Diskutera – Hur mycket lägger du på teknikprylar i år?

Medlem

Åh det här känns som en läskig sak att börja fundera på!
VR headset: 4000kr
Kablar o adaptrar: 1500kr
Gaminstol: 2000kr
Ratt: 2000kr
SSD: 1200kr
Elektriskt skrivbord: 3500kr

Å sen den värsta teknikprylen av alla... men den kanske inte kvalar in här?
Bil: 165000kr

Medlem

Över 20 tusen kommer det landa in på. Dock blir det ny konsol och tv detta året vilket man inte handlar varje år.

Medlem

Hmmm, exklusive spel så kanske 2000kr? Graffekort av en polare samt gaminghörlurar.

Medlem

Ska uppgradera min Samsung Galaxy S4 till Samsung Galaxy A71,
Så efter 7 år ska man ha en ny mobil för att S4'an har börjat krasha och batteriet har börjat bli riktigt dåligt...

Medlem

Avslutar starkt med en ny oled tv, Soundbar. Hade köpt ps5 om det hade vart lättare, får om det dyker upp någon man kan köpa utan ett botnätverk

Medlem

Får man svara för 2021??! I så fall enbart en PS5.

2020 blev lite väl mycket roliga saker inköpt 😵😂

Medlem

På tok för mycket i år! Säkert 100.000 (Har inte vågat dubbelkolla!), Ny tv, Soundbar, dator, Ps5, telefon, Smart Hem m.m :/

Medlem

Jag hållt koll på min ekonomi, bla i ett excelldokument sen 2001 och iår har det hitils spenderats 22 684,68kr på teknik + 6931,67kr på spel till olika plattformar.

Tillägger att det är en väldigt hög summa för mig och är inte lika hög varje år.
Det har varit lite uppgraderingar av datorer i hemmet och VR som drivit upp summan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

I år:
Ny dator: 32 000
Fiber till huset: 20 000
Börjar vara i slutet på livslängden på många prylar så jag skulle behöva byta reciever till hemmabion, ny mobil och ny skärm till datorn...och kanske ny TV/projektor. Men det och ny konsoll kan lika gärna vänta till nästa år.

Allt ovanstående är sällanköp (vart 5-10 år) så det är svårt att säga om det mer eller mindre än vanligt, de har dock en förmåga att komma i stim. Börjar jag räkna ihop alla såna så har jag väl snittat 10-15 000 per år över 10-12 års tid, utan att räkna bilköp och andra "nödvändigheter"...men som sagt, det vill man inte tänka på

*

Skrivet av Seveni:

Ska uppgradera min Samsung Galaxy S4 till Samsung Galaxy A71,
Så efter 7 år ska man ha en ny mobil för att S4'an har börjat krasha och batteriet har börjat bli riktigt dåligt...

Grattis, min S4 höll i ~4 år med två batteribyten...ersättaren från Sony har börjar också ge upp efter 4...

Medlem

ryzen 5900x för 6000kr + kylare till denna för 1200kr
32GB ram för 3300kr
moderkort för 5700kr
RTX 3080 för 8000kr
robotdammsugare för 5000kr

är väl det jag spenderat än så länge på prylar

Medlem

10-20...året är ju inte slut än

Medlem

Har lagt 1500 på nya hörlurar, men annars inget, det jag velat ha har varit totalt slutsålt så inte kunnat köpa det.

Medlem

Uppgraderade min telefon i våras då batteriet på min gamla Galaxy S6 började ladda ur sig väldigt snabbt. Det blev en Galaxy S10 då det var det bästa jag hade att välja mellan. Totalt kostnad 3600kr. En telefonleverantör hade stor rea på förra årets modeller när jag uppgraderade.

Min tolv år gamla Samsung skärm gav upp i somras så det blev en ny skärm i höstas så jag kunde köra två skärmar igen. Det blev en liten uppgradering med 1440p IPS skärm från webhallen för 4000kr när de hade en liten rea.

Ska man inkludera lite annan elektronik så köpte jag en elgitarr och förstärkare i februari för att börja lära mig ett instrument. Satt och tittade på en lista jag hade satt ihop i några veckor på prisjakt och när Jollyroom av alla ställen reade ut Yamaha PAC012 för 1499kr så slog jag till, jag beställde en Fender Mustang GT20 för ca 2300kr från en musikaffär.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Köpte ett tangentbord i januari, sedan dess har jag hållit mig borta.

Medlem

Köpt RTX 3080, Samsung 49" 32:9 skärm, 35" skärm, ny dator till dottern, 2st PS5, mobil, Sony lurar, projektor 4k plus lite annat 70tkr kanske. Men som sagt speciellt år nu med allt med Covid19. Så passar på uppgradera lite i hemmets elektronik. Hade blivit mer om man hade fått tag på nya AMD 5800x CPU med moderkort och nya minnen till min ena dator till simriggen.

Medlem

I år har jag byggt min första PC så det blev ungefär 20k i våras. Annars inget extravagant eftersom jag inte räknar vitvarorna som teknikprylar.

Skrivet av SkogsTrollet:

Kan vi inte prata om det för min mentala hälsas skull?!

Det borde vi göra eftersom det är syftet med tråden. Eller menar du ”kan vi inte LÅTA BLI att prata om det”?
Mvh, språkpolis

KoP
Medlem

Med bara 1 månad kvar på detta år så lär jag spendera noll.

Eller om frågan avser hur mycket man lagt totalt under 2020 så är det inte mycket. Byter väldigt sällan ut teknik emot nyare teknik såvida inte skiten havererar. ╮(′~‵〞)╭

Medlem

Efter att ha investerat ungefär en halv miljon till renoveringar på kåken så har det återstått ungefär 0kr till teknikprylar det här året. 😅

Medlem

Jag är nog uppe i ungefär 30K.

Ny skärm i våras. Ca: 3K
Ny dator i höstas. Ca: 26K
Kablar i olika format: Ca: 1K

Medlem
Skrivet av neocon:

Det är hög levnadsstandard bland gamers i Sverige kan man konstatera.

Kan kanske bero på att pengarna inte går på krognotor och att gamers har en billig hobby,ELLER.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

3080 kortet jag inte har fått ännu,annars har det inte varit något.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Kan kanske bero på att pengarna inte går på krognotor och att gamers har en billig hobby,ELLER.

Ja, och förmodligen har väl folk även slutat semester/nöjes-resa under pandemin och därmed också sparat lite pengar.

Själv reser jag aldrig och hade oavsett det planerat att uppgradera min PC nu, men det blev 0 kronor spenderat för mig i år för att det är så svårt att få tag på många teknikprylar pga efterfrågan och scalpers.

Jag kan vänta dock, har en AMD Ryzen 2700x cpu och AMD Vega 64 grafikkort, det får duga ett tag till, kör 1440p och massiv backlog


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Grafikkort + 1TB nvme + nytt datorchassi + en drös spel.
Men inget mot allt det nya till den nya lägenheten...
Men teknik ish 10kkr så ett lugnt år.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Nintendo Switch beg. 2x - ~4500:-
Nintendo Switch Pro controller - 700:-
TP Link M5 Mesh - 1200:-
Övervakningskameror - 700:-
Laptop i7 32gb ddr4 beg. - 3800:-
PS5 - 5990:-
Sony BT hörlurar - 1400:-
BT adapter (optisk) - 400:-
=
18.690:-. Jag är rätt stolt över mig själv måste jag säga! Var mycket mindre än vad jag trodde.

Medlem

Ska inköpa nytt hemmabio system för cirka 120k om 2 månader efter det blir det lungt.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Inte jätte mycket på tekniksaker i år faktiskt, kring 5-10k kanske. Dock har bilen ätit ut en del pengar genom reparationer.

Medlem

Det är väldigt olika från år till år. Men nu har jag köpt mig en ny dator för ca 22 000 kr, med ett 3080. Jag har förbeställt ett ps5 (som förmodligen inte kommer i år) och en xbox elite v2. Mycket av detta för att kunna njuta av CP2077 till max.

Tackar och bockar.

Medlem

28.200kr hittills i år, ny tv och en Series X samt expansionsminnet till den.

Medlem

48 tusen! Än så länge och snart så blir det en ps5 också..

Bra fråga man nog egentligen inte vill veta svaret på. Nästan enklast att räkna baklänges:

/Månad
32500 lön
- 15 000 boende+mat
- 1500 vin
- 5000 sparande
= 11 000 kr teknik/månad = ca 130 000/året? Typ

Mycket pengar blir det, skämt och sido, inte så mycket... men mycket. Prylar är ju det roligaste som finns! (OBS: Påökning till familjen på väg så snart kan man nog dela siffran på 10 tyvärr )

123
Skriv svar