Vad tycker ni om achievements/trophies?
Som rubriken lyder; vad tycker ni om achievements/trophies?
Är det något ni aktivt "jagar", tycker ni det är kul att få en prestation men inget ni strävar efter? Är det något ni ogillar? Något ni rent av hatar? Har achievements/trophies förändrat eller kanske till och med förstört ert spelande? Hur påverkas ni?
Själv är jag en hyfsat aktiv achievementhunter på Xbox. Har dock mina svackor och ifrågasätter det rätt ofta. Ibland är det sjukt kul, ibland känns det mer som ett "jobb". Spelar så klart alla spel som jag verkligen vill spela, även om det är svåra achievements som jag aldrig kommer kunna eller orka ta. Är inte direkt någon 100% completionist. Ibland kör jag dock riktiga skitspel, enbart för att det är lätta achievements.
Så... Vad tycker ni?
Jag är kluven.
Jag känner en viss motivation i form av social jämförelse, särskilt när jag jämför mina trophies med mina vänner och släkt. Det är dock både tillfredsställande och tråkig på samma gång. För jag tävlar mot personer som inte aktivt tävlar mot mig, och det är ingen utmaning då egentligen. Men samtidigt vill jag gärna få högre trophy % än mina vänner på de spel jag tycker extra mycket om. Så det känns skönt på något sätt, när man tar igen gapet eller överkommer någon annan. Ett slags passivt krigande om vem som gillar ett spel mest, mätt i trophy%. Ganska löjligt, men ändå sant. Någon som känner igen sig? Det är väl kopplat till någon slags revir/territorium-instinkt.
Samtidigt tycker jag att trophies är negativt. Egentligen är de inte viktiga. Ibland måste jag ha tråkigt och grinda upp någon skit bara för att det ska se snyggt ut i trophylistan.
Sen ibland, när jag ser en person över 30 bast som har över 5-8 platinum trophies känner jag att personen bör skaffat ett liv. Så då blir jag dömande vilket inte heller är så positivt.
Jag är kluven helt klart. Både gillar och ogillar achievements. Ibland stänger jag av så att andra inte kan se mina. Ibland sätter jag på för att visa världen att jag minsann har platinumtrofen i Nioh vilket jag vill hävda mig med, något i stil med:
1. Jag är en kompetent gamer och
2. älskar Nioh
3. Det här är min typ av spel, min identitet/mitt hem
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Det är bra i öppna spel som Minecraft eller forza horizon utan story men mycket att upptäcka, achievements kan hinta om saker att göra eller nya features utan att spelet behöver pedagogiska menyer eller linjärt upplägg.
Det kan också vara ok som feedback för progress, men collectibles som tvingar en att gå tillbaka och leta förstör mer än de ger.
Önskar att jag kunde vara så "inne" i spel att jag distraheras av att något litet ploppar upp på skärmen. Men antar att vi alla är olika.
Jag gillar achievments. Brukar jaga dem i spel som jag gillar väldigt mycket. Det är kul när man klarar en superboss eller upptäcker någonting som man annars inte hade gjort om det inte vore för achievments. Men jag undviker achievments som tar för lång tid, känns tråkiga, har med multiplayer att göra eller speedrun.
PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz
Ganska så kluven, trots det egentligen är helt onödigt tjafs.
Jag har över 7000 trophies och trots det så kan jag räkna dom jag är lite småstolt över på ena handen, till exempel 'Straight "A"s' i Tetris Effect som är en utmaning, så det är väldigt få trophies som jag tycker tillför något.
Det bästa med trophies är väl dom få gånger man får för sig att göra något man vanligtvis absolut inte skulle få tanken på att man kan göra, bara för att få en trophy, men det är sällsynt det också. Visste till exempel inte att man kunde lägga en handgranat i en NPCs ficka i Fallout 3 och sedan se personen explodera några sekunder senare, fick reda på det genom en trophy.
Men för det mesta så ger det inget mervärde alls. Snarare så tycker jag det förstör spelupplevelsen när man stirrar sig blint på att låsa upp trophies, det var en härlig upplevelse att köpa en Switch förra året och spela spel igen utan att ha trophies i bakhuvudet och bara spela som det faller en in.
En annan grej är att jag har en barndomsvän har dom senaste åren köpt riktiga skitspel bara för att det är jättelätt att låsa upp trophies, något jag är helt oförstående till. Men det ska tydligen vara ganska så vanligt?
Älskar I spel som Spelunky 2 försöker jag mig på att klara av massa saker jag troligen inte gjort annars, vilket gör spelet ännu bättre för mig.
Skyrims trophies fick mig utforska den världen ännu mer och göra det lilla extra, vilket också gjorde spelet roligare för mig.
Sen har jag en drös enkla trophies också som jag köpt på nån rea eller spel som även finns till Ps Vita, för att få en buss- eller tågresa att gå lite snabbare. Ratalaika får mycket skit men man har släppt flertalet riktigt trevliga titlar som absolut är värt 49 kr och ett par timmars spelande, både Vita och Ps4. "Ganbare Super Strikers" var ett av dessa. Ofta är problemet med Ratalaikas trophysystem att du bara behöver spela klart halva spelet för att få platinum.
Minns när det dök upp i World of Warcraft. Då fastande jag rejält och jagade efter "Loremaster" en hel sommar. Men då var det ändå lite att du fick något av att jaga efter achivements.
Numera är det sådant överflöd av det att det känns onödigt. Oftast kan man kika in på vad för några man samlat på sig, men rätt fort så finns där dem som är näst intill omöjliga eller kräver en sådan sanslös grind att man bara skiter i det.
Så ne, inget för mig.
Tillägg. Achievments kan vara kul och ge intressant info när man tittar på en global sammanställning.
Tittar vi på steam och Dark souls 3. Så har 10% gett upp redan vid första bossen.
Eller Sekiro så har 50% gett upp redan vid 3e bossen
🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX
När Xbox 360 kom (var väll där det kom först?) så tyckte ejag det var lite småkul.
Men det tog inte särskilt lång tid innan jag helt enkelt slutade bry mig.
Så länge det inte är spelförstörande som vissa MP achievements varit i vissa spel så har jag inget emot det.
Kul att det finns dom som finner nöje i det.
Orkar för det mesta inte med achievements om man inte då får något som är värt, dvs inte bara achivementen. Typ som I WoW, då man får mounts osv när man gör vissa. Men har vänner som sitter och kör dailies osv för att kunna få tag på allt i ett spel vaaaarje dag. Är lite avundsjuk på detta, då det skulle ge mer playability till saker.
Ser det som ett mervärde till spelen, vissa spel har ju bra achievements som kan lära en att spela spelet på ett annat sätt. Tycker dishonored haft väldigt bra achievements
Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65
Inget som avgör om jag skapa spela ett spel och ingenting som förstör ett spel, men helt klart något som ökat livslängden på vissa spel och fått mig att testa saker jag inte skulle gjort annars
Enda spelet jag går för achievements är Guild wars 2. För där får man något för att göra de. Antingen rakt av Gear för att klara achievementet men även points var av vid 1000 steg eller 500 steg låser man upp lite andra saker. Bland annat gems.
Alla andra spel bryr jag mig inte ett dugg om achievements.
Bryr mig inte nämnvärt om att jaga achievements. Lirar igenom ett spel pga story inte för att samla 100 gömda tekoppar (eller vad det kan tänkas vara) bara för att få en achievement. Sånt tråkar ut mig. Kollar inte ens igenom achievement listan för varje spel. Frihet är att spela så som man vill inte under "tvång" för att hetsa ihop trophys eller achievements.
Har dock haft XB live sedan många år tillbaka så "ofrivilligt" har man ändå skrapar ihop 80000 achievement poäng. ╮(╯_╰)╭
Achievements är en självklar del av spel för mig nu för tiden. Det är ett bra sätt att se hur mycket av spelet man har klarat av. Och det kan ge fler saker att göra i spelet genom att försöka få svåra achievements.
Man kan även uppmuntras att spela på högre svårighetsgrad. Ett exempel är The Witcher där jag spelade igenom spelet på "Blood and broken bones"-svårighetsgraden och aldrig frestades att dra ned den eftersom jag då inte skulle få min achievement. Uppskattade verkligen den extra utmaningen.
En av mina favoritgenres är "grand strategy" och där finns det sällan några konkreta mål alls. Då spelar achievements en stor roll för gameplay eftersom man då har specifika mål att sträva efter.