Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem

Ni som tycker att det här spelet är det bästa ni spelat, vilken plattform kör ni på?

Jag kan nämligen inte se hur man kan tycka det är särskilt bra på någon av konsolversionerna. Gäller ALLA konsoler så det är inget konsolkrig. Kör själv på Series X och stör mig enormt på den undermåliga grafiken. Känns som om jag knappt upplever Night City. Går nästan inte att fokusera på storyn för man stör sig enbart på grafiken. Får ingen wow-känsla, allt känns bara grått och trist. Staden är död, inget liv och rörelser. Trötta texturer överlag. HDR är även broken på konsolerna.

Kan inte se detta som något annat än en rejäl flopp om man ser till KONSOLERNA. På PC är det säkert makalöst vackert så länge man sitter på rätt hårdvara.

Mitt betyg på Series X-versionen så här långt: 3/5.

Antiklimax.

Medlem

Jag tror problemet är att de släppte Cyberpunk 2077 till flera plattformarna samtidigt. Ett spel av denna komplexitet kanske borde ha en uppdelad release. Se till exempel på RDR2 där PC-versionen kom ett år senare. Även om jag personligen tycker RDR2 är alldeles för överhypat och inte så bra som många säger, är det tekniskt bra och relativt buggfritt.

Med siffrorna från CDPR, där 60% var PC försäljning borde de fokuserat helt på PC nu, och släppt konsolversioner om ett eller två år. Då hade PC-spelare fått en betydligt mer polerad release dessutom.

Ett annat exempel är Flight Simulator, det släpptes tidigare i år för PC. Även om det är lite ofärdigt även för PC så är det ok. Konsolversionerna ska släppas nästan ett år senare.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ni som tycker att det här spelet är det bästa ni spelat, vilken plattform kör ni på?

Jag kan nämligen inte se hur man kan tycka det är särskilt bra på någon av konsolversionerna. Gäller ALLA konsoler så det är inget konsolkrig. Kör själv på Series X och stör mig enormt på den undermåliga grafiken. Känns som om jag knappt upplever Night City. Går nästan inte att fokusera på storyn för man stör sig enbart på grafiken. Får ingen wow-känsla, allt känns bara grått och trist. Staden är död, inget liv och rörelser. Trötta texturer överlag. HDR är även broken på konsolerna.

Kan inte se detta som något annat än en rejäl flopp om man ser till KONSOLERNA. På PC är det säkert makalöst vackert så länge man sitter på rätt hårdvara.

Mitt betyg på Series X-versionen så här långt: 3/5.

Antiklimax.

Underbart på PC.
Får förhinder att spela i helgen och grinar inombords
Kan tänka mig att konsol versionerna är usla.
Det är baserat på lastgen och deras tidigare spel The Witcher 3 var katastrof. Iaf på Ps4.

BTW hur motiverar du en flopp som 3/5? I min värld är det över medel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ni som tycker att det här spelet är det bästa ni spelat, vilken plattform kör ni på?

Jag kan nämligen inte se hur man kan tycka det är särskilt bra på någon av konsolversionerna. Gäller ALLA konsoler så det är inget konsolkrig. Kör själv på Series X och stör mig enormt på den undermåliga grafiken. Känns som om jag knappt upplever Night City. Går nästan inte att fokusera på storyn för man stör sig enbart på grafiken. Får ingen wow-känsla, allt känns bara grått och trist. Staden är död, inget liv och rörelser. Trötta texturer överlag. HDR är även broken på konsolerna.

Kan inte se detta som något annat än en rejäl flopp om man ser till KONSOLERNA. På PC är det säkert makalöst vackert så länge man sitter på rätt hårdvara.

Mitt betyg på Series X-versionen så här långt: 3/5.

Antiklimax.

Pc. Men tycker du verkligen 3/5 är flopp-nivå, det är ju ett helt okej betyg?

Det är trist att se spelet släppas såhär trasigt, speciellt konsolversionerna då för på PC har jag inte haft något större problem.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Har bara avverkat dryga 2 timmar in i spelet och det är fantastiskt roligt.

MEN, varför är det så jävla platta animationer under eldstriderna? Ser ytterst billigt ut.

Tänk om Rockstar hade gjort detta.
Vilket jävla spel det skulle blivit.

Ja, hade Rockstar gjort det så hade jag kunnat spela det utan att behöva ladda ner en fucking update på 45 GB.

Medlem

Nä, det får bli att se igenom en spelning på Twitch eller Youtube; du kan KANSKE spela i en timme eller 30 sekunder innan spelet begår harikari.

Känns bra att köpa early access!

Medlem

Settingen och stämningen är fantastisk. Man blir hooked. Kommer spela på trots avsaknad av PS5 patch. Men den behövs.

Patchen som kom igår gjorde något bra. Inga buggar alls i natt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, hade Rockstar gjort det så hade jag kunnat spela det utan att behöva ladda ner en fucking update på 45 GB.

Har tydligen kommit två patchar sen dess. Läste en som laddat ner allt och är uppe i över 100 GB. Coolt att de släpper ett trasigt spel.
Jag ska definitivt köpa fler spel från den utvecklaren.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, hade Rockstar gjort det så hade jag kunnat spela det utan att behöva ladda ner en fucking update på 45 GB.

Kan inte hålla med.
Rockstar är bra på sitt sätt också men dom gör inga RPG.
Det hade blivigt ett GTA i cyberpunk miljö.
Men du är inte ensam om dessa åsikter och speglar bara vad som sagts tidigare, att många missförstår vad Cyberpunk 2077 är för spel.

Edit citerade fel person var menat till @Lethenstroom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan inte hålla med.
Rockstar är bra på sitt sätt också men dom gör inga RPG.
Det hade blivigt ett GTA i cyberpunk miljö.
Men du är inte ensam om dessa åsikter och speglar bara vad som sagts tidigare, att många missförstår vad Cyberpunk 2077 är för spel.

Edit citerade fel person var menat till @Lethenstroom

Nej, men hade de gjort det så hade det varit bättre än det här. Ingen trodde att Rockstar skulle göra ett pingis-spel. Men det gjorde dom.

Medlem

Kan nog vara en bra idé att släppa PC och konsoll separat. Kanske något fler utvecklare går emot.

På PC uppfyller det alla förväntningar för många.

Inaktiv
Skrivet av scaryfoot:

Nej, men hade de gjort det så hade det varit bättre än det här. Ingen trodde att Rockstar skulle göra ett pingis-spel. Men det gjorde dom.

Men nu är det inte Rockstar som utvecklat spelet. Varför jämför du med dom? Det är helt olika spel. Rockstar utvecklar väl inget förutom till online delen i GTA nu för tiden.

Medlem

Vad tycker folket efter att ha spelat en stund? Jag personligen känner avsaknaden av många saker i spelet som jag förväntade mig skulle finnas där.

Polisen är ett skämt i detta spel. Finns absolut ingen chans för en biljakt då poliserna spawnar framför en när man gjort något olagligt, och de bara spawnar mer och mer.

Saknaden av reaktioner från NPCs när du gör grejer framför dom (snor från dom, pratar med dom, kör in i dom, drar ett vapen framför dom etc.).

Finns ingen möjlighet att göra om sig själv, sin bil, eller lägenhet för den delen. Ett spel som marknadsfört tungt för sin frihet att jobba med sin karaktär och dess utseende.

Världen är i stort sett platt. Karaktärerna reagerar inte på tex. misshandel som sker framför dom mitt på gatorna. Har du parkerat bilen på gatan så bildas det köer pga att AI inte kör runt bilen.

Finns så mycket mer jag kan dra upp från mina första 15 timmar i spelet som jag är långt ifrån nöjd med, främst för att det marknadsfört det annorlunda. När man jämför med Rockstars spel så skrapar detta inte ens ytan av vad ett Open World ska vara.

Sen ska jag inte ens gå in på att det är ospelbart på gamla konsoler och att buggarna finns där i mängder.

Detta spelet är OK, men inte mer än så.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Nej, men hade de gjort det så hade det varit bättre än det här. Ingen trodde att Rockstar skulle göra ett pingis-spel. Men det gjorde dom.

Det vet man aldrig.
Red dead Redemption 2 är ett riktigt bra spel men jag tycker det finns mycket förlorad potential i det spelet också.
"The rockstar formula" håller inte längre för min del.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vad tycker folket efter att ha spelat en stund? Jag personligen känner avsaknaden av många saker i spelet som jag förväntade mig skulle finnas där.

Jag hann bara spela nån timme, sen när jag skulle spela igen så var jag tvungen att ladda ner en update på fucking 45 GB. Jag hade laddat ner 2,5 GB, sen var det nollställt och jag var tvungen att börja om. Då sket jag i det.
Det lilla jag hann se av spelet var att det inte var så snyggt som jag väntat mig, och kändes stelt.
Jag installerade Watch Dogs igen och spelade vidare. Nu har jag kul igen.
Cyberpunk 2077 är årets största besvikelse för mig. I somras spelade jag The Last of Us 2. Cyberpunk var hypat. The Last of Us 2 också. Det sistnämnda spelet levererade.

Medlem

Personligen njuter jag vansinnigt mycket. Kör PC så ingen aning om hur det det ser ut på konsol.

Haft smärre buggar så som att det inte går att plocka upp loot och i dialog med en japansk kvinna som skulle hålla telefonen i handen så svävade den typ 50 cm från hennes hand. Inget allvarligt mao.

Jag kör maxat 1440p. DLSS on. får typ 40-60 fps och jag är helt nöjd med det. Kan vara g-sync som gör att det funkar med så låga fps, men jag känner inte att jag behöver +100 fps.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Underbart på PC.
Får förhinder att spela i helgen och grinar inombords
Kan tänka mig att konsol versionerna är usla.
Det är baserat på lastgen och deras tidigare spel The Witcher 3 var katastrof. Iaf på Ps4.

BTW hur motiverar du en flopp som 3/5? I min värld är det över medel

Skrivet av Soulless:

Pc. Men tycker du verkligen 3/5 är flopp-nivå, det är ju ett helt okej betyg?

Det är trist att se spelet släppas såhär trasigt, speciellt konsolversionerna då för på PC har jag inte haft något större problem.

Med tanke på all oändlig hype som varit kring spelet i runt åtta (?) år kan jag nog inte tycka något annat än att det är en flopp med 3/5. Enda behållningen med spelet på konsol just nu är storyn.

Men visst, kanske landar det på 2/5 till sist.

Medlem

Att tala om flopp tycker jag är lite överdrivet med tanke på medelpoäng för recensioner (PC) och antal spelare som spelar på t ex steam. Någon kanske tycker det är en flopp för personlig del, och det har jag full respekt för. Men att säga att spelet i stort är en flopp kan jag inte hålla med om.

Själv tycker jag att det är riktigt bra, och det blir bättre ju mer jag spelar (nu när jag äntligen fått till tangentbordslayouten). Men jag spelar på PC så om det är så horribelt på konsol som vissa tycker så kan det ju bero på vad man spelar på som avgör.

Medlem

Jag tror inte heller att det är en flopp, bara sönderhypead med allt för många buggar, spelet frös för mig direkt efter första uppdraget och inväntar hellre några patchar än att skicka tillbaka det. Nu är jag ändå glad att jag köpte spelet på rea vis Elgiganten än att ha köpt det direkt online.

Uppdraget jag spelade visade hur många valmöjligheter man har och det händer otroligt olika saker beroende på om man dödar eller smyger. Spelet är bra det känner jag.

Apropå gta och rockstar, jag gillar deras spel och tänkte också på gta i vissa delar men jag förstår inte riktigt alla jämförelser. Det är ett helt annan typ av spel...

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vad tycker folket efter att ha spelat en stund? Jag personligen känner avsaknaden av många saker i spelet som jag förväntade mig skulle finnas där.

Polisen är ett skämt i detta spel. Finns absolut ingen chans för en biljakt då poliserna spawnar framför en när man gjort något olagligt, och de bara spawnar mer och mer.

Saknaden av reaktioner från NPCs när du gör grejer framför dom (snor från dom, pratar med dom, kör in i dom, drar ett vapen framför dom etc.).

Finns ingen möjlighet att göra om sig själv, sin bil, eller lägenhet för den delen. Ett spel som marknadsfört tungt för sin frihet att jobba med sin karaktär och dess utseende.

Världen är i stort sett platt. Karaktärerna reagerar inte på tex. misshandel som sker framför dom mitt på gatorna. Har du parkerat bilen på gatan så bildas det köer pga att AI inte kör runt bilen.

Finns så mycket mer jag kan dra upp från mina första 15 timmar i spelet som jag är långt ifrån nöjd med, främst för att det marknadsfört det annorlunda. När man jämför med Rockstars spel så skrapar detta inte ens ytan av vad ett Open World ska vara.

Sen ska jag inte ens gå in på att det är ospelbart på gamla konsoler och att buggarna finns där i mängder.

Detta spelet är OK, men inte mer än så.

Håller med till punkt och pricka.

Detta är ett 3/5-spel på sin höjd. Och då pratar jag om Series X-versionen, inte PC.

Medlem

För mig är spelet tyvärr näst intill ospelbart just nu. Förutom att det crashat 2ggr så laggar när jag springer, för att inte tala om kör bil. Motorcykel är helt uteslutet för om jag råkar stanna och köra igen så har hojen sjunkit ner i marken en liten bit, och har vi två tillfällen fått se den falla genom marken. NPCer går igenom föremål titt som tätt, och som mest humoristiskt blev det när en kvinna satte sig i (inte vid) en bardisk så att håret stack upp som en krukväxt. Jag spelar (inte längre) på ps4.

Medlem

Tveksam lansering? Absolut.

Flopp? Definitivt inte.

Lever hittills upp till mina förväntningar. Men jag är ute efter RPG med bra story. Inte jaga poliser och inreda någon lägenhet.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vad tycker folket efter att ha spelat en stund? Jag personligen känner avsaknaden av många saker i spelet som jag förväntade mig skulle finnas där.

Polisen är ett skämt i detta spel. Finns absolut ingen chans för en biljakt då poliserna spawnar framför en när man gjort något olagligt, och de bara spawnar mer och mer.

Saknaden av reaktioner från NPCs när du gör grejer framför dom (snor från dom, pratar med dom, kör in i dom, drar ett vapen framför dom etc.).

Finns ingen möjlighet att göra om sig själv, sin bil, eller lägenhet för den delen. Ett spel som marknadsfört tungt för sin frihet att jobba med sin karaktär och dess utseende.

Världen är i stort sett platt. Karaktärerna reagerar inte på tex. misshandel som sker framför dom mitt på gatorna. Har du parkerat bilen på gatan så bildas det köer pga att AI inte kör runt bilen.

Finns så mycket mer jag kan dra upp från mina första 15 timmar i spelet som jag är långt ifrån nöjd med, främst för att det marknadsfört det annorlunda. När man jämför med Rockstars spel så skrapar detta inte ens ytan av vad ett Open World ska vara.

Sen ska jag inte ens gå in på att det är ospelbart på gamla konsoler och att buggarna finns där i mängder.

Detta spelet är OK, men inte mer än så.

Har du saxat detta från Reddit eller?

Men jag håller med om att AI’n för befolkningen är rätt kass.

Medlem

Finns det ngn nackdel med att stjäla i spelet? Jag försöker smyga runt npc:ernas synfält när jag kleptomanar runt men verkar inte behövas?


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

Personligen tycket jag det är komiskt att konsolspelare får uppleva det alldeles för många PC-spelare alltid får när det kommer uzelt portade spel med konsol-fokus.

Sen vet man ju hur jävla kul det är, INTE alls! Där av valde jag Stadia denna runda (för det går ju inte att få tag på grafikkort osv i dagsläget utan att sova på F5 typ...) och de nya konsolerna går ju inte heller att få tag på...

Medlem
Skrivet av madman_ozzy:

Finns det ngn nackdel med att stjäla i spelet? Jag försöker smyga runt npc:ernas synfält när jag kleptomanar runt men verkar inte behövas?

Nä, jag hoppade över bardisken och stal allt jag kunde framför kunderna och bartendern. Ingen brydde sig alls.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av madman_ozzy:

Finns det ngn nackdel med att stjäla i spelet? Jag försöker smyga runt npc:ernas synfält när jag kleptomanar runt men verkar inte behövas?

Skrivet av SkogsTrollet:

Nä, jag hoppade över bardisken och stal allt jag kunde framför kunderna och bartendern. Ingen brydde sig alls.

Det funkar tyvärr precis likadant som i The Witcher 3. Dvs att det ligger en massa skit och skräpar precis överallt, och det är fritt fram att länsa vad man vill utan att någon bryr sig. Det var faktiskt det jag retade mig allra mest på i det annars fantastiska Witcher 3, och jag känner likadant här.

Medlem

Jag är så trött på att bli handhållen i alla spel som dessa hela tiden. Till exempel: När man spelar som nomad är ens allra första uppgift att ta sig till radiotornet och använda det för att kommunicera med Jackie. Men varför får jag exakta positioner dit på kartan som jag bara behöver följa? Låt mig lösa problemet själv. Jag tror att jag klarar av lokalisera ett enormt radiatorn själv som syns från hela byn.

I hotell-uppdraget kändes det bara parodiskt. Fram tills skjutandet började så var det absolut noll verkshöjd på det hela. Det jag gjorde hade vem som helst klarat av i sömnen. Alltså var det som en en timmes lång film, förutom att jag fick göra ett val huruvida jag skulle avslöja en hemlighet eller inte. Verkligen ett roligt ”spel”.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det funkar tyvärr precis likadant som i The Witcher 3. Dvs att det ligger en massa skit och skräpar precis överallt, och det är fritt fram att länsa vad man vill utan att någon bryr sig. Det var faktiskt det jag retade mig allra mest på i det annars fantastiska Witcher 3, och jag känner likadant här.

Kommer ihåg det, men man är så van vid Skyrim, FO o dyl att man svettar till lite vid sin första stöld i CP 😅 Men det är samma sak som i ghost of tsushima. Man strimmlar pappersdörren till ett hus med svärdet, stoppar på sig allt man ser. Och dom som bor där blinkar inte ens 😅

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Kommer ihåg det, men man är så van vid Skyrim, FO o dyl att man svettar till lite vid sin första stöld i CP 😅 Men det är samma sak som i ghost of tsushima. Man strimmlar pappersdörren till ett hus med svärdet, stoppar på sig allt man ser. Och dom som bor där blinkar inte ens 😅

I Skyrim är det dock möjligt att sno allt en NPC (försäljare etc) äger, utan att de märker någonting, genom att sätta en spann över huvudet på dem


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar