CD Projekt Red tappar 25 % i aktievärde på två månader

Robot
CD Projekt Red tappar 25 % i aktievärde på två månader

Spelarna är kanske förlåtande mot förseningar men aktiemarknaden är inte lika imponerad.

#cd-projekt-red


Medlem

Har inte så bra koll på aktiemarknaden men har inte hela aktiemarknaden tappat otroligt mycket på senaste tid?

Medlem

Nervösa avtryckarfingrar på börsen. Studsar upp igen om spelet är faktiskt är bra.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Har inte så bra koll på aktiemarknaden men har inte hela aktiemarknaden tappat otroligt mycket på senaste tid?

Beror på vad du menar med aktiemarknaden. För vissa företag som har att göra med livsmedel och andra saker kanske tappar enormt mycket. Men spelmarknaden har aldrig varit högre. Funderar på att köpa lite aktier bara för att, när cyberpunk släpps kommer den att öka igen.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Nervösa avtryckarfingrar på börsen. Studsar upp igen om spelet är faktiskt är bra.

inte stiger aktier av att folk köper spel från dem eller ? hur funkar aktier i spel världen? någon som har koll?

stiger inte aktier av att folk köper aktier från dem, men kanske spel release kan påverka så folk köper aktier. är riktigt dålig på aktier å spel företag är jag dålig på. Någon som är bra på sånt förklara gärna om ni har tid och ork skulle uppskatta det?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Blessus:

inte stiger aktier av att folk köper spel från dem eller ? hur funkar aktier i spel världen? någon som har koll?

stiger inte aktier av att folk köper aktier från dem, men kanske spel release kan påverka så folk köper aktier. är riktigt dålig på aktier å spel företag är jag dålig på. Någon som är bra på sånt förklara gärna om ni har tid och ork skulle uppskatta det?

Jo, men om spelet är populärt och säljer bra så kommer mer vilja köpa aktien, och då ökar värdet.


signatur

Videomupp

Medlem

Är inte precis förvånad, företagets trovärdighet har ju sjunkit en hel del av diverse anledningar under dessa senaste månaderna.

Medlem

Förväntningarna och hypen kring Cyberpunk är redan inräknade i aktie-värdet då man redan känner till att det är på gång, samt så är förväntningarna otroligt höga (skyhöga?) på att det kommer vara en hit, sälja bra osv. Vilket då också är inräknat i värdet på aktien.

Det innebär enligt mig, att det finns istället en större risk, där om spelet INTE motsvarar de redan höga förväntningarna, så kommer aktien att tappa i värde, medans möjligheten att spelet skall ÖVERSKRIDA förväntningarna, vilket skulle medföra att aktien ökar i värde, är kanske mer osäkert och oklart om det lyckas med? Men det är iaf lite så det styrs av spelsläpp från börsnoterade bolag. Exempel är Paradox Interactive, vars Crusader Kings 3 krossade alla förväntningar och blev det bäst mottagna och säljande (på release) i utvecklarens historia, då sköt aktien i värde eftersom förväntningarna var lägre satta.

Hoppas det är till någon hjälp, själv har jag haft aktier i CD Projekt red, men klev av tidigare och kommer vänta med att kliva på, men tror det är ett bolag som har mer tillväxt i framtiden vilket är något att hålla i på sikt (5-10år).

PS: Ovan är absolut inte någon rekommendation till köp/sälj, utav var och en får göra sin egna bedömning. Måste nog sägas när man börjar dela med sig av åsikter rörande aktier, så inte FI kommer efter en.

Medlem

Då man inte kan handla på polska börsen via tex avanza utan mäklare så kommer jag inte investera. Sen för dom som suttit länge i aktien så tror jag inte denna lilla svängningen är särskilt dyster då aktien steg över 20 000% förra årtiondet.

Medlem
Skrivet av Blessus:

inte stiger aktier av att folk köper spel från dem eller ? hur funkar aktier i spel världen? någon som har koll?

stiger inte aktier av att folk köper aktier från dem, men kanske spel release kan påverka så folk köper aktier. är riktigt dålig på aktier å spel företag är jag dålig på. Någon som är bra på sånt förklara gärna om ni har tid och ork skulle uppskatta det?

Vad du kan sälja din lägenhet för lägenhetens värde, samma sak gäller med aktier. Aktiens värde är vad folk är villiga att betala för dem.

Om spelet säljer bra så kommer företaget generera vinster (som till viss del delas ut till aktieägarna) vilket resulterar i att folk är benägna att betala mer för aktierna. Vad vi mest troligen ser här är resultat av spekulation, dvs när ägare är mer intresserade av att tjäna pengar på aktien i sig (köp lågt, sälj högt). Med lite fördröjningar på spelet som skapar oro och en allmän lågkonjunktur så är färre intresserade av att chansa på spelaktier.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Har inte så bra koll på aktiemarknaden men har inte hela aktiemarknaden tappat otroligt mycket på senaste tid?

Svenska Börsen har återhämtat sig väldigt bra sedan Corona var en nyhet sedan i februari.

Grafen representerar hur alla noterade aktier på stockholms börsen har gått i år.

-
-
-
-

Nedanför är hur aktiemarknaden över hela världen är summerad, som har ett liknande utseende som svenska marknaden.

Jag själv är ganska oerfaren på aktiemarknaden men det är hyfsat enkelt att kolla upp.
Men oavsett vad så påverkade covid19 världen hårt på ett kortsiktigt sett.

Medlem

De kanske borde prova o spela lite spel medans de väntar på cyberpunk istället för o sitta o vara nervösa på aktiebörsen hehe.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Kommer förmodligen stiga enormt efter släpp.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Oavsett hur man tänker på det så betyder ett försenat släpp försenade intäkter och dessutom att efterföljande projekt blir senare släpp av. Dvs minskade inkomster vid samma försäljning.

Oavsett det är höga förväntningar, man kan se på flera olika spelföretag för att se om förväntade spel säljer efter försäljning även när de slår rekord osv. Tror man ska kika på större företag än Paradox för att se liknande förväntningar. COD, WOW etc.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Jo, men om spelet är populärt och säljer bra så kommer mer vilja köpa aktien, och då ökar värdet.

Skrivet av nixdorf:

Vad du kan sälja din lägenhet för lägenhetens värde, samma sak gäller med aktier. Aktiens värde är vad folk är villiga att betala för dem.

Om spelet säljer bra så kommer företaget generera vinster (som till viss del delas ut till aktieägarna) vilket resulterar i att folk är benägna att betala mer för aktierna. Vad vi mest troligen ser här är resultat av spekulation, dvs när ägare är mer intresserade av att tjäna pengar på aktien i sig (köp lågt, sälj högt). Med lite fördröjningar på spelet som skapar oro och en allmän lågkonjunktur så är färre intresserade av att chansa på spelaktier.

Tack så mycket!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Naturlig följd av att inte kunna fullfölja sina ekonomiska åtaganden.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Värdet har ju känts aningen uppblåst när de varit högre värderade än Ubisoft.

Det är nog ganska många investerare som varit medvetna om denna "bubbla" och därför passar på att ta hem vinster innan Cyberpunk släpps. Även om spelet säljer extremt bra så kommer värdet troligent inte öka (mer än möjligen tillfälligt) då nästa stora spelsläpp sannolikt är långt borta.

Skribent
Skrivet av SirMauser:

Oavsett hur man tänker på det så betyder ett försenat släpp försenade intäkter och dessutom att efterföljande projekt blir senare släpp av. Dvs minskade inkomster vid samma försäljning.

Oavsett det är höga förväntningar, man kan se på flera olika spelföretag för att se om förväntade spel säljer efter försäljning även när de slår rekord osv. Tror man ska kika på större företag än Paradox för att se liknande förväntningar. COD, WOW etc.

Dessutom högre kostnader för att få till spelet. En försening från april till december handlar gissningsvis om tiotusentals arbetstimmar

Medlem
Skrivet av WildThing:

Jo, men om spelet är populärt och säljer bra så kommer mer vilja köpa aktien, och då ökar värdet.

Det beror ju på. Så enkelt är det inte. Ett företag kan ju visa en bra rapport sedan gå ner. Även om ett spel säljer bra så vet man ju inte hur bra marknaden har förväntat sig. Företaget kanske har lagt ner mycket pengar på utvecklingen också, så då måste det sälja extremt bra.

Medlem
Skrivet av Daven:

Då man inte kan handla på polska börsen via tex avanza utan mäklare så kommer jag inte investera. Sen för dom som suttit länge i aktien så tror jag inte denna lilla svängningen är särskilt dyster då aktien steg över 20 000% förra årtiondet.

Tänkte också på detta. Det är ingen aktie man "lätt" kommer åt, i alla fall från Sverige. Att ringa in en order på detta lär ju också kosta en del i courtage. Nej det blir ingen investering.

Medlem

När en aktie har så pass hög värdering (just nu p/e 128) så är förväntningarna otroligt höga. Då krävs det inte särskilt många nyheter av det sämre slaget för att aktien ska göra ett svandyk.

Medlem
Skrivet av Daven:

Då man inte kan handla på polska börsen via tex avanza utan mäklare så kommer jag inte investera. Sen för dom som suttit länge i aktien så tror jag inte denna lilla svängningen är särskilt dyster då aktien steg över 20 000% förra årtiondet.

Skrivet av Stripe:

Tänkte också på detta. Det är ingen aktie man "lätt" kommer åt, i alla fall från Sverige. Att ringa in en order på detta lär ju också kosta en del i courtage. Nej det blir ingen investering.

Sedan i Mars så kan man köpa certifikat/tracker för just CD Projekt via Avanza, vilket är bundet till aktiens utveckling och då speglar samma rörelser.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Rekommenderar att läsa på dock om certifikat och hur det fungerar på deras hjälp-sidor för att få extra klarhet i det.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det beror ju på. Så enkelt är det inte. Ett företag kan ju visa en bra rapport sedan gå ner. Även om ett spel säljer bra så vet man ju inte hur bra marknaden har förväntat sig. Företaget kanske har lagt ner mycket pengar på utvecklingen också, så då måste det sälja extremt bra.

Det är absolut en översimplifiering, men finner ofta att spelföretag ofta går upp och ner snabbt kring releaser beroende på hur det går. Men sen kommer rapporterna som du säger och visar sanningen och då stabiliserar det sig.


signatur

Videomupp

Medlem

Vi har rea på cdproject mao


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ELF
Medlem

Hela aktiemarknaden har ju också kraschat igen. Kollade mina aktier igår oxh såg ju nästan bara rött.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Som många påpekat, det är inte bara pga CDPR, utan det har varit en börskrash. Also, rea just nu, så köp.

Medlem

Kanske det. Frågan är mest hur mycket av värdet som redan är ett luftslott, uppblåst av hypen kring spelet.

Medlem
Medlem
Skrivet av Scream112:

Sedan i Mars så kan man köpa certifikat/tracker för just CD Projekt via Avanza, vilket är bundet till aktiens utveckling och då speglar samma rörelser.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Rekommenderar att läsa på dock om certifikat och hur det fungerar på deras hjälp-sidor för att få extra klarhet i det.

Kan också lägga till att det finns fonder (bla Swedbank Robur ny teknik) som har stort innehav i CD Projekt Red.

Medlem
Skrivet av Ender:

Kanske det. Frågan är mest hur mycket av värdet som redan är ett luftslott, uppblåst av hypen kring spelet.

Det är troligen inget luftslott. Varför skulle det vara det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar