Medlem
In Death: Unchained

In Death: Unchained. En roguelite till Oculus Quest 2 som man med pil och båge besegrar helvetets oknytt, tills man dör och börjar om igen. Räkna med värk i armen.

Spelet är som sagt en s.k. roguelite där man spelar tills man dör (eller vinner) och till nästa runda förmodligen blivit lite bättre själv som spelare + att man ev. låst upp lite saker som gör nästa runda lite lättare.
Spelet har 2 spellägen.

Main mode
Det här är det vanliga spelläget där man ska ta sig genom 3st världar/banor. Banorna är ”procedurally generated” så banorna är inte riktigt samma varje spelomgång.
På banorna finns en massa fiender som vill avsluta ens liv, som tex Zombies, Tempelriddare, pilbågsbeväpnade munkar och diverse oknytt.
För att ta ihjäl allt som vill ta ihjäl en är man beväpnad med en pilbåge. För varje fiende man träffar får man poäng (damage points) och guld. Det finns några klocktorn på varje bana som man kan gå in i. Då teleporteras man till en fredad plats där man kan spendera sitt guld och spara om man vill ta en paus. Guldet används till att bl.a. köpa olika special-pilar och healing.
Förutom pilbåge har man även en sköld som man kan blocka inkommande attacker och en dolk som används för att ”dodga”, för den som inte kan eller är snabb nog att dodga fysiskt.
Efter varje omgång som slutar med död eller seger räknas poängen och man får olika achievements. Dessa achievements låser upp mer saker som t.ex. nya special-pilar och nya/fler fiender.
Man kan även låsa upp en armborst. Man kan då innan man startar sin omgång välja om man ska köra med pilbåge eller armborst. Armborsten skjuter hårdare och det blir ett lite annorlunda gameplay, kul som variation även fast jag personligen föredrar pilbåge för jag tycker det är roligare.
Ta sig fram kan man göra på två sätt. Man kan gå med smooth locomotion och så kan man teleportera sig genom att skjuta en teleporteringspil . Man kommer vilja att kombinera att gå och skjuta teleporteringspilen. Tänk ungefär som man kombinerade locomotion och teleport i half life alyx.
Med teleporterings-pilen kan man ta sig upp på tak och i torn som man annars inte kommer åt gåendes. Men man ska inte tro att man är fredad på taken för nästan alla fiender har ranged attack och vissa kan teleportera sig närmare spelaren.
Varje värld avslutas med en boss och ska man klaga på nått är att boss nr2 lämnar en del att önska i hur den ska besegras.

Siege of heaven.
Det andra spelläget kallas för Siege of heaven och skiljer sig en del från Main mode.
Istället för att fienderna attackerar dig så ska du försvara en portal från 15st vågor av fiender.
Här finns också just nu 3st banor som motsvarar i utseendet dom 3 banorna från mainmode. Man står på en avsats och gör sig redo och sen skjuter man en pil på en kyrkklocka för att starta en våg av fiender som börjar vandra mot portalen. Man får här också poäng och guld för varje fiende. Efter en våg är avslutat blir det paus och man kan köpa specialpilar eller healing till portalen, tills man skjuter kyrkklockan igen för att starta nästa våg. Till slut kommer man bli så bra att man klarar alla 15 vågor på alla 3 banor men det är inte slut för det. Då är det rankinglistan man ”slåss” mot ist, kanske några vänner man tävlar mot eller mot världsrankingen. Visst det kanske inte är nått som lockar alla men det är kul att också bara tävla mot sig själv. Det finns mer strategi än man kan tro i Siege of heaven läget för att nå dom riktigt höga poängen.

eget inspelat matrial direkt från Quest, tyvärr blir ljud och bild ur sync efter ett tag och ej bättre än 720p.

Hur är det att spela? Risk för motionsickness? Vettskrämd?
i Main mode så tar man sig fram som sagt både med smooth locomotion där man går med analoga spaken på vänster kontroll. Hastigheten är ett ganska långsamt behagligt tempo så det är skonsamt mot ”åksjuka” och man kan inte hoppa eller ramla ner. Man kan som tidigare nämnt även använda en teleporteringspil som man skjuter iväg och där den landar teleporteras man dit direkt. Det går att spela med enbart teleportering men dom flesta vill nog kombinera. Höger spak används för snap-turning, inget man bör använda sig av imo utan man bör ist vrida sig fysiskt för att vända på sig.
Spelet kan vara lite skrämmande pga miljöerna och fienderna och tex stå mot en dörröppning och skjuta på zombies som är mer som kanonmat och helt plötsligt kommer en ett huvud högre tempelriddare fram mot dig och höjer sitt svärd kan göra den oförberedde knäsvag eller en fiende som teleporterar sig bakom en kan göra att man kanske hoppar till eller går/slår in i nått i verkligheten. Men jag vill inte påstå att det kommer vara ett stort problem.
Jag måste också nämna att värk i armen kommer man få i början. Att skjuta så mycket pilbåge kan vara riktigt utmattande, men man blir snabbt mer uthållig. Vill man köra en omgång till men är för trött i armen kan man byta till Armborst. Värt att nämna är att armborst kan inte användas i Siege of heaven läget.

Så vad tycker jag om spelet?
In Death: Unchained tycker jag är ett av dom bästa spelen på Quest och nått som alla Quest-ägare bör testa. Spelet har mer djup i båda spellägena än vad det först verkar och spelet fungerar lika bra för en lång 2-timmars spelomgång (så länge batteriet räcker utan powerbank) eller en 15-30 minuters omgång. Spelet har den absolut bästa känslan när det gäller att skjuta pilbåge av alla spel jag har spelat.
Att få in ett headshot på avstånd är väldigt tillfredsställande. I början var jag rätt dålig på att sikta men kände snabbt att man blev bättre.
Man lär sig vilken teknik man föredrar. Själv väljer jag att hålla bågen mer vågrät och dra handen som håller bågsträngen mot hakan. Att använda teknik där man drar bågsträngen förbi huvudet och håller bågen spänd kan det bli problem med siktet pga trackingen försvinner om man håller kontrollen utanför headsetets synfält för länge.
Utvecklarna till spelet är aktiva och man ser i spelet att mer är att vänta speciellt i Siege of heaven spelläget där det finns 2st kommande chapters som det står ”Coming soon”.

Jag har spelat på Oculus Quest 2, spelet finns även för PCVR och PSVR. Men det är inte riktigt samma innehåll i dom versionerna. Spelet heter där bara In Death och har bara 2st världar i Main mode och inget Siege of heaven alls. Varför det är så är p.g.a. det är en annan utvecklare som gjort Quest versionen och dom har gått in för att vidareutveckla den. PC och PS har inte sett några uppdateringar ansen nog vara ”färdig”.
Spelet fungerar såklart också med Oculus Quest (1) skillnande mot Quest 2 är lägre draw distance och 72Hz.

In Death: Unchained
5
Mästerligt
+
Pilbåge gör sig bra i VR
+
Håller länge
+
Siege of heaven
+
Aktiva utvecklare
-
Dålig boss nr2
Det här betyder betygen på FZ

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Frilansare

Tack för recensionen!

Skribent

Riktigt kul läsning! Har haft ögonen på In Death sedan de lirade det på Node för ett jäkla tag sedan, men aldrig riktigt fått arslet ur och lirat det.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Riktigt kul läsning! Har haft ögonen på In Death sedan de lirade det på Node för ett jäkla tag sedan, men aldrig riktigt fått arslet ur och lirat det.

Tack, jag började först skriva recensionen som en user review på oculus men tänkte att vafan måste bidra till FZ ist. så ändrade om lite + att man ligger sjuk i Corona men det blev nått iaf

jag har inte spelat originalet In Death men det är samma som Unchained men med lite mindre innehåll. fast man får ju lite bättre grafik ist


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Verkar skoj, synd man inte har vr

Medlem

Mycket trevlig läsning! Jag har spanat in detta spel i butiken på questen, men inte riktigt fastnat, men nu är jag sold!

Är ny ägare till Oculus 2. Vilken leksak!!! Helt fantastisk till ok pengar.

Medlem

Mycket bra recension som får mig att välja köpa spelet direkt! Men min sambo kommer självklart hindra mig - speciellt då hon just nu ser på när jag skriver detta inlägget !


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

In death til pc har man ju lirat en del. Tycker dock att spelet blir för enformigt och att det saknar mål. Miljöerna ser likadana ut trots att det ska vara randomiserat. Antar att det ofta är problemet med den typen av design.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Tack, jag började först skriva recensionen som en user review på oculus men tänkte att vafan måste bidra till FZ ist. så ändrade om lite + att man ligger sjuk i Corona men det blev nått iaf

jag har inte spelat originalet In Death men det är samma som Unchained men med lite mindre innehåll. fast man får ju lite bättre grafik ist

Fan vad trist med corona. Du får krya på dig.

Frilansare
Medlem
Skrivet av kaffe_is_life:

In death til pc har man ju lirat en del. Tycker dock att spelet blir för enformigt och att det saknar mål. Miljöerna ser likadana ut trots att det ska vara randomiserat. Antar att det ofta är problemet med den typen av design.

Köpte det till Quest och lämnade tillbaks det av just den anledningen. Finns betydligt bättre spel. Saints and sinners är fantastiskt och igår kom äntligen Crisis Vrigade 2 till Quest!

Medlem

Ser väldigt kul ut!

Medlem
Skrivet av kaffe_is_life:

In death til pc har man ju lirat en del. Tycker dock att spelet blir för enformigt och att det saknar mål. Miljöerna ser likadana ut trots att det ska vara randomiserat. Antar att det ofta är problemet med den typen av design.

Jag har inte spelat PC-versionen men vad jag förstått så har den inte uppdaterats på länge och den har mindre innehåll än "Unchained" Quest-versionen.
Visst världarna ser likadan ut varje spelomgång det som ändras är själva layouten på banorna. men det som sagt kan kännas som samma endå. Det är ganska vanligt i roguelite att det är så här för själva meningen är att man kör "samma" banor om och om igen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har det på Steam men inte spelat det något, verkar som man får ta tag i det.

Fragtjuv

Bra recension och dessutom är det alltid roligt när ett spel får toppbetyg. Det känns verkligen som att VR-spelen barar blir bättre och bättre.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag tyckte det var på tok för repetitivt, så jag refundade. Är dock ingen roguelike-person, hade kanske behållt det för halva priset eller nåt

Medlem

Alltid nice med VR på FZ. Bra recension!

Moderator | Testpilot

Tack för recensionen! Spelet ser kul ut


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Håller helt med. Perfekt spel för VR på alla sätt och otroligt jävla roligt. HL Alyx och det här är de bästa upplevelserna i spelvärlden på många år. Ska ge mig på walking dead snart och hoppas det är lika häftigt.

Medlem

Märkligt hur annorlunda man kan tycka. Själv tyckte jag det var riktigt urtråkigt och jag fann mig skyndande igenom banorna utan utmanande motstånd. Refundade innan mina 2 timmar från oculus store gått ut. Har mer kul med bågskytte i steams the lab än i detta lir. Men uppenbarligen tycker man olika, krya på dig!

Medlem

Trevlig recension @Molotov. Tumme upp!

Medlem
Skrivet av snubben:

Märkligt hur annorlunda man kan tycka. Själv tyckte jag det var riktigt urtråkigt och jag fann mig skyndande igenom banorna utan utmanande motstånd. Refundade innan mina 2 timmar från oculus store gått ut. Har mer kul med bågskytte i steams the lab än i detta lir. Men uppenbarligen tycker man olika, krya på dig!

Haha ja. Det är just pga jag gillade archery i the lab som jag skaffade detta.
Siege of heaven läget är ju som en bättre version av det imo om man vill köra så


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar