Cyberpunk 2077 - från en rollspelsrävs perspektiv

Medlem
Skrivet av Proximately:

Av ren nyfikenhet, kan du skicka ett sådant screenshot?

Håller inte med.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Spelar det verkligen någon roll? Finns det ens ett spel i storstadsmiljö där du kan gå in random byggnader vid sidan om ett fåtal? Det går ju inte i något GTA-spel, inte i Watch Dogs-serien och inte i Sleeping Dogs (som är de "storstadsspel" jag har lirat, vad jag kan komma på nu).

Kan f.ö. avslöja att det visst går att gå in i byggnader i Cyberpunk trots att man inte har quests. Har inte letat, men har ändå snubblat in i några lägenhetskomplex etc utan att ha uppdrag där... Det jag minns bäst var något utdömt ställe på 3-4 våningar där det var mer eller mindre becksvart på de nedre (ingen elektricitet vid sidan om några blinkande flood lights, typ).

Däremot håller jag med om att det finns mycket annat som fattas eller borde vara i bättre skick.

Det här skulle ju ha varit ett rpg och att man kunde utforska vertikalt upp och ner. Men inte ens det kan man göra. Jag tror det du pratar om är ett av main questen man kan göra sen med Takomura eller vad han hette och kan man gå in till vissa ställen så är det fortfarande något ställe som du antingen måste gå tillbaks till för du får ett quest senare i spelet att du ska gå dit. Så deras mega hype lögner om spelet borde ha varit ett av görande faktor om spelet verkligen är värd 4, 5 stjärnor. Nu drar jag en dålig liknelse om spelet hade varit en restaurang! Tror ni på det fullast allvar att restaurangen skulle sitta där med 4 stjärnor lr 5 om det har varit i det där skicket. Kvalitet grabbar och tjejer, kvalitet säger jag!!

Gnällkuk

Fantastisk recension! Gillar bakgrundsberättelsen starkt


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Det känns som folk recenserar spel mer som om det vore en film eller bok numera tycker jag, man ser aldrig någon som tar upp gameplay delarna, det tekniska, hur skjutningen och combaten i spelet känns, hur fienderna reagerar, om det finns tyngd i spelet. Sen självklart lyfter man upp bitarna som hur storyn är bra, det grafiska och sådant. jag skulle nog inte ens fatta att det va ett spel som recenserades i denna recensionen om jag inte visste det från början

Det här är ju en medlemsrecension så man får ju köpa att den förmodligen är mer subjektiv än en vanlig recension. Sen är recensenten i det här fallet väldigt tydlig med subjektiviteten också, så det är inga problem med det.

Storyn är något som är viktigt för många spelare och för dom kan det kan räcka med att de andra delarna bär upplevelsen acceptabelt för att det för den individen ger en riktigt bra upplevelse. I ett rpg är det en av de största byggstenarna dessutom, så att det väger tyngre är inte konstigt.

Tittar man på spelgenres där andra byggstenar är viktigare än story och världsbyggande så har annat mycket större inverkan på recensentens upplevelse och beskrivning och får större utrymme.

Inaktiv
Skrivet av Proximately:

Av ren nyfikenhet, kan du skicka ett sådant screenshot?

Typ den här? Det är max settings.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Är verkligen grafiken nåt särskilt?
Jag tycker det ser ut som ett spel från 2013 med Raytracing pålagt..

Håller med dig, blev mycket besviken över grafiken som skulle vara bäst.
Kör allt på högsta men ser ändå ut som ett pissigt Ubisoft spel.
Kanske alla ljus överallt som gör att de inte lever upp till förväntningar.

MEG
Medlem

Välskriven recension, håller dock inte med om betyget men man kan inte vara överens om allt

För mig som också är en gammal rollspelsräv (papper och penna) så saknas det ganska mycket, så när man synar Nightcity i sömmarna så är det en ganska tom stad. Nu låter det kanske som jag "nittpickar" men det finns t ex inga hårfrisörer, ingen plastikkirurgi osv. De flesta av husen går inte att gå in i, det är bara kulisser. AI'n är under all kritik, bilar som står still i trafiken utan anledning, folk som hoppar framför bilen.

Storyn är också ganska dålig, nu kan jag inte gå in på den pga spoilers men om man tänker till så är den inte logisk.
Om jag som spelledare hade kört den så hade förmodligen spelarena kört upp en petflaska i röven på mig.

Listan är lång och allt detta förtar upplevelsen och då har jag inte tagit upp buggarna.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

I min bokhylla står ett dussintals CyberPunk-böcker, litteratur som bläddrats igenom kanske lika mycket som mina Sagan Om Ringen-böcker, och de kombinerade förväntningarna som jag hade från Witcher 3 och otalet rollspelssessioner gjorde uppdraget omöjligt för CDPR. Men där bär de faktiskt en del av oket själva.

Några tips?

Medlem
Skrivet av CZPR:

Håller med dig, blev mycket besviken över grafiken som skulle vara bäst.
Kör allt på högsta men ser ändå ut som ett pissigt Ubisoft spel.
Kanske alla ljus överallt som gör att de inte lever upp till förväntningar.

Av ren nyfikenhet. Har ni några exempel på spel från 2013 som ni tycker ser bättre ut?
Det open world spel som jag tycker ser bäst ut från 2013 är GTA V. Men Cyberpunk tycker jag ser betydligt mycket bättre ut rent grafiskt. Texturer, ljussättning, skuggor, objekt, osv.

Gen
Medlem
Skrivet av CZPR:

Håller med dig, blev mycket besviken över grafiken som skulle vara bäst.
Kör allt på högsta men ser ändå ut som ett pissigt Ubisoft spel.
Kanske alla ljus överallt som gör att de inte lever upp till förväntningar.

Är problemet att det ser lite oskarpt ut? Har du ett nVidia kort rekommenderar jag att slänga på lite sharpening vilket lyfter fram texturerna ordentligt. Tycker personligen att det ser helt otroligt ut!

Skrivet av Ronzem:

Av ren nyfikenhet. Har ni några exempel på spel från 2013 som ni tycker ser bättre ut?
Det open world spel som jag tycker ser bäst ut från 2013 är GTA V. Men Cyberpunk tycker jag ser betydligt mycket bättre ut rent grafiskt. Texturer, ljussättning, skuggor, objekt, osv.

AC:Valhalla är också duktiga på att bygga världar som är varierande med små detaljer här och var men tycker Cyberpunk sticker ut med mycket bättre texturkvalitet, färger och detaljer, speciellt med nVidia sharpening påslaget (kör 0,8/0,3)

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Av ren nyfikenhet. Har ni några exempel på spel från 2013 som ni tycker ser bättre ut?
Det open world spel som jag tycker ser bäst ut från 2013 är GTA V. Men Cyberpunk tycker jag ser betydligt mycket bättre ut rent grafiskt. Texturer, ljussättning, skuggor, objekt, osv.

The Division 1. BF4. Ryse Son of Rome.
Men notera att jag sa "det ser ut som spel från 2013 med raytracing pålagt" så det är klart att ljussättningen blir bättre nu.
Själva grundgrafiken i CP2077 ser dock ut som från 2013. Enligt mig.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Är verkligen grafiken nåt särskilt?
Jag tycker det ser ut som ett spel från 2013 med Raytracing pålagt..

Jag har inget Raytracing kort ännu, men kan säga att jag håller med. Det enda imponerande med grafiken är huvudrollsinnehavare. Resten, inklusive staden, känns föråldrad grafik. Inte alls så snyggt som folk säger, iaf enligt mig.

@OP, apbra recension! /fellow rollspelarsalute


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Det känns som folk recenserar spel mer som om det vore en film eller bok numera tycker jag, man ser aldrig någon som tar upp gameplay delarna, det tekniska, hur skjutningen och combaten i spelet känns, hur fienderna reagerar, om det finns tyngd i spelet. Sen självklart lyfter man upp bitarna som hur storyn är bra, det grafiska och sådant. jag skulle nog inte ens fatta att det va ett spel som recenserades i denna recensionen om jag inte visste det från början

Ja, det är konstigt, det sämsta med spel är ju dålig input, menyer, konstiga kontroller etc. Jag tror att det har att göra med att folk helt enkelt inte har koll idag, av olika anledningar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

The Division 1. BF4. Ryse Son of Rome.
Men notera att jag sa "det ser ut som spel från 2013 med raytracing pålagt" så det är klart att ljussättningen blir bättre nu.
Själva grundgrafiken i CP2077 ser dock ut som från 2013. Enligt mig.

Nja. Jag håller inte med Men smaken är som baken.

Medlem
Skrivet av AxxT:

Några tips?

Nu är den kanske inte per definition Cyberpunk, men fortfarande läsvärd i närliggande tema. "Do Androids Dream of Electric Sheep" Av Philip K. Dick. Vidare är William Gibson's Neuromancer (egentligen mycket av Gibson) en klassiker. Snow Crash av Neal Stephenson är intressant (om än lite tradig). Mirrorshades: The Cyberpunk Anthology - som är en samling berättelser. Sedan är faktiskt böckerna som Talsorian ligger bakom trevliga att bläddra igenom. Night City är definitivt läsvärd.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Flera som missar denna recensions "point of view" att det inte är tekniskt perfekt tar ju dessutom recensionen upp.
Om man sätter storyn i första rummet så har jag personligen svårt att se många spel som ger mig en bättre/större upplevelse.
De som hoppats på en oändlig sandlåda med game+ att leka med är så klart besvikna, där kunde CDPR varit mer transparanta med att det inte är ett sådant spel.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Det känns som folk recenserar spel mer som om det vore en film eller bok numera tycker jag, man ser aldrig någon som tar upp gameplay delarna, det tekniska, hur skjutningen och combaten i spelet känns, hur fienderna reagerar, om det finns tyngd i spelet. Sen självklart lyfter man upp bitarna som hur storyn är bra, det grafiska och sådant. jag skulle nog inte ens fatta att det va ett spel som recenserades i denna recensionen om jag inte visste det från början

Skjutning och combat kommenterade jag, och beskrev som medelmåttigt. Hur fienderna reagerar och liknande är i mitt tycke, ur rollspelandeperspektiv, mindre intressant. Det jag är intresserad av i så fall är hur mina dialogval, eller beslut påverkar och får andra karaktärer att reagera. Det hade jag kunnat skriva mer om. Men hur jag än beskriver detta så riskerar jag att spoila en del innehåll. Det finns en del tunga beslut att fatta i några av side-questsen som, oavsett vilket man väljer får en att tänka. Gameplay är i ett rollspel hur narrativet drivs och upplevelsen av hur dina val påverkar.

I fallet Cyberpunk 2077, så är berättandet ganska linjärt (Precis som Witcher). Så även om du fattar vissa beslut, så hamnar du ändock oundvikligen i väldigt snarlika fortsättningar, största skillnaden ligger i de olika sluten, som jag gärna hade skrivit om och recenserat. Samtliga är dock väldigt välskrivna, och berättelsen och berättandet är ändå det jag tar fasta vid. För mig så är inte CP2077 ett spel som präglas av tillräckligt starkt gameplay i termer av skjutande, fighting, osv. för att understryka dessa aspekter. Men som jag argumenterar i recensionen, så är inte det heller huvudpoängen. Skillsystem, olika vapen, olika attribut, förmågor och så vidare finns där, och de påverkar vad du kan göra "i mitten av berättandet", och utan dem hade CP2077 varit ett sämre spel. Men spelets styrka ligger i just berättandet.

Hade jag recenserat Escape From Tarkov, så hade det varit helt andra kriterier. Där håller jag istället med Carmack, när han säger att "story, karaktärer och liknande" blir mindre betydande.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Fick ett gott skratt när jag läste nån jämföra CP2077 med spel från 2013. Lätt det snyggaste spelet jag spelat även fast jag är besviken på andra sidor av spelet. 4K och Raytracing hjälper givetvis men bara hur CDPR har detaljerat staden är otroligt. Storyn är även den otrolig!
Några av mina bilder från Cyberpunk 2013 edition:

Medlem
Skrivet av zevile:

Fick ett gott skratt när jag läste nån jämföra CP2077 med spel från 2013. Lätt det snyggaste spelet jag spelat även fast jag är besviken på andra sidor av spelet. 4K och Raytracing hjälper givetvis men bara hur CDPR har detaljerat staden är otroligt. Storyn är även den otrolig!
Några av mina bilder från Cyberpunk 2013 edition:

Snygga bilder! Men så klart du vill de ska se bra ut. Photomode och pyssel och eventuellt efterbearbetning.

Så klart ser spelet bra ut för det mesta men finns för många ställen där lågupplösta texturer finns även på höga inställningar.

Överlag nöjd med hur det ser ut, även att de pressar senaste gen grafikkort till gränsen. Som det ska vara för PC, ett av få spel som man tänker; ska spela om det med next gen.
Var vanligt förr, kan relatera till att hl1 var ett bildspel i 15fps till 500fps nu..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

[quote postid="4093436" userid="100151" name="zevile"]
Fick ett gott skratt när jag läste nån jämföra CP2077 med spel från 2013. Lätt det snyggaste spelet jag spelat även fast jag är besviken på andra sidor av spelet. 4K och Raytracing hjälper givetvis men bara hur CDPR har detaljerat staden är otroligt. Storyn är även den otrolig!
Några av mina bilder från Cyberpunk 2013 edition:

Snygga bilder! Men så klart du vill de ska se bra ut. Photomode och pyssel och eventuellt efterbearbetning.

Så klart ser spelet bra ut för det mesta men finns för många ställen där lågupplösta texturer finns även på höga inställningar.

Överlag nöjd med hur det ser ut, även att de pressar senaste gen grafikkort till gränsen. Som det ska vara för PC, ett av få spel som man tänker; ska spela om det med next gen.
Var vanligt förr.

Yepp photomode + integrerad DOF men ingen efterbearbetning och ingen justering av färger så in princip är det så det ser ut.
Kan bara gå runt och vara helt häpen över hur det ser ut ibland så står fast med det jag säger! Lågupplösta texturer finns på sina platser i alla spel, men håller med - denna gång kändes det verkligen som gjort för pc! En sämre port för konsolerna :/

Medlem
Skrivet av zevile:

Yepp photomode + integrerad DOF men ingen efterbearbetning och ingen justering av färger så in princip är det så det ser ut.
Kan bara gå runt och vara helt häpen över hur det ser ut ibland så står fast med det jag säger! Lågupplösta texturer finns på sina platser i alla spel, men håller med - denna gång kändes det verkligen som gjort för pc! En sämre port för konsolerna :/

Härligt, snygga kompositioner!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av mallavich:

Väldigt bra och nyanserad recension, jag ger dock personligen spelet en femma.
Storyn är det absolut viktigaste för mig och där är det absolut full pott för mig, ingenting annat kommer i närheten.
Har inte råkat ut för några buggar (inte ens någon av de omtalade T-poserna) än utom dum-dum, det patchades dock bort dagen efter jag kom så långt så det påverkade mig minimalt.
Förstår de klagomål och lägre betyg som finns i omlopp men är som sagt ingenting som jag lägger någon större vikt vid.

Så inte ens witcher 3 bloody baron och return to crookback bog kommer i närheten?

Medlem
Skrivet av anon_8836:

Bra recension, tack för den!

Jag vill bara nämna böckerna och författaren till genren som jag ser det.

Läs William Gibson's böcker och upptäck en helt ny värld.
som jag tror Mike Ponsmithc gjorde..

Neuromancer (1984)
Count Zero (1986)
Mona Lisa Overdrive (1988)

Faktum är att Pondsmith läste Gibsons cyberpunkböcker först efter att han skapat sitt rollspel Cyberpunk. Jag har do ck hört honom dra citat från Neuromancer och jag tror att han inspirerades av Gibsons verk när han uppdaterade spelet till Cyberpunk 2020.

https://www.dicebreaker.com/categories/roleplaying-game/featu...

Medlem

En mycket intressant recension. Ska själv börja spela spelet om någon vecka (på PS5). Jag hoppas att jag kommer gilla det.

Medlem

Alltså... det där visar ju en ful skärmdump mer än det visar ett fult spel. <_<


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Popski:

En mycket intressant recension. Ska själv börja spela spelet om någon vecka (på PS5). Jag hoppas att jag kommer gilla det.

Vill du ha en suverän historia med många fina sidemissions, så är jag säker på att du kommer gilla det.Vill du ha en sandlådeshooter som gta och skiter i storyn så kommer du bli besviken.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av zevile:

Fick ett gott skratt när jag läste nån jämföra CP2077 med spel från 2013. Lätt det snyggaste spelet jag spelat även fast jag är besviken på andra sidor av spelet. 4K och Raytracing hjälper givetvis men bara hur CDPR har detaljerat staden är otroligt. Storyn är även den otrolig!

Fast The Divsison är jävligt snyggt det med... nu kom det visserligen inte 2013. .:)
https://division.zone/media/galleries/screenshots/

Medlem

Trevligt med en till recension. Kanske jag har blivit blind men jag kan inte läsa i recensionen hur du spelade Cyberpunk? Dvs. spelade du på PC eller konsol i så fall vilken och vilka komponenter samt vilken version spelade du?
Hur man spelar Cyberpunk är tämligen avgörande för spelupplevelsen.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av alias:

Vill du ha en suverän historia med många fina sidemissions, så är jag säker på att du kommer gilla det.Vill du ha en sandlådeshooter som gta och skiter i storyn så kommer du bli besviken.

Jag är ute efter det första. Spel utan story är inget för mig.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag är ute efter det första. Spel utan story är inget för mig.

Då tycker jag du ska prova att spela det!


signatur

7900XTX
7800X3D

123
Skriv svar