Playstation 5 - dina första intryck?

Dex
Medlem
Skrivet av Ralf:

Ja alltså. Xbox har jag aldrig testat, så har ingen aning. Men jag tycker det med att man kan hoppa in i 4-5 olika spel på direkten verkar coolt och verkligen "next gen"

Ja förmodligen är det för att jag har en pc som är bättre än ps5 rent grafiskt osv. Jag har inte haft pc tidigare så varje konsolgeneration har ju varit en häftig uppgradering för mig.
Så jag hade nog orimliga krav

Ja visst är det uppgraderingar från ps4 så klart. Men inte så stora som jag inbillade mig i mitt huvud. Och just laddningstider är det ju stor skillnad på. Även om jag faktiskt aldrig stört mig på laddningstider på ps4an (förutom rockstars sinnessjuka laddningstider).

Ja jag håller med! Quick Resume är en väldigt trevlig funktion på Xbox! Men med tanke på att dom bara tar typ 10-15 sekunder och starta ett spel på PS5 så kan jag inte säga att det är något jag saknar jätte mycket

Medlem
Skrivet av Dex:

Lite skillnad på den Force Feedback från 2003 jämfört med force feedback och adaptive triggers som finns på Dual Sense dock

Tro mig, Force Feedback anno 2003 slår allt inkl senaste Dual Sense. Det är som äldre bilar jämfört med nya. Metall vs plastaskit, no comparison. 🙂

Köpte faktiskt en till Sidewinder 2 i mint condition i fall originalet går sönder. Lite lustigt att Microsoft ska samarbeta och lära av Sony när det kommer till Force feedback. Jag antar att force feedback anställda från 2003 inte finns kvar längre eller jobbar med annat. 🙂

Frilansare

Såg på... Reddit? Om att folk hade problem med drifting på kontrollen. Någon här som har märkt av detta? Skrev ingen nyhet, kändes som ett perifert problem än så länge.

Dex
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Såg på... Reddit? Om att folk hade problem med drifting på kontrollen. Någon här som har märkt av detta? Skrev ingen nyhet, kändes som ett perifert problem än så länge.

Jag hade det problemet på 2 av 4 kontroller på mina PS4:or, men än så länge har jag inte haft det på Dual Sense. Dock bara haft en Dual Sense

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Såg på... Reddit? Om att folk hade problem med drifting på kontrollen. Någon här som har märkt av detta? Skrev ingen nyhet, kändes som ett perifert problem än så länge.

Läser det mesta om PS5 dagligen, ej stött på något om drifting av DualSense förrän nu.

Kotaku täcker ämnet idag:

https://kotaku.com/ps5-controllers-are-drifting-and-the-repai...

Medlem
Skrivet av A1200G:

Tro mig, Force Feedback anno 2003 slår allt inkl senaste Dual Sense. Det är som äldre bilar jämfört med nya. Metall vs plastaskit, no comparison. 🙂

Köpte faktiskt en till Sidewinder 2 i mint condition i fall originalet går sönder. Lite lustigt att Microsoft ska samarbeta och lära av Sony när det kommer till Force feedback. Jag antar att force feedback anställda från 2003 inte finns kvar längre eller jobbar med annat. 🙂

Personligen så tycker jag nya bilar slår gamla alla dagar i veckan, mycket bekvämare, tystare och bättre klimatkontroll Till och med en dålig ny bil idag är ju bra.

Medlem
Skrivet av wololo:

Personligen så tycker jag nya bilar slår gamla alla dagar i veckan, mycket bekvämare, tystare och bättre klimatkontroll Till och med en dålig ny bil idag är ju bra.

Vad är en ny dålig bil? Vem köper en en sån 😊

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Vad är en ny dålig bil? Vem köper en en sån 😊

När grundaren av Ford, Henry Ford, fick frågan av en journalist vilken bil som är den bästa bilen så svarade han:

- "Den bästa bilen är en ny bil."

PS Sidewinder 2 kom redan år 2000!:

https://www.fz.se/test/1043-microsoft-sidewinder-force-feedba...

Jag köpte min i alla fall 2003 på OnOff. Och 1.000 kr år 2000 är som 10.000 kr idag. Typ.

PS Inte riktigt 10.000 kr men ca. 7.500 kr. Hur kommer det sig?

År 2000: 1 uns Au 99.99 ca 2.000 SEK
År 2021: 1 uns Au 99.99 ca 15.000 SEK

15.000 / 2000 = 7.5 Därmed => 1000 kr * 7.5 = 7.500 kr

Medlem

Fruktansvärt nöjd faktiskt.
Spelat igenom Uncharted: Lost legacy, Astros: playroom, Thimebleweed park, Star wars: Fallen order, Days Gone, Nier:Automata och håller nu på att spela Control:Ultimate Edition.

Bästa kontrollen, min förra favorit var den till Xbox One.
Fungerar väldigt bra till alla spel och ger en extra dimension när stöd finns, som i Astros: Playroom och Control(rekommenderar att ni provar).

Väldigt skönt med reducerade laddningstider, lite tråkigt att det är väldigt få eller kanske till och med inga spel som utnyttjar höga lagringshastigeter än, måste spelen vara exklusiva till den nya generationen kanske?

Skivläsaren låter lite mycket när den spinner upp, annars så upplever jag inget ljud.

Har inte provat 3D-ljud än, så det borde jag nog testa framöver.

Jag gillar Dualsense väldigt mycket, men kan tycka att det är lite extremt att kräva att man måste använda dessa i PS5 spel som är anpassade för över 2 spelare.
Jag kan kanske tycka att det är ok ifall triggers eller någon annan funktion är väsentlig, men att man antagligen behöver köpa 3st extra kontroller för 800Kr styck ifall man vill spela Overcooked med några kompisar tycker jag är lite överdrivet.
Jag menar alltså att det borde vara upp till spelutvecklaren att bestämma, i alla fall i spel med mer än 2 handkontroller, om ett sådant stöd skulle försvinna om 2 år så skulle det heller inte vara ett lika stort problem.

Medlem

Haft min PS5 i snart 2 månader och är generellt sett nöjd med den.

Ljudet: vet inte om det är inbillning men kopplar jag in mina helt vanliga hörlurar i handkontrollen så upplever jag en påtaglig skillnad i rumsskänsla mot PS4an, att kunna avgöra vart ljud kommer från är mycket lättare.

Handkontrollen: i astros playroom så älskar jag feedbacken från handkontrollen. Men jag har inte gillar det i övriga spel utan stängt av funktionerna.

Oljud: Jag tror att min konsol har nån form av ”coilwhine” när spel är igång, men det tjuter inte utan påminner mer om ett svagt buzzande ljud. Nån annan som märkt av?
Inget som stör eller hörs om man inte stänger av allt ljud men jag hoppas att konsolen inte brinner upp förens det finns ersättningsprodukter.

Medlem

Jag har lagt mina gamesaves från PS4 till PS5 som jag hade sparat på usb-minne, men de visas med konstigt symbol på PS5, t.e. god of war spel är ej identifierad fast gamesaves finns i konsollen hdd och efter jag startat spelet så har den skapats en egen gamesave.
Hur kan man fixa felet?

Medlem

Haft den sedan November och fortfarande ruskigt nöjd. Det är som natt och dag mot PS4an, och ja den är i princip ljudlös. Det är på en nivå att du inte hör den över ambient/rumsljud generellt med undantaget för när diskspelaren varvar igång, men det verkar ju vara ganska standard oavsett maskin.

När jag lirade första veckan fick jag två promptar där databasen behövde byggas om när jag befann mig i menyerna, efter det har det aldrig hänt igen, och det hände aldrig i några spel. Riktigt fläskig maskin för pengarna och denna generations konsoller kommer boosta vad som kan utvecklas något enormt.

Demon Souls är en fenomenal remake som verkligen visar på hur man gör ett grymt spel och vad hårdvaran kan leverera. Utöver det har jag mest kört ett gäng med ps4-titlar som funkar ruskigt bra på ps5an, speciellt Doom Eternal men även Resident Evil 2, 3 som jag hade svårt att njuta av på ps4a pga. fläktljudet.

Medlem
Skrivet av bestone:

Jag har lagt mina gamesaves från PS4 till PS5 som jag hade sparat på usb-minne, men de visas med konstigt symbol på PS5, t.e. god of war spel är ej identifierad fast gamesaves finns i konsollen hdd och efter jag startat spelet så har den skapats en egen gamesave.
Hur kan man fixa felet?

Du har inte PS+?
Jag bara körde igång PS4-titlarna på PS5:an och senaste sparfiler laddades ner automatiskt via PS+. Inget USB-minne behövdes.

Medlem
Skrivet av explorer:

Du har inte PS+?
Jag bara körde igång PS4-titlarna på PS5:an och senaste sparfiler laddades ner automatiskt via PS+. Inget USB-minne behövdes.

Jag har PS plus, fast inte med den profil som jag har spelat från början god of war, det visas en handkontroll symbol under savegame istället för själva spelet symbol, har lagt många timmar och nu med PS5 får börja från start igen

Medlem

Har nu spelat över 100h på konsolen sedan releasedagen och det har för det mesta fungerat fint.

Positiva saker
* Konsolen är riktigt snabb. Bra fart i menyer och ladd-skärmar. Märkte väldigt stor skillnad när jag använde en PS4 PRO igår. Vill aldrig gå tillbaka nu.
* Nya handkontrollen med adaptiva triggers är riktigt cool.
* PS4 biblioteket
* Nya UI systemet är en bra uppgradering från det gamla

Negativa saker

* Handkontrollen har redan börjat knaka ganska mycket
* Random krascher sker fortfarande (men har blivit bättre)
* Krångligt stöd för 120 Hz. Funkar ej på min HDMI 2.0 Skärm i 1080p. (Har något med EDID att göra)
* Inget stöd för 1440p.
* Konstig bugg i spellistan som gör att spel dyker upp under andra titlar. Har till exempel 25h i Disney+ enligt konsolen när det egentligen är Horizon.
* Högljudd skivläsare som drar igång lite när som helst när skivan inte används.
* PS4 versionen av spel (tvångs) installeras från skivan istället för den "uppgraderade" PS5 versionen. Detta ska dock vara fixat i senaste patchen?

Värt att nämna
*Inte riktigt lika bra performance boost som på Series X. Inte så farligt egentligen, är mest av allt glad att man kan spela PS4 spel överhuvudtaget. Men räkna med att vara kvar i 30 fps eran ibland
* Coil-Whine...

Medlem
Skrivet av bestone:

Jag har PS plus, fast inte med den profil som jag har spelat från början god of war, det visas en handkontroll symbol under savegame istället för själva spelet symbol, har lagt många timmar och nu med PS5 får börja från start igen

Profil? Du menar konto? Logga bara in med samma konto du använde på PS4:an så kommer du åt de uppsynkade sparfilerna.

I övrigt är GoW faktiskt värt att spela om. Det blev galet mycket trevligare med 4K och 60fps när patchen kom häromveckan.

Medlem
Skrivet av explorer:

Profil? Du menar konto? Logga bara in med samma konto du använde på PS4:an så kommer du åt de uppsynkade sparfilerna.

I övrigt är GoW faktiskt värt att spela om. Det blev galet mycket trevligare med 4K och 60fps när patchen kom häromveckan.

ja, konto, jag har loggat in med samma konto (profilen) på PS5, gamesaves av god of war som har lagt in via usb-minne på PS5 från PS4 syns med handkontroll symbol istället, som att PS5 känner inte av vilket spel den gamesave gäller.

har haft samma tankte dock att detta spel är värt att spela om.

Medlem
Skrivet av bestone:

ja, konto, jag har loggat in med samma konto (profilen) på PS5, gamesaves av god of war som har lagt in via usb-minne på PS5 från PS4 syns med handkontroll symbol istället, som att PS5 känner inte av vilket spel den gamesave gäller.

har haft samma tankte dock att detta spel är värt att spela om.

Men har du provat ta hem sparfilerna från PS+ cloud istället?
Det låter som att filerna du har på USB-minnet är korrupta.

Medlem
Skrivet av explorer:

Men har du provat ta hem sparfilerna från PS+ cloud istället?
Det låter som att filerna du har på USB-minnet är korrupta.

Den konto jag har spelat god of war med har ej ps plus, varför just god of war spel savegame korrumt när andra 5 spel ser riktigt ut på PS5 från samma usb-minne?

Medlem
Skrivet av A1200G:

Tro mig, Force Feedback anno 2003 slår allt inkl senaste Dual Sense. Det är som äldre bilar jämfört med nya. Metall vs plastaskit, no comparison. 🙂

Köpte faktiskt en till Sidewinder 2 i mint condition i fall originalet går sönder. Lite lustigt att Microsoft ska samarbeta och lära av Sony när det kommer till Force feedback. Jag antar att force feedback anställda från 2003 inte finns kvar längre eller jobbar med annat. 🙂

Microsoft sysslade med mycket nytänk i slutet på 90-talet. De testade t ex tekniken som finns i Sixaxis/Dualshock 3 redan 1998 med Sidewinder Freestyle Pro.

Undrar vart det folket som testade på sådana saker tog vägen? Iofs så utvecklade de ju den där kontrollen för funktionsnedsatta, så några kanske fortfarande finns kvar.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Såg på... Reddit? Om att folk hade problem med drifting på kontrollen. Någon här som har märkt av detta? Skrev ingen nyhet, kändes som ett perifert problem än så länge.

Har 2st Dualsense och har upplevt lite drifting med högra spaken på den som kom med konsolen.
Kontaktade Playstation om detta och de ville att jag skulle försöka få den utbytt av återförsäljaren i första hand (CDON) för att få snabbare hanteringstid.
Kontaktade CDON och de var väldigt tydliga med att om de inte kan återskapa felet får jag betala 500kr i felsökningsavgift.
Slutade med att jag aldrig skickade in kontrollern eftersom felet är så pass sporadiskt.
När jag skrev detta till CDON svarade de att det nog var klokt då de haft många de inte hittat del på.

Har bara använt den andra kontrollern sen dessvärre


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Fick(köpa) min i tisdags. Oj vad glad jag är. Tänkte börja titta på HBO nordik nu så är lite störd över att appen inte finns. Men har den på tvn så spelar ingen roll. Obs om du uppgraderar spelet från ps4 till ps5 så måste man börja spela om från början verkar det som. Och troféer är separata.

Medlem

Tycker att det är lustigt när folk sitter och jämför sin 25000kr dator med en konsol för ca 6000.

Bara för att det är nyaste konsolen så betyder inte det att den är bättre än din PC, och om du inte gillar konsoler så skaffa inte konsoler, det är ganska enkelt.

Medlem
Skrivet av Hedning:

Tycker att det är lustigt när folk sitter och jämför sin 25000kr dator med en konsol för ca 6000.

Bara för att det är nyaste konsolen så betyder inte det att den är bättre än din PC, och om du inte gillar konsoler så skaffa inte konsoler, det är ganska enkelt.

Samt kul med många pc master race som klagar att nya konsolerna inte klarar 4k60fps med full raytracing i alla spel. Så sitter dom själva och kör med 1080 eller 1440 skärm.

Undrar hur många som har 4k skärm samt dator som klarar av 4k60fps med full raytracing.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Samt kul med många pc master race som klagar att nya konsolerna inte klarar 4k60fps med full raytracing i alla spel. Så sitter dom själva och kör med 1080 eller 1440 skärm.

Undrar hur många som har 4k skärm samt dator som klarar av 4k60fps med full raytracing.

Min PC är kopplad med HDMI kabel till 4K HDR TV. Tidigare 2K TV, har kört så sista 10 år. Med XBOX ONE (tidigare 360) handkontroller.

Har en yngre kompis som blev chockad när han hälsade på. Jag spelar ju XBOX One spel på TVn med XBOX kontroller men han ser ingen XBOX ONE konsoll...🙂

@ZF:
He, he, ripley's believe it or not. 🙂

ZF
Medlem
Skrivet av A1200G:

Min PC är kopplad med HDMI kabel till 4K HDR TV. Tidigare 2K TV, har kört så sista 10 år. Med XBOX ONE (tidigare 360) handkontroller.

Har en yngre kompis som blev chockad när han hälsade på. Jag spelar ju XBOX One spel på TVn med XBOX kontroller men han ser ingen XBOX ONE konsoll...🙂

Så tokigt. De ä som en scen ur en revy!

Riktigt set Eva Rydberg hala upp Xbox-dosan och triumfera grosshandlere Karltoft med den oväntade upplösning på farsen.

Medlem

Personligen spelar jag på olika plattformar beroende på vad för sorts spel jag vill spela, vill jag relaxa och spela med flickvännen = PS5.

Vill jag vara mer seriös (Spela rankat etc) = PC

Man behöver inte exkludera något, och man kan gilla och ogilla delar av båda

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Såg på... Reddit? Om att folk hade problem med drifting på kontrollen. Någon här som har märkt av detta? Skrev ingen nyhet, kändes som ett perifert problem än så länge.

Det beror på att de använder samma analoga moduler för joysticksen som på PS4-gamepaden:
https://www.tweaktown.com/news/76017/ps5-dualsense-controller...

Medlem

Har nu haft min PS5 i 2 veckor och tycker att den lever upp till dom förväntningar jag haft. Dualsense kontrollen är något alldeles extra som jag trodde var överhypad men efter ha kört igenom Astro's Playroom så kändes min Xbox/Switch kontroll väldigt platt i jämförelse.

Spelutbudet tycker jag tilltalar mig mer den här generationen än när PS3/PS4 släpptes. Har klarat Spider-man: MM och Astro's Playroom som gav en hunger efter mer. Just nu kör jag Demon's Souls som är en fröjd för ögat och lever upp till originalet. Dualsense är klockren här också och känslan av att kasta magi eller känna hur en drake flyger iväg när den trycker ifrån med sina vingar är häftigt.

När det kommer till själva konsolen och hur den ser ut så känns det väldigt blandat, den är fulsnygg. Tur att man inte måste kolla på den när man spelar ☺️. Den brummar lite högre än en XSX men såpass lite att det inte stör. Pianolacken som är i mitten fattat jag inte varför de envisas om att ha med vid varenda släpp för att sedan tabort några år in och göra den matt. Den repas extremt lätt och drar åt sig damm så fort du har packat upp den. Lyx är väl de som är tanken.

Menyn är ett lyft och flyter på fint. Att de nya funktionerna som gör att det är så enkelt att dela saker som klipp till vänner skulle va så roligt trodde jag inte. Den funktionen används konstant.

Allt som allt så tycker jag att PS5:an är en värdig ersättare för PS4 iom bc. Bara att den är tyst räckte för mig.


signatur

Praise the Sun! \[T]/

Medlem

Haft min ett tag nu och är väldigt nöjd. Dock så tror jag inte att vi kommer få se kraften i PS5 förrän slutet av 2022 eller början av 2023.
OS är smidigt och lättillgängligt, laddning av spel är snabbt och att kunna spela R6:Siege i 120 fps.. gud vad silkeslent.

Kul att allt är kompatibelt med PS4 (party chatt, trofeér, spel m.m) så att man fortfarande kan spela med vännerna som tyvärr inte fått tag i en PS5.


signatur

"High life on low budget"

Skriv svar