Snabbkollen – Xbox- och pc-ägare: Prenumererar du på Game Pass?

Medlem

Tycker det är 99% skräpspel och inte värt månadskostnaden, detsamma med PSNow. Kvantitet i stället för kvalitet och jag orkar inte spela 20 spel åt gången, kör ett i taget så för mig är det bättre att köpa dom riktigt bra AAA spelen.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så är det ju för många, särskilt på ett plattform för spelälskare som detta. Däremot ser vi ju att branschen drar åt ett annat håll.

Absolut, förutom film, musik och spel ser man ju även att tidigare dyra mjukvaror (som Adobes katalog) arbetar hårt mot äganderätt och för hyrmodellen. Tror helt klart att det är framtiden så föredrar man att köpa så får man nog göra det medan det går.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Checker:

Tror nog det finns de som inte har pc eller xbox som även svarar i denna poll. Samma fenomen kommer nog gälla Playstation specifika pollar. Därför jag menar det blir skeva siffror.

Du nämner det själv också tidigare i tråden.

Benägen att hålla med @Checker

Det är ju dessutom inte rimligt att jämföra PS+ med något annat än Xbox Live Gold (där PS+ är oerhört mycket bättre sett till bonus-innehållet). Närmaste motsvarighet till Xbox Game Pass är PS Now, men ändå inte då de skiljer sig åt på viktiga punkter (dag 1-releases för first party bland annat).

Alla sådana här polls leder bara till att diverse löst folk troll-röstar.


signatur

Jump in.

Medlem

Passar på när man kan fixa det för 10kr, annars är det inte värt det.

Medlem

Det finns minst två situationer där Gamepass inte är en bra deal, som inget nämnts än.

Ifall man inte lägger mer än 1620Kr(eller 1120Kr ifall man ändå betalar för xbox gold) om året på spel(kanske köper på rea eller begagnat till exempel) eller ifall man har en backlogg.
Man behåller även spelen i dessa fall.

Finns ju många som nästan bara spelar CoD, Fortnite eller sportspel också.

Gamepass är ju knappast en dålig tjänst, men självklarheten i att alla måste köra GP är klart överdriven.
Glöm heller inte bort att nu när Bethesda köpet är klart så har antagligen de största fansen redan köpt de titlar som de verkligen vill ha.
Jag har till exempel redan Dishonored, Doom 2016, Wolfenstein M.Fl.
Det kommer såklart locka flera till att prova på dessa spel eftersom att tröskeln nu är mycket lägre.

Just nu så finns det väldigt lite anledning för till exempel mig att skaffa gamepass alltså, men nu när möjligheten finns så kan jag sluta att köpa GP/Microsoft studios spel och kanske köra dessa om 2-3 år till ett bra pris när det förhoppningsvis börjar att pumpas ut spel(och min backlogg börjar sina).
Så det är antagligen intressant i framtiden, men verkligen inte nu, för egen del.

Medlem
Medlem

Gjort, gör kanske i framtiden igen, men blev så stressad av att spel vips försvinner och därmed rabatten att köpa det (xbox).
Vill ha tid att spela, inte stressa för att hinna spela så mycket som möjligt ”medans det finns kvar”.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Papphammar:

Gjort, gör kanske i framtiden igen, men blev så stressad av att spel vips försvinner och därmed rabatten att köpa det (xbox).
Vill ha tid att spela, inte stressa för att hinna spela så mycket som möjligt ”medans det finns kvar”.

Vips o vips... De flesta spelen stannar ett år, många längre och några kortare. Två veckors heads up innan de försvinner, och first party stannar för alltid. En hel del spel återvänder dessutom efter att ha lämnat, för en ny vända.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vips o vips... De flesta spelen stannar ett år, många längre och några kortare. Två veckors heads up innan de försvinner, och first party stannar för alltid. En hel del spel återvänder dessutom efter att ha lämnat, för en ny vända.

Jaså? Fick ingen heads up när tex dirt rally 2 försvann men också rabatten.
Såg rockstars spel var extremt kort tid, tänkte testat gta på x modellen men hann bara ladda ner det

Medlem

Jag har aldrig testat det, jag spelar alldeles för få spel i nuläget för att det ska vara värt att prenumerera. Då köper jag hellre ett spel än att ha ytterligare en prenumeration som tickar på kontot.

Dock så är det säkert en jättebra tjänst för de som lever och andas spel!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Papphammar:

Jaså? Fick ingen heads up när tex dirt rally 2 försvann men också rabatten.
Såg rockstars spel var extremt kort tid, tänkte testat gta på x modellen men hann bara ladda ner det

Jodå det står i appen, både på konsol och PC vilka spel som lämnar tjänsten härnäst och när.

Rockstars körde korta sejourer med GTA och RDR2, men det är få spel som stannar så kort tid, och ibland meddelas det också i samband med att de läggs till såsom MGSV t.ex.


signatur

Jump in.

Medlem

Tycker egentligen det är ganska bra, men inget som jag personligen tycker är värt. Jag är en sådan som hellre spelar 2-3 spel uppemot tusen timmar än att spela 50 spel ett fåtal timmar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Absolut, förutom film, musik och spel ser man ju även att tidigare dyra mjukvaror (som Adobes katalog) arbetar hårt mot äganderätt och för hyrmodellen. Tror helt klart att det är framtiden så föredrar man att köpa så får man nog göra det medan det går.

Fast du har ju rent juridiskt inte ägt spel och mjukvaror heller. Bara licens att använda dem


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Benägen att hålla med @Checker

Det är ju dessutom inte rimligt att jämföra PS+ med något annat än Xbox Live Gold (där PS+ är oerhört mycket bättre sett till bonus-innehållet). Närmaste motsvarighet till Xbox Game Pass är PS Now, men ändå inte då de skiljer sig åt på viktiga punkter (dag 1-releases för first party bland annat).

Alla sådana här polls leder bara till att diverse löst folk troll-röstar.

Ingen omröstning är utan okynnesröster men jag tror att de är i klar minoritet.


signatur
ELF
Medlem

Nä och kommer aldrig skaffa. Kommer alltid köpa spelen. Äger dem hellre än bara låna.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Gamepass har nog rullat på hos mig sen det kom ut. Series X används varje dag, PS5 samlar damm mest. Inte ens orkat installerat något spel på den än

Medlem

Svarade Nej, det är inte intressant (vilket vissa verkar ha svårt att ta till sig).

Fick en AMD Xbox Game Pass for PC 3-Months Bundle Voucher - Radeon / Ryzen när jag köpte CPU som ligger och ruttnar i min profil på Webhallen och har ingen intention att ens skaffa ett konto för att testa (och inte ge bort heller).

Finns redan för många prenumerationstjänster och allt verkar gå åt det hållet tyvärr, gärna så fragmenterat som möjligt också där varje bolag ska ha sin egen tjänst vilket driver upp månadskostnaderna ännu mer. Tycker även månadskostnaderna är svårare att hålla kolla på än engångskostnader så undviker dessa så långt det går.

Medlem

Äger redan alla intressanta titlar, så ser ingen mening med Game Pass prenumeration i dagsläget. Xbox Gold räcker. Största problemet med Game Pass är ju att många titlar bara finns där en begränsad tid, och jag spelar ofta många spel åt gången viket gör att jag kan lägga vissa spel på hyllan för att återkomma till dem senare. Ganska stor sannolikhet att jag då kommer tvingas köpa spelen ändå. Så känns inte direkt som nått intressant för min del.

Medlem

Jag kör det eftersom jag tycker 135kr i månaden är bra för en tjänst som låter en testa spel som jag aldrig skulle köra annars. Dessutom får jag även live gold på köpet som jag ändå hade haft. Spelar både på xbox och pc

NuZ
Testpilot

Självklart! Är en perfekt tjänst om man gillar spel och har fått mig att testa många spel jag inte skulle testat annars. Att förstaparts titlar kommer dag ett och MS spel inte lämnar tjänsten är ju bra också. Mest på konsol men även lite på PC. Mobil en hel del.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Äger det inte än, men kan komma bli så. Kikade någon gång för nåt år sen men var inte imponerad av deras samling, den har dock växt på sig nu.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Ja! Skaffade det igen för att lira lite Flight Simulator och insåg att det finns väldigt många bra lir. Låter prenumerationen ticka på ett tag till antar jag.

Brukar annars vilja "äga" mina spel men det är skönt att bara kunna lira utan känslan att man "måste" ta sig igenom det. Visst finns det ex refund på Steam men här slipper man oroa sig över att spela max 2 timmar etc.

Stort plus också för att jag testar spel som jag aldrig skulle ha testat annars.

Håller helt med dig, jag tänker likadant. Köper man ett spel känner jag att jag måste spela igenom det.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Köpte nått sånt där online xbox grejs till xbox360 när den var ny, betalade för ett helår, spelade max 15min

Det har aldrig funnits Game Pass till XB360, så du har kanske svarat på helt fel fråga.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag kör det eftersom jag tycker 135kr i månaden är bra för en tjänst som låter en testa spel som jag aldrig skulle köra annars. Dessutom får jag även live gold på köpet som jag ändå hade haft. Spelar både på xbox och pc

Lite så jag ser det!

Klart värt skillnaden mellan Live Gold, och Game Pass. Låter mig få inspiration och testa många kul nya spel som jag annars missat. De spelen som jag verkligen gillar köper jag en permanent licens för (äger spelen gör man aldrig, inte ens på optisk media).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar