Recension - Xbox Series X & S

NuZ
Testpilot
Skrivet av Winzi:

Jag håller med om att xbox kontrollerna är "perfektion" i sin utformning, den absolut skönaste kontrollen sedan Gamecube. Men om PS5 kontrollerns haptiska feedback gör så mycket för känslan så är den delen något MS borde tänka på.

D.v.s formen är det inte något fel på, men jag tror inte heller att det den nya formen på PS5 som gör att den då skall kännas mer livlig/rolig att spela med.

Har själv aldrig gillat PS kontrollernas symetriska spakar då det känns otympligt och obekvämt, men med den nyare formen och dess nya funktioner kan det blir riktigt bra.

Ja kanske, är ju ”bara” att utveckla en ny och ge stöd för haptisk feedback Får se vad som kommer i framtiden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av r4v3nl0rd:

Trots QR kommer jag förmodligen fortsätta med min ritual jag gör varje gång jag avslutar ett spel:

-Utför svårt uppdrag
-Sparar manuellt om det är möjligt
-Får checkpoint
-Sparar manuellt igen
-Exit to main menu
-Byter spel eller stänger av min Xbox

Jag kan absolut se fördelarna med QR men det finns inte direkt något egenvärde i det då konsolen kommer vara tillräckligt snabb ändå för att växla mellan spel. Givetvis en kul och "bra att ha"-funktion dock. Jag är ingen QR-motståndare per se.

I övrigt håller jag med dig. "Favoritlista" låter som en bra idé. Finns nog utrymme för förbättringar med QR som säkert implementeras allteftersom och kanske kommer jag använda det mer än vad jag tror.

Vi får se.

Jag tror att QR är en sådan quality of life-grej man kommer att vänja sig vid. Att gå från standby till direkt in i spelet på 10 sekunder kommer kännas så mycket snabbare även om en "normal" start bara tar 30 sekunder.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror att QR är en sådan quality of life-grej man kommer att vänja sig vid. Att gå från standby till direkt in i spelet på 10 sekunder kommer kännas så mycket snabbare även om en "normal" start bara tar 30 sekunder.

Varför finns inte den funktionen IRL? 10 sek från sängen till på jobbet skulle vara guld!! Istället för, toabesöket, kaffe och smörgåsen, gå till tåget, sitta på tåget, gå till jobbet, hälsa på städerskan, starta sin statligt inköpta Dell laptop sedan millenieskiftet osv.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Varför finns inte den funktionen IRL? 10 sek från sängen till på jobbet skulle vara guld!! Istället för, toabesöket, kaffe och smörgåsen, gå till tåget, sitta på tåget, gå till jobbet, hälsa på städerskan, starta sin statligt inköpta Dell laptop sedan millenieskiftet osv.

Fast ja, toalettbesök, kaffe och smörgås, hälsa på städerska, starta din trogna Dell är ju sådan du behöver gör sig vilket fall


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Issue:

Fast ja, toalettbesök, kaffe och smörgås, hälsa på städerska, starta din trogna Dell är ju sådan du behöver gör sig vilket fall

Fast menar från säng till på plats och startar upp klenoden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror att QR är en sådan quality of life-grej man kommer att vänja sig vid. Att gå från standby till direkt in i spelet på 10 sekunder kommer kännas så mycket snabbare även om en "normal" start bara tar 30 sekunder.

Det tvivlar jag inte på. En bra och häftig funktion helt klart.

För egen del blir det att hoppa från en main menu till en annan main menu.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror att QR är en sådan quality of life-grej man kommer att vänja sig vid. Att gå från standby till direkt in i spelet på 10 sekunder kommer kännas så mycket snabbare även om en "normal" start bara tar 30 sekunder.

Ska bli intressant att få se QR-tiderna på faktiska Xbox Series X spel.
Gears 5 är ju Series-optimzed och ligger på 8 sekunder QR , dock är det ju inte ett renodlat Series spel så Microsoft borde ju nog kunna snabba upp det ytterligare.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan jag tänka, men om man kan utnyttja dualsense på PC undrar man.

Även jag är nyfiken på om det kommer funka med vissa pc-titlar som har släppts som multiplatform. Men iom att sony gillar att hålla sin teknik för sig själva så tvekar jag. Men man kan ju alltid hoppas och allt sådant dära.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av NuZ:

Varför finns inte den funktionen IRL? 10 sek från sängen till på jobbet skulle vara guld!! Istället för, toabesöket, kaffe och smörgåsen, gå till tåget, sitta på tåget, gå till jobbet, hälsa på städerskan, starta sin statligt inköpta Dell laptop sedan millenieskiftet osv.

Personligen hade det gärna fått glitcha från sängen till jobbet för mig. Ta några timmar o ta sig dit så man inte behöver vara där så länge och sedan fort som satan hem igen haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av SunShine:

Personligen hade det gärna fått glitcha från sängen till jobbet för mig. Ta några timmar o ta sig dit så man inte behöver vara där så länge och sedan fort som satan hem igen haha.

Haha speedruns lixom <3


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha speedruns lixom <3

Tricket är att man ska gnugga sig på kanten av sovrumsväggen så man tar sig utanför kartan och glitchar sig igenom vägen / trafiken och dyker upp utanför jobbet.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tack för recensionen!

Tycker också Xbox Series lanseringen har varit svintråkig. Visst, kul med ny grym hårdvara, men....var tusan är "next-gen"? För alla som inte är bilmekaniker och står och "meckar" under huven så ser vi INGET nytt alls typ? Mycket tråkig lansering av en "next-gen" konsol Microsoft. Mycket tråkigt.

Får hoppas PS5:an får till den dära känslan bättre.

Både Sony och Microsoft har ju redan snygga spel på sina gamla one x och ps4 Pro. Dag 1 spelen på de nya lär inte vara mycket snyggare, men de kommer ha bättre flyt (fler fps) och korta laddtider. Det är sånt som är enklare att märka av fördelarna med när man testar själv.
Du kommer ju även kunna använda många av de gamla spelen med bättre bild och prestanda.
Nya konsoler har sällan dag 1 spel som är fantastiska.

Medlem

Ska bli spännande att få kötta på xsx

Medlem

Fick nyss veta att jag inte får mitt Series X förrän i december, så det sög ju Dock har jag ändå planerat att spela Beyond Light, och Destiny 2 får ju ingen next-gen uppdatering förrän i december, så ingen större skada skedd. Tur att jag inte sålde i väg mitt One X. Var nära på att slänga upp en annons tidigare i veckan.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Fick nyss veta att jag inte får mitt Series X förrän i december, så det sög ju Dock har jag ändå planerat att spela Beyond Light, och Destiny 2 får ju ingen next-gen uppdatering förrän i december, så ingen större skada skedd. Tur att jag inte sålde i väg mitt One X. Var nära på att slänga upp en annons tidigare i veckan.

Jag bokade i december 2019 på Webhallen, fick också nyss mail om att jag inte får på release


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Inaktiv

Det jag saknar i testet är lite tankar kring 3-d ljud och HDR som DAtmos/DV och auto HDR. Funkar Dolby funktionerna när man streamar Netflix och vad gäller för skivspelaren?

Jag antar att jämförande tester på multiplattformstitlar mellan PS5 och Xbox är på gång?

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag bokade i december 2019 på Webhallen, fick också nyss mail om att jag inte får på release

Jag bokade mitt i september, också Webhallen, och är medveten om att många bokade före mig, men får man inte första tjing om man bokade redan i december förra året så kan Webhallen inte ha fått in många maskiner. Elgiganten som blivit prioriterad månntro?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag bokade mitt i september, också Webhallen, och är medveten om att många bokade före mig, men får man inte första tjing om man bokade redan i december förra året så kan Webhallen inte ha fått in många maskiner. Elgiganten som blivit prioriterad månntro?

Folk på Swec säger att de bokat i mars och maj, de får konsoler. Så verkar som att Webhallen inte vet vad dom pysslar med


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Folk på Swec säger att de bokat i mars och maj, de får konsoler. Så verkar som att Webhallen inte vet vad dom pysslar med

Hmm, det lät ju jävligt märkligt. Du borde kontakta Webhallen och fråga varför du, som bokade långt innan dessa, inte får någon på releasedagen.

Medlem
Skrivet av Issue:

Folk på Swec säger att de bokat i mars och maj, de får konsoler. Så verkar som att Webhallen inte vet vad dom pysslar med

Jag bokade 13 december 2019 och fick precis mail om att jag fått en enhet. Kanske beror på vart i landet man beställt för uthämtning?

Medlem
Skrivet av sorksat:

Jag bokade 13 december 2019 och fick precis mail om att jag fått en enhet. Kanske beror på vart i landet man beställt för uthämtning?

Det handlade om mänskligt misstag.

Jag ville byta butik att hämta min konsol i.
Jag kontaktade supporten via chatten och frågade specifikt om jag skulle tappa min köplats. Personen sa nej och ändrade min order.

Nu när jag chattade med Webhallen sa de att jag tappade min köplats för att jag bytte butik...


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Det handlade om mänskligt misstag.

Jag ville byta butik att hämta min konsol i.
Jag kontaktade supporten via chatten och frågade specifikt om jag skulle tappa min köplats. Personen sa nej och ändrade min order.

Nu när jag chattade med Webhallen sa de att jag tappade min köplats för att jag bytte butik...

Väldigt störigt när sånt där händer, men mänskliga misstag går aldrig att komma undan. Men en månad hit och dit är ändå inte så farligt. Speciellt då många av de större titlarna lyser med sin frånvaro på releasedagen. Halo Infinite är ju försenat till 2021. The Medium släpps i december. Beyond Light-optimeringen släpps i december. Det enda man egentligen missar är Yakuza: Like a Dragon och Valhalla, och Valhalla hade jag ändå tänkt vänta med till nästa år. Det är betydligt värre för de som väntar på PS5. Där ser det ut som att många kommer få vänta till våren eller sommaren innan de får en.

Redaktör
Skrivet av anon_118566:

Det jag saknar i testet är lite tankar kring 3-d ljud och HDR som DAtmos/DV och auto HDR. Funkar Dolby funktionerna när man streamar Netflix och vad gäller för skivspelaren?

Jag antar att jämförande tester på multiplattformstitlar mellan PS5 och Xbox är på gång?

Vi fick inget headset att testa 3D-ljudet med, ska komma senare. Medieappar har embargo till release, får inte prata om det än. Sen är jag rätt kass på både ljud- och bildfunktioner, men HDR har skött sig själv utan att jag behövt pilla, så det funkar bra.


signatur
Avstängd
Skrivet av Draconis:

Profile pic checks out

Skulle vara intressant att höra något mer från dig nu när recensioner är ute angående Dualsense


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det handlade om mänskligt misstag.

Jag ville byta butik att hämta min konsol i.
Jag kontaktade supporten via chatten och frågade specifikt om jag skulle tappa min köplats. Personen sa nej och ändrade min order.

Nu när jag chattade med Webhallen sa de att jag tappade min köplats för att jag bytte butik...

Uppdatering. Efter att mailat support samt skrivit på kundforum så ringde Webhallen mig och bad om ursäkt att det blivit fel och ska nu ha gett tillbaka min plats i kön, så de säger att jag kommer få min X på tisdag


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja kanske, är ju ”bara” att utveckla en ny och ge stöd för haptisk feedback Får se vad som kommer i framtiden

Alltså rent tekninskt sett är inte denna teknik direkt "ny". Men absolut så är det mest troliga att detta inte kommer vara något som Microsoft can fixa på kort tid, men inom ett par år eller så så borde inte "känd" teknik vara omöjlig att få till på nyare spel även på Xbox.

Inte heller omöjligt dem börjar utveckla något eget liknande framöver heller om det blir en framgång för Sony med detta.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Auto saves eller quick saves ska man fan inte lita enbart på!

Ändå så är väl trenden att autosave utan indikation är det enda valet.

"just det, skulle leta igenom kyrkan innan jag går över sista bron /triggar cutscene/

NuZ
Testpilot
Skrivet av Winzi:

Alltså rent tekninskt sett är inte denna teknik direkt "ny". Men absolut så är det mest troliga att detta inte kommer vara något som Microsoft can fixa på kort tid, men inom ett par år eller så så borde inte "känd" teknik vara omöjlig att få till på nyare spel även på Xbox.

Inte heller omöjligt dem börjar utveckla något eget liknande framöver heller om det blir en framgång för Sony med detta.

Ja precis. MS är ju ett av de mest kapitalistiska företag som finns. Så om Sony lyckas bra så är det ingen omöjlighet att vi ser nå liknande från dem.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_118566:

Det jag saknar i testet är lite tankar kring 3-d ljud och HDR som DAtmos/DV och auto HDR. Funkar Dolby funktionerna när man streamar Netflix och vad gäller för skivspelaren?

Jag antar att jämförande tester på multiplattformstitlar mellan PS5 och Xbox är på gång?

Är troligen under embargot men jag som provat på One X kan säga att i Spel och film är Atmos magiskt. Läs gärna min Testpilot så kanske de står nått som intresserar dig. Om några dagar så lär det komma mycket om Dolby Vision och Auto HDR funktionerna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Bra genomgång och test!

Ser ju ut att bli grymmaste konsolprestandan någonsin, och potentiellt helt grym kombo med Game Pass.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skriv svar