Google bjuder på två månaders gratis Stadia med nio spel

Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Har dock för mig att de sagt att Stadia Basic kommer lanseras efter de två månaderna. Så du kan fortfarande använda Stadia i 1080p osv. Spelen försvinner dock

Tekniskt sett så har det redan lanserat, det är bara att man får prova på två månader av Stadia Pro om man vill men annars så är Basic nu tillgängligt för alla om man inte vill testa Pro.

Inaktiv
Skrivet av anarfox:

Har testat. Var inte speciellt imponerad. Bilden och tokhårt komprimerad och verkar bara rulla i max 1080p. Suddigt som tusan.

För att få högre upplösning behöver skärmen ha stöd för 4K om du inte redan har det. Man kan använda Sadia+ som är ett plugin för att tvinga fram 4K ändå samt då att uppkopplingen behöver klara av det.

Medlem

Testade lite Destiny, och det var helt klart spelbart, men eftersom att de har sänkt kvalitén så vette fan om det går att kalla det Stadia Pro. Det är ju egentligen gratisversionen man får testa, som skulle ha lanserats för längesen.

Medlem

Har använt Stadia sen det släpptes i slutet av november. Kört en hel del Destiny 2, Division 2 och RDR2. Mestadels på tv'n men även provat på min gamla dator. Funkar mycket bra, aldrig haft några problem med lagg/delay/dålig bild etc. Sen om det är 4K 60 fps osv är mindre viktigt för mig. Spelen ser bra ut, det laddar snabbt och flyter på. Jag slipper lägga massa pengar på dyr hårdvara. Men sitter man redan på en monsterdator och samtliga konsoler kan jag förstå att Stadia känns helt onödigt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Testade lite Destiny, och det var helt klart spelbart, men eftersom att de har sänkt kvalitén så vette fan om det går att kalla det Stadia Pro. Det är ju egentligen gratisversionen man får testa, som skulle ha lanserats för längesen.

Om jag förstod det rätt så är det bara sänkt just nu pga corona-pandemin. Stadia startar i standard mode men du kan fortfarande aktivt välja att höja till max.

Medlem
Skrivet av GreveGroggula:

Om jag förstod det rätt så är det bara sänkt just nu pga corona-pandemin. Stadia startar i standard mode men du kan fortfarande aktivt välja att höja till max.

Får testa med att höja sen nån gång. Körde på en 4K-skärm, men det kändes mer som 1080p. Men att de sänker nu under coronakrisen är ändå förståeligt.

KoP
Medlem

Känns ostadigt. så nej tack.

Skribent

Testade och funkar fint på min telefon kopplat med Xbox-kontroller. Däremot är spelutbudet inget att hurra över, kan nog bli mer relevant under sommaren när man inte har speldatorn nära till hands.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Spelutbudet är rena 70-talet. Har mer lust att spela Pong i nån webbläsare än att hålla på med Stadia.

Övergår mitt förstånd att folk dessutom måste KÖPA spel. För hutlösa priser. Bästa parallell jag kan dra med är att leasa en bil och samtidigt betala för servicen. Hela poängen går ju förlorad. Men som man säger: "There's a sucker born every minute."

Medlem

Haft det sedan starten i november. Är supernöjd än sålänge. Lägg till WehypeChris 🙂
Om det är spel man verkligen vill spela så drar man bara igång Geforce Now.

Inaktiv

Finns väl egentligen ingen anledning att testa... Tjänsten lär inte finnas med oss så länge. Kan dock rekommendera xbox game streaming/Xcloud helhjärtat, funkar klockrent båda. Saknar bara det på win 10

Inaktiv
Skrivet av A1200G:

Spelutbudet är rena 70-talet. Har mer lust att spela Pong i nån webbläsare än att hålla på med Stadia.

Övergår mitt förstånd att folk dessutom måste KÖPA spel. För hutlösa priser. Bästa parallell jag kan dra med är att leasa en bil och samtidigt betala för servicen. Hela poängen går ju förlorad. Men som man säger: "There's a sucker born every minute."

Stadia Pro fungerar precis som med Xbox Gold och PS+ där du får lite extra rabatter, gratis spel samt för Stadia även tillgång till 4K stream. Du kan helt skippa det om du vill och endast köpa spelen och då kan du spela dem helt utan någon typ av prenumeration.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Stadia Pro fungerar precis som med Xbox Gold och PS+ där du får lite extra rabatter, gratis spel samt för Stadia även tillgång till 4K stream. Du kan helt skippa det om du vill och endast köpa spelen och då kan du spela dem helt utan någon typ av prenumeration.

Fast spel man får gratis via ps+ får man behålla även om man säger upp sin ps+ prenumeration (visst, det finns ett fåtal spel som man bara kan köra om man har ps+).

En bättre jämförelse är Origin access eller uplay+ där du har tillgång till och kan spela spelen sålänge du har origin access/uplay+.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Spelutbudet är rena 70-talet. Har mer lust att spela Pong i nån webbläsare än att hålla på med Stadia.

Övergår mitt förstånd att folk dessutom måste KÖPA spel. För hutlösa priser. Bästa parallell jag kan dra med är att leasa en bil och samtidigt betala för servicen. Hela poängen går ju förlorad. Men som man säger: "There's a sucker born every minute."

Fast det är väl inte konstigt att man får köpa spel, utöver de man får gratis varje månad? Det är ju exakt det man får göra på PS och Xbox med deras live och plus? Betala för tjänsten, få lite gratisspel och en del extraerbjudanden på spel. Ibland är det väldigt fördelaktig rea och ibland inte alls.. Precis som hos alla andra ^^

Utbudet är tyvärr smalt och utgivarna har fortfarande rätt höga priser på sina spel. Hutlösa priser är väl att ta i dock.. det är ungefär i nivå med nysläpp vilket också många av spelet är på denna platform och jag antar att det är därför utgivarna väljer att ha så högt pris. Håller man koll på "Pro"-reorna så kan man få spel till bra pris.

Har man inte hårdvara för att spela lite mer krävande spel och inte känner att man måste maxa grafiken så är Stadia riktigt bra. Jag har en tillräckligt bra dator för att spela det mesta maxat men jag har gått över helt till att spela genom Stadia trots detta då det är sjukt smidigt och för att flera i familjen gått över till Stadia med så vi kan spela tillsammans. Men man måste såklart hitta spel man tycker om i det som sagt smala utbudet just nu, gör man inte det så kan jag förstå att man inte har intresse alls för det.

Tar man din parallell så går ju den på PS+ och xbox live med.. Folk köper ju gärna bilen, leasar och betalar i månaden där? ^^

Medlem

Jag sitter och spelar Doom Eternal med ChromeOS jag är galet nöjd med tjänsten.

Kommer nog inte ha pro i framtiden då jag inte ser någon skillnad på 4k eller 730p.

Skulle gärna vilja ha lite fler spel.

Medlem

Människor är som papegojor, de upprepar andra människors negativa åsikter utan att ens ge saker en chans. Likadant här på FZ ser jag, lite pinsamt. Hur som haver! Jag kommer testa gratisperioden och se ifall Stadia är så dåligt som folk säger.

Kommer bli intressant.

Medlem

Kommer nog inte orka testa, har fullt upp med annat och vill jag spela äger jag en stor backlog.

ELF
Medlem


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Fast spel man får gratis via ps+ får man behålla även om man säger upp sin ps+ prenumeration (visst, det finns ett fåtal spel som man bara kan köra om man har ps+).

En bättre jämförelse är Origin access eller uplay+ där du har tillgång till och kan spela spelen sålänge du har origin access/uplay+.

Njäe, ganska exakt som PS+, alla spel du "hämtar" under tiden du är Pro medlem kommer du ha för alltid på ditt konto när du betalar för Pro medlemskap. T.ex skulle du köra på dessa två månader, och väljer att hämta alla spel som är gratis denna månad och även nästa men väljer att skippa dom kommande 3 månaderna för du ska semestra... hemma... så kommer du ha kvar dessa spel du hämtat tidigare när du väl är tillbaka, men du får inte spela dom under tiden du ej är Pro medlem. Det kan du bara göra med spel du faktiskt köper.

PS+ gör samma sak, har du hämtat massa spel som PS+ medlem så har du dom bara medans du är en PS+ medlem. Annars låses dom.(Alla spel jag har hämtat med PS+ är nu låsta när jag slutat betala för PS+)

Medlem
Skrivet av Caene:

Människor är som papegojor, de upprepar andra människors negativa åsikter utan att ens ge saker en chans. Likadant här på FZ ser jag, lite pinsamt. Hur som haver! Jag kommer testa gratisperioden och se ifall Stadia är så dåligt som folk säger.

Kommer bli intressant.

Människor är som papegojor, de upprepar andra människors negativa åsikter utan att ens ge saker en chans. Likadant här på FZ ser jag, lite pinsamt. Hur som haver! Jag kommer testa gratisperioden och se ifall Stadia är så dåligt som folk säger.

Kommer bli intressant.

Medlem

Funkade över förväntan. Dock synd att det mest var gammal skåpmat i spelen som var gratis, blev bara 20 min av att testa det ”tekniska”.

Gör dom om det mer som Xbox Game Pass så skulle det definitivt vara intressant.

Medlem
Skrivet av whoo:

Funkade över förväntan. Dock synd att det mest var gammal skåpmat i spelen som var gratis, blev bara 20 min av att testa det ”tekniska”.

Gör dom om det mer som Xbox Game Pass så skulle det definitivt vara intressant.

Säger inte mycket om du inte berättar vad du förväntat dig, men du tyckte det var bättre än du kunde förvänta dig, men är det "BRA" eller bara "bättre än jag trodde"?? För jag själv trodde med Googles pengar att det skulle bli bra, tekniskt, om bara Google gör som Microsoft, och går ALL-In, som i poker, man satsar allt, tills man lyckas, det har inte google gjort, det känns som dom redan ger upp på ett sätt, och det gör bara folk ännu mer rädda att lägga tid och pengar på nåt som kanske dör snart? Jag vet inte hur det är, men känns det för er som google verkligen satsar stort, för om jag inte hängde på den här sidan, skulle jag nog inte veta om ens vad stadia är? Det är ju ingen super reklam hype tåg nånstans?

Märks att google inte är van vid spelbranschen, direkt, dom har ju varit med länge, men verkar inte veta vad spelare vill ha i nya system, vilket enligt mig är, en slags garanti, som med Microsoft, att dom kommer stanna och kämpa så länge det bara går, och det gör att folk vågar och vill satsa på nåt, fast Sony var hetast när första Xbox kom, ändå gick det halvbra för MS. Jag köpte den, älskade den med Halo och allt. Men känns inte som google vet själv vad deras "brand" är eller skall stå nånstans mot alla andra?

Skrivet av phi:

"Hörni, försäljningen av Stadia går ju inget vidare! Vad gör vi? Ska vi lägga ner skiten?"

"Nja, inte riktigt än! Testa bjuda på ett par månader och så hoppas vi på att så många som möjligt testar nu när folk är hemma och coronar sig. Har vi tur så köper någon hela kitet efteråt!"

Precis vad jag tänkte när jag hör ordet stadia...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Det fungerar riktigt bra här. Men tyvärr inte intresserad av något av de 9 spel som erbjuds. Hade Google tänkt till lite innan de tagit beslut om sin obegripliga affärsmodell så hade detta kunna vara ett riktigt intressant alternativ för mig.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Jag tror det finns mogna människor som kan göra mogna beslut.
Tror du verkligen Google bara tänker på dit bästa när dem gör sådana här ”erbjudanden”.

Tror du något företag överhuvudtaget tänker på ditt bästa?

Inaktiv
Skrivet av HaZe303:

...

Det känns som dom redan ger upp på ett sätt, och det gör bara folk ännu mer rädda att lägga tid och pengar på nåt som kanske dör snart?

...

På ett sätt förstår jag det men samtidigt inte för de tjänster som Google har lagt ner är de tjänster som är gratis. Så vitt jag vet har de aldrig lagt ner någon tjänst som de har tagit betalt för.

Samt så såg jag på /r/Stadia att de tydligen rekryterar en hel del och har lite över 60 öppna roller de vill fylla globalt sätt kopplat till Stadia. Notera då att det är roller och inte tjänster så flera personer kan rekryteras till samma roll om behovet finns.

De har dessutom startat upp en eller två egna studios för att göra spel till Stadia så visst satsar dem utan det jag tror folk ser som att de inte går all in är mer deras metodik att lansera tidigt och sedan utveckla tjänster med hjälp av användarfeedback. Vilket de ska ha credit för har varit väldigt bra på att kommunicera iaf på /r/Stadia.

Medlem

Här köper jag att tjänsten fungerar bra för de flesta. Men hur är det runt om i världen är mer intressant, vi har sjukt bra uppkoppling men så är det verkligen inte i många andra länder. Någon som har koll eller läst något om det?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Inaktiv
Skrivet av DarkSvenn1002:

Tror du något företag överhuvudtaget tänker på ditt bästa?

Nog för att jag är röd men det finns ett mellanläge mellan giriga och dränerande företag och ideella. Producerar inte företag ett värde så går de under så det finns ju en balans mellan att tillgodose människors behov och erbjuda en bra vara eller tjänst samt att kunna tjäna pengar på det. Men det är ett helt annat ämne

Medlem
Skrivet av KoP:

Känns ostadigt. så nej tack.

ehrm.. ostadi(a)gt

jag har varit hemma för länge...

Medlem
Skrivet av korvmos:

Här köper jag att tjänsten fungerar bra för de flesta. Men hur är det runt om i världen är mer intressant, vi har sjukt bra uppkoppling men så är det verkligen inte i många andra länder. Någon som har koll eller läst något om det?

Tjänsten är hittills bara tillgänglig i typ 15 länder. Länder som ofta har lika(nästan) bra uppkoppling som oss. Undantaget är USA som är både bra och skit, beroende på vart i landet man bor. Dessutom har somliga "caps" på GB/månad där.

Sen är det lite så att vi svenskar fortfarande tror att vi har såååå mkt bättre internet än alla andra. Det stämmer faktiskt inte...

Medlem

signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Skriv svar