Bortslarvat paket. Vad har jag rätt till?

Medlem
Bortslarvat paket. Vad har jag rätt till?

Hej! Beställde en datorskärm från Mi Store hem som skulle levereras av DB Schenker. Det har nu dröjt 8 dagar och jag har fått reda på att paketet är borta och att Schenker håller på med en godssökning. Får de inte koll på paketet ska det bli utredning och SEDAN reklamation, detta kan alltså ta upp till 30 dagar till. Då är jag 40 dagar från beställning utan att ha fått min nya skärm till hemmakontoret.

Är det någon som vet vad jag har rätt till i den här situationen?
Jag har ingen lust att vänta en månad till innan jag får pengarna tillbaka eller en skärm.

Medlem

Jag har ingen aning vilka rättigheter du har eller inte har här men har du testat kontakta butiken och fråga om de kan göra något för dig? Många är nog rätt tillmötesgående i såna här situationer, kanske kan du få återbetalningen snabbare eller en ny skärm skickad omgående?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ja men de verkar sitta lugnt och båten och vilja vänta på Schenkers godssökning. Men du har nog rätt, jag ska nog ligga på dom mer.

Redaktör

Postnord slarvade bort en beställning från Bagaren och kocken för mig i höstas, var väl värd 300-400 kr. Jag vände mig till butiken, de skickade en ny produkt på sin bekostnad direkt. En skärm är ju dyrare så en butik kanske inte är lika villiga att släppa en till sån direkt, men hör av dig till säljaren ändå.


signatur

Vad du har rätt till... Egentligen är det väl butiken och Schenker som ska göra upp, du sitter mestadels bara i kläm.
Du har rätt att bestrida fakturan, så se till att inte betala.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Du kan häva köpet så får mi store och Schenker leta vidare utan att du behöver vänta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Detta hände mig med webhallen med en series x. Jag hävde köpet. Då får webhallen allt ansvar att de ska få tillbaka deras vara.

Medlem

UPS slarvade bort min OnePlus telefon när den skulle skickas tillbaka till mig efter en lagning. OnePlus skickade en helt ny telefon till mig istället via DHL så redde dem ut det med UPS själva sen.

Medlem

Posten (jo det var på den tiden) ”slarvade bort” en projektor jag köpt via butik. Den blev scannad när budet hämtade den och sen borta. Man kan ju gissa vad som hände. Posten ringde dryga halvåret senare och frågade om jag fått den. Jättedålig koll redan på den tiden alltså.
Hur som helst så kontaktade jag företaget och jag fick en ny direkt.
Så även dyra grejer kan ju lösas om butiken vill.

Jag skulle påtalat för butiken att du vill ha en ny och vägrar dom så häv köpet. Du har ju inte fått det du betalat för.

Man ska inte betala i förväg om man kan komma undan. Klarna är smidigt på det viset. Bara att stoppa betalningen i appen.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Skribent

Som många skriver, hör av dig till stället du köpte produkten 9/10 ggr kommer de skicka en ny. Goodwill är viktigt för dem, och kan gissa sen att det tar mer på transportbolaget när de sen får skäll av företaget de har avtal med, för att de slarvat bort deras produkt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Brukar handla på faktura just ifall detta skulle hända. Försvinner grejerna slipper jag ligga ute med pengar.

Hoppas det löser sig.

1
Skriv svar