Frasiga pannkakor?

Medlem
Frasiga pannkakor?

När min mormor stekte pannkakor fick de alltid något otroligt, rentav magiskt frasiga kanter. Jag försökt, försökt och återigen försökt återskapa dem...

Hur steker man pannkakor med riktigt frasiga kanter?

Idag slängde jag ihop en smet med 3 ägg, 4 dl mjöl och 5,5 dl mjölk samt 0,5 dl grädde, en nypa salt och socker. Det har jag för mig är mormors hemliga recept. Sedan stekte jag i gjutjärn och bregott.

Men pannkakorna blev knappt frasiga.
Vad gör jag för fel?

Recept?
Teknik?
Verktyg?

Kan tillägga att Skagenröra gifter sig magiskt med pannkakor, även om de är filthy peasant ofrasiga.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Megadelux

Varm panna och tunn smet. Mellanmycket med smör.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://i.ibb.co/j5t5TbY/C82-EF4-EF-36-EB-4-CC0-9780-FE4-F71-...

När min mormor stekte pannkakor fick de alltid något otroligt, rentav magiskt frasiga kanter. Jag försökt, försökt och återigen försökt återskapa dem...

Hur steker man pannkakor med riktigt frasiga kanter?

Idag slängde jag ihop en smet med 3 ägg, 4 dl mjöl och 5,5 dl mjölk samt 0,5 dl grädde, en nypa salt och socker. Det har jag för mig är mormors hemliga recept. Sedan stekte jag i gjutjärn och bregott.

Men pannkakorna blev knappt frasiga.
Vad gör jag för fel?

Recept?
Teknik?
Verktyg?

Kan tillägga att Skagenröra gifter sig magiskt med pannkakor, även om de är filthy peasant ofrasiga.

Jag vet att i många recept så tillsätter man kolsyrat vatten för at hjälpa frasigheten. Det jag kan tänka mig är väl att man även får frasigare om man vispar väldigt mycket och vispar ordentligt mellan varje stekning, det innebär ju att man vispar in mycket luft i smeten vilket borde få liknande effekt.

I övrigt håller jag med om skagenröran. Gjorde en annorlunda förrätt en gång när jag lagade till en fest. Spenatpannkakor med skagenröra som jag rullade och skar till små torn, var en succé.

Inaktiv
Skrivet av waeress:

Jag vet att i många recept så tillsätter man kolsyrat vatten för at hjälpa frasigheten. Det jag kan tänka mig är väl att man även får frasigare om man vispar väldigt mycket och vispar ordentligt mellan varje stekning, det innebär ju att man vispar in mycket luft i smeten vilket borde få liknande effekt.

I övrigt håller jag med om skagenröran. Gjorde en annorlunda förrätt en gång när jag lagade till en fest. Spenatpannkakor med skagenröra som jag rullade och skar till små torn, var en succé.

Har inte testat själv men hört från flera att öl gör pannkakorna frasiga och goda. Men som sagt testa på egen risk!

Skribent
Skrivet av waeress:

Jag vet att i många recept så tillsätter man kolsyrat vatten för at hjälpa frasigheten. Det jag kan tänka mig är väl att man även får frasigare om man vispar väldigt mycket och vispar ordentligt mellan varje stekning, det innebär ju att man vispar in mycket luft i smeten vilket borde få liknande effekt.

I övrigt håller jag med om skagenröran. Gjorde en annorlunda förrätt en gång när jag lagade till en fest. Spenatpannkakor med skagenröra som jag rullade och skar till små torn, var en succé.

Kolsyrat vatten funkar bra för frasighet. Kan även tipsa om det i köttbullssmet då köttbullarna blir lite "luftigare".


signatur

"Writer and Fighter"

Backloggens befriare

Hetare lagg är nog största tipset, och kolsyrat vatten kan hjälpa till, som andra nämnt.


signatur

Ad hoc addendum

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Mere smør!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Megadelux
Skrivet av Gustav Höglund:

Mere smør!

Du menar väl poppa up champagnen?!

KoP
Medlem

Mycket smör som får ligga å fräsa runtom pannkakan brukar göra mina pannkakor frasiga i kanterna.

Skit i kolsyrat vatten, vatten hör inte hemma i pannkakor. Ägg, mjölk och mjöl är dom enda ingredienserna som behövs. 😄

Medlem

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0409/8290/4981/products/Pan...

stekte din mormor i en sån stekpanna? min farmor gjorde det, och jag misstänker att det var hemligheten bakom den galna frasigheten

Medlem
Skrivet av superlim:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0409/8290/4981/products/Pan...

stekte din mormor i en sån stekpanna? min farmor gjorde det, och jag misstänker att det var hemligheten bakom den galna frasigheten

En farmor som inte använder gjutjärn? I doubt it

Medlem

Vatten.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

FM-guru
F.d. Sisyr

Ordentligt förvärmd panna är väl det huvudsakliga knepet. En smörklick mitt i pannan och sedan hälla smeten rätt på smöret, så att smöret pressas ut mot kanterna. Voila, pannkakor med frasiga kanter.

Medlem

Kolsyrat vatten.

Men en rättelse, pannkaka görs i ugn, plättar görs i stekpanna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av janssonn:

En farmor som inte använder gjutjärn? I doubt it

vet inte om det var gjutjärn eller inte, snackar om mönstret i botten

Medlem

Recept
Det verkar i grova lag finnas två läger.
Antingen tillsätta vatten / kolsyrat vatten eller
att steka med en rejäl klick smör. Jag misstänker att mormor körde på det senare. Vänta, en tredje väg är öl i smeten?! Spännande!

Teknik
- Försök steka tunna pannkakor.
- Stek på hög/högsta värme.
- Mycket smör

Verktyg
Mormor använde en ”vanlig” gjutjärn med 3-4 cm höga kanter. Det var en gammal stekpanna som hon enbart använde för pannkakor.
- Den stekpanna vi har bör funka.

Tackar för alla tips!
Det känns uppenbart nu. Jag stekte för tjocka pannkakor på för låg värme, i för lite smör.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kan rekommendera att ha en klick smör och lite kanel & socker på pannkaka, möla in i munnen och njut (Fungerar även på kalla till frukost)


signatur
Megadelux
Skrivet av Lith:

Kan rekommendera att ha en klick smör och lite kanel & socker på pannkaka, möla in i munnen och njut (Fungerar även på kalla till frukost)

Nu var det tillagning.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det känns uppenbart nu. Jag stekte för tjocka pannkakor på för låg värme, i för lite smör.

Vilket av en händelse är my method of choice, eftersom jag inte vill ha frasiga pannkakor.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Vilket av en händelse är my method of choice, eftersom jag inte vill ha frasiga pannkakor.

Föredrar du Skolpannkakor?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Saknar fan skolpannkakor saknar bambamat överlag. Hade lätt betalat för att käka på en bamba varje dag

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kolsyrat vatten.

Men en rättelse, pannkaka görs i ugn, plättar görs i stekpanna

Typisk norrländsk kommentar, ni har fel!

Vad gör ni i ett plättjärn då?


signatur

IDKFA

Medlem

Jag kör på 3dl mjöl, 6dl mjölk, 3 ägg och salt.
Värmen på 11 av 12.
En ordentlig klick smör mitt i gjutjärnspannan, häll smeten mitt i smöret.
Hellre för lite smet än för mycket och se till att sprida ut det ordentligt så att de blir tunna och fina.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av KoP:

Mycket smör som får ligga å fräsa runtom pannkakan brukar göra mina pannkakor frasiga i kanterna.

Skit i kolsyrat vatten, vatten hör inte hemma i pannkakor. Ägg, mjölk och mjöl är dom enda ingredienserna som behövs. 😄

Salt ska finnas för smak och att det binder smeten. Hedning!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Typisk norrländsk kommentar, ni har fel!

Vad gör ni i ett plättjärn då?

Whaat?
Plättlägg heter det, det är samma som är typ "stekpanna".

Har aldrig sett så många kalla plättar för pannkaka. i mina ögon gör man det i ugn med tex bacon eller fläsk, potatis eller annan rotfrukt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Minst 2msk smält smör i smeten! mycket smör i pannan, många skvätter i lite kolsyrat vatten men ifall det gör någon skillnad finns inte vetenskapligt fastställt.

jag kör (till två ungar) 2dl Mjöl, lite salt, lite vaniljsocker, dra ihop med två dl mjölk, till en jämn smet. i med två ägg & det smälta (2 msk) smöret, vispa ihop, tillsätt 1,5 dl mjölk och 1/2 dl grädde, vispa ihop, stek i smör.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Molotov:

Whaat?
Plättlägg heter det, det är samma som är typ "stekpanna".

Har aldrig sett så många kalla plättar för pannkaka. i mina ögon gör man det i ugn med tex bacon eller fläsk, potatis eller annan rotfrukt.

Söder om Östersund och resten av världen heter det pannkakor ☺️


signatur

IDKFA

Medlem

Jupp.

Något problem med det?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Söder om Östersund och resten av världen heter det pannkakor ☺️

Vad är plättar då och vad är pannkaka ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Gör på havremjölk istället för vanlig mjölk. De blir alltid superfrasiga.
Tror det har att göra med att det finns så mycket rapsolja i havremjölk redan.

12
Skriv svar