PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem

Förhandsbokade både XSX och PS5 i juni i år. Verkar inte få någon PS5 innan jul. Jag ställde direkt motfrågan varför man har en förhandsbokning öppen så länge om man inte ens kan garantera leverans samma år som release. För mig som kund är själva poängen med en förhandsbokning att säkerställa att man får tillgång till produkten, men jag misstänker att det råder olika uppfattningar om vad det innebär.

Nåja, det är väl ingen ko på isen men det börjar bli tröttsamt med lanseringar där företagen (tillverkare och ÅF) trots förhandsbokningssystem inte lyckas göra en rimlig bedömning av efterfrågan och justera sina ordersystem därefter. Jag förstår att efterfrågan är stor och det aldrig går att möta den, men kommunicera och justera därefter då.

Ska bli spännande att se hur det ser ut med tillgången på XSX


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem

Verkar inte finnas något underskott av Xbox Series X/S, då de flesta butiker har öppet för förhandsbokningen av dem!

Medlem
Skrivet av Sveakungen:

Verkar inte finnas något underskott av Xbox Series X/S, då de flesta butiker har öppet för förhandsbokningen av dem!

Vi får hoppas att så är fallet. Råkar ha en veckas semester som sammanfaller med den lanseringen 😉


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

12 juni 2020. Är ju helt omöjligt att få en digital version när man förbokade så sent.

EDIT: Nu ser jag vad du menar, hur fan kan det stämma ? iofs då släpptes info om att det fanns en digital version, vi andra förbokade en placeholder och då räknade dom med att vi alla andra ville ha disc version ?

Webhallen har hanterat alla bokningar som kom innan den digitala versionen presenterades som PS5 med skivläsare.
Bokningarna på den digitala släppte de först 12 juni

Jag bokade
Skivläsare 2020-01-06
Digital 2020-06-12

Har fått två olika mail

Ett där det står att jag får mellan release och jul (digital?)
Ett där jag får efter jul (skivläsare)

Så uppenbart att de har en kö för PS5 med skivläsare och en för den digitala

Medlem

Fått svar från WH, ett mass utskick så inget personligt
Till mig och min eventuella leverans datum, mellan release och jul skriver dom, veckan innan release får man bekräftat om man får konsol och när.

Medlem
Skrivet av Foppa82:

"nördigare än Sony planerat för" haha
Oprioriterad marknad kallar vi det som jobbar med distribution

Fick också svar mellan release och jul. Bokade i Juni 2019. Känns som ett icke-svar men antar det är bättre än ett negativt svar.

April 2019 (16-17e tror jag?)

Tror det var 17e. Jag har bokat kl 09.01 den 17e April 2019 men har fortfarande inte fått mail.

Medlem
Skrivet av Dantrew:

Tror det var 17e. Jag har bokat kl 09.01 den 17e April 2019 men har fortfarande inte fått mail.

Jag bokade maj 2019 och fick svar mellan release och jul.

Medlem
Skrivet av hofwing:

Webhallen har hanterat alla bokningar som kom innan den digitala versionen presenterades som PS5 med skivläsare.
Bokningarna på den digitala släppte de först 12 juni

Jag bokade
Skivläsare 2020-01-06
Digital 2020-06-12

Har fått två olika mail

Ett där det står att jag får mellan release och jul (digital?)
Ett där jag får efter jul (skivläsare)

Så uppenbart att de har en kö för PS5 med skivläsare och en för den digitala

Ja så är det. Vilket är ett helt sjukt puckat sätt att hantera en förbokning på. Man gissar alltså att ALLA som förbokade en PS5 tidigt innan man visste om att det fanns två olika versionen alla ville ha samma version, utan att fråga dem och dela upp köerna istället...Det är ju säkerligen många i DISC kön nu som egentligen vill ha Digital och vise versa av alla vi som bokade tidigt

Medlem
Skrivet av daniel.johansson.73997:

Vet ju dock inte vilken av konsolerna de gäller då detta inte framgår i mailet. Kan ju vara den digitala.
Mig kvittar de, tar den jag får först, den andra avbokas och hoppas då någon annan får en lite tidigare istället.

Man kunde inte boka den digitala i Januari så det är standard det avser, och enligt webbhallen kan man inte byta och behålla sin plats i kön (vilket dom sa när jag bokade att man kunde...).

Medlem
Skrivet av Sveakungen:

Verkar inte finnas något underskott av Xbox Series X/S, då de flesta butiker har öppet för förhandsbokningen av dem!

Nu vet jag inte vilka de flesta butiker är som du tittat i men en sökning på Prisjakt på series x och sen klicka på vardera länk ger detta resultat.
I 3 butiker går det att förboka med texten att leverans sker senare än release och för 5 butiker går det inte ens att förboka.

När det gäller series s är det en helt annan femma

Edit: rättade mig själv


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av stesva:

Fått svar från WH, ett mass utskick så inget personligt
Till mig och min eventuella leverans datum, mellan release och jul skriver dom, veckan innan release får man bekräftat om man får konsol och när.

Fick också mail från WH om att jag preliminärt kan räkna med leverans mellan release och jul. Har förbeställt en PS5 med skivläsare, förbeställningen gjordes den 17 april 2019 så jag har ändå förutsatt att jag får en på releasdagen, men nu blev jag osäker. När gjorde du din förbeställning? Skulle vara intressant att få veta om någon fått samma mail men där de skrivit att de förväntas få sin konsol just på releasdagen, eller om mellan releas och jul är det de gått ut med till alla som ligger bra till i kön (dvs från köplats 1)..

Dex
Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Ja så är det. Vilket är ett helt sjukt puckat sätt att hantera en förbokning på. Man gissar alltså att ALLA som förbokade en PS5 tidigt innan man visste om att det fanns två olika versionen alla ville ha samma version, utan att fråga dem och dela upp köerna istället...Det är ju säkerligen många i DISC kön nu som egentligen vill ha Digital och vise versa av alla vi som bokade tidigt

Man kunde ändra sin förhandsbokning i Juni till den digital versionen om man ville efter Sony presenterade den utan att förlora sin köplats.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Ja så är det. Vilket är ett helt sjukt puckat sätt att hantera en förbokning på. Man gissar alltså att ALLA som förbokade en PS5 tidigt innan man visste om att det fanns två olika versionen alla ville ha samma version, utan att fråga dem och dela upp köerna istället...Det är ju säkerligen många i DISC kön nu som egentligen vill ha Digital och vise versa av alla vi som bokade tidigt

Jag skulle gärna byta min disc ps5 mot digital, men som sagt inget alternativ man ens visste om.

Dex
Medlem
Skrivet av svehr:

Fick också mail från WH om att jag preliminärt kan räkna med leverans mellan release och jul. Har förbeställt en PS5 med skivläsare, förbeställningen gjordes den 17 april 2019 så jag har ändå förutsatt att jag får en på releasdagen, men nu blev jag osäker. När gjorde du din förbeställning? Skulle vara intressant att få veta om någon fått samma mail men där de skrivit att de förväntas få sin konsol just på releasdagen, eller om mellan releas och jul är det de gått ut med till alla som ligger bra till i kön (dvs från köplats 1)..

Det står i deras FAQ att dom inte har skickat ut något mail till kund att dom får på release. Det tidigast är att du får mellan release och jul så förmodligen så är dom inte ens säkra på att dom får in några PS5 på release dagen.

FLX
Medlem
Funkar inte kön eller har de prio på trogna kunder
Skrivet av Strut:

bokade 2020 03 18 - fick mejl nu av webhallen att jag INTE kommer få innan jul

Vad konstigt, jag bokade 2019-04-18 11:16 och har fått "preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul."

Dex
Medlem
Skrivet av FLX:

Vad konstigt, jag bokade 2019-04-18 11:16 och har fått "preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul."

Det är väl inte konstigt? Du bokade tidigare och får den tidigare?

Medlem

Är det någon som bokat sent 20 somfått samma info, mellan release och jul undrar jag?

Medlem
Skrivet av FLX:

Vad konstigt, jag bokade 2019-04-18 11:16 och har fått "preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul."

Man blir förvirrad av att förbokningen varit öppen så länge

Medlem

Jag ser att visa ÅF beter sig jäkligt ruttet gentemot sina kunder.
Allt är bara lögn och en fasad.

Jag vet vart jag aldrig kommer att handla ifrån hädanefter.


signatur

"High life on low budget"

Dex
Medlem
Skrivet av bent toe:

Jag ser att visa ÅF beter sig jäkligt ruttet gentemot sina kunder.
Allt är bara lögn och en fasad.

Jag vet vart jag aldrig kommer att handla ifrån hädanefter.

Vilket bra inlägg...... Tänker du förklara mer?

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Frågan är om det är ett medvetet beslut från Sony att göra en "Apple" eller inte dock.

Jag tror och hoppas att den dåliga tillgången är oplanerad och till stor del beror på Covid.

Är ju efterblivet annars, kan ju vara så att jag tänker "eh men då köper jag en krysslåda istället orkar inte vänta på PS5"
Kan ju inte vara smart rent taktiskt att göra så ?

Jag håller med dig. Men marknaden verkar inte göra det. PS är bra på att bygga hype, oftast är de väsentligt bättre på det än pyttemjuk. Med framgångarna från PS4 i ryggen tror jag inte de går "all in" med sin produktion nu när allting blivit dyrare att producera.

Personligen hade jag inte gjort så, men så är inte mitt företag riktigt lika stort som Sony heller

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jag ser att visa ÅF beter sig jäkligt ruttet gentemot sina kunder.
Allt är bara lögn och en fasad.

Jag vet vart jag aldrig kommer att handla ifrån hädanefter.

samma här. total lotteri plus att dom antar vilken version folk har velat boka, varför inte fråga ?

Medlem
Skrivet av dex20:

Vilket bra inlägg...... Tänker du förklara mer?

Tack.... Nej.


signatur

"High life on low budget"

Dex
Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

samma här. total lotteri plus att dom antar vilken version folk har velat boka, varför inte fråga ?

Det är ett kösystem och Webhallen gick ut med information om man vill ändra sin bokning till den digitala versionen när Sony presenterade den?

Medlem

Är det någon som kommer ihåg när wh släppte förhandsbokningen? Med disc alltså

Skrivet av blizzard:

Man kunde inte boka den digitala i Januari så det är standard det avser, och enligt webbhallen kan man inte byta och behålla sin plats i kön (vilket dom sa när jag bokade att man kunde...).

De va ju den med Disk jag bokade i Januari. Digital bokade jag 12 juni. 10.01 för att vara exakt. Var väl ungefär den tiden förbokningen för den öppnade. Så tror nog mer på den faktiskt.

Medlem
Skrivet av Strut:

Man blir förvirrad av att förbokningen varit öppen så länge

Det är det jag reagerat på också. Nu kanske man inte ska gnälla som kund då förhandsbokningen inte är bindande, och du har all möjlighet att avboka och köpa från någon annan återförsäljare, men ändå. Personligen hade jag gärna sett att det fanns en bättre kommunikation mellan tillverkare och ÅF så att ÅF kan justera sina system därefter. Tycker att möjligheterna bör finnas där med alla datasystem som finns på plats idag. Däremot antar jag att Sony gör det helt omöjligt för ÅF och ger dem knapphändig information.

Upplevde samma sak när jag beställde en kamera från CyberPhoto nyligen. Förhandsbokade bara ett par dagar efter lansering men tog närmare två månader efter lansering innan jag hade kameran i hand. Då hade förhandsbokningen legat på plats i över ett halvår. Förstår att man som ÅF vill ha möjlighet att ta emot förhandsbokningar för att roffa åt sig kunder men risken är då att kunderna ändå hoppar till någon annan när de inser att kön för förhandsbokningar är milslång och du får vänta flera månader efter release.

Jag håller mig gärna lojal och köper hos ett antal ÅF som jag litar på och som jag byggt upp en bra relation till. Däremot kan det snabbt rivas ner om du som kund upplever att du lade en beställning ett halvår innan någon som beställde hos en annan ÅF, och denna person får sin order levererad tidigare detta till trots. Därför tycker jag att de borde vara väldigt försiktiga med hur länge de låter sina förhandsbokningar ligga öppna.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av stesva:

Är det någon som kommer ihåg när wh släppte förhandsbokningen?

16 april 2019.

https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/d/nar-lades-den-f...


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Samma här.

Dock fick jag negativt besked från webhallen gällande PS5:

Bokade båda precis i början av maj. Överväger att strunta i PS5:an helt nu och bara ta krysslådan istället. Finns ändå inga spel som lockar och gillar inte hur Sony hanterar sina lanseringar i Norden, liknar Apples strategi (få enheter > större sug > högre efterfrågan).

Kan lika gärna hoppa över lanseringen helt och undvika barnsjukdomarna, skaffa en senare batch Q2-Q3 2021 istället.

Dock lite trist eftersom detta hade blivit mitt första lanseringsköp sedan urminnes tider. Alltid köpt sent i varje konsolgeneration och hoppat över vissa helt.

Och hur brukade ms hantera sina lanseringar här? Vi fick vänta ett år sist?

Medlem

Jag förhandsbokade i Juni 2019 och fick beskedet att jag preliminärt kommer få leverans mellan release och jul. Jag vill nog egentligen ha en digital version men kommer hålla kvar vid denna bokning då det inte spelar jättestor roll för mig. Pluset med skivläsaren är att du kommer ju kunna köra dina gamla PS4-spel som är köpta utanför Sony's plattform.

Skriv svar