Så flyter Cyberpunk 2077 på Playstation och Xbox

Redaktör
Uppdaterad med Xbox Series S

UPPDATERING: Nu finns intryck och laddtider från Xbox Series S inlagda också.

Allihopa: tack Calle!


signatur
Medlem

Spelar på PC på low/medium på de flesta inställningarna. I 1080p ligger jag på 60+fps på mitt gamla Geforce 1070, vilket ändå gör det spelbart. Vissa av filmerna i artikeln ser verkligen ospelbara ut :(.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Nåt jag fundera över, spelet fick ju 5/5 i recensionen för pc.
Sedan verkar det vara ett kasst spel rent bugg/grafik-mässigt på dom olika konsolerns.
Man kan ju fråga sig om folk valt att recensera en Xbox One-kopia, om det fortfarande varit 5/5 och huruvida en PC med extra allt ger ett ärligt omdöme om ett spel som släppts/spelbart på 7 (?) olika konsoler o tjänster.

Det var väl därför CDPR satte embargo och tillät ändast PC versionen bli recenserad.
Man ska alltid ana att något ligger lurt när stuidon sätter embargo (begränsningar) på vad man får och inte får testa/recensera. I vissa fall så är det utav bra anledningar, men jag upplever oftast att det för konsumenterna är något negativt.

Så om vi tar Cyberpunk2077 som ett exempel. De har gång på gång försenat spelet, varpå de har sagt att de måste optimera spelet för gamla konsolerna. När recesenter sen recenserar spelet på PC så kommer de ge bra betyg om det flyter på bra. Metacritic i sin tur visar upp betygen sammanlagt, konsumenter kommer titta på det (vissa kanske inte kommer läsa vilken platform spelet är spelat på), och bestämmer sig för att köpa det till sin konsol.

Har sett flera som har blivit besvikna och känt sig lurad utav att spelet får topp-betyg men sen visat sig att spelet på Ps4/XBOne inte alls flyter eller ser så bra ut som de hade trott/fått känna sig att det skulle göra.

Så när jag såg att många gick direkt ut med att de inte får testa konsol-versionen utav spelet för deras recension så misstänkte jag att något inte kan stå rätt till med just den versionen utav spelet.

Medlem

Spelar på en Project Scorpion, tycker det rullar på bra och är inte allts fult. Gjorde patchen någon skillnad?

Blir ju åksjuk av att titta på dåtidens konsolklipp

Shit vilket lagg , på den film gjord för ps4 mm
Thank god I’ve got my ps5 and the 2077 game .

Stop rockin the boat , you make me see sick 😷

Redaktör
Skrivet av Shamanfox:

Det var väl därför CDPR satte embargo och tillät ändast PC versionen bli recenserad.
Man ska alltid ana att något ligger lurt när stuidon sätter embargo (begränsningar) på vad man får och inte får testa/recensera. I vissa fall så är det utav bra anledningar, men jag upplever oftast att det för konsumenterna är något negativt.

Så om vi tar Cyberpunk2077 som ett exempel. De har gång på gång försenat spelet, varpå de har sagt att de måste optimera spelet för gamla konsolerna. När recesenter sen recenserar spelet på PC så kommer de ge bra betyg om det flyter på bra. Metacritic i sin tur visar upp betygen sammanlagt, konsumenter kommer titta på det (vissa kanske inte kommer läsa vilken platform spelet är spelat på), och bestämmer sig för att köpa det till sin konsol.

Har sett flera som har blivit besvikna och känt sig lurad utav att spelet får topp-betyg men sen visat sig att spelet på Ps4/XBOne inte alls flyter eller ser så bra ut som de hade trott/fått känna sig att det skulle göra.

Så när jag såg att många gick direkt ut med att de inte får testa konsol-versionen utav spelet för deras recension så misstänkte jag att något inte kan stå rätt till med just den versionen utav spelet.

De flesta tidiga recensioner har embargon, det är för det mesta inget konstigt. Tvärtom praktiskt, eftersom det annars skulle bli massa recensioner som stressas fram för att folk vill bli först. Och i det här fallet är det inte embargot som är problemet, utan att vi inte fick testa konsolversionerna alls innan releasen. Extra viktigt att det syns i recensionen vilken plattform vi testat på.


signatur
Medlem
Skrivet av robbis:

Tycker ni borde börja ta med stadia i såna här lägen då det är många inkl mig som använder det. Upplever att det går fruktansvärt snabbt att ladda in ett game i cyberpunk från en sparfil där... har inte tagit tid men är inte mycket mera än 5 sekunder iaf, max 10

Jo laddningstiderna på cyberpunk 2077 är väldigt snabba, på pc är det några sekunder oxå, hela spelet laddar riktigt snabbt och man kan ändra grafik inställningar i realtid ingen laddning. Cyberpunk fungar jättebra på Geforce Now oxå, vilket är konstigt tycker att geforce now är segt i andra spel.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Fult på Series X, men flyter på bra.

Helt otroligt vad alla tycker olika med samma maskin. Jsg tycker det är skitsnyggt på series x.

Medlem
Skrivet av P1rate:

Tänkte köpa på ps4 först, men blev pc. Tur de, rullar helt okej på pc

Rullar perfekt på xbox också. Tur jag inte äger en pc haha. Uppgradera grafik för flera tusen år efter år och hålla på. Inget för mig. Härligt att höra att du är nöjd med spelet.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Helt vansinnigt! Min sambo sa idag (efter en lång diskussion om julklappar) att hon köpt Cyberpunk till mig. Hon hade beställt det och idag kom det på posten. Älskade flickvän. Men jösses, jag hade precis efter hon beställde spelet sagt att jag ångrar mig och väntar på ps5 versionen och alla buggar som ska fixas.. men nu ligger det och väntar. Känns som man ska skicka tillbaks det och vänta ett tag.
En kompis satt o lirade förut. Han skickade flera bilder och videor när spelet flippat ur och kraschat, samt en korrupt sparfil som tvingade honom spela om nästan 2 timmar! Fy fan, stackars utvecklarna. De måste vara mer stressade nu än innan releasen. Hoppas de fixar felen inom en relativt snar framtid så de kan andas ut lite

Gaming regel nummer 1. Ha minst två sparfiler
Gaming regel nummer 2. Se regel nummer 1

Gäller alla spel idag. Hehe. Suger stt man måste behöva tänka på det. Så ska det ju inte vara.

Medlem
Skrivet av scirocco:

Inte dåligt det går knappt att spela på pc det är alldeles för krävande. För att få det spelbart måste jag använda dlss.

Jag läser om det där dlss på reddit. Vad är det för något?

eld
Medlem
Skrivet av denza:

Jag läser om det där dlss på reddit. Vad är det för något?

Magisk upscaling!, så du kan rendera spelet i lägre upplösning men få en bild som motsvarar högre upplösning.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De flesta tidiga recensioner har embargon, det är för det mesta inget konstigt. Tvärtom praktiskt, eftersom det annars skulle bli massa recensioner som stressas fram för att folk vill bli först. Och i det här fallet är det inte embargot som är problemet, utan att vi inte fick testa konsolversionerna alls innan releasen. Extra viktigt att det syns i recensionen vilken plattform vi testat på.

Jag håller med om att de flesta har embargon. Jag är fine med embargo när en recension får lanseras. Däremot anser jag inte att det är konsumentvänligt att ha embargon som t.ex. inte visa upp egna videoklipp. Tycker heller inte att det är konsumentvänligt att inte låta recesenter välja vilken platform de vill spela och recensera spelet på, som i detta fall.
Finns andra spel med embargon där saker hålls gömda av diverse anledningar, och sen när man själv spelar spelet så inser man att hade man vetat det, så hade man haft annan inställning och förväntan till det hela. Ett exempel är Last of Us 2.

Så, det finns en del positiva i det som t.ex. när man får lansera recensionen (dock så anser jag det är fel att man inte får lansera recension förens samma dag som spel/hårdvara släpps), men mycket känns i dagsläget är sånt som för konsumenten i mörker.

Ett annat exempel på embargo som är hanterad fel är recension utav grafikkort från tredjepart. När det gäller Nvidias 3000-serien så fick inte recenter publicera deras recension eller benchmarks på AIB-korten förens samma dag OCH klockslag som de släpptes. Det resulterar ju att konsumenter måste köpa blint och hoppas på att de får en som har bra prestation, kylning och låg ljudnivå.
Det drar jag lite parallelt till att recesenter inte får en kopia till Ps4/Xbox att testa med, så konsumenter som har förbokat konsol-versionen vet inte vad det är de kommer få spela.

Sen sista punk; att inte få testa konsolversionerna alls, är det inte i praktiken samma som embargo från konsumenternas synpunkt? För även om ni hade fått testa konsolversion, och fått embargo att man får inte nämna det alls, så blir ju slutresultatet detsamma.

Redaktör
Skrivet av Shamanfox:

Jag håller med om att de flesta har embargon. Jag är fine med embargo när en recension får lanseras. Däremot anser jag inte att det är konsumentvänligt att ha embargon som t.ex. inte visa upp egna videoklipp. Tycker heller inte att det är konsumentvänligt att inte låta recesenter välja vilken platform de vill spela och recensera spelet på, som i detta fall.
Finns andra spel med embargon där saker hålls gömda av diverse anledningar, och sen när man själv spelar spelet så inser man att hade man vetat det, så hade man haft annan inställning och förväntan till det hela. Ett exempel är Last of Us 2.

Så, det finns en del positiva i det som t.ex. när man får lansera recensionen (dock så anser jag det är fel att man inte får lansera recension förens samma dag som spel/hårdvara släpps), men mycket känns i dagsläget är sånt som för konsumenten i mörker.

Ett annat exempel på embargo som är hanterad fel är recension utav grafikkort från tredjepart. När det gäller Nvidias 3000-serien så fick inte recenter publicera deras recension eller benchmarks på AIB-korten förens samma dag OCH klockslag som de släpptes. Det resulterar ju att konsumenter måste köpa blint och hoppas på att de får en som har bra prestation, kylning och låg ljudnivå.
Det drar jag lite parallelt till att recesenter inte får en kopia till Ps4/Xbox att testa med, så konsumenter som har förbokat konsol-versionen vet inte vad det är de kommer få spela.

Sen sista punk; att inte få testa konsolversionerna alls, är det inte i praktiken samma som embargo från konsumenternas synpunkt? För även om ni hade fått testa konsolversion, och fått embargo att man får inte nämna det alls, så blir ju slutresultatet detsamma.

Många bra poänger där. Rätt använda funkar de som ett sätt att ge alla samma förutsättningar för sina tester, vilket jag tycker är bra. Men som du säger kan embargot användas på fel sätt, för att utnyttja lusten att köpa saker i samma ögonblick de släpps istället för att vänta på fler omdömen.

Men, när CDPR inte låter oss testa konsolversionerna handlar det inte om embargo. För vår del funkar ett embargo som ett avtal mellan oss och den som tillhandahåller produkten, där vi förbinder oss att inte berätta om den förrän vid en given tidpunkt. Det är inte fallet här - det finns inga avtal om att testa konsolversionern, av den enkla anledningen att vi inte fått spelet på konsol. Vi har själva köpt dem efter release. Fast ja, för konsumenterna spelar det kanske mindre roll.

Bästa sättet att inte gå på nitar pga embargon är att inte ha så bråttom med att köpa prylarna. Både för spel och hårdvara.


signatur
Medlem
Skrivet av denza:

Helt otroligt vad alla tycker olika med samma maskin. Jsg tycker det är skitsnyggt på series x.

Är genuint nyfiken hur man kan tycka det är "skitsnyggt" på SX. Men som du säger, otroligt hur man kan tycka så olika.

"Fult" kanske är ett starkt ord. Men "skitsnyggt" är ett ännu starkare.

CP är ingetdera på SX. Det bara är.

Men det är så klart bara min åsikt.

Medlem

Helt ärligt, köp inte till last gen. Jag har nu provat på PS4 i 3-4h (spelat igenom flathead-uppdraget) och jag får ont i huvudet av att det är så pissdålig framerate, upplösningen är så dålig så jag vid hektiska stunder inte ens ser vad det är jag tittar på samt kontroll-känslan är seg som sirap.

Det må mycket väl vara ett bra spel men inte till PS4/Xbone.

Alternativtet för mig är att invänta PS5 eller lira på PC..
Hepp!

Medlem

Kan inte utläsa om spelet körs i 60 fps på PS5?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Skrivet av Freakon:

Kan inte utläsa om spelet körs i 60 fps på PS5?

Jag tror det. Nästan omöjligt att veta exakta siffror när man inte kan mäta, men det flyter finfint både där och på Xbox Series X (i prestandaläget).


signatur
Ofi
Medlem

Night City verkar ha en ganska annorlunda vibe på basversionen av PS4...

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/kaflax/video_i_cant_sto...

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Det har hänt en del sen lanseringen som inte var så bra.

Funkar fint på Stadia för mig.

Det fungerade för mig med. Men hade som sagt vänner där det inte fungerade bra.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tror det. Nästan omöjligt att veta exakta siffror när man inte kan mäta, men det flyter finfint både där och på Xbox Series X (i prestandaläget).

Dåså, tack för svar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Spelar på en Project Scorpion, tycker det rullar på bra och är inte allts fult. Gjorde patchen någon skillnad?

Nej,.. testa att åka runt med bilen på måfå under dagtid så kommer du snart se hur hemskt spelet ser ut

Tråddemonen
Testpilot

RDR2 funkade faktiskt riktigt bra på gamla ps4. Cyberpunk har dock väldigt svårt med texturer mellan vissa sekvenser, tycker dock att det känns helt ok att lira med. Inte första gången det sker i ett spel.

Medlem

Har det på PS4 slim, tycker det går bra, men det är gode buggit, t-pose npc lite här och var och uielement som inte vill försvinna förens efter en loading, Inte märkt några direkta fps drops än men det lär la komma.

Skrivet av Ofi:

Night City verkar ha en ganska annorlunda vibe på basversionen av PS4...

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/kaflax/video_i_cant_sto...

Vad i helvete
Vilket fiasko, hahaha.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Vad i helvete
Vilket fiasko, hahaha.

Det kan inte stämma.

Det går inte.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Beställde PS4 versionen, den kom inte fören idag och det var tur det. Såg Digital Foundrys analys av PS4 versionen på bas system och det är ju helt ospelbart. 20-25fps när man kör. I strider och när det händer mycket kan det droppa ända ner till 15fps.

Kommer lämna tillbaka spelet på måndag (beställt från webhallen) och vänta tills jag får tag på en PS5 istället.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Beställde PS4 versionen, den kom inte fören idag och det var tur det. Såg Digital Foundrys analys av PS4 versionen på bas system och det är ju helt ospelbart. 20-25fps när man kör. I strider och när det händer mycket kan det droppa ända ner till 15fps.

Kommer lämna tillbaka spelet på måndag (beställt från webhallen) och vänta tills jag får tag på en PS5 istället.

Jösses vad onödigt, du kommer ju få PS5-versionen gratis när du köpt PS5?

Tycker grafiken är ok men kör på en äldre tv. Hade kanske varit mer missnöjd om jag körde på en smart-tv.

Backloggens befriare

Tycker det flyter utan problem på min One X, däremot är det rätt fult, speciellt med tanke på att det borde vara generationens magnum opus.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Blir spännan de att se Digital foundrys Xbox one video av spelet om Playstation 4 presterar så dåligt som den gör där så kommer ju Xbox one ligga på stabila 20 FPS och sjunka till 10. Om de inte sänkt upplösningen rejält men det låter inte så med tanke på fz artikeln. Och i videon såg de inte bra ut

Skrivet av Zontos:

Jösses vad onödigt, du kommer ju få PS5-versionen gratis när du köpt PS5?

Tycker grafiken är ok men kör på en äldre tv. Hade kanske varit mer missnöjd om jag körde på en smart-tv.

Lär ju vara billigare att köpa senare och varför ska man ha ett spel när man tycker det är ospelbart? Är det den prestandan som de visar i digital foundrys video förstår jag att man inte vill spela.
Förhoppningsvis är det många som reklamerar spelet så att de tänker på att det ska vara en bra upplevelse på plattformen de släpper spelet till, blir det skit så är det bättre att inte släppa till de konsolerna.
Men vi får hoppas de kan fixa det lite med en patch eller två de kanske fick släppa det i ett ofärdigt skick pga jul.

Skriv svar