Sony ryktas stänga sina digitala butiker för PS3, PS Vita och PSP i sommar

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Köpt allt mitt fysiskt, Är bara synd på DLCs. PSvita har ju inga gigantiska minneskort om man säger så, så att spara ned ett bibliotek där för eftervärlden är varken lätt eller billigt. Det kommer pusha folk mot det mer olagliga hållet.

Det är alltså butiken som stänger. Inte åtkomsten till spelen.
Det ska ju gå att komma åt köpt innehåll online. Bör väl gälla spel och dlc antar jag då.


signatur

Ultrazine

Avstängd
Skrivet av DonDiego:

Har absolut inget fel på min internet uppkoppling då allt annat går galant. Kör en enkel googling om detta fenomen innan du hackar på min fina uppkoppling. Xbox.

Tänkte lite på din tidigare kommentar också att du inte kunnat gå online på flera månader.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Köpte en 1TB hårddisk till min PS3 för ett tag sedan och laddade ner alla mina ~150 digitala spel till den, jäklar vad tråkigt det var. Laddade också ner dom i omvänd bokstavsordning från Z till A så att dom är listade i bokstavsordning. Men nu så har jag i alla fall allt där, och alla mina skivspel installerade också. Så länge hårddisken håller, men är inte speciellt orolig för att något ska hända med tanke på hur sällan jag använder den nu för tiden.

Har en Vita också, men ärligt talat så bryr jag mig inte om den längre. Den köptes i stort sett endast för Persona 4 Golden, vilket nu också finns tillgängligt på Steam.

Medlem

Jag har inte köpt något till PS3 sedan jag skaffade en PS4 men jag har faktiskt funderat på att köpa några gamla JRPG-klassiker.

Det vore synd om chansen att kunna köpa en massa spel försvinner.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag hade velat köpa Ratchet & Clank: Remaster Trilogy till PlayStation 3 men spelet finns sjukt nog inte i den Svenska butiken. Bara i Amerikanska butiken. Väldigt märkligt o dåligt! Det finns att få tag på begagnat via skiva men priserna är sjuka.
Tråkigt om butiken stängs helt.

Jag vet inte om det fungerar längre, men förr så kunde man skapa ett amerikanskt konto och köpa spel som sedan fungerade för alla konton på konsolen.

Medlem

Om detta är sant hoppas jag att dom har en omfattande rea på alla Vita spel så jag kan köpa alla jag vill ha innan det är för sent.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av normalniklas:

Det är alltså butiken som stänger. Inte åtkomsten till spelen.
Det ska ju gå att komma åt köpt innehåll online. Bör väl gälla spel och dlc antar jag då.

Ja. Men har man en backlogg, eller om det var en tid sedan man spelade ett spel, så kanske man inte köpt all DLC som finns till spelet. Det kommer då inte gå att fixa det i efterhand. Det är heller inte säkert att man får hem patchar till spelen som krävs i vissa fall pga buggar.

Kontot avslutas
Skrivet av androsynth:

Yeah. Många grymma spel som inte längre går att få tag på som t.ex. Castlevania Rebirth och Contra Rebirth.

Ja, och Chrono Trigger som jag själv fick för mig bara såldes i USA. Vet inte varför jag fick för mig det, för det hade jag faktiskt velat köpa.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Mest intressant att köpa Ps1 spelen. Lyckades fan inte genomföra mitt köp idag. Någon annan som lyckas?

Kontot avslutas
Skrivet av Kavakava83:

Mest intressant att köpa Ps1 spelen. Lyckades fan inte genomföra mitt köp idag. Någon annan som lyckas?

Ja, jag har ju två stycken av Tomb Raider spelen till PS One och tänkte köpa de andra tre stycken spelen tror jag att det är.
Sen ska jag köpa Castlevania Sympony of the Night eftersom många säger att det spelet är så bra.
Suikoden 2, 3 och 4, har bara det första.
40 Winks
Sen vill jag även köpa Parasite Eve II. Har aldrig hört talas om det förut men såg att många hoppades på att det skulle ha varit med på Playstation Classic så det kanske är bra.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av anon_234443:

Så länge man kan ladda ned det man köpt (som på Xbox Live) så är det "okej".

Så som Nintendo gjort är däremot inte okej. Riktigt jävla dåligt är det. Erbjuder man digital försäljning och man har licenser för spelen så ska det gå att ladda ned FOREVER, allting annat är undermåligt.

Nintendo har verkligen pissat på sina Wii/Wii U-kunder.

Det hände väl så de nu med switchen kan släppa om alla spelen igen. Det verkar snart vara det enda som kommer till switch nu mer.. gamla wii och wii u titlar de remastrat så de kan ta fullpris för dem igen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Kontot avslutas
En stilla undran.
Skrivet av anon_234443:

Så länge man kan ladda ned det man köpt (som på Xbox Live) så är det "okej".

Så som Nintendo gjort är däremot inte okej. Riktigt jävla dåligt är det. Erbjuder man digital försäljning och man har licenser för spelen så ska det gå att ladda ned FOREVER, allting annat är undermåligt.

Nintendo har verkligen pissat på sina Wii/Wii U-kunder.

Okej, vad är det för spel på Wii och Wii U du inte kan ladda ner?

På Wii kan jag än idag ladda ner alla spel som jag har köpt.
På Wii U känner jag bara till Super Mario Maker som de ska ha tagit bort men det ska ju fortfarande gå att ladda ner om du köpt det digitalt.

Låter på dig som om du tror att E-shop och Wii shop är helt nedslängda på Wii U och Wii.
Om jag har rätt att det är så du tror så har Wii U slutat att säljas och det görs inga nya konsoler, men E-shop finns kvar och man kan fortfarande köpa och ladda ner spel.
På Wii är butiken nedslängd i den grad att man inte kan köpa några spel via den längre men har någon en licens på ett spel där så kan denna person än idag ladda ner detta spelet till sin Wii.

Det som är synd med Wii är att spelen är låsta till konsolen och inte till något konto.
På Wii U är spelen låsta till kontot så om du flyttar kontot från en Wii U till en annan så får man med spelen. Dock kan man bara ha ett konto per konsol på både Wii U och 3DS och det kan vara väldigt jobbigt och dumt av Nintendo.

Däremot skulle jag vilja att de gör en digital butik som aldrig stängs ner, som följer med till nyare konsoler och där man kan fortsätta köpa och spela exempelvis sina PS3 spel på sin PS5.
Då kan butiken finnas kvar på alla tidigare konsoler och köper man nytt så kan man fortsätta spela sina gamla spel.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Ur ett historiskt perspektiv är all digitalisering problematisk. Inom historieforskningen ser man med bävan på hur allt fler arkiv och filer lagras på hårddiskar och i serverhallar. Problemet ligger att digitalisering bygger på att någon underhåller och för över informationen efterhand. En hårddisk håller i ca 30 år sedan har informationen försvunnit. Bilder och dylikt som finns uppladdade i icloud, på facebook eller Instagram kommer enbart vara tillgängliga så länge dessa företag finns kvar. Om de försvinner kommer med största sannolikhet alla bilder också försvinna. Historiker ser alltså på den nuvarande tidsåldern som en mörk tid då så mycket information om vår tid med största sannolikhet är borta om några hundra år medan Egyptens karvade hieroglyfer, och romarnas stentavlor kommer bestå....att våra digitala spel försvinner är således enbart en liten del i en större problematik.

C64
Medlem

Spelen är så pass billiga o köpa begagnat så modda tänker jag inte göra på den här
ja menar 39 kr för virtua tennis 3 o unreal tournament 39 kr
behöver en ny hylla för spelen

Kontot avslutas

Kanske ska tillägga att detta inte är ett rykte längre.
Fick mail här om dagen att det kommer stänga ner. Så innan 2 juli får jag se till att köpa det som jag känner fattas i min digitala samling av spel på Playstation 3. Sen blir det bara handel från Nintendos E-Shop på Wii U, 3DS och Switch för mig eftersom det bara är de butikerna som jag kan handla från efter att Sony stänger ner på PS3


signatur

ゼルダの城

12
Skriv svar