Silent Hill 4: The Room nästa Konami-spel som gör pc-comeback

Robot
Silent Hill 4: The Room nästa Konami-spel som gör pc-comeback
Medlem

Det är tajt!!!

Medlem

Det har en intressant inledning, men det faller rätt hårt en bit in i spelet.

Medlem

Efter 2an är detta min favorit i serien! Minns inte mycket nu men fps segmenten i hotellrummet som var ”safezone” var ändå så sjukt äckliga!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Riktigt trevliga nyheter jag skulle nog ranka spelen i följande ordning: 3, 2, 4, 1, Downpour, Homecoming. Jag tycker dock inte att något av spelen är dåliga.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Silent Hill (1:an) var så fruktansvärt bra att det inte finns ord för det. Kommer fortfarande ihåg hur jag endast spelade det ensam (på svåraste och utan den där löjliga radion) mitt natten för maximum effekt.

Förmodligen än till idag den bästa TV-spelsupplevelsen jag erfarit.

2:an skulle visst vara riktigt bra också, men jag missade tyvärr det helt. 3:an hade jag svårt att komma in i på grund av huvudkaraktären, men jag absolut älskade att du kunde välja svårighet på pusslen i spelet. Mer sånt please.

The Room var för mig en besvikelse. Sen gick det nedåt SNABBT för Silent Hill när Team Silent slutade göra dem.

Sjyst, nu får man hoppas på dom andra spelen också, framförallt 2:an. Nån som vet om det här är spelbart med tgb + mus eller är det handkontroll som gäller?

Medlem

Silent Hill + Silent Hill 2 i en lika kärleksfull remake som RE2 och RE3 <3 Åh herre satan vad lycklig jag skulle bli. Silent Hill 2 är ohotat mitt favoritspel i genren, även om jag generellt håller Resident Evil högre.

Nä, här är det ettan och tvåan som gäller, resten känns som spinoffs som man näst intill kan klara sig utan. The Room hade, vad jag minns, några disturbing moments, och disturbing ljud också för den delen som man inte kunde lokalisera vart de kom ifrån, kunde lika gärna komma från bredvid i soffan :o.

Utöver det så finns det några hyfsade tillfällen i spelet, detsamma gäller musiken.

Medlem

Silent Hill är ett av de spelen som jag hoppas på mest för den nya generationens konsoler, det skulle passa väldigt bra till både prestandan, men mest den nya lagringen.

Jag tänker då att lagringen bör vara tillräckligt snabb nu så att byte emellan världarna kan hända medans man spelar, istället för i mellansekvenser.
Frågan blir då ifall det ska vara en mekanik, lite som i Eternal darkness eller om det ska vara situationer som triggar igång miljö bytet, hur som helst så skulle det vara grymt till next-gen.

Det är dax nu, ge oss en ny Silent Hill reboot!

Eternal Darkness skulle väl inte vara fel heller, nu när jag tänker på i och för sig

Och Dead space såklart.....

Och mer Alien Isolation.....

Det jag försöker säga är att jag vill skita på mig.
Pallar jag ens ett till Silent Hill?

Medlem

4:an var inte särskilt skrämmande men hade en fängslande handling, 3:an var den mest skrämmande av Silent Hill spelen, följt av ettan.

Medlem
SH4 Är kanon och ett tillfälle att försöka bli bättre på 3D

Tidig render.
Jag började göra lägenheten i 3D som ett project att bli bättre på modellering och texturer.

Testar lite texturer som inte kommer användas.

Mer saker på plats:

Blev lite bättre på att göra texturer och ljussättning:
Gick från att bara vilja skapa en enkel bild på vardagsrummet/köket och början på restarande rum och en main menu och sedan en spelbar demo med ljudeffekter och samma gameplay man hade i Silent Hill 4 fast mycket funktionalitet saknas ännu.

Hoppas att jag kan avsluta det en dag. Silent Hill <3

Avstängd
Skrivet av BeardedRobot:

4:an var inte särskilt skrämmande men hade en fängslande handling, 3:an var den mest skrämmande av Silent Hill spelen, följt av ettan.

Jag tycker Silent Hill 2 var bäst.
Men vilket som var mest skrämmande.
Det minns jag inte.

Medlem

Glädjande nyhet! Kanske får ta och skaffa GOG då och köpa när det är på rea. Hört att de ska ha lika bra reor som Steam hade förr i tiden.

Medlem

Musiken i the room är riktigt riktigt vass också

Medlem

trött på ALLA remakes.. känns som de kommit typ 50 detta året o inget nytt vettigt alls knappt, gamla spel tillhör dåtiden.. GÖR NYTT!

Medlem

Shattered Memories är tveklöst det bästa Silent Hill spelet. Seriens starkaste signum är hur det skildrar psykologisk skräck, alla övernaturliga fasor du möter är manifestationer av saker från protagonistens undermedvetna. SM gör en psykologisk analys av spelaren och ändrar spelet så du spelar igenom din personliga mardröm. Har även bäst pussel i serien och att inte kunna försvara sig är betydligt läskigare.

SH 1 kommer nog på andra plats följt av tvåan men därefter skulle jag nog placera The Room. Det hade en hel del intressanta aspekter där saker du ser och upptäcker i lägenheten manifesteras som mardrömmar utanför. Dock var vissa passager lite för repetitiva som exempelvis trappan utanför tornet.

Medlem
Skrivet av joejjeman:

trött på ALLA remakes.. känns som de kommit typ 50 detta året o inget nytt vettigt alls knappt, gamla spel tillhör dåtiden.. GÖR NYTT!

3 remakes kan jag på rak arm komma på detta året men det har säkert kommit en och annan lägre profilerad. SH4 är ju bara den gamla PC versionen med diverse fixar och möjligheten att spela på nyare operativsystem. Då det inte har gått att köpa detta spel på årtionden (annat än leta efter en gammal begagnad PC skiva) så har jag verkligen inget emot att det nu finns tillgängligt och spelbart på en modern PC igen!

Medlem
Skrivet av ifeelnothing:

3 remakes kan jag på rak arm komma på detta året men det har säkert kommit en och annan lägre profilerad. SH4 är ju bara den gamla PC versionen med diverse fixar och möjligheten att spela på nyare operativsystem. Då det inte har gått att köpa detta spel på årtionden (annat än leta efter en gammal begagnad PC skiva) så har jag verkligen inget emot att det nu finns tillgängligt och spelbart på en modern PC igen!

Mafia 1,2,3 , Crysis, resident evil, silent Hill.. plus massa fler

Medlem
Shattered Memories var delvis briljant
Skrivet av Henkeror:

Shattered Memories är tveklöst det bästa Silent Hill spelet. Seriens starkaste signum är hur det skildrar psykologisk skräck, alla övernaturliga fasor du möter är manifestationer av saker från protagonistens undermedvetna. SM gör en psykologisk analys av spelaren och ändrar spelet så du spelar igenom din personliga mardröm. Har även bäst pussel i serien och att inte kunna försvara sig är betydligt läskigare.

Det är inte ett perfekt spel. Men det är det spel jag spelat som använt tvspels mediumet bäst. Alla kategorier.
Ingen HUD. Kartan var din smartphone. Och wii-moten? Perfekt!
Peka med wii-moten för att peka med ficklampan. Skaka dem i panik för att fläng av monstren. Och till och med högtalaren.
När någon ringer kom ljudet från wii-motens högtalare. Och i ett skröckspel funkade det lätt Burkigs ljudet perfekt.

Att spelet dynamiskt ändras beroende på ytterst subtila handlingar från spelaren var också sjukt intressant. Tex att tittar man kvinnorna i urringningen och dylikt så kommer en av karaktärerna vara sexigare. Eller om man inte gjorde det, som jag, så fick man en mer strikt version av henne.
Visste inte det när jag spelade.

Tyvärr fanns brister i gameplay. Och tydliga delningen mellan puzzle och monster var trist.

Medlem
Aye
Skrivet av mootwo:

Musiken i the room är riktigt riktigt vass också

Har bara spelat ettan och Shattered Memories.
Men jag har lyssnat såååå många timmar på alla soundtracks. Framför allt de spår med sång och gitarr.

Ledsen att behöva vara "that guy", men alltså, jag spelade SH2 och SH3 för runt 20 år sen och då tyckte jag att dom var helt fantastiska (speciellt 2:an). När jag såg nyheten om att SH4 kommit ut på GOG så blev jag väldigt förväntansfull för jag hade aldrig spelat den, så jag köpte den omgående och började spela.

Då påmindes jag om grejor som jag tyckt varit lite småstöriga när jag spelade för 20 år sen, som idag i princip förstör spelupplevelsen helt för mig. Gameplayet i SH-serien har verkligen åldrats som mjölk. Tex:

- Dom låsta kameravinklarna när man går omkring i tredjeperson är gjorda för att vara cinematiska men är helt odugliga ur ett gameplay-perspektiv

- Default keybindings är helt efterblivna och verkar vara gjorda av nån som hatar PC-spelare

- Fighting-systemet där man måste hålla in en knapp för att "ready weapon" och sen en annan knapp för att ladda upp slaget när man har en massa helveteshundar som tuggar på en är en fakking masterclass i frustrerande speldesign

- Den typiskt japanska, styltiga, skitnödiga dialogen som känns helt bisarr. Inga människor pratar på det sättet

Jag insåg att jag bara mindes dom bra grejorna - atmosfären, den bisarra och läskiga världen, storyn, karaktärsdesignen, musiken och ljuddesignen - allt det där är fortfarande briljant. Men en reality check (för mig iaf) är att gameplayet *verkligen* behövs uppdateras för att funka idag och inte vara frustrerande.

Medlem
Skrivet av MannenMedSpannen:

Ledsen att behöva vara "that guy", men alltså, jag spelade SH2 och SH3 för runt 20 år sen och då tyckte jag att dom var helt fantastiska (speciellt 2:an). När jag såg nyheten om att SH4 kommit ut på GOG så blev jag väldigt förväntansfull för jag hade aldrig spelat den, så jag köpte den omgående och började spela.

Då påmindes jag om grejor som jag tyckt varit lite småstöriga när jag spelade för 20 år sen, som idag i princip förstör spelupplevelsen helt för mig. Gameplayet i SH-serien har verkligen åldrats som mjölk. Tex:

- Dom låsta kameravinklarna när man går omkring i tredjeperson är gjorda för att vara cinematiska men är helt odugliga ur ett gameplay-perspektiv

- Default keybindings är helt efterblivna och verkar vara gjorda av nån som hatar PC-spelare

- Fighting-systemet där man måste hålla in en knapp för att "ready weapon" och sen en annan knapp för att ladda upp slaget när man har en massa helveteshundar som tuggar på en är en fakking masterclass i frustrerande speldesign

- Den typiskt japanska, styltiga, skitnödiga dialogen som känns helt bisarr. Inga människor pratar på det sättet

Jag insåg att jag bara mindes dom bra grejorna - atmosfären, den bisarra och läskiga världen, storyn, karaktärsdesignen, musiken och ljuddesignen - allt det där är fortfarande briljant. Men en reality check (för mig iaf) är att gameplayet *verkligen* behövs uppdateras för att funka idag och inte vara frustrerande.

Du är inte ensam, det är ofta så man upplever när man provar nå gammalt som man tyckte var bra.
Visst ibland hittar man nått som håller fortfarande men det mesta har åldrats väldigt dåligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av joejjeman:

Mafia 1,2,3 , Crysis, resident evil, silent Hill.. plus massa fler

Skilj på remaster, remake och bara "på-nytt" släppta spel.

Jag håller dock med om att de behöver komma med något nytt. RE3 remake känns dessutom som ett nytt spel, även om det har liknande story mot orginalet.

Förstod inte varför de inte kunde släppt det spelet under annan titel, och hänvisa till RE3 som inspiration. Men remake's säljer så...

1
Skriv svar