120hz på vilka Samsung tv?

ELF
Medlem

Måste det prompt vara en Samsung tv? Förmodar att du är ute efter en smart tv i så fall.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av linkmx6:

Min samsung tv från 2018 klarar 120Hz, dock bara 1440P

Köpte min i våras och samma sak där, jag som missade att kolla upp det ordentligt samtidigt vill jag inte lägga 40.000 på en tv när modellen som jag köpte kostade 20.000 redan. Q70 75".

Ingen som ska satsa på Samsungs Q90? Fler dimnings zoner än Q80 bland annat men är de värt den extra pengen tro ? För mig kommer black friday erbjudandena få mig att bestämma mig vilken de blir.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

TJa, vilka spel kommer köras i 4K och 120 fps på PS5/XSX? Tetris kanske och indie-titlar. Dessutom fungerar inte HDR i kombination med VRR. Finns mycket som tyder på att 2.1 är långt ifrån nödvändigt för nästa generations konsoller. Ofta låst fps också till 60 eller 30, så vad ska man med VRR till då?

Direkt från start kommer t.ex Gears 5 rulla i 120fps med dynamisk 4K-upplösning i multiplayer. Nya Cod kommer också ha stöd för 120fps i MP.

Ori Will of the whisps kommer rulla i 4K/120fps. Diverse indietitlar likaså. Finns listor på bekräftade spel lite här och var på nätet.

Självklart måste man inte ha en tv med HDMI 2.1. Men det känns ju smartast att om man ändå ska lägga de pengar som en Sony XH95 kostar, som du skrev, så är det ju smart (enligt) mig att framtidssäkra sig med en Sony XH90, Samsung Q80T/Q90/Q95 eller en LG CX. Flera av dessa går att hitta till en "prisvärd" peng.

Jag tänker bara spontant, att om man är ute efter en ny tv nu för de nya konsolerna, så är det smartast (om man har råd) att köpa en med HDMI 2.1. Ofta är ju just de tv-apparaterna också de bästa för gaming (och ofta film).

Medlem
Skrivet av NuZ:

Kanske aningen kall kommentar av dig och alla kanske inte bryr sig, orkar bry sig eller har råd med monitorer av den kalibern. Kan vara intresset som gör att kunskapen om detaljer inte finns också. Så jag ser varken något komiskt eller underhållande i Lars ställningstagande.

Dock har jag inte fattat allm än, mindre släpningar i bilden?

Kan ju tycka att din kommentar, om något, var lite kall?

Jag påpekar bara det uppenbara (för mig). Dessutom verkar ju personen i fråga ha en del kunskaper eftersom han hade koll på att de nya grafikkorten (Nvidia/AMD) har HDMI 2.1-stöd.

Jag höll god ton dessutom.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Vintersorg:

Kan ju tycka att din kommentar, om något, var lite kall?

Jag påpekar bara det uppenbara (för mig). Dessutom verkar ju personen i fråga ha en del kunskaper eftersom han hade koll på att de nya grafikkorten (Nvidia/AMD) har HDMI 2.1-stöd.

Jag höll god ton dessutom.

Ja han hade det såg jag senare. Ville bara påpeka att alla kanske inte har koll och skratta åt sådant tycker jag är lite kallt. Ja det var min uppfattning iaf att det var. Ja kanske och det var inte meningen att låta kall om du ursäktar mig?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Den ända TV:n jag kan tänka mig i dagsläget är LG CX, kanske C9 ifall den fungerar bra i tester till next-gen och PC framöver.

Om du ha tänkt att skaffa en tv som ska fungera bra med next-gen konsolerna och att du inte tänker byta på länge så rekommenderar jag starkt en tv med HDMI 2.1.
LG CX har fått väldigt bra omdömen, så det är min rekommendation, ifall du har råd(tänk på att du antagligen kommer använda den under lång tid).

HDMI 2.1 har som sagt fler features än 4K och personligen så har jag väntat på den standarden ca 5 år(eller när det nu var VRR utannonserades).
Standarden sänker latency, ger möjlighet till högre upplösning, ger stöd till VRR(som tar bort screen tearing och också ger ett mycket bättre flyt i bilden) och automatiskt byter till spel-läge utan att man behöver göra något.

När det kommer till 120FPS så kommer vissa spel ha stöd för det ganska tidigt samtidigt som spel på PSN/XBLA som inte kräver lika hög prestanda skulle kunna utnyttja det.
Både PS5 och Series X har stöd för 120, så indi och spel som ska fungera på flera system kommer potentiellt också kunna utnyttja det.

Jag kommer dock vänta lite tills kommande konsoler har släppts och testas tillsammans med TV-apparaterna innan det blir inköp, det blir antagligen att vänta tills LG C11 kommer och köpa den BF2021.

Skribent
Skrivet av Issue:

Gears 5 multiplayer körs i 4k@120hz.
Men ja, det lär vara ganska ont om titlar som klarar av det de första året/åren

Ofan. Det visste jag inte. Nu är inte Xbox min kopp te direkt i och för sig, men ändå.

Jag själv köpte en Samsung 65" Q95T för någon månad sedan när Hi-Fi klubben hade sin kampanj. Den jäveln tänker jag mig ska duga åt PS5an i alla fall (när man nu får tag på en sådan).

Medlem
Skrivet av maq777:

Konsollspel som är "låsta" i 60 fps. Tillåt mig att skratta! Det kommer bli som vanligt, frameraten kommer pendla mellan 5-60Hz beroende på spel/scen... Just för att det är ytterst få spel som verkligen håller stabil framerate som gör att man vill ha VRR. Ingen tearing, mindre inputlagg. Jag tror väljer VRR alla dagar i veckan för kommande generation.

edit: De kommer ha ett fps tak/"cap" på 30 eller 60hz. De kommer inte ha lås/"lock".

Ok, ingen tv har VRR lägre än 40 fps iaf, så då blir det dåligt ändå om det pendlar mellan 5-60 som du säger.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Direkt från start kommer t.ex Gears 5 rulla i 120fps med dynamisk 4K-upplösning i multiplayer. Nya Cod kommer också ha stöd för 120fps i MP.

Ori Will of the whisps kommer rulla i 4K/120fps. Diverse indietitlar likaså. Finns listor på bekräftade spel lite här och var på nätet.

Självklart måste man inte ha en tv med HDMI 2.1. Men det känns ju smartast att om man ändå ska lägga de pengar som en Sony XH95 kostar, som du skrev, så är det ju smart (enligt) mig att framtidssäkra sig med en Sony XH90, Samsung Q80T/Q90/Q95 eller en LG CX. Flera av dessa går att hitta till en "prisvärd" peng.

Jag tänker bara spontant, att om man är ute efter en ny tv nu för de nya konsolerna, så är det smartast (om man har råd) att köpa en med HDMI 2.1. Ofta är ju just de tv-apparaterna också de bästa för gaming (och ofta film).

Absolut, inget fel att framtidssäkra. Menar bara att man nog inte behöver stirra sig blind på 2.1 som ett absolut krav om man också tänker använda mycket av tv-tiden till film och serier. Sen finns det som sagt en hel del problem med dagens 2.1 tv-apparater som det brukar bli med ny teknik.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ok, ingen tv har VRR lägre än 40 fps iaf, så då blir det dåligt ändå om det pendlar mellan 5-60 som du säger.

Men det är där LFC och liknande tekniker kommer in iofs verkar dom ju också ha problem denna generation tv-apparater men kan ju fixas med firmware, men troligare nästa generation


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Kapten schimpans:

Ingen som ska satsa på Samsungs Q90? Fler dimnings zoner än Q80 bland annat men är de värt den extra pengen tro ? För mig kommer black friday erbjudandena få mig att bestämma mig vilken de blir.

Årets q90t motsvarar förra årets q80r, iaf i fråga om specs. Typ samma antal zoner och peak brightness. Hade hellre satsat på en q80r isåfall då de lär vara betydligt billligare, 65-tummaren gick för 13990:- i somras vet jag.
Q80r har bara hdmi 2.0, dock stödjer den VRR.

Förra årets q90r (480 zoner:ish) har ingen motsvarighet i år.

Medlem
Skrivet av Kapten schimpans:

Ingen som ska satsa på Samsungs Q90? Fler dimnings zoner än Q80 bland annat men är de värt den extra pengen tro ? För mig kommer black friday erbjudandena få mig att bestämma mig vilken de blir.

Jag köpte en 65" Q90T i somras när Elgiganten hade en drive för 19 900 riksdaler i förberedelse för nya xboxen. Mycket nöjd med denna.


signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ok, ingen tv har VRR lägre än 40 fps iaf, så då blir det dåligt ändå om det pendlar mellan 5-60 som du säger.

Skit! Det visste jag inte. Det lär bli bajs i många spel. Det är få spel på dagen generation som ligger stabilt över 40...

Medlem

Synd att CX problem med svärtan när man kör med VRR inte går att fixa.
CX 77" går nog att få kring 40k på bf.

Medlem

Digital Foundry har testat upphottat Gears 5 och säger att "VRR does save the day" och blir en viktig funktion denna generation

https://youtu.be/9Cz5gq3S1ts?t=786


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Om jag fattat allt rätt, och någon riktigt inbiten i ämnet får gärna rätta mig men:

Nästa generations konsoler för med sig snygg sexeh grafik OCH mer/ stabilare FPS/HZ.
Men med dagens TV så kan du inte få mer/stabilare FPS/HZ i kombination med teh sexeh grafik eftersom vad jag vet så kostar funktioner som tex VRR bildkvalite med dagens TV´s ? (Även den som anses bäst LG CX) slutsatts man väntar på 2021 års modeller för att kunna köra nextgen funktioner som tex VRR utan att behöva tumma på bildkvallen ? rätt eller fel ?

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Om jag fattat allt rätt, och någon riktigt inbiten i ämnet får gärna rätta mig men:

Nästa generations konsoler för med sig snygg sexeh grafik OCH mer/ stabilare FPS/HZ.
Men med dagens TV så kan du inte få mer/stabilare FPS/HZ i kombination med teh sexeh grafik eftersom vad jag vet så kostar funktioner som tex VRR bildkvalite med dagens TV´s ? (Även den som anses bäst LG CX) slutsatts man väntar på 2021 års modeller för att kunna köra nextgen funktioner som tex VRR utan att behöva tumma på bildkvallen ? rätt eller fel ?

Jag skulle säga att du har uppfattat korrekt.
Vissa apparater får problem med att HDR ser dåligt ut. Vissa apparater får sämre (inte dålig) svärta. Så även om LG OLED CX är det bästa du kan köpa för PS5/XsX så kommer tydligen svärtan bli lite sämre.

Jag behöver ha en ny tv så efter att ha kollat på videos som länkats här så känner jag att det är inte värt att lägga pengarna på en CX då den ändå inte är perfekt. Jag kommer därför köpa en LG Nano90, den har alla features som behövs och då den är mycket billigare än Oled så kan jag acceptera att allt inte är perfekt.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag skulle säga att du har uppfattat korrekt.
Vissa apparater får problem med att HDR ser dåligt ut. Vissa apparater får sämre (inte dålig) svärta. Så även om LG OLED CX är det bästa du kan köpa för PS5/XsX så kommer tydligen svärtan bli lite sämre.

Jag behöver ha en ny tv så efter att ha kollat på videos som länkats här så känner jag att det är inte värt att lägga pengarna på en CX då den ändå inte är perfekt. Jag kommer därför köpa en LG Nano90, den har alla features som behövs och då den är mycket billigare än Oled så kan jag acceptera att allt inte är perfekt.

Tack för svar, jo men det är så jag känner med, antingen köper jag en Tv som fixar det mesta OK just nu för en lägre summa...eller så väntar jag på en riktigt bra 2021 TV. Det blir 2021 för mig för jag är en riktig bildkvalitets nerd.

Medlem

LG erkänner nu vrr problem

https://www.gizchina.com/2020/11/07/lg-admits-that-oled-tvs-will-have-problems-with-variable-refresh-rate-vrr-below-120-hz/

uppdatering på allmänna problemen med hdmi 2.1

Medlem
Funkar min tv?

Hej! Jag vet att jag är lite sent ute, men tänkte ändå komma om jag kan få svar här. Jag har denna tv https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/justnu/samsungtv-rakute...
Och jag undrar om någon vet om den har HDMI2.1, eller om det klarar 120 fps. Om inte, vad klarar den? Tack på förhand -Valkyria

Medlem
Skrivet av Valkyria:

Hej! Jag vet att jag är lite sent ute, men tänkte ändå komma om jag kan få svar här. Jag har denna tv https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/justnu/samsungtv-rakute...
Och jag undrar om någon vet om den har HDMI2.1, eller om det klarar 120 fps. Om inte, vad klarar den? Tack på förhand -Valkyria

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ru7300

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av Valkyria:

Hej! Jag vet att jag är lite sent ute, men tänkte ändå komma om jag kan få svar här. Jag har denna tv https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/justnu/samsungtv-rakute...
Och jag undrar om någon vet om den har HDMI2.1, eller om det klarar 120 fps. Om inte, vad klarar den? Tack på förhand -Valkyria

RU73 är en enkel modell från 2019 med en 60 Hz-panel. Den HDMI 2.1-funktion som den har är ALLM, alltså automatisk spelläge. Den har inga andra HDMI 2.1-funktioner, likt det som det oftast talas om när man pekar på prylar och säger "HDMI 2.1"

Den saknar till exempel FRL, Fixed Rate Link, för högre bandbredd som att kunna köra 4K/120 med HDR. Saknas hårdvara i RU73 som klarar detta samt att panel som nämnt är max 60 Hz.

Samsung Q80T är den enklaste moderna modellen som klarar sådant som du frågar efter. Men även äldre och lite enklare Samsung-modeller kan köra 120 Hz i 1080p eller 1440p.

12
Skriv svar