Recension – Animal Crossing: New Horizons

Robot
Recension – Animal Crossing: New Horizons

Animal Crossings bästa tid är nu och för alltid. Om du inte är spelare två, för det suger.

#animal-crossing-new-horizons, #nintendo, #nintendo-switch


Medlem

Gillar spelet skarpt! 5/5

Medlem

Dum fråga kanske men är det stor skillnad på detta och mobilspelet? Om man bortser från grafik och fler funktioner m.m.

jbx
Medlem
Skrivet av Kyrre:

Dum fråga kanske men är det stor skillnad på detta och mobilspelet? Om man bortser från grafik och fler funktioner m.m.

Som natt och dag!

Gillar det skarpt, köpte till och med konsolen med temat.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Jag förstår fortfarande inte poängen riktigt, har läst massor om detta och det verkar intressant men vill inte spendera 600kr för något jag ev tappar intresset för efter 30min. Känns verkligen som ett spel man måste spela för att förstå vad det är?
Vid första annblick ser det ut att vara riktat till barn runt 10 år men vad jag har förstått är det mer invecklat än så.

Verkar vara mysigt osv men samla insekter i all ära, sen då? Köpa möbler och hälsa på AI grannar?
Hjälp mig!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kyrre:

Dum fråga kanske men är det stor skillnad på detta och mobilspelet? Om man bortser från grafik och fler funktioner m.m.

Vad @jbx sa. Erkänner dock (något motvilligt) att jag plöjde ner ganska mycket tid i det där mobilspelet. Mer än i andra mobilspel, helt klart.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@baggso: Jag kan ändå förstå din poäng i att du inte förstår poängen. Det är ett spel som är ganska svårt att hiss-pitcha när man är van vid mer, ska vi säga, "speliga" spel. Det är mer invecklat än vad det ser ut att vara. Årstider skiftar, grannar flyttar in, flyttar ut, affärer öppnar, du bygger broar, trappor och möblerar lika mycket ön utvändigt som ditt hus invändigt.

Men AI-grannarna känns med tiden som riktiga grannar med ganska... speciella personligheter. Och det dyker upp events som håller det intressant. Just nu preppar man inför påsken (aka "Egg Day") och kan samla ägg av alla möjliga sorter. Det finns alltid något att göra, ett delmål att uppnå. Stora som små.

Det ÄR svårt att hiss-pitcha tycker jag. Men det ÄR ett sabla speciellt spel, helt klart. Jag skulle inte tro att du tröttnar efter en halvtimme, men samtidigt är inte Animal Crossing för alla.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Fredrik Eriksson: Tack för ditt svar
tyvärr i ren Nintendo ära så kommer väl detta spel aldrig vara på rea så jag antar att man får vänta och se om man kanske efter ett par öl för många får för sig att köpa det.

Redaktör
Skrivet av baggso:

@Fredrik Eriksson: Tack för ditt svar
tyvärr i ren Nintendo ära så kommer väl detta spel aldrig vara på rea så jag antar att man får vänta och se om man kanske efter ett par öl för många får för sig att köpa det.

Konceptet "öl" ger oss flera strategiska möjligheter:
1. Sluta dricka öl så sparar du pengar och kan köpa spelet.
2. Drick massa öl så sparar du in på omdömet och kan köpa spelet.


signatur
Medlem

Grafiken stilen är sjukt tråkig och dålig. Ser ut som förbättrad wii avatar gubbarna. Nej tack!

Skribent
Skrivet av baggso:

Jag förstår fortfarande inte poängen riktigt, har läst massor om detta och det verkar intressant men vill inte spendera 600kr för något jag ev tappar intresset för efter 30min. Känns verkligen som ett spel man måste spela för att förstå vad det är?
Vid första annblick ser det ut att vara riktat till barn runt 10 år men vad jag har förstått är det mer invecklat än så.

Verkar vara mysigt osv men samla insekter i all ära, sen då? Köpa möbler och hälsa på AI grannar?
Hjälp mig!

Det blir lite som att ha sin egen koloni. Jag spelar tillsammans med frugan, vi har varsitt hus på ön och hjälpas åt att bygga upp allt. Är en stor diskussion vid middagsbordet vad nästa steg blir, vem av oss som ar material etc. Spelet är ju i realtid vilket gör att det lämnar en hel del tid till planering och funderande. Som nu tex. håller vi på att bygga en bro, den är inte färdig förrän imorgon så medans samlar vi material och inreder våra egna hus. Vi har även en hund som är träningsnarkoman på ön, som flyttat in...och en full anka, som blåste i land igår...han sover på stranden och är rätt odräglig.

Det är lite sånt där, finns alltid något som händer i spelet...det lever som sitt eget liv, även när du inte spelar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelar det varje dag. Underbar spel!

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Grafiken stilen är sjukt tråkig och dålig. Ser ut som förbättrad wii avatar gubbarna. Nej tack!

Förstår vad du menar med avataren men grafiken är annars riktigt mysig. Speciellt alla detaljer i crafting och när man inreder sitt hem.

Medlem

Bra recension!

Håller med om att det är lite svårt att förklara. Visade lite för brorsan och han nappade inte alls. Ibland fattar jag inte själv heller om jag ska vara ärlig.

Köpte det främst till barnen men de är rätt ointresserade, det är inte riktigt så barnvänligt som det verkar.

Jag gillar:
Det lugna tempot
Crafting med personlig touch
Pysslandet och samlandet

Negativt:
Inte så barnvänligt som det borde
Lite tradigt med återkommande moment och dialoger.

En annan tråkig grej som jag hoppas de fixar är touchfunktionen inte används. Vore kul att kunna använda penna när man ritar mönster.

Grymt spel!

4.2/5

Medlem

Älskar det!
Sure, lite segt i början och svårt att vara tålmodig. Men visst finns det en charm i att vakna på morgonen och starta upp spelet bara för att se sin nya byggnad eller hälsa på sin nya granne och öbo!😍

Det finns bara en sak som stör mig och det är att infrastrukturen när det gäller online multiplayer knappt blivit bättre sedan new leaf. Den går i samma gamla Nintendo-anda..

Jag måste fortfarande göra min ö tillgänglig genom en uppsjö av dialog på flygplatsen...
Och som om inte det vore nog så ska jag bli avbruten i vad det nu än är jag gör för att se en "laddningsskärm" när min vän anländer... 😫
Sådant här inconvenience skall inte finnas i ett spel 2020. Det uppmanar ju inte till spontana besök direkt utan blir lite av ett projekt varje gång.

Couch co-op funkar dock perfekt för mig då min 5-åriga dotter kan ha sitt hus och ränna runt med mig utan att ställa till med allt för mycket. 😂
Och vid behov byter man snabbt vem som ska vara ledare genom att skaka kontrollen.

Medlem

Köpte spelet till frugan men i början verkar det inte riktigt som det finns så mkt att göra förutom att fånga fisk och kryp, kommer det mer senare och vad gör man för att ta sig dit?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Morti:

Köpte spelet till frugan men i början verkar det inte riktigt som det finns så mkt att göra förutom att fånga fisk och kryp, kommer det mer senare och vad gör man för att ta sig dit?

Man gör det man kan göra sedan får man vänta. Tyvärr måste man vänta riktiga dagar för att nya saker ska hända.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Stackars player 2!? Jag är player 3 😢

Redaktör
Ponny

@Johlor: Älskar den här historien! Kul att ni hittat "rätt" med multiplayern, trots allt. Spelar man så här tajt verkar den med andra ord funka (även om alternativet till fler öar borde vara en självklarhet, tycker jag).


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@Morti: Tålamod är nyckeln. Det kommer hända saker, och mycket också. Det kan vara svårt att vänja sig vid tempot, men ge det lite tid så tror jag det kommer!


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@Johlor: Älskar den här historien! Kul att ni hittat "rätt" med multiplayern, trots allt. Spelar man så här tajt verkar den med andra ord funka (även om alternativet till fler öar borde vara en självklarhet, tycker jag).

Här hemma ser vi inte problem, vi ser möjligheter!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag träffade en av grodorna (som på bilden ovanför) på en ö och sa fett nej till honom(inte flytta till min ö). För jag tycker personligen att dom ser rätt dåligt animerade ut. Hitintills så är jag jätte nöjd med alla på ön. Men idag så flyttade en till Hund in(har redan Cherry). Utan att någon frågade mig om det. Vet inte alls hur det här ska sluta eller om hon den nya hund fröken. Blir den första jag ska kasta ut.För jag har blivit väldigt petig i vilka som ska flytta in. Lionel är annars den näst senaste och han är riktigt cool. Är ordentligt nöjd med honom.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Konceptet "öl" ger oss flera strategiska möjligheter:
1. Sluta dricka öl så sparar du pengar och kan köpa spelet.
2. Drick massa öl så sparar du in på omdömet och kan köpa spelet.

Just nu arbetar jag på punkt 2.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Tips till alla som spelar flerspelarläge är att om ledaren för spelet skakar på dosan så kommer man direkt till "Tryck A för att bli ledare", istället för att ta fram mobilen och gå via appen för att byta ledare.

Medlem

Jag tittade på när sambon spelade och kände att det är så otroligt mysigt att jag måste köpa en Switch - första konsolen jag köper sedan Playstation 2 (är annars en PC-spelare).

Ångrar inte mitt köp! Jag är helt beroende av Animal Crossing <3

Det här är verkligen det perfekta spelet under en pandemi och karantän. Ren spelglädje, mysig värld och en trevlig berättelse. Ingen ond bråd död så långt ögat når.

Medlem

Har nu spelat varje dag sedan release, spelet bara växer och växer.

Första dagarna så kände jag mig liten och förlorad. Inga checklistor, inga direkta måsten. Slött gick det också. "Varför ska jag behöva vänta en dag på en sketen brojävel?"

Samtidigt så slappnar jag av, blir glad. Det är mysigt och vackert, mina grannar är färggranna och charmiga. Deras blotta existens gör mig glad och nyfiken. Deras charm fångar mig och skänker mig känslan av att deras framtida lycka ligger i mina händer. Eller nej, VÅR framtida lycka ligger i VÅRA händer. Tillsammans är vi starka och kapabla att skapa något vackert. Vi ger varandra presenter och social glädje genom daglig uppvaktning.

Min lilla hörna på stranden börjar ta form med solstol, facklor och en inramning av kokos-träd. Tidigare idag så satt jag på en bänk på en annan strand och bara lyssnade på vågornas musik. Det var stillsamt och genuint vackert.

Detta är bara början på min resa inom Animal Crossing, men oj vad härlig den är redan nu.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av baggso:

Jag förstår fortfarande inte poängen riktigt, har läst massor om detta och det verkar intressant men vill inte spendera 600kr för något jag ev tappar intresset för efter 30min. Känns verkligen som ett spel man måste spela för att förstå vad det är?
Vid första annblick ser det ut att vara riktat till barn runt 10 år men vad jag har förstått är det mer invecklat än så.

Verkar vara mysigt osv men samla insekter i all ära, sen då? Köpa möbler och hälsa på AI grannar?
Hjälp mig!

Jag är kanske inte rätt person att svara, då detta är mitt första möte med serien.

Jag vart mycket kluven till en början. Allting var vackert och mysigt. Men samtidigt så kändes det.. Tomt och snålt? Inte som Stardew Valley där varje timme är ett tillfälle att maxa sin produktion. Tempot här är något helt annat.

Samtidigt så har jag aldrig någonsin brytt mig om saker som detta spelet får mig att bli eld och lågor av. Exempelvis att inreda mitt hem. Det finns så mycket möjligheter och belöningen i form av genuin glädje är unik och oslagbar, för mig.

När min resa med detta spel är över så är jag redan nu beredd att påstå att det blir ett av de spel som har gett mig mest njutning per krona.

Köp och njut!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag tittade på när sambon spelade och kände att det är så otroligt mysigt att jag måste köpa en Switch - första konsolen jag köper sedan Playstation 2 (är annars en PC-spelare).

Ångrar inte mitt köp! Jag är helt beroende av Animal Crossing <3

Det här är verkligen det perfekta spelet under en pandemi och karantän. Ren spelglädje, mysig värld och en trevlig berättelse. Ingen ond bråd död så långt ögat når.

Dock extremt tråkig begränsning att man MÅSTE köpa en till konsol för att uppleva spelet till fullo. Hur kan ett spel från 2020 ha en sådan begränsning? Jag vet att spelet handlar om samarbete och att man ska leva på samma ö, men vissa (läs syskon/barn) kan mycket väl vilja ha en egen upplevelse fullt ut, så det valet bör finnas. T.ex. för spelare2+, vill du starta en egen ö/värld, eller vara med på spelareXs värld?

Detta är ett extremt stort minus för mig. Är det någon som fått ett vettigt svar från Nintendo om varför det är så begränsat? Bör ju knappast vara en teknisk fråga. Tänk om Minecraft eller vilket annat spel som helst hade, "Om du vill spela spelet fullt ut så måste du köpa en till konsol"...

Medlem

@aasecond:

Håller med, mycket dåligt med en Ö på konsol. Värre blir det ifall man har en Switch och en Switch Lite. Som det är idag så kan du inte överföra sparfil mellan konsolerna. Uruselt, på precis alla sätt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Den här typen av spel flyger helt under min radar men det är fascinerande att det verkar vara så stort när jag aldrig ens har hört talats om spelserien. Förstår inte heller det minsta av vad man ska göra eller vad det går ut på. Själv har jag svårt för det typiskt japanska när allt ska vara så extremt gulligt och färgglatt.

12
Skriv svar