Days Gone-författaren: Klaga inte över uteblivna uppföljare om ni inte köper originalet till fullt pris

Robot
Days Gone-författaren: Klaga inte över uteblivna uppföljare om ni inte köper originalet till fullt pris

Metacritic betyder allt för Sony, enligt John Garvin.

#days-gone


Tråkig jävla attityd. Klart att världen kretsar kring hans spel och personer som inte var beredda vid lanseringen är tydligen inte berättigade att uppskatta spelet.

Medlem

Det här är förstklassig attityd.
Jag ska genast rätta mig!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Gnällkuk

Om spelet hade varit tillräckligt bra, lovande vid release så hade folk köpt det till fullpris - precis som med allt annat. Att klaga på konsumenter är så bakvänt så det inte finns. Nu lär ju knappast den breda massan läsa detta och ta till sig, men för de personer sm är lite mer som oss innebär det ju automatiskt att man är mer skeptisk eller negativ till att köpa hans framtida spel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Köper folk inte spelet till ”fullpris” så är deras ”fullpris” för högt. Spelar ingen roll hur bra spelet ser ut, betalar inte 700kr. När man nu försöker tvinga fram en orimlig prishöjning till 800kr lär det bara bli mer av det här med bra spel som inte säljer vid release.

ELF
Medlem

Klagar på att det hamnat på ps plus när det är utvecklat för ps i första hand 😂


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Tråkig jävla attityd. Klart att världen kretsar kring hans spel och personer som inte var beredda vid lanseringen är tydligen inte berättigade att uppskatta spelet.

Killen har inte greppat konceptet av en positiv överasskning, vilket spelet ändå verkat vara för många som köpte det billigare på rea. Var glad för det liksom?

Medlem

Problemet var ju att det var buggigt och dant vid release, så förstår att folk väntade för att se om det skulle bli bra eller inte. Jag köpte det cirkus 6 månader efter release och var kanonnöjd då.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Spelet var ju inte värt fullpris helt enkelt, så min kontring till honom är "Om du vill göra uppföljare så gör fucking bättre spel".

NuZ
Testpilot

Tråkig attityd med Metacritic också! Finns väldigt bra spel för egen del som jag har haft skitkul med som ligger och snittar 50 där om inte lägre.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Släpp inte spel om de inte är färdigutvecklade.

Medlem

Jag köpte spelet till fullpris, ångrar det inte.

Förstår iof fullt ut att utveckla spel kostar pengar och klart spelet fick ett ljummet mottagande vid release, och det är jäkla synd för dom fixade ju till spelet sen. Hade nog lika kul med detta spel som god of war eller horizon zero dawn, alla gav en underbar upplevelse.

Medlem

Fast hur ska jag veta om jag gillar spelet eller inte innan jag köpt det?

Recensioner läser jag till spel jag är tveksam till att köpa.
Rea väntar jag på till spel som lockar lite men jag kan vänta lite på innan jag köper.
Fullpris betalar jag för spel som lockar mig mycket och/eller polare snackat gott om.

Först efter jag spelat som jag vet om jag gillar spelet eller ej.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Jag var hypad innan releasen. Men sen kom de svala recensionerna med ord som besvikelse och rapporter om mycket buggar. Så jag fokuserade på andra spel.

Nu när spelet finns tillgänglig på PS+. Och att jag nu spelat ca 80% av spelet måste jag säga att detta är ett toppenspel. Och jag är lite besviken på kritiken som spelet fått. Vilket gav mig intrycket av att spelet är sämre än vad det är, vilket också är bidragande till att jag inte köpt spelet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Köper folk inte spelet till ”fullpris” så är deras ”fullpris” för högt. Spelar ingen roll hur bra spelet ser ut, betalar inte 700kr. När man nu försöker tvinga fram en orimlig prishöjning till 800kr lär det bara bli mer av det här med bra spel som inte säljer vid release.

Har man inte råd med gaming får man väl skaffa en ny hobby.

Finns fan ingen så gnällig, bortskämd och vansinnigt snål subkultur som "gamers", -"Åh jag har sett fram emot det här spelet i två år!!... äh tror ja köper det på rea sen, är inte värt 700:-"
Men jävla säkert man förväntar sig ett trippel A spel som utvecklats till perfektion i minst 4-5 år.

Medlem

Så om man väljer att köpa det på rea så är ens åsikt inte värd ett smack? Det var också en jävla underlig sak att säga.

Det är fan inte alla som har råd att köpa spelen direkt de släpps ju...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Deli:

Har man inte råd med gaming får man väl skaffa en ny hobby.

Finns fan ingen så gnällig, bortskämd och vansinnigt snål subkultur som "gamers", -"Åh jag har sett fram emot det här spelet i två år!!... äh tror ja köper det på rea sen, är inte värt 700:-"
Men jävla säkert man förväntar sig ett trippel A spel som utvecklats till perfektion i minst 4-5 år.

I slutändan är det strunt samma om utvecklare (eller du) tycker att gamers är snåla och bortskämda... Det är ju en rakt igenom marknadsstyrd, kapitalistisk spelmarknad, där de kan sätta precis vilka pris de vill och konsumenterna kan helt fritt välja om de vill betala eller inte.

Ingen kan liksom klaga, det blir exakt så rättvist som det kan bli. De som tyckte spelet var värt 700 kr köpte det för 700, de som tycker det är värt att spela först i en prenumerationstjänst gör det. Jag spelar inte spelet även om någon slänger skivan i huvudet på mig då jag inte gillar genren.

Marknaden är så totalt översvämmad av spel och många spel är "oändliga" nu, typ Fortnite, så det finns helt enkelt inte tid att spela alla spel.

Den här snubben får det att låta som att hans spel har något sorts "inbyggt värde" som då är ca 700 kr. När det i själva verket har det värde som folk vill betala för det.

Medlem

Köpte för fullpris och spelade det dag ett, kan inte säga att jag råkade ut för allt för mycket buggar. Några muggar och tallrikar som var dukade i luften var väl största buggen jag minns och det var inget som förstörde spelet. Helt klart ett av de bättre spelen jag har spelat!

Tycker det har blivit jävligt mycket gnäll senaste åren och jävlar vad snåla folk är! Förstår att olika människor har olika ekonomiska situationer men om man av ren princip tycker att spel inte är värda vad de kostar så kanske man ska börja med en annan hobby för branschen går inte runt på att alla köper på rea några år senare.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Deli:

Har man inte råd med gaming får man väl skaffa en ny hobby.

Finns fan ingen så gnällig, bortskämd och vansinnigt snål subkultur som "gamers", -"Åh jag har sett fram emot det här spelet i två år!!... äh tror ja köper det på rea sen, är inte värt 700:-"
Men jävla säkert man förväntar sig ett trippel A spel som utvecklats till perfektion i minst 4-5 år.

Härlig attityd. Så den som föredrar att handla i reabacken borde söka sig till ett annat intresse, exempelvis att samla tomburkar? Kanske borde barn, studerande och ensamstående föräldrar begripa att spel är till för folk som bor innanför tullarna? Inser du att du framstår som väldigt elitistisk?

För egen del har jag en bra inkomst, men jag tycker ändå det är orimligt att betala jättesummor för ett buggigt spel dag ett. Särskilt som jag ändå inte hinner spela allt som släpps. Då väntar jag hellre ett år på ett förgigpatchat spel till halva priset. Pengarna som blir över gör sig bättre på barnens sparkonto än EAs. Och det är inte att vara snål, det är att förstå pengars värde.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Köpte för fullpris och spelade det dag ett, kan inte säga att jag råkade ut för allt för mycket buggar. Några muggar och tallrikar som var dukade i luften var väl största buggen jag minns och det var inget som förstörde spelet. Helt klart ett av de bättre spelen jag har spelat!

Tycker det har blivit jävligt mycket gnäll senaste åren och jävlar vad snåla folk är! Förstår att olika människor har olika ekonomiska situationer men om man av ren princip tycker att spel inte är värda vad de kostar så kanske man ska börja med en annan hobby för branschen går inte runt på att alla köper på rea några år senare.

Går branschen bättre då om 'reaköparna' inte köper alls? 🙂 Eller tänker du att det automagiskt blir så att alla köper dag ett?


signatur

Styret upp och däcken ner

Skribent

Fast lite har han ju rätt i, om folk inte stödjer eller köper ett spel, så ska det inte sen gnälls över att vi inte får en uppföljare till samma spel. Om man läser runt på nätet så gnälls det rätt mycket över att Sony inte satsar på uppföljaren till just detta spel.

Nu köpte jag inte heller Days Gone på releasedagen eller ens första tre månaderna, var redigt less på zombier, men har då heller ingen åsikt om att uppföljaren lagts ned.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Väntar med spänning på att CDPR säger samma sak om CP

Kommer förvisso aldrig hända, men lite kul hade det varit

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Jag köpte spelet till fullpris, ångrar det inte.

Förstår iof fullt ut att utveckla spel kostar pengar och klart spelet fick ett ljummet mottagande vid release, och det är jäkla synd för dom fixade ju till spelet sen. Hade nog lika kul med detta spel som god of war eller horizon zero dawn, alla gav en underbar upplevelse.

Spelet vart ju bra, men det är fortfarande lite buggigt, så problemen är väl inte riktigt helt lösta.
Spelets klyschiga och lite sega start skadade nog också lite i början.

Jag tror att de största problemen var nog buggarna i början som fick spelet att verka vara mediokert samtidigt som det var första spelet i ett nytt IP och det kan ta lite tid att bygga en fanbas.
En uppföljare hade nog sålt mycket bättre, ifall inte buggarna i första spelet skrämmer bort early adopters.

Hade varit riktigt intressant att se hur en uppföljare hade sett ut på PS5 med, prestandan i systemet hade kunnat göra väldigt stort skillnad :/

Medlem

oavsett hur så får spelutvecklaren pengar,så nej håller inte med han .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det var ett mycket bättre spel än vad pressen sa. Alltså även nu när jag läser om FZs recension så känns det inte som att vi har spelat samma spel. Jag körde det dock kanske 3-5 månader efter release.

Medlem

Blir lite fel att ni bara delar med er 2 meningar när han pratade om det i typ 10 minuter.
Han nämnde också att han förstår att alla inte kan köpa spel dag 1.
Han har ju rätt att man kan inte riktigt klaga angående uppföljare om man köper spelet på rea 1-2 år senare.

Medlem

Jag kan köpa det till fullpris om ni släpper det på fucking PC.

Medlem

Desto fler som väljer att köpa ett spel på rea desto mindre sannolikt är det så klart att samma spel kommer att få en uppföljare. Blir då lite motsägelsefullt om samma personer som blir arga över att Sony inte släpper en uppföljare, själva bidragit till beslutet genom att köpa det på rea.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Jag kan köpa det till fullpris om ni släpper det på fucking PC.

Your in luck

Medlem
Skrivet av Nomman:

Härlig attityd. Så den som föredrar att handla i reabacken borde söka sig till ett annat intresse, exempelvis att samla tomburkar? Kanske borde barn, studerande och ensamstående föräldrar begripa att spel är till för folk som bor innanför tullarna? Inser du att du framstår som väldigt elitistisk?

För egen del har jag en bra inkomst, men jag tycker ändå det är orimligt att betala jättesummor för ett buggigt spel dag ett. Särskilt som jag ändå inte hinner spela allt som släpps. Då väntar jag hellre ett år på ett förgigpatchat spel till halva priset. Pengarna som blir över gör sig bättre på barnens sparkonto än EAs. Och det är inte att vara snål, det är att förstå pengars värde.

"Spelar ingen roll hur bra spelet ser ut, betalar inte 700kr. När man nu försöker tvinga fram en orimlig prishöjning till 800kr" -citat från första killen jag citerade.

Det här är en stor del i varför det inte finns något mellanting mellan AAA och skitindiespel längre, och varför ingen vågar chansa på något nytt. Är man inte arbetslös och under 20/student så kan man faktiskt betala för sig, men alla verkar se det som sin rättighet att få spela. Jag har inte råd att ha vattenskoter som hobby t.ex, så jag skiter i det.
Jag menar, "orimlig prishöjning till 800kr" från 700kr är det verkligen att förstå pengars värde? Eller är det att vara fullständigt jävla dumsnål?

Skriv svar