Oculus Quest 2 är officiell - snabbare, lättare, billigare

Robot
Oculus Quest 2 är officiell - snabbare, lättare, billigare

Kan förbeställas nu, premiär nästa månad.

#oculus, #quest-2, #virtual-reality


Medlem

Så heter det inte "RAM-minnen", det heter "minnen". M:ett i RAM står för memory så det du säger är i princip "minnen minnen".

EDIT: Jävlar vad stor bilden blev! Forumet dubblade storleken av någon anledning

Redaktör
Skrivet av jehuty:

https://i.imgur.com/cI2IW2p.png

Så heter det inte "RAM-minnen", det heter "minnen". M:ett i RAM står för memory så det du säger är i princip "minnen minnen".

EDIT: Jävlar vad stor bilden blev! Forumet dubblade storleken av någon anledning

Stor nog för att få oss att förstå.

Jo, jag vet vad det betyder, och många på FZ vet betydelsen. Men det sitter lite i fingrarna, får försöka städa bort det.


signatur
Medlem

Beställde en! Var nöjd med första Quest så kan inte se hur denna kan blir sämre! Lite orolig för komfort dock. Beställde inte komfort paketet men väl en link kabel.

Medlem

Riktigt fin och fint pris

Beställde en + link kabel!

Medlem

Men va? Hur kan denna vara billigare än första Quest som fortfarande är dyrare än så? Vad missar jag?

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Men va? Hur kan denna vara billigare än första Quest som fortfarande är dyrare än så? Vad missar jag?

Fb tar konstnaden för att få lågt pris. Tjänar tillbaka det på spel och accessoarer och vill att så många som möjligt köper in sig i deras miljö.

Som konsoler gör

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Men va? Hur kan denna vara billigare än första Quest som fortfarande är dyrare än så? Vad missar jag?

Därför att denna gång kräver det ett Facebook-konto för att ens använda headsetet, så en del av priset är din privata data. Tidigare var de OK med bara ett Oculuskonto.

Medlem

Frågan är om hyllorna kommer vara mer fyllda efter denna eller om man får spendera hela ronan utan headset om man inte klipper day 1?

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Frågan är om hyllorna kommer vara mer fyllda efter denna eller om man får spendera hela ronan utan headset om man inte klipper day 1?

Tror jag läste någonstans att de har stort lager denna gången till release

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Frågan är om hyllorna kommer vara mer fyllda efter denna eller om man får spendera hela ronan utan headset om man inte klipper day 1?

Jag hoppas de finns att få itag till jul då jag tänkte köpa en.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Missa inte Elite Strap, sägs vara ett måste

Medlem

349 euro, plus min själ. Det var ju inte så farligt!

Medlem

Det ryktades tidigare om 2miljoner exemplar skulle hinna tillverkas i år, stämmer det tar det troligtvis inte slut för er som tänker vänta.

Har också beställt, 256gb.
Jag får se om man väljer Elite strap med batteripak senare.
Ni som ska spela med officiella linkkabel kan vara bra att veta att headsetet laddar snabbare än det förbrukar så då behövs inget batteripak.

Detta VR headset är otroligt billigt förhållande till tekniken, det var ingen som vågade hoppas på snapdragon XR2 chip skulle sitta i, speciellt inte till det här priset.

Facebook vill helt enkelt ha in så många som möjligt i deras ecosystem.
Deras egna sociala VR app Horizon är på G och det är väll där man kommer bli matad med reklam sen baserad på all användardata dom fiskar ur en.
Facebook ska bygga Oasis förstår ni och det är vi som är "Produkten"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

för en som inte är insatt i VR-världen ännu.
Vad spelar lagringen för roll? Instllerar men spelen direkt på headsetet, eller är det olika sortes headset-specifika program?

Medlem

Om man nu måste have ett bacefook-konto kan man väl bara skapa ett konto som bara används för detta ändamål eller? Måste ju inte använda sitt riktiga, eller bryter man nått jäkla kontrakt då? ^^

Medlem
Skrivet av Karmak:

Fb tar konstnaden för att få lågt pris. Tjänar tillbaka det på spel och accessoarer och vill att så många som möjligt köper in sig i deras miljö.

Som konsoler gör

Det var ju rätt schyst men det betyder att mitt org Quest som jag köpte för 6 tusen nu är värt typ 2 tusen?!

Medlem
Skrivet av Dralion:

Därför att denna gång kräver det ett Facebook-konto för att ens använda headsetet, så en del av priset är din privata data. Tidigare var de OK med bara ett Oculuskonto.

Ja den här grejen med facebook kontot känns sådär. Antar att fb vännerna kommer kunna se vilka spel man spelar... så onödigt. Hoppas man kan begränsa sånt i fb inställningarna.

Redaktör
Skrivet av puban:

för en som inte är insatt i VR-världen ännu.
Vad spelar lagringen för roll? Instllerar men spelen direkt på headsetet, eller är det olika sortes headset-specifika program?

Om du spelar trådlöst hämtas spelen från Oculus-butiken och lagras i headsetet, då spelar lagringsutrymmet roll. Det går givetvis att rensa och tanka om det blir fullt, men mer lagring är förstås bekvämare.

Man kan även spela Steam-spel, antingen med USB-kabel eller trådlöst, då skickas spelet från dator, interna lagringen påverkas inte nämnvärt.


signatur
Medlem

@puban: Ja, de spel du spelar direkt i headsetet installerar du. Kopplar du headsetet till en PC (via sladd eller WiFi) så kör du ju allt via PC. Kör du WiFi-lösningen så du streamar trådlöst till Quest-headsetet krävs att du köper och installerar VR Desktop på headsetet. Min polare spelade hela Half Life Alyx streamat från sin PC via WiFi till sitt Oculus Quest 1 (PC grafik utan trådar), han var mind blown

Medlem

Tack för svaren boys

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Ja den här grejen med facebook kontot känns sådär. Antar att fb vännerna kommer kunna se vilka spel man spelar... så onödigt. Hoppas man kan begränsa sånt i fb inställningarna.

Så här fungerar det.
Dina vänner på Oculus ser ditt Oculus nickname och dina VR-Aktiviteter (om du väljer att inte dölja det), du kan även visa dina VR-aktiviteter offentligt om man vill men det är default avslaget.
Dina vänner på Oculus som du OCKSÅ har på Facebook ser ditt Oculus nickname OCH ditt riktiga namn om du själv väljer det.

Dina vänner på din Facebook sida ser inget av dina VR-aktiviteter om du inte aktivt inne i VR väljer att "dela", tex screenshots eller videos direkt från tex ett spel du spelar.
Samma sak med dina vänner på din Facebook sida som också har Oculus, dom ser heller inget på sin Facebook sida om du inte aktivt väljer att Dela.

Varför Facebook har valt att göra det här med att länka konton är pga Facebook ska släppa sitt Facebook Horizon som blir typ "Facebook i VR". Där man kan skapa och besöka varandras världar.
Man använder sitt Oculus-nick där men i bakgrunden är ditt riktga namn (som icke vänner inte kan se så klart).
Det här är för att Facebook ska kunna (gissar jag) göra riktad reklam i Horizon - världen och hålla koll på att folk "sköter" sig.

Tänk Facebook Horizon som ett mellanting mellan VR-Chat (alldeles för fritt och vuxet för facebook) och REC-Room (för barnsligt för Facebook).


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det bara jag som varje gång jag läser om det här känner att Mark läste Ready Player One och tänkte att "hey I can do that!" och sen köpte Oculus och började.

Medlem
Skrivet av tanorion:

Är det bara jag som varje gång jag läser om det här känner att Mark läste Ready Player One och tänkte att "hey I can do that!" och sen köpte Oculus och började.

Precis, Facebook har tagit på sig att bygga Oasis fast dom döper det till Horizon och vi är produkten


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov
Fast jag tror du har fel nu. Oculus Quest 2 har helt nya regler, det kräver ett Facebook-konto, det går inte att skapa ett Oculuskonto och använda Quest 2 alls. Det är enbart Facebook nu. Det står på deras hemsida.

Medlem
Skrivet av Dralion:

@Molotov
Fast jag tror du har fel nu. Oculus Quest 2 har helt nya regler, det kräver ett Facebook-konto, det går inte att skapa ett Oculuskonto och använda Quest 2 alls. Det är enbart Facebook nu. Det står på deras hemsida.

Ok men jag menade du har en "VR-användare" det är den som syns i VR inte ditt namn på Facebook.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar