Sony-chef: "Väldigt riskabelt" med nya varumärken

Robot
Sony-chef: "Väldigt riskabelt" med nya varumärken

Men PS5 lär få både helt nya spel och uppföljare.

#playstation-5, #sony


Medlem

Sony goes EA och Ubisoft.
Tack och hej


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Varför slösa massor på reklam?
Behövs inte i dagens läge
Bra spel kommer spridas snabbt via internet

Kan de prova istället att lägga pengarna på utvecklingen och inte betala twitch/youtubers/tv-reklam etc som är 300% av utvecklingskostnaden och se hur det går?

Medlem

Tycker Sony haft en bra balans på remakes, uppföljare och nya spel.

Alla nya spel har dessutom varit mycket bra till fantastiska, så jag litar på deras omdöme även in i Next Gen.

Medlem

Jag tycker det här är mesigt med tanke på hur mycket pengar de ändå har. Samtidigt så kanske det är rimligt att ta det lite lugnt när vi ändå är mitt i en världskris. Även om spelindustrin inte har påverkats så mycket av pandemin så kan ju ”köpviljan” (hatar ordet) sjunka när många blir arbetslösa runt om i världen och då är inte PS5 direkt vad folk vill lägga pengar på.

PS4-spelen funkar ändå på PS5 så.

Dex
Medlem

Tycker dom har gjort ett bra jobb med PS4 så fortsätter dom på samma spår med PS5 så är jag nöjd.

Generellt gillar jag inte allt fokus på remakes, remasters, rereleases och uppföljare som det är nu i både film och spel branschen, men tycker Sony har gjort ett väldigt bra jobb med sina remakes så som Demon's Souls och Resident Evil (även på PC dock) spelen så fortsätter dom som innan så är iallafall jag nöjd.

Deras uppföljare (Uncharted, God of War osv) har ju också varit jäkligt bra.

Men herregud vad trött jag är uppföljare och remakes i framför allt film branschen!

Testpilot
Skrivet av Zontos:

Jag tycker det här är mesigt med tanke på hur mycket pengar de ändå har. Samtidigt så kanske det är rimligt att ta det lite lugnt när vi ändå är mitt i en världskris. Även om spelindustrin inte har påverkats så mycket av pandemin så kan ju ”köpviljan” (hatar ordet) sjunka när många blir arbetslösa runt om i världen och då är inte PS5 direkt vad folk vill lägga pengar på.

PS4-spelen funkar ändå på PS5 så.

Ändå har PS5 sålt slut överallt? Folk verkar ha pengar i överflöd snarare. Tror vi kommer få se försäljningsrekord den här generationen på både spel och konsoler.

Sen är det klart att bra marknadsföring säljer spel, det är rätt naturligt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sony goes EA och Ubisoft.
Tack och hej

Har ju funkat rätt bra för Xbox och Nintendo, som "went EA och Ubisoft" för länge sedan, med väl beprövade IPn som återkommit år efter år. Särskilt då Nintendo, som inte vågar lämna Mario/Zelda-träsket


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Ändå har PS5 sålt slut överallt? Folk verkar ha pengar i överflöd snarare. Tror vi kommer få se försäljningsrekord den här generationen på både spel och konsoler.

Sen är det klart att bra marknadsföring säljer spel, det är rätt naturligt.

Menar långsiktigt dock...

Medlem

Verkar vara lite av en fegis denna Sony chef. "Riskabelt med nya spel" "Riskabelt med VR" bla bla. Oroande, för min del, för dessa är saker som fick mig att gilla Sony...

Medlem

Är väl rätt bra att vara försiktig när man satsar på ett helt nytt IP. Finns flertal exempel på studios som satsat helhjärtat på ett nytt IP, som i slutändan floppat och i senare skede lett till att hela företaget konkursat. Gäller att pricka rätt för att det ska bli succé.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Tja, word of mouth är väl inte speciellt dyrt? Se till att göra bra spel så kommer folk köpa dem. Svårare än så är det inte.

Medlem

Tråkigt att dom fegar.
Xbox har mycket nytt på gång iaf., så det känns tryggt.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Tråkigt att dom fegar.
Xbox har mycket nytt på gång iaf., så det känns tryggt.

Ja, är väl på tiden att MS satsar på lite nya IPn, då de varit extremt fega på den fronten de senare åren, Krävdes dock en hel del studio-inköp för att åstadkomma detta, men de har ju råd.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Är väl rätt bra att vara försiktig när man satsar på ett helt nytt IP. Finns flertal exempel på studios som satsat helhjärtat på ett nytt IP, som i slutändan floppat och i senare skede lett till att hela företaget konkursat. Gäller att pricka rätt för att det ska bli succé.

Också en bra poäng, även om de kunde lagt fram några spel. För mig känns det logiskt, folk kommer inte ha råd att köpa spel i framtiden om pandemin fortsätter och folk förlorar jobb. Nu har folk sparat pengar så de kan köpa en PS5 liksom...

Medlem
Skrivet av matt76:

Har ju funkat rätt bra för Xbox och Nintendo, som "went EA och Ubisoft" för länge sedan, med väl beprövade IPn som återkommit år efter år. Särskilt då Nintendo, som inte vågar lämna Mario/Zelda-träsket

Jag var inte helt seriös i inlägget men vad jag menar med EA/Ubisoft är ett extremt användande av Copy/paste


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

100M är inte lite pengar MEN det är fortfarande lite jämfört med en blockbuster film och ett AAA spel som inte total floppar brukar tjäna mer pengar än en lyckad film.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag var inte helt seriös i inlägget men vad jag menar med EA/Ubisoft är ett extremt användande av Copy/paste

+ överdrivet pengakåta.

Medlem

Tråkig utveckling för kreativiteten i branschen och för mig som kund, men har samtidigt full förståelse för Sony och det affärsmässiga tänket bakom. Gammal beprövad teknik och marknadsstrategi (inte minst hos filmindustrin i Hollywood).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Älskar synsättet. PLAYSTATION är ett varumärke, LEGO är ett varumärke...SPEL är fan inget "varumärke". Låter som en jäkla riskinvestering

Medlem

Jag förstår inte reaktionen från vissa ovan? Han säger ju att de tänker fortsätta blanda nytt med uppföljare ungefär som förut?

Han säger bara att ny IP är riskabelt och dyrt vilket även Phil Spencer sagt.

Avstängd
Skrivet av B-itta:

Verkar vara lite av en fegis denna Sony chef. "Riskabelt med nya spel" "Riskabelt med VR" bla bla. Oroande, för min del, för dessa är saker som fick mig att gilla Sony...

Klart det är riskabelt med nya IPn och tekniker. Men Sony har ju i alla fall hittills vågat satsa även om det är riskabelt. Han säger ju även att dom kommer fortsätta att satsa så som dom gjort tidigare.

Att inse risker men ändå göra det är väl allt annat än fegt eller?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Jag förstår inte reaktionen från vissa ovan? Han säger ju att de tänker fortsätta blanda nytt med uppföljare ungefär som förut?

Han säger bara att ny IP är riskabelt och dyrt vilket även Phil Spencer sagt.

Verkar vara många här på FZ som verkligen gör sitt yttersta för att svänga allt som sägs till något negativt... Börjar nästan kännas lite gamereactor varning över nyhetstrådarna


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag förstår inte reaktionen från vissa ovan? Han säger ju att de tänker fortsätta blanda nytt med uppföljare ungefär som förut?

Han säger bara att ny IP är riskabelt och dyrt vilket även Phil Spencer sagt.

Tror det absolut äger sin riktighet. Ser inget förvånande eller konstigt med detta.

Stora bolag brukar också nästan alltid vara mer rädda för att ta risker, medans små bolag är oftast de som vågar chansa och tänka nytt.

Detta är inget unikt för denna branschen, utan gäller för i princip alla företag (och andra organisationer).

Finns en orsak till att Tesla leder förändringen av bilbranschen, och att stora drakar som Ford och Toyota släpar efter.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Checker:

Klart det är riskabelt med nya IPn och tekniker. Men Sony har ju i alla fall hittills vågat satsa även om det är riskabelt. Han säger ju även att dom kommer fortsätta att satsa så som dom gjort tidigare.

Att inse risker men ändå göra det är väl allt annat än fegt eller?

Det känns mer som en förvarning/ursäkt från hans sida om vad som komma skall: satsa mer på spel som bringar in lätta stålar istället för nytänkande. Time will tell...

Medlem

Själv sitter jag och suktar efter nånting nytt, börjar tröttna på alla årliga uppföljare och remasters.

Medlem

Det är lite fegt och tryggt att köra vidare i samma spår. Kg föredrar nya titlar. Från Naughty Dog ser jag helst att nästa spel blir något helt nytt istället för ännu ett The Last Of Us eller Uncharted.

Flakmonkey

Varför läser man in något negativt och fegt i det här? Han känns han ju (för en gångs skull?) väldigt ärlig och säger precis som det är att att AAA-titlar kostar väldigt mycket pengar och att det är väldigt riskabelt att göra det med nya IP:n. Eftersom det är på det viset så kan de inte bara godkänna alla idéer som finns utan man måste väga risken mot den potentiella belöningen, vad är kontroversiellt med det? Jag hade blivit förbannad om ett företag inte tänkte på det sättet, det hade bara varit oansvarigt. Att låta Naughty Dog, Insomniac, etc bara experimentera med nya IPs och spelmekanik skulle lätta kunna resultera i att vi slutar få några spel från dem öht vilket iaf inte är något jag vill se.

Sen är det ju såklart trist om det här skulle resultera i att de inte satsar på några nya IPn överhuvudtaget, men det är ju verkligen inte det han säger.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Själv sitter jag och suktar efter nånting nytt, börjar tröttna på alla årliga uppföljare och remasters.

Horizon: Zero Dawn, Death Stranding, Ghost of Tsushima, Days Gone. Enkelt att hitta nya saker som inte är uppföljare och remasters om man bara försöker.

Medlem

Jag är i alla fall väldigt glad över att någon vågar finansiera ett spel som Death Stranding. Det var en sån välkomnande frisk fläkt i ett alltmer homogent spelträsk.

Hoppas vi ser fler liknande spel den här generationen.

12
Skriv svar