Islam hotar västvärldens demokrati.

Medlem

Iofs är inte detta riktat till mig, men...

Skrivet av scodriem:

Och kan du förklara lite mer varför konflikten i Irland mellan Storbritannien inte visas i media lika mycket som andra konflikter?

Mer intressant att läsa om hur onda arabfolkena är än hur en massa skit pågår i våran egna bakgård.

Skrivet av scodriem:

Varför anföll USA Afghanistan?

Deras gamla bundsförvanter Talibanerna fick för sig att USA var fienden, och våld löser man alltid med mer våld

Skrivet av scodriem:

Varför anföll USA Irak? Varför i hela friden är dem kvar? Deras grej var att ta fast Saddam Hussein...

Ptja, landet är fortfarande under uppbyggnad och någon måste hålla ordning på den oreda som dom själva har skapat.

Skrivet av scodriem:

Vet du vad? Jag stör mig på USA att de måste kriga mot vartenda land och ha dåliga ursäkter till varför dem anfaller landet...

Ja, mobbaren vinner alltid ;__;

Skrivet av TobbeW:

må vara omodernt, men det är inte något andra länder saknar. Traditioner är ett måste. Frågan är om inte det är modernt att ha lyckats förändra traditioner så pass mycket som man har gjort i västvärlden. Det är inte precis så att vi ber en bön på julafton.

Fortfarande urgamla traditioner som firas i västvärlden som har sin grund i gamla hedningstraditioner eller kristna traditioner.
Folk går fortfarande till kyrkan när det är jul, jul rent allmänt är en riktigt kristen tradition.
Men jag antar att det är skillnad på när västvärlden har traditioner, och när mellanöstern har traditioner.

Skrivet av TobbeW:

Jag anser att det är mer modernt att vilja bo i en röd stuga framför en lägenhet i Hong kong, eftersom det tyder på ett mycket mer moget och genomtänkt beslut. Pengar ger inte lika stor makt i Sverige som i t.ex. Hong Kong/Kina. Vi tänker på välfärd, inte bara pengar.

Stugor är faktiskt väldigt dyra att hålla igång, det visar även på kapital makt då man faktiskt äger ett helt hus, i jämförelse med en lägenhet som man hyr.
Förstår inte hur det är 'mognare' och mer genomtänkt att välja att ha ett hus framför en lägenhet, eller är alla som bor i hyreslägenheter omogna?

Pengar ger lika mycket makt var du än är i världen, tror du verkligen att Sverige skulle vara något magiskt land där saker som vanligtvis korrumperar inte skulle göra det?

Isåfall måste Kuba vara riktigt, riktigt modernt då gemene man inte tänker på pengar där.

Skrivet av TobbeW:

Vi ser världen, många andra länder lever som i en bubbla.
Har du märkt att svenskar inte arbetar lika hårt och satsar lika hårt i skolan som t.ex. asiater? Det är en modernisering. Vi har passerat stadiet där man gör allt för status och pengar.

Asiater har en annan kultur där det är viktigt att satsa stort, vi svenskar jobbar ju också hårt för att kunna bli rikare, vi lever i ett konsumeringssamhälle där materialistiska vinningar är något nästan varje man och kvinna strävar efter.
Förstår inte hur det skulle vara mer modernt att vara slappa och inte eftersträva att hela tiden förbättra (högre betyg och bättre jobb innebär mer pengar, vilket sedan går runt och blir bättre skolor, som sedan innebär smartare befolkning).

Fast isåfall måste alla som bor i trailer-parks i USA vara oerhört moderna, dom nöjer sig gott och väl med att vara underklass

Skrivet av TobbeW:

Nej, det tror jag inte. Däremot kan man ställa sig frågan: Varför bär så många kvinnor burka? Mode? Praktiskt? Bekvämt? Snyggt?

Skilda kulturer, i västvärlden så är det jättebra att visa sin hy och klä sig med så lite kläder som möjligt, i mellanöstern är det motsatsen.
Dock så används även burkor för att förtrycka kvinnor, men det har snarare med kass kvinnosyn hos en skara människor än på grund av religion (människor över hela världen har ganska kass kvinnosyn så det är knappast något som är exklusivt för arabfolket).

Det torde ju vara så föresten, att ju mer kläder man har på sig = modernare människa, för vi sprang ju runt i tidens gryning alldeles näck


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Iofs är inte detta riktat till mig, men...
Fortfarande urgamla traditioner som firas i västvärlden som har sin grund i gamla hedningstraditioner eller kristna traditioner.
Folk går fortfarande till kyrkan när det är jul, jul rent allmänt är en riktigt kristen tradition.
Men jag antar att det är skillnad på när västvärlden har traditioner, och när mellanöstern har traditioner.

Det är skillnad på våra traditioner. Men jag måste poängtera att jag inte bara pratar om mellanöstern. Länder i andra delar av världen, t.ex. Sydamerika firar även traditioner mer "traditionellt".

Skrivet av Greger:

Stugor är faktiskt väldigt dyra att hålla igång, det visar även på kapital makt då man faktiskt äger ett helt hus, i jämförelse med en lägenhet som man hyr.
Förstår inte hur det är 'mognare' och mer genomtänkt att välja att ha ett hus framför en lägenhet, eller är alla som bor i hyreslägenheter omogna?

Pengar ger lika mycket makt var du än är i världen, tror du verkligen att Sverige skulle vara något magiskt land där saker som vanligtvis korrumperar inte skulle göra det?

Isåfall måste Kuba vara riktigt, riktigt modernt då gemene man inte tänker på pengar där.

Det kan vara så att man vill visa sin förmögenhet. Men om så är fallet så tror jag den typen av förmedling är snäppet mer utvecklat än många andra länder.
Jag brukar använda nyrika människor i sammanhanget.
Vilka är det som köper svindyra herrgårdar ala. MTV CRIBS? Jo nyrika (ofta skådespelare) som har ett fattigare förflutet. De köper Cristal i mängder bara för att visa att de är rika.

Många som har varit rika ett tag tänker inte i dessa banor. De har konstaterat att de är rika, och nu vill de vara lyckliga.

Pengar ger inte lika mycket makt var man än är i världen. Sverige är inte ett bra land att spara pengar på och använda de utan att bli anklagad. Benny Andersson skänker 1mille till FI. Genast får han hela svenska folkets blickar mot sig.

"Isåfall måste Kuba vara riktigt, riktigt modernt då gemene man inte tänker på pengar där."

Du måste glömma att Kuba är kommunistiskt. En hyfsat bra anledning till att inte behöva tänka så mycket på pengar...:up:

(Ja nu kör jag också med tummen upp. Det verkar vara ett bra sätt att förmedla budskap på)

Skrivet av Greger:

Asiater har en annan kultur där det är viktigt att satsa stort, vi svenskar jobbar ju också hårt för att kunna bli rikare, vi lever i ett konsumeringssamhälle där materialistiska vinningar är något nästan varje man och kvinna strävar efter.
Förstår inte hur det skulle vara mer modernt att vara slappa och inte eftersträva att hela tiden förbättra (högre betyg och bättre jobb innebär mer pengar, vilket sedan går runt och blir bättre skolor, som sedan innebär smartare befolkning).

Fast isåfall måste alla som bor i trailer-parks i USA vara oerhört moderna, dom nöjer sig gott och väl med att vara underklass

Ja, asiater har en annan kultur där det är viktigt att satsa stort. Det är inte lika viktigt i Sverige. Däremot var det oerhört viktigt att vara rik för att göra sin röst hörd back in the days. Så vad är egentligen modernast?

Det ligger i människans natur att eftersträva bekvämligheter.

"Fast isåfall måste alla som bor i trailer-parks i USA vara oerhört moderna, dom nöjer sig gott och väl med att vara underklass :up:"

Skulle inte vilja påstå att alla som bor i trailer-parks bor där "frivilligt". Men jag har besökt ett flertal olika trailer-parks, och det är inte mycket annorlunda från den gamla stugan uppe i norrland.

Skrivet av Greger:

Skilda kulturer, i västvärlden så är det jättebra att visa sin hy och klä sig med så lite kläder som möjligt, i mellanöstern är det motsatsen.
Dock så används även burkor för att förtrycka kvinnor, men det har snarare med kass kvinnosyn hos en skara människor än på grund av religion (människor över hela världen har ganska kass kvinnosyn så det är knappast något som är exklusivt för arabfolket).

Klart det har med en kass kvinnosyn att göra. Men religionen har förstärkt denna kvinnosynd.
Helt absurt att jämföra kvinnosynen i mellanöstern och Sverige. Visst alla länder har en ganska taskig kvinnosyn. Men min poäng är att den är värre i mellanöstern.

"
Det torde ju vara så föresten, att ju mer kläder man har på sig = modernare människa, för vi sprang ju runt i tidens gryning alldeles näck
"

Återigen denna käcka smiley. För det första förutsätter du att burkan är ett klädesplagg. Jag påstår att det är en religiös symbol.
Dessutom är resonemanget tämligen idiotiskt. Neandertalarna hade även de mycket kläder.

Tror du kvinnorna skulle bära burka om inte Koranen existerade?

Det är oerhört primitivt att tänka "Ju mer kläder desto mer civiliserad är man". Så tänkte man en gång i tiden, men nu har det vänt. Man har insett att klädkoden ska vara frivillig i ett jämställt samhälle.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Bara en fråga ; Vad är det naiva att tro att nästintill människa är en individ som är kapabel att tänka över vad h*n gör?
Är det inte snarare oerhört naivt att tro att folk med annan kultur än en själv och religion gör allt i sin väg för att förändra andra kulturer?

Är det inte vad som händer när du själv pratar om hur ond 'den andra' kulturen är?

Men det är väl en viss skillnad när det är deras kultur som kommer hit,eller skall vi låta oss köras över av en stenålderskultur?

För vår kultur är ju så jäääääävla modern....

Är du jäkligt korkad och blind,eller trollar du bara?

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Bara en fråga ; Vad är det naiva att tro att nästintill människa är en individ som är kapabel att tänka över vad h*n gör?
Är det inte snarare oerhört naivt att tro att folk med annan kultur än en själv och religion gör allt i sin väg för att förändra andra kulturer?

Är det inte vad som händer när du själv pratar om hur ond 'den andra' kulturen är?

Men det är väl en viss skillnad när det är deras kultur som kommer hit,eller skall vi låta oss köras över av en stenålderskultur?

För vår kultur är ju så jäääääävla modern....

Är du jäkligt korkad och blind,eller trollar du bara?

Känner du dig kränkt för att jag ironiserar över hur "modern" vår kultur är?

"Läsförståelse är förmågan att tolka och besvara läst text"

Hur moderna är följande exempel?
Olika löner för olika arbeten, nervärderande synsätt på utlänningar (framförallt "svartingar" och araber), dansa runt ett träd på julafton, dansa runt en jättelik fallos-symbol på midsommar, högtidlighålla gammla magi-relaterade dagar (längsta/kortaste dagarna) osv osv...

Är det vad du kallar en modern kultur?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Hur moderna är följande exempel?
Olika löner för olika arbeten, nervärderande synsätt på utlänningar (framförallt "svartingar" och araber), dansa runt ett träd på julafton, dansa runt en jättelik fallos-symbol på midsommar, högtidlighålla gammla magi-relaterade dagar (längsta/kortaste dagarna) osv osv...

Är det vad du kallar en modern kultur?

Stopp lite nu... Jag tror vi är ganska bra vad gäller jämställdhet, vi är väldigt generösa mot flyktingar samt att det finns nog ingen som dansar runt granen, stången eller annat liknande utan att tro på troll eller tomtar. Man gör det för att det är kul, tradition osv - inte för att man tror att skörden skall bli bra eller för att tomten kommer.

Att vi i sverige inte är absolut bäst alla kategorier är ingen anledning att inte kritisera "kulturer" som hänger homosexuella, förtrycker kvinnor eller könsstympar barn - det är bara ren dumhet?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Vad jag försöker åskådöliggöra att våran kultur är belammrad med en hel hoper riktigt gamla traditioner som är en integrerad del av vår kultur.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Vad jag försöker åskådöliggöra att våran kultur är belammrad med en hel hoper riktigt gamla traditioner som är en integrerad del av vår kultur.

Jag förstår det, vi behöver inte gå många år tillbaka i tiden för att själva framstå som monster men ändå - jag förstår bara inte varför det skall vara så "tabu" att hårt kritisera något som är helt, helt, helt fel för att det handlar om en religion eller vad det nu må vara...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Syftar du på att det skulle vara tabu på att kritisera vår egna "högstående och utvecklade kultur"?

Det skriver jag under på.
Vår kultur suger på många sätt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Syftar du på att det skulle vara tabu på att kritisera vår egna "högstående och utvecklade kultur"?

Det skriver jag under på.
Vår kultur suger på många sätt.

Du tycker ju tydligen att vi skall hålla käften och inte kritisera Islam p.g.a. vi dansar runt midsommarstången och äter gröt på Julen...kul att du jämställer det med kusingifte och könstympning och dyl.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Nestor:

Syftar du på att det skulle vara tabu på att kritisera vår egna "högstående och utvecklade kultur"?

Det skriver jag under på.
Vår kultur suger på många sätt.

Du tycker ju tydligen att vi skall hålla käften och inte kritisera Islam p.g.a. vi dansar runt midsommarstången och äter gröt på Julen...kul att du jämställer det med kusingifte och könstympning och dyl.

Han syftar nog på att man ska kolla sin egna bakgård först innan man sätter sig på sin höga häst.
Kusingifte är något som händer här i Sverige också f.ö.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Nestor:

Syftar du på att det skulle vara tabu på att kritisera vår egna "högstående och utvecklade kultur"?

Det skriver jag under på.
Vår kultur suger på många sätt.

Du tycker ju tydligen att vi skall hålla käften och inte kritisera Islam p.g.a. vi dansar runt midsommarstången och äter gröt på Julen...kul att du jämställer det med kusingifte och könstympning och dyl.

Han syftar nog på att man ska kolla sin egna bakgård först innan man sätter sig på sin höga häst.
Kusingifte är något som händer här i Sverige också f.ö.

Vart finner du kusingifte i Sverige om jag får fråga?Det är väl klart som fan att västerländsk kultur är ofantligt mycket bättre än stenålderskulturen som vissa här inne ser som högstående.Kultur som innebär könstympning, kusingifte, burqa och mycket mer skit är väl inte en bra kultur att låta frodas i ett fritt demokratiskt och västerländskt samhälle.

Medlem

Om du åker upp i norrlands inskogar kan du nog finna många kusiner som gift sig med varandra


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Om du åker upp i norrlands inskogar kan du nog finna många kusiner som gift sig med varandra

Jag vet inte om du kör med ironi här, men enligt svensk lag så är det väll förbjudet att släktningar gifter sig med varandra? eller?

Medlem
Skrivet av Greger:

Om du åker upp i norrlands inskogar kan du nog finna många kusiner som gift sig med varandra

Troligtvis inte..du kanske sett på "den sista färden" för många gånger:)

Medlem
Skrivet av Nestor:

Syftar du på att det skulle vara tabu på att kritisera vår egna "högstående och utvecklade kultur"?

Det skriver jag under på.
Vår kultur suger på många sätt.

Nej, det syftar jag inte på. Och jag håller med dig om att vår kultur suger på många sätt men min poäng är att det spelar ingen roll om vår kultur är korkad, fånig eller går ut på att äta rutten fisk, det är ingen anledning att blunda för idioti.

Jag antar att du förstår vad jag menar. Jag försöker inte övertyga dig om någonting, snarare fråga vad det är som får dig att sätta klackarna i marken angående att kritisera förtryck, misshandel och förlegade synsätt.

Vad är det som får dig att försvara fundamentalister, könsstympare, kvinnoförtryckare osv?

(jag har dock inte läst hela tråden)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Kusingifte är lagligt. Det förekommer.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Vad är det som får dig att försvara fundamentalister, könsstympare, kvinnoförtryckare osv?

(jag har dock inte läst hela tråden)

Tips är att göra det.
Sen kan du peka på vart jag försvarar det.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Kusinggifte är lagligt i Sverige, men frågan är om så många gör allting som är lagligt. Men visst måste det förekomma.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av CastorFiber:

Vad är det som får dig att försvara fundamentalister, könsstympare, kvinnoförtryckare osv?

(jag har dock inte läst hela tråden)

Tips är att göra det.
Sen kan du peka på vart jag försvarar det.

Jag har sett dig skriva gång på gång att "det står INTE i koranen" och "men hur dum är VÅR kultur då?" - Det finns inga problem eller orsaken är inte vad ni säger eller vad är poängen med att sätta sig på sned när någon kritiserar ovanstående företeelser? Är det attityden som retar dig eller vad?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Islam FTW
Kristendomen kan dra åt helvete.

Fattar dock inte varför folk vill tillhöra speciella grupper i samhället. Antingen är man med i någon religion eller så är man ateist.

Jag skiter i allt och tror inte på något utan lever i nuet och skiter i hur allt kom till för vi har inte tid att grubbla i dessa frågor.

Dagarna är för korta, veckorna är för korta, månaderna är för korta, åren är för korta. LIVET ÄR FÖR KORT. Gör det ni vill och gör det nu.

Jag är full.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Jag är full.

I lol'd!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Tycker alla bör skilja på fundamentalister och "normala" troende.
Det finns ju påtryckningar från både kristna och muslimska håll här i världen, skulle Bush fått bestämma hade vi bett båda morgon, middag och kväll, gått i kyrkan en gång om dagen och startat ett heligt korståg i mellanöstern.
Extremister med makt är farliga, se på Iran eller USA just nu där man kopplar ihop politik/religion/militär.
Jag tycker inte att religion är nått att bry sig om så länge folk håller det för sig själva och inte försöker tvinga på någon annan sina uppfattningar.


signatur

Ne Sedibus Rotalibus Ludas
KAES = 86.67%/46.67%/46.67%/20.00%

Inaktiv
Skrivet av Toro:

Tycker alla bör skilja på fundamentalister och "normala" troende.
Det finns ju påtryckningar från både kristna och muslimska håll här i världen, skulle Bush fått bestämma hade vi bett båda morgon, middag och kväll, gått i kyrkan en gång om dagen och startat ett heligt korståg i mellanöstern.
Extremister med makt är farliga, se på Iran eller USA just nu där man kopplar ihop politik/religion/militär.
Jag tycker inte att religion är nått att bry sig om så länge folk håller det för sig själva och inte försöker tvinga på någon annan sina uppfattningar.

Sant, men i USA och även i europa (förutom vatikanen?) så står det i grundlagen att kyrkan och staten ska vara skilda ting. Det är en jäkla skillnad mot där nere där religion och politik verkar gå hand i hand.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Toro:

Tycker alla bör skilja på fundamentalister och "normala" troende.
Det finns ju påtryckningar från både kristna och muslimska håll här i världen, skulle Bush fått bestämma hade vi bett båda morgon, middag och kväll, gått i kyrkan en gång om dagen och startat ett heligt korståg i mellanöstern.
Extremister med makt är farliga, se på Iran eller USA just nu där man kopplar ihop politik/religion/militär.
Jag tycker inte att religion är nått att bry sig om så länge folk håller det för sig själva och inte försöker tvinga på någon annan sina uppfattningar.

Sant, men i USA och även i europa (förutom vatikanen?) så står det i grundlagen att kyrkan och staten ska vara skilda ting. Det är en jäkla skillnad mot där nere där religion och politik verkar gå hand i hand.

och du menar att det inte gör det i tex usa? där en icke troende aldrig skulle kunna bli president ellr att en president kan bara säga "gud ville det".
dom går precis lika mycket hand i hand på båda ställerna.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Nestor:

Syftar du på att det skulle vara tabu på att kritisera vår egna "högstående och utvecklade kultur"?

Det skriver jag under på.
Vår kultur suger på många sätt.

Men bra, flytta då till afrika eller valfritt arabland.
Så får du se hur bra bemött du blir och hur mkt kosing du får i bidrag.

Skrivet av Nestor:

Kusingifte är lagligt. Det förekommer.

Du menar i Sverige? Ja, det är lagligt sen slutet på 1800-talet? och förekommer i ganska stor utsträckning, men det är ju inte direkt svenskar som gifter sig med sina kusiner...

http://svt.se/2.108060/1.1476708/i_engelska_bradford_talar_la...
http://svtplay.se/v/1484636/ug_avslojar_risker_med_kusingifte
http://svt.se/2.108060/1.1476720/svenska_myndigheter_tiger_om...
Blir ganska saftiga kostnader för särskola och all handikappanpassning.
Skrevs för ett tag sen om hur antalet särskoleelever ökat kraftigt i Malmö.
Hittade det här vid en snabb sökning
https://www.flashback.info/showthread.php?t=414620

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:
Skrivet av Nestor:

Syftar du på att det skulle vara tabu på att kritisera vår egna "högstående och utvecklade kultur"?

Det skriver jag under på.
Vår kultur suger på många sätt.

Men bra, flytta då till afrika eller valfritt arabland.
Så får du se hur bra bemött du blir och hur mkt kosing du får i bidrag.

Vad har bidrag att göra med något?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hoppas Iranierna gör revolution nu så att det blir ett friskt land i den regionen utan massiv islamism.

Och för alla dårfinkar som sitter och försvarar Islam ska tänka på att det inte fins ett enda land i hela världen som är under Islamiskt styre som kan ens kan kallas demokrati.

Skål för människans frihet och yttrande frihet och demokrati

Medlem

Skål för grammatik och underbar argumentationsteknik.
Bara för att något är bättre betyder inte att det är ofullständigt. Om alla skulle tänka så så skulle utvecklingen stå still. Samma argument har används inom arbetsmarknaden i snart 100år. "Se hur dåligt de har det i Asien, att ni har mage att klaga."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

I Iran så är det väldigt många ungdommar som är väldigt trötta på att leva under dom sten hårda Islamiska reglerna. Jag vet att det är många Iranier här i Sverige som håller tummarna nu och hoppas på ett demokratiskt Iran.

Skål

Medlem

BirkaViking: Det heter t.ex. "muslimsk man" och "muslimska lagar" eller "de är anhängare av islam" och så vidare. Bara en liten fotnot, och det är inte för att vara elak. Jag är bara en heltidsarbetande grammatikpolis.

Skål!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar