Ikväll släpps Baldur’s Gate III - i early access

Robot
Ikväll släpps Baldur’s Gate III - i early access

Lira en munsbit av spelet, via Steam, Gog eller Stadia. Och på Mac!

#baldurs-gate-3, #early-access


Medlem

Oj, över ett år alltså. Jag tänkte att det var kanske nåt kvartal-halvår.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Oj, över ett år alltså. Jag tänkte att det var kanske nåt kvartal-halvår.

Precis så kände jag också när jag läste det.


signatur

Burn in the light.

Inaktiv

Läste att det pratades om 80Gb att ladda ner, får se om man kör på Steam eller väljer Stadia så man slipper att ladda ner så man bara kan köra på en gång.

Geeks Gaming

Enligt larian själva är detta en ”riktig” early access, dvs man är med och formar spelet (balanser, instanser, etc).

Man gjorde en sjukt bra förklaring i dropped frames där man var väldigt öppen med hur man tänkte.
Mer beta än en vanlig beta (för en gångs skull)

Medlem

Det är nu det händer.

Mac-master race!
Ingen PC.

.....men admin rättigheter på jobb MACen som är hemma...får man? bör man?

Medlem
Skrivet av anon_646:

Läste att det pratades om 80Gb att ladda ner, får se om man kör på Steam eller väljer Stadia så man slipper att ladda ner så man bara kan köra på en gång.

Stödet för handkontroller är tydligen inte jättebra just nu så överväger du Stadia ska du nog vänta lite tills de får ordning på det.

Medlem

Åh, över ett år.. Jag vill lira NU
*Karaktärsmodellerna ser riktigt bra ut

Medlem
Skrivet av Komured:

Stödet för handkontroller är tydligen inte jättebra just nu så överväger du Stadia ska du nog vänta lite tills de får ordning på det.

Stadia funkar lika bra med tangentbord och mus om du inte redan visste det. Väldigt sällan jag spelar stadia på tvn i vardagsrummet.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Läste att det pratades om 80Gb att ladda ner, får se om man kör på Steam eller väljer Stadia så man slipper att ladda ner så man bara kan köra på en gång.

STADIA STADIA STADIA!

Medlem

Gillar konceptet med early access då det blir ett mycket bättre spel i slutändan, men inget jag själv deltar i på grund av spoilerrisken. Bra att de vågar ta gott om tid på sig också.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av robbis:

Stadia funkar lika bra med tangentbord och mus om du inte redan visste det. Väldigt sällan jag spelar stadia på tvn i vardagsrummet.

Då går ju hela vitsen med det förlorad imo.

Medlem

Hur funkar det med refunds och early access, får man pengarna tillbaka om jag köper spelet nu men inte är nöjd över slutprodukten om ett år?

Medlem
Skrivet av Komured:

Då går ju hela vitsen med det förlorad imo.

Why? Tanken är att kunna spela på alla enheter och vilken hårdvara som helst. Alla spel vill inte jag spela på stor tv med handkontroll. Då väljer jag ju datorn med mus o tangentbord och jag slipper även downloads eller uppgradera hårdvaran hela tiden.

Vad menar du med att vitsen går förlorad?

Medlem
Skrivet av Komured:

Då går ju hela vitsen med det förlorad imo.

Jag vet inte vad du tänker dig att vitsen är med Stadia, men ett av försäljningsargumenten är ju att du kan spela otroligt krävande spel på nästan ingen hårdvara alls.

Jag har ett närmast uttjänt Radeon 460 i burken men när jag spelar med Stadia så startar inte ens fläktarna på det.

Ase
Medlem

Blir nog årets spel (för mig) Betydligt mer intresserad av detta än cyberpunk 2077 det ångrar jag att jag förbokade, ser mer & mer ut att bli ett nytt grand theft auto & inte ett rollspel så ser fram mot en Larian variant av baldurs gate med förväntningar

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av IMSG:

Hur funkar det med refunds och early access, får man pengarna tillbaka om jag köper spelet nu men inte är nöjd över slutprodukten om ett år?

Nä.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Misstänkte väl det, tack!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ase:

Blir nog årets spel (för mig) Betydligt mer intresserad av detta än cyberpunk 2077 det ångrar jag att jag förbokade, ser mer & mer ut att bli ett nytt grand theft auto & inte ett rollspel så ser fram mot en Larian variant av baldurs gate med förväntningar

Årets spel nästa år då


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tycker det är lite cheap av larian att köra fullpris på early access, är väldigt sugen på spelet. Men det blir nog att vänta. Punga ut 60 dollar för en experimental build känns sådär.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Tycker det är lite cheap av larian att köra fullpris på early access, är väldigt sugen på spelet. Men det blir nog att vänta. Punga ut 60 dollar för en experimental build känns sådär.

Vad du betalar för är ju spelet. Sen får du välja själv om du vill vara med i Early Access eller vänta.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ase
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Årets spel nästa år då

Ja eller årets spel i två år i följd eller snarare årets spel & ifjol-åretsspel

Skrivet av Dunder:

Gillar konceptet med early access då det blir ett mycket bättre spel i slutändan, men inget jag själv deltar i på grund av spoilerrisken. Bra att de vågar ta gott om tid på sig också.

Själv ogillar jag skarpt konceptet Early Access. Det är gravt fel att jag ska betala för att arbeta åt utvecklarna.

Så nu ska jag sura i ett år tills spelet släpps.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad du betalar för är ju spelet. Sen får du välja själv om du vill vara med i Early Access eller vänta.

Onekligen, precis som alla andra early access spel, det är inte konceptet jag ställer mig mot, utan fullpriset.
Det är fortfarande magstarkt, dom flesta titlar som går early access brukar vara snäppet billigare gentemot slutprodukten, typ som ett tack för att man ville vara deras test publik.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Själv ogillar jag skarpt konceptet Early Access. Det är gravt fel att jag ska betala för att arbeta åt utvecklarna.

Så nu ska jag sura i ett år tills spelet släpps.

Det är ingen som tvingar dig att köpa spelet nu? Vill du inte vara med i att forma spelet, vänta bara tills släppet?

Förstår inte riktigt problematiken där... Alternativet hade ju varit att släppa spelet med buggar som tar lång tid att fixa.

Skrivet av KeyserSoze:

Onekligen, precis som alla andra early access spel, det är inte konceptet jag ställer mig mot, utan fullpriset.
Det är fortfarande magstarkt, dom flesta titlar som går early access brukar vara snäppet billigare gentemot slutprodukten, typ som ett tack för att man ville vara deras test publik.

I och med att det i princip är en förhandsbokning där man även ges tillgång till spelet i tidig fas så ser jag som sagt inte problemet.

I slutändan antar jag att det handlar om vilket förtroende man har till utvecklaren och hur troligt man tror det är att man kommer gilla spelet när det väl släpps. Att en utvecklare som Larian tar ut fullpris tycker jag inte är konstigt. Särskilt med tanke på att de allra flesta antagligen inte kommer ge särskilt mycket feedback.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Vad ska spelet kosta, hittar inte den infon

Medlem

Det tråkiga med Early Access, som troligen inte lär hända nu, är att man betalar fullpris för spelet och testare det lite åt utvecklarna men sen så läggs hela produkten ner.
Nu kommer ju inte det hända med en sån här titel men tyvärr har man ju hittat ganska spännande titlar i early access som aldrig blir klara istället

Skrivet av Dunder:

Det är ingen som tvingar dig att köpa spelet nu? Vill du inte vara med i att forma spelet, vänta bara tills släppet?

Förstår inte riktigt problematiken där... Alternativet hade ju varit att släppa spelet med buggar som tar lång tid att fixa.

Som sagt, jag ska sitta och sura i ett år tills spelet faktiskt släpps i färdig form.

Nej, vill de att jag ska vara beta-testare så får de anställa mig som beta-testare. Vilket alternativet de facto är, spelutvecklare bör anställa professionella beta-testare så att de faktiskt får spelet testat systematiskt. Early access är inget annat än ett sätt att stjälpa över arbetsuppgifter på en betalande pöbel och utvecklarna kommer fortfarande att få sitta med ett intensivt patchande vid release eftersom det är mycket större risk att buggar slinker igenom om inte beta-testandet är uppstyrt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av twix112:

Det tråkiga med Early Access, som troligen inte lär hända nu, är att man betalar fullpris för spelet och testare det lite åt utvecklarna men sen så läggs hela produkten ner.
Nu kommer ju inte det hända med en sån här titel men tyvärr har man ju hittat ganska spännande titlar i early access som aldrig blir klara istället

Eller som jag oftast känner de gånger jag gått med på Early Access; att jag tröttnat på spelet långt innan jag ens får spela den skarpa versionen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Eller som jag oftast känner de gånger jag gått med på Early Access; att jag tröttnat på spelet långt innan jag ens får spela den skarpa versionen.

Jag brukar se det så, om jag tröttnar på det under Early Access så är det lite kul att ett år senare komma tillbaka till slutprodukten och se vad som ändrats, ibland har det varit ett helt annat spel till det bättre och faktiskt "tänt lågan" igen. Har man tur får man två spel till priset av ett

12
Skriv svar