Valheim till Switch? En utvecklare gör i alla fall en intresseanmälan
Även om spelet är grafiskt väldigt simpelt så är det faktiskt rätt så ooptimerat för tillfället och även starkare datorer dimper i fps i vissa lägen, så jag tror inte att switchen hade fixat detta i nuvarande skick utan först måste arbetet med optimering göras.
Med det sagt så hade det rent gameplay-mässigt varit en perfect fit för Switchen!
Även om spelet är grafiskt väldigt simpelt så är det faktiskt rätt så ooptimerat för tillfället och även starkare datorer dimper i fps i vissa lägen, så jag tror inte att switchen hade fixat detta i nuvarande skick utan först måste arbetet med optimering göras.
Med det sagt så hade det rent gameplay-mässigt varit en perfect fit för Switchen!
Jag vet inte om min dator räknas som kraftfull längre med mitt 1080 Ti men jag märkte av detta när jag byggde en stor Mead hall i helgen med fem öppna eldar och ett gäng med facklor. Jag är nere på runt 15 till 30 fps ibland.
Men tänker jag bygga om min mead hall och göra den mindre krävande för min dator? Nähä du gosse!
PSN: MrOakenborn
Som sagt är det idag ett tungrott spel. Är det bara grafiken så går det förstås att optimera, men jag tror att det tyvärr är rätt mycket mekaniken också. Världarna är genererade och i stort sett helt förstörbara, så ingenting kan hållas lokalt, allting måste strömmas från servern och beräknas lokalt, och switch är rätt begränsad i både minne och beräkningskraft. Risken är att det blir bara lokal single player på switch och då är det inte värt det.
Men men, vi har det stordåd på switch förr, så man kan ju alltid hoppas
Jag vet inte om min dator räknas som kraftfull längre med mitt 1080 Ti men jag märkte av detta när jag byggde en stor Mead hall i helgen med fem öppna eldar och ett gäng med facklor. Jag är nere på runt 15 till 30 fps ibland.
Men tänker jag bygga om min mead hall och göra den mindre krävande för min dator? Nähä du gosse!
Precis detta jag tänker på, när det är mycket bebyggelse på ett och samma ställe och även vissa vädereffekter kan sänka FPS rejält med tanke på hur simpel grafik spelet har egentligen. Inte har jag tagit hänsyn till detta i vår lilla by heller, klart som fasen att ens byggnader går före lite FPS-problem
Men som sagt, om ditt 1080 Ti tuggar på som det gör så lär spelet nog vara mer eller mindre ospelbart på Switch i nuvarande skick, men jag tror och hoppas att de löser FPS-problemen till 1.0 om inget annat.
Med tanke på den grafiska stilen borde det gå att dra ner detaljerna rätt rejält utan att det ser konstigt ut. Men som sagt, det blir ändå galet mycket geometri att hålla reda på. För att inte tala om den ovanligt omfattande materiallogiken som byggen innebär. Det är inte direkt Minecraft..
Men det enda som spelet har för sig på Switch är nog trots allt fotavtrycket det skulle göra på en kassett.