Snabbkollen - Vad ser du fram emot mest med nextgen?

Robot
Snabbkollen - Vad ser du fram emot mest med nextgen?

Att ladda spelen på sekunder, få bättre framerate eller något annat?

#playstation-5, #xbox-series


Medlem

Processorkraften ökar markant, som möjligör avsevärt bättre fysik, AI och generellt mer avancerade och komplexa spel. Om sedan den extra kraften nyttjas för det är en annan femma. Risken är dock att vi bara få se ännu fler ytlig och lama grafikwankspel och hjärndöda soffpotatislir.

Medlem

Mest fram emot är ju allt på er lista @fz! Men röstade grafik, ser verkligen fram emot det. Tät tvåa och trea är laddtider och ljudnivå.


signatur

I drank what?

Medlem

Var är alternativet "ännu bättre konsolportar till PC"? : )

Medlem

Svår fråga, det är flera saker som ligger högt på listan.

Lagringen kommer göra allt så mycket smidigare och antagligen öka speltiden markant hos många.
Steget från att vara smått spelsugen till att vara inne i spel och spela blir mycket mindre nu, förhoppningsvis så kommer det bara ta ett fåtal sekunder att komma in i en multiplayer match också då det går extremt snabbt att ladda en karta.
Hoppas på att spelen kommer kunna starta direkt i multiplayer också så att man inte behöver gå igenom menyer och startskärmar, tekniken finns där ni i alla fall.
Sen så ska det blir intressant att se hur det blir med asset streaming såklart, kan göra stora skillnader för spel.

Men mer prestanda som ger möjlighet till mer avancerade spelmotorer är också väldigt viktigt.
Hög framerate är väldigt mycket mer behagligt, så det är också viktigt.
HDMI 2.1 och dess features har jag också sett fram emot enda sen VRR(Gsync) presenterades(men det är inte bara VRR i HDMI 2.1 som är intressant).

Ray-tracing är också intressant, just nu så ser jag nog mest fram emot hur det ter sig skräckspel.

PSVR2 är inte utannonserat än, men det ser jag verkligen fram emot.
Jag skippade vanliga PSVR, men när 2:an utannonseras så blir det nog förhandsbokning direkt.
Det blir också intressant att se ifall 1:an får en prestanda boost av PS5.

Ser fram emot många spel, men GTA 6 ligger nog högst på listan, speciellt om det blir next-gen exklusivt.

Sen PS5:ans ny handkontroll och ljudet ska bli intressant att uppleva, kanske beställer en Pulse, men väntar på recensioner eftersom att jag redan har hörlurar som kostar nästan dubbelt så mycket.

Svårt att välja något av svaren, ska bli väldigt trevligt med en uppgradering som kommer göra stor skillnad.

Medlem

Det är väl hela blandningen. Laddtider, Quick Resume, Auto HDR, Native 4K, fet grafik, hög framerate, ray-tracing och bättre fysik.
Men jag röstade på grafik.

Tyst konsol har jag haft länge.

Medlem

Spelar mest på PS4 idag och där är det laddningstiderna som jag stör mig mest på. Både när man ska starta spel och när spel ska installeras på hårddisken. Förutom det ska det bli väldigt intressant att få använda en DualSense-kontroll. Känns som att Sony där har tagit ett generationskliv även på kontrollsidan (även om man inte vet förrän man provat den givetvis).


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Ser fram emot allt. Jag har hoppat över en konsolgeneration och har inte spelat på ca 5 års tid.

Hade en xbox360 en gång i tiden men den känns ju gammal idag...

Medlem

Mitt svar finns inte som alternativ.

Jag har ända sedan GTA 3 drömt om att få spela i städer som känns levande på riktigt. Mängder av fotgängare, cyklister och bilister som trängs på gatorna. Jag har dock insett att detta aldrig kommer att bli verklighet. Processorkraften hos nya generationers konsoler används istället till onödigt hög upplösning, överdrivna solstrålar(!), ljuseffekter som ger en huvudvärk och annat onödigt tjafs. De fiktiva städerna fortsätter dock att kännas lika tomma och livlösa som för 20 år sedan.

Medlem

Exklusiva titlar för min del.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Demon's Souls!!! 😬🤤

Medlem

PSVR 2 om det kommer till/ska fungera med PS5


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Processorkraften ökar markant, som möjligör avsevärt bättre fysik, AI och generellt mer avancerade och komplexa spel. Om sedan den extra kraften nyttjas för det är en annan femma. Risken är dock att vi bara få se ännu fler ytlig och lama grafikwankspel och hjärndöda soffpotatislir.

Av ren nyfikenhet, vad är några exempel på hjärndöda soffpotatislir?

Medlem

mest grafik isf, för med dator får man alla delarna och behöver inte välja bara en!


signatur

//monster

CTI
Medlem

Ray-Tracing, så snyggare grafik vart valet.

Men ser fram emot allt på listan.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Annat.

Att få tillgång till plattforms exklusiva next gen spel. Jag bryr mig inte alls om något av de andra punkterna då jag har PC vilket är en plattform som alltid kommer överträffa konsoler på alla de fronterna.

Jag skulle ha varit nöjd med att köra nuvarande generation i en evighet om spel fortsatte släppas till den Så uppgraderingen handlar helt och hållet om att få tillgång till exklusiva spel.

Medlem

Är ingen konsol-typ. Men om jag fick välja är det högre fps, men om man har en PC får man alla alternativen i ett x10, så förstår inte varför man vill äga en konsol, bortsett från exclusives då, men inte ens då är det vårt, enligt mitt tycke. Men smaken är som baken.
Är förvånad över att folk är så fixerade vid grafik, trodde högre framrate eller snabbare laddningstider skulle ligga långt före grafik, men antar att jag är en boomer som ser grafiken som det sista jag letar efter i ett spel.

Medlem

Ser fram emot snabbare laddtider helt klart!! Finns det något värre än att sitta och vänta på att det ska ladda?! Speciellt när man bara ska spela en kort stund. Då finns det inget värre än att bara starta upp spelet!

Medlem

Jag tycker att det är kombinationen av riktigt snabb SSD, ray tracing och möjligheten att köra i 120 Hz som gör next-gen så jävla lockande. Men måste man välja en punkt så är det laddningstiderna den som jag ser mest fram emot. Håller på att köra igenom Destiny 2 just nu på One X inför Beyond Light, och man märker hur mycket man saknar SSD när man spelar på konsol när laddningstiderna är upp emot 2 minuter långa.

Medlem
Skrivet av Disturbedcows:

Av ren nyfikenhet, vad är några exempel på hjärndöda soffpotatislir?

Ta valfritt AAA-action-adventure-lir, exempel senaste Assassin's Creed spelen, Uncharted, Gears of War, Division, Anthem, Rage, Horizon, Batman Arkham-spelen, Tomb raider osv. Spel man kan lira halvsovandes, som spelar spelet åt dig, visar exakt vart du ska gå, siktar åt dig, man kan besegra en hord fienden genom att spamma X, markerar vart fienden och dina objekt är, hur mycket skada du gjort, x-ray vision, item-shimmer etc...

Visst sen kan hjärndöda lir också vara kul, tex första Serious Sam spelen som erbjuder lite intensiva strider, eller som de tidigare Gears of War spelen som har lite tyngd och intensitet i spelet. Men de flesta utav dagens spel har ju inte ens det längre...

De flesta utav dagens AAA-spel kräver mindre fokus än vad NES/SNES liren gjorde, har story sämre än sämsta B-film, har våld och action som känns helt tam och viktlös, saknar utmaning och kräven typ ingen tankeverksamhet. Noll stimulants, jag känner fan inget när jag spelar dessa spel.

Medlem

En snubbe från Playstation på Tuben plockar isär en PS5.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ta valfritt AAA-action-adventure-lir, exempel senaste Assassin's Creed spelen, Uncharted, Gears of War, Division, Anthem, Rage, Horizon, Batman Arkham-spelen, Tomb raider osv. Spel man kan lira halvsovandes, som spelar spelet åt dig, visar exakt vart du ska gå, siktar åt dig, man kan besegra en hord fienden genom att spamma X, markerar vart fienden och dina objekt är, hur mycket skada du gjort, x-ray vision, item-shimmer etc...

Visst sen kan hjärndöda lir också vara kul, tex första Serious Sam spelen som erbjuder lite intensiva strider, eller som de tidigare Gears of War spelen som har lite tyngd och intensitet i spelet. Men de flesta utav dagens spel har ju inte ens det längre...

De flesta utav dagens AAA-spel kräver mindre fokus än vad NES/SNES liren gjorde, har story sämre än sämsta B-film, har våld och action som känns helt tam och viktlös, saknar utmaning och kräven typ ingen tankeverksamhet. Noll stimulants, jag känner fan inget när jag spelar dessa spel.

Jag håller fullkomligt med ditt resonemang alltså, det är i princip när tillgänglighet går för långt i grova drag...
Kan absolut tycka att det blir alltmer vanligt med spel som känns lite som tomma "skal".

Samtidigt känns detta också lite som en "different strokes for different folks"-fråga, men i stort har jag problem med ungefär samma saker.

Combaten i Batman-spelen kan dock ha lite av en schysst tyngd just i fysiken i combaten (och ljuden!), men själva systemet combaten grundar sig i som är typ densamma som Assassins Creeds (och asmånga andra titlar) är så jäääkla übertråkigt och ostimulerande.

Medlem

För mig så är det bakåtkompabiliteten som lockar mest.
Finns så många underbara gamla spel som jag vill spela igen.

Medlem

Absolut, laddningstiderna och högre framerate. Grafiken känns fortfarande väldigt bra på nuvarande generation tycker jag.

Medlem

Och nej till er som tycker att Playstation "bara är en pc". Så är det icke. Det är som att säga att Pepsi bara är cocacola bara för stt dom båda har kola smak. Playstation är en trygg handkontroll och avsaknaden av Windows bara det blir jag jätte glad över. Min pc är på norska och mobbar mig om att använda ett anti virus program hela tiden.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Mitt svar finns inte som alternativ.

Jag har ända sedan GTA 3 drömt om att få spela i städer som känns levande på riktigt. Mängder av fotgängare, cyklister och bilister som trängs på gatorna. Jag har dock insett att detta aldrig kommer att bli verklighet. Processorkraften hos nya generationers konsoler används istället till onödigt hög upplösning, överdrivna solstrålar(!), ljuseffekter som ger en huvudvärk och annat onödigt tjafs. De fiktiva städerna fortsätter dock att kännas lika tomma och livlösa som för 20 år sedan.

Kul att du tar upp GTA 3 för jag tycker att det nästan bara är Rockstar som har lyckats med att skapa trovärdiga spelvärldar med GTA 5 och Red Dead 2. Väntar bara på ett spel i storlek med GTA 5 där man kan gå in i alla hus samt ha totalt förstörbar miljö.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Absolut, laddningstiderna och högre framerate. Grafiken känns fortfarande väldigt bra på nuvarande generation tycker jag.

Håller med. Behöver inte snyggare grafik men jag skulle vilja ha snabbare inläsning av texturer. Blir irriterad när jag spelare ett fantastiskt spel som Control och texturerna inte hinner ladda.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Kul att du tar upp GTA 3 för jag tycker att det nästan bara är Rockstar som har lyckats med att skapa trovärdiga spelvärldar med GTA 5 och Red Dead 2. Väntar bara på ett spel i storlek med GTA 5 där man kan gå in i alla hus samt ha totalt förstörbar miljö.

Trovärdig för att vara ett spel, ja. Testa dock att göra en direkt jämförelse med valfri amerikansk storstad så ser du skillnaden.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Trovärdig för att vara ett spel, ja. Testa dock att göra en direkt jämförelse med valfri amerikansk storstad så ser du skillnaden.

Sant. Men det tar nog lång tid innan vi kommer dit om vi ens gör det.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Bättre grafik? What.

Sämsta med nuvarande konsoler är att du får vänta minuter i laddningstider.

Vilket inte fungerar speciellt bra som småbarnsförälder eller någon som bara vill in och gibba lite snabbt.

12
Skriv svar