Sony bekräftar: Ingen möjligheter att utöka interna lagringen i Playstation 5 vid lansering

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag skulle inte alls bli missnöjd om PS5 får bra betyg, jag säger ju själv att den förtjänar det. Det intressanta är ju hur pass bra betyg, men det lär vi väl få veta inom några dagar.

Kl 14 tror jag


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Checker:

Vi borde kanske få veta idag runt 2 tiden enligt en läcka.
Någon reviewer som tweetade att det är 8AM. Internetdetektiver hittade att killen som tweetade är bosatt i Brooklyn vilket skulle betyda EST som tidszon. 8AM EST = 14:00 svensk tid.

@Carl Johansson-Sundelius: Blinka 2 gånger om det stämmer

Tiden kan ju vara lite off, däremot så har denna veckas "PS, I Love You XOXO" pod-avsnitt som vanligtvis sänds på torsdagar av någon outgrundlig anledning blivit flyttad till idag istället. Så vi får nog vänta oss recensioner, eller i alla fall, mycket mer information senare idag.

Tydligen samma sak med IGNs pod Beyond! - Flyttad från onsdag till "längre fram i veckan"

Så pass? Kl 14 idag vore nice! Inte långt kvar då ju.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Lite off-topic men Google är in speciellt aggressiva på betaltjänster däremot gratistjänster dumpar de hejvilt.
Stadia blir just nu bättre och bättre och jag hoppas och tror den kommer ge plus i deras kassa snart, kontra investeringar.

Ser dock fram emot PS5 och har en extern NVME disk via USB-C. Hoppas den går att använda till PS5 om det skulle behövas.

USB-C är inte ens i närheten av den hastighet som behövs för matcha den interna lagringen. Det kvittar om det sitter en NVME i den. Personligen tycker jag det är slöseri ha en NVME i den, bättre välja en snabb sata-ssd.

Medlem

Jag tror inte att det här blir ett problem för de flesta, men om 2-3 år när det finns lite mer spel och att spelen börjar ta upp mer utrymme så blir det nog många som uppgraderar.

Vill man ha mycket utrymme nu och vill ha snabbt utrymme så duger en USB SSD, eftersom att det borde vara PS4 spel som fyller upp utrymmet än så länge och att man inte får ut så mycket extra hastighet av den interna där(i alla fall så vart det ju så med Series X/S).

När det kommer till Series S som har typ halva utrymmet så kan det dock bli tajt

När det kommer till tekniker för att få ner utrymmet så tror jag bara att det kommer påverka storleken tillfälligt, alltså att det går ner lite nu i början men att det börjar stiga snart igen.
Att man slipper ha kopior av objekt borde inte hjälpa så extremt mycket då de nya konsolerna har prestanda för varierande assets och med högre kvalité istället, vilket bör dra upp behovet av lagringsutrymme en hel del.

Medlem
Skrivet av fooobar:

USB-C är inte ens i närheten av den hastighet som behövs för matcha den interna lagringen. Det kvittar om det sitter en NVME i den. Personligen tycker jag det är slöseri ha en NVME i den, bättre välja en snabb sata-ssd.

Absolut är det inte lika snabbt men det "borde" göra en viss skillnad när man pratar 500MB/s eller runt "Read 3200MB/s; Write 1700MB/s" som den NVME är, jag använder.

Men vore intressant att testa eller få testsvar på hur stor skillnad det gör med SSD vs NVME över USB till en PS5 för både PS4 och PS5 spel även om det är en bra bit kvar till de 5GB/s som PS5 klarar i den NVME man kommer kunna installera samt som sitter i den.

Edit: Även om PS5 "bara" kör SuperSpeed och 10Gbps så är det ändå 1250MB/s. Det är ganska skillnad gentemot SSD USB som oftast är på max 540MB/s.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av fooobar:

USB-C är inte ens i närheten av den hastighet som behövs för matcha den interna lagringen. Det kvittar om det sitter en NVME i den. Personligen tycker jag det är slöseri ha en NVME i den, bättre välja en snabb sata-ssd.

USB-C 3.2 rev 2 klarar väl 2000 MB/s, vilket är mer än de flesta SSDs klarar av, så finns helt klart en anledning att gå upp till NVME om man vill trycka ut ännu mer hastighet ur sin USB lina.

Trots allt bara runt 500~500 MB/s på en SSD, medan en NVME kan gå mycket högre och använda USB-C mer effektivt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker det varit ganska många negativa nyheter gällande PS5 på sistone, undrar hur mycket det kommer spegla sig i slutbetygen.

Förmodligen ingenting.

(5/5)

Det är inte tillåtet att ge dom annat än full pott, för då får man ingen review-konsol nästa gång.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Det är inte tillåtet att ge dom annat än full pott, för då får man ingen review-konsol nästa gång.

Lol.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag skulle på riktigt vara rädd att de lade ner tjänsten helt plötsligt. Google är ganska aggressiv på sånt.

Har ju inte lagt pengar på 35 spel så... Ser ingen chans att google lägger ner Stadia på ett bra tag framöver då det växer så det knakar. Nya spel varje vecka, ubi+ snart, family sharing från igår. Dessutom är det en stabilare tjänst än xbox som laggar, psnow som laggar, geforce där företagen tar bort sina spel ifrån där du dessutom måste spela dem via typ steam vilket är skit

Medlem
Skrivet av Taskman:

Absolut är det inte lika snabbt men det "borde" göra en viss skillnad när man pratar 500MB/s eller runt "Read 3200MB/s; Write 1700MB/s" som den NVME är, jag använder.

Men vore intressant att testa eller få testsvar på hur stor skillnad det gör med SSD vs NVME över USB till en PS5 för både PS4 och PS5 spel även om det är en bra bit kvar till de 5GB/s som PS5 klarar i den NVME man kommer kunna installera samt som sitter i den.

Edit: Även om PS5 "bara" kör SuperSpeed och 10Gbps så är det ändå 1250MB/s. Det är ganska skillnad gentemot SSD USB som oftast är på max 540MB/s.

Skrivet av Liquidedust:

USB-C 3.2 rev 2 klarar väl 2000 MB/s, vilket är mer än de flesta SSDs klarar av, så finns helt klart en anledning att gå upp till NVME om man vill trycka ut ännu mer hastighet ur sin USB lina.

Trots allt bara runt 500~500 MB/s på en SSD, medan en NVME kan gå mycket högre och använda USB-C mer effektivt.

PS 5 har USB 3.1 Gen 2 vilket innebär en läshastighet på 10Gbit(1250MB/S) medans Series S har USB 3.1 Gen1 5Gbit(625MB/S) så man kommer inte i närheten av hastigheterna som den interna lagringen har.
PS5 och Series X spel kommer inte heller kunna spelas på USB enhet, men det har ni väl koll på?

USB-C är bara en kontakt och inte en standard för hastighet.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Absolut är det inte lika snabbt men det "borde" göra en viss skillnad när man pratar 500MB/s eller runt "Read 3200MB/s; Write 1700MB/s" som den NVME är, jag använder.

Men vore intressant att testa eller få testsvar på hur stor skillnad det gör med SSD vs NVME över USB till en PS5 för både PS4 och PS5 spel även om det är en bra bit kvar till de 5GB/s som PS5 klarar i den NVME man kommer kunna installera samt som sitter i den.

Edit: Även om PS5 "bara" kör SuperSpeed och 10Gbps så är det ändå 1250MB/s. Det är ganska skillnad gentemot SSD USB som oftast är på max 540MB/s.

Skrivet av Liquidedust:

USB-C 3.2 rev 2 klarar väl 2000 MB/s, vilket är mer än de flesta SSDs klarar av, så finns helt klart en anledning att gå upp till NVME om man vill trycka ut ännu mer hastighet ur sin USB lina.

Trots allt bara runt 500~500 MB/s på en SSD, medan en NVME kan gå mycket högre och använda USB-C mer effektivt.

Tror bara inte skillnaden mellan 500 MB/s och 1250 MB/s kommer ge någon tydlig skillnad i ett PS4-spel som klarade sig med 50 MB/s. Men tiden får utvisa!

NuZ
Testpilot
Skrivet av TheVoomyOne:

Som jag ser det finns det väldigt få saker att vara missnöjd med både när det gäller Series X och Playstation 5, både Sony och Microsoft har gjort ett riktigt bra jobb med sina konsoler och närmsta 2-3 åren kommer nog vara en riktigt bra tid för oss gamers oavsett vilket format vi väljer att spela på.

Varför kan man inte "Like" 2 gånger
Båda konsolerna kommer bli väldigt dugliga, olika kultur och lösningar bara.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Varför kan man inte "Like" 2 gånger
Båda konsolerna kommer bli väldigt dugliga, olika kultur och lösningar bara.

Jepps. En kör med mer standard upplägg och den andra mer specialanpassade lösningar.
Båda blir bra.

Tråkigt med foliehattar bara


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Tror bara inte skillnaden mellan 500 MB/s och 1250 MB/s kommer ge någon tydlig skillnad i ett PS4-spel som klarade sig med 50 MB/s. Men tiden får utvisa!

Förmodligen inte om de inte patchar eller gör vissa optimeringar på något spel.
Men den chansen är nog liten förutom på de som kanske släppts till PS4 i år.

Den som lever får se(som man brukar säga)


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Slutsats:
Microsoft var redo att släppa sin konsol i November (troligen tidigare än så), Sony stressade fram en lanseringsversion.

Jhf
Avstängd
Skrivet av robbis:

600gb...det är ju typ 3-4 spel nu för tiden. Tur man slutat köpa konsoler. Mina 35 spel på Stadia tar upp 0gb

Hur många trådar har du varit inne i och off-topic-pratat om hur bra stadia är? Alla här inne borde vid det här laget fatta att du får betalt av google.

Medlem
Skrivet av Jhf:

Hur många trådar har du varit inne i och off-topic-pratat om hur bra stadia är? Alla här inne borde vid det här laget fatta att du får betalt av google.

Du kom på mig.

Avstängd

Nevermind. Ångrade mih


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

12
Skriv svar