Teknisk genomgång av kritiserad raytracing i Spider-Man-remastern till PS5

Robot
Teknisk genomgång av kritiserad raytracing i Spider-Man-remastern till PS5
Medlem

Är därför jag stör mig på 4k hysterin, det hade ju funnits mycket mer "budget" för effekter som RT och annat om man kunde anpassa för 1440p som baseline istället.

Medlem

Förstår dock inte hur man kan klaga på att man inte ser reflektioner i t.ex fönster lika skarpt eller i samma "upplösning". Det gör man ju inte ens på riktigt för bövelen. Sen undrar jag egentligen vem som har tid att titta på löv som reflekteras i ett fönster på ett hus i ett spel som Spider-Man;-P.

Var tvungen å testa här hemma nu. Kolsvart ute, en lampa mitt framför ett av mina fönster runt metern ifrån, reflektionen från lampan var utan tvekan inte ens 480p i upplösning,^^.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Förstår dock inte hur man kan klaga på att man inte ser reflektioner i t.ex fönster lika skarpt eller i samma "upplösning". Det gör man ju inte ens på riktigt för bövelen. Sen undrar jag egentligen vem som har tid att titta på löv som reflekteras i ett fönster på ett hus i ett spel som Spider-Man;-P.

Var tvungen å testa här hemma nu. Kolsvart ute, en lampa mitt framför ett av mina fönster runt metern ifrån, reflektionen från lampan var utan tvekan inte ens 480p i upplösning,^^.

Vad ser du världen i för upplösning ? x)

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Vad ser du världen i för upplösning ? x)

Jag ser minst 13 pixlar i min värld tror jag

Medlem
Skrivet av Lepr:

Är därför jag stör mig på 4k hysterin, det hade ju funnits mycket mer "budget" för effekter som RT och annat om man kunde anpassa för 1440p som baseline istället.

Dom borde ha skippat 4K, inte värt det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Vad ser du världen i för upplösning ? x)

Tror han menar att när du går på stan så tittar du kanske inte i alla fönster för att se "reflektionerna" från allt, ser du ett löv på marken så får du inte för dig att hämta en spegel så du kan titta på den genom en reflektion.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Jag ser minst 13 pixlar i min värld tror jag

Fan nice, då behöver man ju aldrig styla till håret eller så

Medlem
Skrivet av Lokander:

Tror han menar att när du går på stan så tittar du kanske inte i alla fönster för att se "reflektionerna" från allt, ser du ett löv på marken så får du inte för dig att hämta en spegel så du kan titta på den genom en reflektion.

Jag skämtade med honom

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Vad ser du världen i för upplösning ? x)

Inte den blekaste. Skarp syn dock;).

[Edit] Borde ju dock finnas nån som någon gång mätt upp den riktiga världens upplösning.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Inte den blekaste. Skarp syn dock;).

[Edit] Borde ju dock finnas nån som någon gång mätt upp den riktiga världens upplösning.

Är det inte ögats upplösning man vill veta? 😊

Medlem
Skrivet av Lepr:

Är därför jag stör mig på 4k hysterin, det hade ju funnits mycket mer "budget" för effekter som RT och annat om man kunde anpassa för 1440p som baseline istället.

Inte nog med detta 1440 p får du mer fps och ser bättre ut.

Jag fattar inte varför folk går på denna lögnen gällande 4k i spel.

1. det ser sämre ut
2. du får sämre framerate
3. allt blir bara dyrare både för konsument och skaparen.

Så varför används skiten ens i spel är min stora fråga?

är dom sponsrade av någon att göra detta pr jippo eller vill blåsa konsumenter på pengar och en lögn? eller ursäkta ordvalet är dom bara dumma i huvudet?

Medlem

Någon utvecklare hade tydligen fått massa dödshot tack vare denna remaster.

https://www.pushsquare.com/news/2020/10/spider-man_creative_d...

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Är det inte ögats upplösning man vill veta? 😊

Haha true true.

Medlem

Herregud vilken lång överanalys!

Medlem
Skrivet av Lepr:

Är därför jag stör mig på 4k hysterin, det hade ju funnits mycket mer "budget" för effekter som RT och annat om man kunde anpassa för 1440p som baseline istället.

Nja, de skulle nog haft med ray tracing i sitt 1440p60fps läge om det var möjligt att hålla 60fps med ray tracing påslaget.
Verkar ju dessvärre inte vara fallet.

PS5an verkar bli mycket svagare än vad folk förväntar sig.

Skrivet av FuzioN:

Inte nog med detta 1440 p får du mer fps och ser bättre ut.

Jag fattar inte varför folk går på denna lögnen gällande 4k i spel.

1. det ser sämre ut
2. du får sämre framerate
3. allt blir bara dyrare både för konsument och skaparen.

Så varför används skiten ens i spel är min stora fråga?

är dom sponsrade av någon att göra detta pr jippo eller vill blåsa konsumenter på pengar och en lögn? eller ursäkta ordvalet är dom bara dumma i huvudet?

Nu ska det ju tydligen finnas ett 60 fps läge i spelet så att så länge vi har möjlighet att välja mellan 4K 30 eller lägre upplösning med 60 fps skulle jag säga allting gott.

Annars håller jag med om att 4K inte är värt det och jag hoppas verkligen inte att det kommer spel denna generation där endast 4K 30 fps är det enda "valet".

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Nu ska det ju tydligen finnas ett 60 fps läge i spelet så att så länge vi har möjlighet att välja mellan 4K 30 eller lägre upplösning med 60 fps skulle jag säga allting gott.

Annars håller jag med om att 4K inte är värt det och jag hoppas verkligen inte att det kommer spel denna generation där endast 4K 30 fps är det enda "valet".

Ja jag hoppas verkligen att "performance"-mode blir en vedertagen standard i spelen till dom nya konsollerna. Tyvärr så tror jag ändå att spelen kommer hållas tillbaka en hel del ändå om allt ska utvecklas för att primärt fungera i 4k.

Medlem

Kort och gått varför de flesta verkar gnälla är för att de sitter och grundar sina påståenden på Youtubeklipp av spelet, som i sin tur sönderkomprimerar dem till förbannelse. Vilket t.ex. märktes när de avtäckte PS5.. där det var ofantlig skillnad mellan FZ.se livestream och ursprungsstreamen. Så man ska inte ta det faktum att folk gnäller som belägg för att spelet ser hemskt ut.

Skrivet av gorbatjov:

Förstår dock inte hur man kan klaga på att man inte ser reflektioner i t.ex fönster lika skarpt eller i samma "upplösning". Det gör man ju inte ens på riktigt för bövelen. Sen undrar jag egentligen vem som har tid att titta på löv som reflekteras i ett fönster på ett hus i ett spel som Spider-Man;-P.

Var tvungen å testa här hemma nu. Kolsvart ute, en lampa mitt framför ett av mina fönster runt metern ifrån, reflektionen från lampan var utan tvekan inte ens 480p i upplösning,^^.

Detta är ganska vanligt dock när folk börjar tro att RT på något sätt skulle få världen att bli mer verklig än den verkliga världen i sig. Just när det kommer till rutor så skär den ljusstrålar och reflekterar dem tillbaka olika beroende på vinkeln man tittar på. Rent underifrån så kommer t.ex. rutor att se ut som speglar. Vilket vissa inte riktigt verkar förstå.

Skrivet av ChalleT:

Är det inte ögats upplösning man vill veta? 😊

Eftersom världen inte är indelad i pixlar så vore det rätta svaret någonstans mellan 1p och oändligt. Eller helt enkelt.. ingen upplösning eftersom man inte ser världen i pixlar.

Skrivet av FuzioN:

Inte nog med detta 1440 p får du mer fps och ser bättre ut.

Jag fattar inte varför folk går på denna lögnen gällande 4k i spel.

1. det ser sämre ut
2. du får sämre framerate
3. allt blir bara dyrare både för konsument och skaparen.

Så varför används skiten ens i spel är min stora fråga?

är dom sponsrade av någon att göra detta pr jippo eller vill blåsa konsumenter på pengar och en lögn? eller ursäkta ordvalet är dom bara dumma i huvudet?

1. Nej det ser inte sämre ut. Framförallt inte när man sitter framför en större TV eftersom det vore en oxymoron. Som värst så märker man ingen skillnad mellan 4K och 1080p. I bästa fall är det en sådan stor skillnad att man inte kan gå tillbaka till 4K.

2. Säger ju sig själv? Det är åtta gånger fler pixlar i 4K kontra t.ex. 1080P och det innebär betydligt mer kraft från CPU/GPU för att rita upp varje ruta.

3. Nej det blir det inte per automatik. Beror helt på hur man löser det. Uppscaling är ett sådant exempel.

Som svar på din fråga. För folk sitter med 4K TV apparater och vill därför att utvecklingen går framåt. 1440P är bara något som datorskärmstillverkare skapade i väntan på 4K. Det finns få TV apparater som kör i 1440P.

Kort och gott. Bara för att du inte förstår varför folk gör något gör inte att de är dumma i huvudet. Det innebär bara att du inte förstår dig på något.. vilket är normalt. Men det ändrar inte det faktum att marknaden efterfrågar detta.

Skrivet av loerk:

Nja, de skulle nog haft med ray tracing i sitt 1440p60fps läge om det var möjligt att hålla 60fps med ray tracing påslaget.
Verkar ju dessvärre inte vara fallet.

PS5an verkar bli mycket svagare än vad folk förväntar sig.

Nej. PS5an blir inte alls mycket svagare än folk tror. Faktum är att den blir starkare än vad folk spekulerat om tidigare i och med att den, på pappret, verkar leverera prestanda kring runda slängar RTX 2080. Vilket helt plötsligt lägger den "on par" med en modern PC. Det kombinerat med att operativsystemet skapar så liten "overhead" gör att man faktiskt kan pressa ut mer prestanda ur äldre hårdvara. Vilket i praktiken gör att den i slutändan kommer att prestera under en längre tid än RTX 2080.

Och då har jag inte nämnt dess lagringslösning som är lite av en revolution när det kommer till lagringsstandarder.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Förstår dock inte hur man kan klaga på att man inte ser reflektioner i t.ex fönster lika skarpt eller i samma "upplösning". Det gör man ju inte ens på riktigt för bövelen..

Ser du i lägre upplösning när du kollar dig i spegeln?
Då är det dags att ringa doktorn.

Medlem
Skrivet av xorpen:

Ser du i lägre upplösning när du kollar dig i spegeln?
Då är det dags att ringa doktorn.

Eftersom ljuset bryts i en spegel så vore det underligt om man såg i "samma upplösning". Prova stirra in i en spegel så kommer du snabbt inse att den inte alltid ger en perfekt reflektion. Ser man in i en ruta däremot så finns det så många fler faktorer som gör att ljuset bryts konstigt så som smuts på rutorna, sprickor, ojämnheter från produktion etc. Tror nog det är detta han hänvisar till.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Inte nog med detta 1440 p får du mer fps och ser bättre ut.

Jag fattar inte varför folk går på denna lögnen gällande 4k i spel.

1. det ser sämre ut
2. du får sämre framerate
3. allt blir bara dyrare både för konsument och skaparen.

Så varför används skiten ens i spel är min stora fråga?

är dom sponsrade av någon att göra detta pr jippo eller vill blåsa konsumenter på pengar och en lögn? eller ursäkta ordvalet är dom bara dumma i huvudet?

1. 4k ser absolut inte sämre ut, steget från 1080 till 2k (1440p) gör en enorm skillnad.
2. Du får den framerate som är menad för spelen, till konsol åtminstone. Jag är pcmasterrace så jag har alltid klagat på konsolernas hastighet, men det hör inte till ditt argument.
3. Ps5 är inte så mkt dyrare än ps4 vid release, och tv's är otroligt mycket billigare och bättre än någonsin.
Jag köpte en 1080p led-tv på 40tum för 16000 när ps3 släpptes, idag skulle jag få ett monster till tv för samma pris.

Ursäkta ordvalet men ibland är konsumenter bara dumma i huvudet.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Inte den blekaste. Skarp syn dock;).

[Edit] Borde ju dock finnas nån som någon gång mätt upp den riktiga världens upplösning.

576 megapixels
According to scientist and photographer Dr. Roger Clark, the resolution of the human eye is 576 megapixels. That's huge when you compare it to the 12 megapixels of an iPhone 7's camera. But what does this mean, really?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Nästa "bubbla"...
Nej antingen är det raytracing eller inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Nej. PS5an blir inte alls mycket svagare än folk tror. Faktum är att den blir starkare än vad folk spekulerat om tidigare i och med att den, på pappret, verkar leverera prestanda kring runda slängar RTX 2080. Vilket helt plötsligt lägger den "on par" med en modern PC. Det kombinerat med att operativsystemet skapar så liten "overhead" gör att man faktiskt kan pressa ut mer prestanda ur äldre hårdvara. Vilket i praktiken gör att den i slutändan kommer att prestera under en längre tid än RTX 2080.

Och då har jag inte nämnt dess lagringslösning som är lite av en revolution när det kommer till lagringsstandarder.

Ja du får ju tro vad du vill.
Men jag litar nog på DF mer än dig. Han beskriver ganska väl varför just 2060 Super är en bra jämförelsepunkt för PS5.

Och deras lagringslösning är väl inte en revolution när hårdvaran redan finns tillgänglig för konsumenter på PC marknaden?

Medlem
Skrivet av Lokander:

Tror han menar att när du går på stan så tittar du kanske inte i alla fönster för att se "reflektionerna" från allt, ser du ett löv på marken så får du inte för dig att hämta en spegel så du kan titta på den genom en reflektion.

Va?
Gör man inte? Jag brukar göra så hela tiden.
Nu förstår jag bättre varför folk tar omvägar kring en på stan. De tycker nog man är lite konstig när man går runt med sin spegel o påpekar hur vackra reflektionerna är för förbi passerande.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av loerk:

Och deras lagringslösning är väl inte en revolution när hårdvaran redan finns tillgänglig för konsumenter på PC marknaden?

Hur många SSD finns det att köpa som klarar att föra över data i en snitthastighet runt cirka 11 GB/sek utan att belasta CPU:n med uppackning av filer? Vad kostar dessa?

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur många SSD finns det att köpa som klarar att föra över data i en snitthastighet runt cirka 11 GB/sek utan att belasta CPU:n med uppackning av filer? Vad kostar dessa?

Det finns som sagt inte ännu, även om directStorage och liknande system ska lösa det problemet (men då måste man ha NVMe för att det ska fungera).

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Och då har jag inte nämnt dess lagringslösning som är lite av en revolution när det kommer till lagringsstandarder.

verkligen revolution:
https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-announces-rtx-iogpu-...

Medlem

Som tidigare nämnts spelar detta ingen roll förrän stödet finns i Windows (Directstorage), som förväntas introduceras under 2021 eller senare. Skillnaden mot Microsofts mjukvarulösning är dock att Sonys variant är hårdvarubaserad.

Sedan om något introduceras för första gången, där Sony är först ut (med potentiellt snabbaste lösningen), så måste det väl ändå anses som en revolution.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

12
Skriv svar