det finns inga quest markers, så man måste ibland fråga om vägen. Det finns så många quests som innefattar elites eller dungeons så du måste spela med andra för att komma vidare. Dvs du måste prata med folk istället för att klicka på en knapp i LFG. Den enda övriga metoden att levla blir AOE-grinding och nej, det är INTE det vanligaste sättet att spela. Du får tycka om retail, det är ok. Men kom inte och påstå att det är designat på samma sätt som classic för då lurar du bara dig själv. Om du inte tror på oss här i forumet kan du ju lyssna på övriga världens reaktioner. ^^

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Classic tvingar dig inte att samarbeta i något avseende som retail inte gör. Du kan spela hela classic utan att interagera med människor (nej, skriva "inv" till något är inte interaktion) också.

Som jag sa till förra talaren. Återkom när du faktiskt spelat retail. Det är så uppenbart att ni baserar er åsikt på en ytterst begränsad del av spelet (den som Blizzard medvetet gjort så lätt att alla kan uppleva).

@Zerp: Hur uppmuntrar classic till samarbete jämfört med retail? Det du säger är "questet med eliter klaras snabbare med fler personer, därför kan ni lika bra gruppera", vilket är samma sak i retail och är exakt vad många gör.

Och det vanligaste och mest effektiva sättet att levla i classic är att göra det själv. Så nej, egentligen uppmuntrar inte spelet alls dig till att samarbeta.

Zonerna i Vanilla/Classic är designade för att du måste hitta en grupp att spela med. Den typsika zonen innehåller oftast quests för din level, men redan efter några quests är gjorda så hljs questlevelnivån markant och de blir röda och omöjliga att göra för nästan alla klasser. Då har du alternativet att A springa till en annan zon och göra de första questen, eller B hitta en grupp så ni kan tillsammans göra de questen. Så är det inte i retail, och ja jag har spelat båda.


signatur

IDKFA

Medlem

@Sillgam: WoW ger mig noll nuförtiden. Kräver väl mer nuförtiden när man inte är barn längre antar jag... Mmm, jag spelade bara WoW hardcore i 4 år, EverQuest lite längre, har ingen aning om någonting. Lovar. Vem fan är du?

Jag har ju spelat retail, jag har hardcore raidat det som VAR retail. Vad har du gjort förutom att suttit anonymt och skrivit skit på ett forum?

Medlem

@ZerotheCat:
Saken är den att alla de elit questen du pratar om är quest som ofta skippades p.g.a. att de tog för lång tid göra (och således inte värt det sett till xp/h). Bortsett från några undantag där det var bra föremål som belöning. Quest markers gör spelet mer handhållet möjligtvis, men detta är något som blizzard implementerade efter det att quest addons redan blivit populärt. Och samma sak gäller classic där quest addon (med markers) är det mest nedladdade addonet. och självklart är classic designat annorlunda än retail. Classic VAR 1-60 resan med icke-existerande endgame. Retail är designat kring upplevelsen på max level.

@mrFluffy: Nej de är inte designade för att du ska hitta en grupp att spela med (bortsett från de questen som är för grupp uppenbarligen). Det är bara ett sätt att spela spelet, precis som du säger.

@spikes: Vad arg du låter. Du sa själv att du inte spelat retail förutom någon gratis månad för 2 expansioner sedan. Därav är din åsikt om retail (alltså nuvarande expansion med patch 8.2) helt irrelevant. Du kan inte sitta och snacka om ett spel som konstant utvecklas med referensramar som är 2-4 år gamla.

Medlem

@Sillgam: Spelet slutade ju vara roligt, varför ska man fortsätta spela det? Jag har spelat retail wow antagligen mer än vad du har gjort. Sen slutade jag, klart det föråldras? Om det sen har gått och blivit vettigt igen då får du ju gärna säga till? Men du har ju inte sagt ngt? Du säger bara att man har fel och sen håller du käften?

Vad har ändrats från det jag har sagt då? Har något ändrats alls?

Medlem
Skrivet av spikes:

@Sillgam: Spelet slutade ju vara roligt, varför ska man fortsätta spela det? Jag har spelat retail wow antagligen mer än vad du har gjort. Sen slutade jag, klart det föråldras? Om det sen har gått och blivit vettigt igen då får du ju gärna säga till? Men du har ju inte sagt ngt? Du säger bara att man har fel och sen håller du käften?

Vad har ändrats från det jag har sagt då? Har något ändrats alls?

Vad är det du vill ha sagt? Du påstod att retail wow är så handhållet p.g.a. att du kunde få allt på ett knapptryck och att det var lätt. Jag sa att det inte är ett vettigt argument när du bara gör det lättaste spelet har att erbjuda. Du förväntar dig svårighet när du enbart gör det som är skapat för att vara lätt.

För övrigt sa jag aldrig att du hade fel. Jag sa att du inte har spelat retail, vilket du redan bekräftat att du inte har.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

@ZerotheCat:
Saken är den att alla de elit questen du pratar om är quest som ofta skippades p.g.a. att de tog för lång tid göra (och således inte värt det sett till xp/h). Bortsett från några undantag där det var bra föremål som belöning. Quest markers gör spelet mer handhållet möjligtvis, men detta är något som blizzard implementerade efter det att quest addons redan blivit populärt. Och samma sak gäller classic där quest addon (med markers) är det mest nedladdade addonet. och självklart är classic designat annorlunda än retail. Classic VAR 1-60 resan med icke-existerande endgame. Retail är designat kring upplevelsen på max level.

@mrFluffy: Nej de är inte designade för att du ska hitta en grupp att spela med (bortsett från de questen som är för grupp uppenbarligen). Det är bara ett sätt att spela spelet, precis som du säger.

@spikes: Vad arg du låter. Du sa själv att du inte spelat retail förutom någon gratis månad för 2 expansioner sedan. Därav är din åsikt om retail (alltså nuvarande expansion med patch 8.2) helt irrelevant. Du kan inte sitta och snacka om ett spel som konstant utvecklas med referensramar som är 2-4 år gamla.

Edit läste fel: Men det jag skrev stämmer.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vad är det du vill ha sagt? Du påstod att retail wow är så handhållet p.g.a. att du kunde få allt på ett knapptryck och att det var lätt. Jag sa att det inte är ett vettigt argument när du bara gör det lättaste spelet har att erbjuda. Du förväntar dig svårighet när du enbart gör det som är skapat för att vara lätt.

För övrigt sa jag aldrig att du hade fel. Jag sa att du inte har spelat retail, vilket du redan bekräftat att du inte har.

Jag har spelat retail. Inte iår nej, men jag har spelat 3 år av retail. Varför påstår du att jag inte har spelat retail? Påstår du att när jag spelade så var det inte retail jag spelade?

Menar, har ju redan sagt att jag var i competitive hardcore raiding guild. Men du kanske missade den biten? Och trodde att jag BARA spelat den där gratismånaden? Fast det måste ju vara svårt att göra bra svar på poster om du inte läser vad du kommenterar på, kanske förklarar varför du inte förstod varför jag tog up mega man 2 heller.

Medlem
Skrivet av spikes:

Jag har spelat retail. Inte iår nej, men jag har spelat 3 år av retail. Varför påstår du att jag inte har spelat retail? Påstår du att när jag spelade så var det inte retail jag spelade?

Retail = nuvarande patch alltså 8.2. Förstår inte missförståndet här. Blizzard samt communityt kallar 8.2 retail och classic för classic. Ingen snackar om wotlk när de pratar om retail.

Skrivet av spikes:

Menar, har ju redan sagt att jag var i competitive hardcore raiding guild. Men du kanske missade den biten?

Inte speciellt relevant eftersom detta var för cirka 10 år sedan enligt dig själv.

Skrivet av spikes:

Och trodde att jag BARA spelat den där gratismånaden? Fast det måste ju vara svårt att göra bra svar på poster om du inte läser vad du kommenterar på, kanske förklarar varför du inte förstod varför jag tog up mega man 2 heller.

Säger du "jag testade en gratismånad" så förutsätter jag att du menar exakt det du skriver. Hade du spelat en längre period hade du säkert skrivit det. Men återigen är detta irrelevant eftersom detta skedde för massa år sedan. En tid då du valde att göra det lättaste spelet har att erbjuda och sen klaga på att spelet är för lätt. Återkom när du har något nytt att tillägga.

Medlem

@Sillgam: Precis, du läser ju typ 10% av posterna som du kommenterar på. Men ja, jag har inte spelat current patch, har du? Om du inte har det så bör ju du hålla käften helt och hållet om WoW?

Och om du har spelat sen classic och fortfarande sitter och lirar WoW så tycker jag fan synd om dig. På riktigt...

Inaktiv
Skrivet av spikes:

@Sillgam: Precis, du läser ju typ 10% av posterna som du kommenterar på. Men ja, jag har inte spelat current patch, har du? Om du inte har det så bör ju du hålla käften helt och hållet om WoW?

Och om du har spelat sen classic och fortfarande sitter och lirar WoW så tycker jag fan synd om dig. På riktigt...

Spelat sedan classic? Det är typ... 3 veckor sedan det släpptes

Skämt åsido. Varför skulle det vara synd om honom om så var fallet? Märklig inställning!

Medlem

@anon_326725: Att vara fast i ett MMO sålänge är ju helt klart att likna med vilket missbruk som helst, klart jag tycker synd om sånt folk?

Medlem
Skrivet av spikes:

@Sillgam: Precis, du läser ju typ 10% av posterna som du kommenterar på. Men ja, jag har inte spelat current patch, har du? Om du inte har det så bör ju du hålla käften helt och hållet om WoW?

Och om du har spelat sen classic och fortfarande sitter och lirar WoW så tycker jag fan synd om dig. På riktigt...

Skrivet av spikes:

@SaltyApple: Att vara fast i ett MMO sålänge är ju helt klart att likna med vilket missbruk som helst, klart jag tycker synd om sånt folk?

Jaha så du var bara ett troll alltså. Bra att få det bekräftat.

Medlem

@Sillgam: Att spela WoW i 15 år och inte tröttna. Enda skälet är ett beroende imo. Får jag inte ha egna åsikter? Då är jag ett troll?

Det är ju DU som beter dig som ett troll.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Nä, jag håller med Skelögd. Den sociala interaktionen i nya MMO är väldigt begränsad jämfört med Classic. Jag har spelat de flesta och man kan se detta fenomen överallt. Om man inte behöver kontakta andra spelare, då gör man inte det. Människan är lat av naturen. Group finder-verktygen, hur bekväma de än är, har gjort att folk inte behöver prata med varandra. Nåt är fel när man känner sig ensam när man spelar ett MMO..

Word på detta.

Det skedde över tid. Först lanserades "lfg"-verktyget där man fortfarande behövde prata med varandra. Sedan kom det automatiska "group finder"-verktyget och från och med då behövde man inte säga ett ord till varandra. Sakta men säkert slutade spelarna till och med säga "hej" och "tack" i början och slutet av varje instans. Sorgligt.

WoW är nu ett singleplayerspel med inslag av valfri onlineinteraktion, om man inte är med i en guild.

Skriv svar