Recension – Xcom: Chimera Squad

Robot
Recension – Xcom: Chimera Squad

Misslyckas där Xcom lyckats förut, men tar samtidigt serien in på nya taktiska stigar.

#2k-games, #firaxis-games, #xcom, #xcom-chimera-squad


Medlem

Så för en hundring så är spelet värt det. OK i'm in!

Medlem

Får man inte bygga sina figurer går det fet-bort för egen del. Halva nöjet med X-COM.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Får man inte bygga sina figurer går det fet-bort för egen del. Halva nöjet med X-COM.

Håller nog med, just att skapa/modifiera sina egna karaktärer (samt basbyggandet) känns som en viktig aspekt i X-Com. Framförallt det där med att ha ett gäng ganska anonyma soldater i början som man sedan får mer och mer relation till allteftersom de överlever uppdrag (medans andra inte gör det) för att till sist verkligen känna lite sorg när någon gammal veteran blir sprängd helt plötsligt etc.

Medlem

Bra recension, den här och guardians leder till köp

Medlem

För folk som vill se lite mer eller kanske fråga nått så kör Firaxis spelet på twitch kl 20 ikväll.

Redaktör
Ponny

@AHTF: Tack och bock! ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Inväntar Gears recensionen, känns betydligt mer spännande.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Inväntar Gears recensionen, känns betydligt mer spännande.

Ja, det ska bli sjukt intressant att se. Tror att Gears kan passa bra i den miljön.

Medlem

Dom har i princip tagit bort allt kul i xcom och slängt ut det här skiten. Tragiskt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Castor.T:

Inväntar Gears recensionen, känns betydligt mer spännande.

Att dagen skulle komma då Gears-strategi kändes mer spännande än Xcom-dito skulle komma trodde jag inte, men här är vi nu.

Är också nyfiken på Gears Tactics.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag tycker det är bättre än förväntat baserat på recensionerna så länge man tar det för vad utvecklarna har sagt att det är och inte för en uppföljare till övriga XCom-spel.

Buggarna visade sig ganska snabbt men är man en erfaren spelare av XCom 2 är det definitivt inget man lyfter på ögonbrynen för, samma buggar finns i det spelet om än i mer nedtonat format men det har också haft längre tid på sig att patchas.

Chimera har mycket mer innehåll än jag trodde det skulle ha, de kortare uppdragen gör det till en annan typ av spel men jag tycker det är trevligt med omväxlingen. Det är tydligt att det hade en mindre budget och att man har återanvänt många resurser från XCom2 men varför behövs nya när det handlar om samma universum?

Spelet är billigt och väl värt pengarna, det ger även en hel del 'lore' om man gillar spelseriens story, XCom leds tex. av Jane Kelly som är den första soldaten man fick i förra spelet och alla karaktärerna har backstories som berättar lite mer om kriget och vad som hände efteråt.

Dödgrävaren

Köpte spelet och är besviken, taktiska upplösningen är ännu lägre än tidigare och jag kunde inte bry mig mindre om alla hipsters som är ute och "krigar". Enformiga kartor och uselt manus. Bitvis underhållande, men över lag betydligt sämre än övriga två som jag också tycker är ett steg bak från originalen. OpenXcom is where its at.

FM-guru
F.d. Sisyr

Begärde faktiskt refund. Installerade XCOM 2 igen istället, och håller på att modda det nu.

Det stora problemet för mig var manuset (och röstskådisarna). Det är så oerhört taffligt skrivet. Om man smyglyssnar på en slumpmässig konversation i ett stereotypiskt hipstercafé lär man höra något som påminner om dialogen de så kallade "elitsoldaterna" brukar i Chimera Squad. Jag stod inte ut mer än några uppdrag innan jag avinstallerade.

Rent spelmekaniskt kändes det som ett avskalat XCOM, med några intressanta nya funktioner.

Skämdes, blev refund, kan lika gärna titta på Bolibompa.

Medlem

Refund här också. Om de nu ville pröva fasta karaktärer, varför i hela friden har de gjort dialogen så pinsamt löjlig?

Medlem

De verkar inte ens sagt till röstskådisarna att de gjorde röster till aliens/ormar etc.

Gillar att det är snabbt, att ladda uppdrag, snabbt att köra ett mission. Men som vissa andra skrivit, det är lite ihåligt manus, men XCOM2 hade inte så mycket bättre manus...

Blir repetetivt väldigt snabbt, rensa ett rum, rensa nästa rum, rensa nästa rum. Fixa lite i staden. Kör nästa uppdrag...

Medlem

Jag tycker Chimera är klockrent, har riktigt kul i det och gillar breach mode, helt klart väldigt prisvärt med den prislappen.

Söder om söder-hipster

Jag gillar det! Det här är en liten injektion i väntan på Xcom 3 - mindre skala, återanvända assets men med en del nya idéer som fungerar riktigt bra! Breach Mode och den nya turordningen hoppas jag rentav de tar med till nästa del i huvudserien!

Det är även väldigt kul att spela som aliens, med nya förmågor och taktiker.

Visst är storyn tunn, och produktionen med cutscenes och röster inte särskilt påkostade. Men kul är det! Betydligt roligare än taktiska besvikelser som Mutant Year Zero. Veteraner från Xcom 2 bör däremot köra lite högre svårighetsgrader – annars blir det för enkelt.


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

1
Skriv svar