Nu är spelen för dyra.

Det är väl bara för dyrt om du köper det vid typ release och tänker behålla spelet efter att du har spelat klart det? Väntar man några månader så har det genast blivit billigare och kan man tänka sig sälja spelet efteråt så får man lätt minst 50% av ursprungspriset. Fortsätter man att göra så med varje spel så blir inte kostnaden för dig själv mer än 300-400 kr, sen beror det hur många spel man nöter av, men själv hinner jag inte med mer än ett spel i månaden om jag har tur, så den summan lägger jag lätt på ett spel. Det är ju typ priset på en t-shirt.

Avstängd
Skrivet av Espresso_Bengt:

Det är väl bara för dyrt om du köper det vid typ release och tänker behålla spelet efter att du har spelat klart det? Väntar man några månader så har det genast blivit billigare och kan man tänka sig sälja spelet efteråt så får man lätt minst 50% av ursprungspriset. Fortsätter man att göra så med varje spel så blir inte kostnaden för dig själv mer än 300-400 kr, sen beror det hur många spel man nöter av, men själv hinner jag inte med mer än ett spel i månaden om jag har tur, så den summan lägger jag lätt på ett spel. Det är ju typ priset på en t-shirt.

Coolt att så många uppskattar spel så mycket.
Själv hade ja vart sur om nya mission impossible hade kostat 400 kronor på bio. Men visst. vet ni att Tom C lever på bidrag nu...

Medlem

Bryr mig inte så mycket vad spel kostar när dom släpps, bortsett från spel från Nintendo så brukar priserna sjunka rätt så snabbt. Oftast är det inga problem med att vänta på en bra rea 6-18 månader senare.

Samma sak gäller konsoler i sig, köpte ingen PS4 förrän PS4 Slim släpptes då det var då spelutbudet började bli intressant för mig, samma sak kommer nog ske nu igen, tror inte jag kommer tycka det är värt att köpa en PS5 förrän PS5 Slim kommer i slutet av 2023 eller när det nu blir.

Avstängd
Skrivet av Kazutoyo:

Bryr mig inte så mycket vad spel kostar när dom släpps, bortsett från spel från Nintendo så brukar priserna sjunka rätt så snabbt. Oftast är det inga problem med att vänta på en bra rea 6-18 månader senare.

Samma sak gäller konsoler i sig, köpte ingen PS4 förrän PS4 Slim släpptes då det var då spelutbudet började bli intressant för mig, samma sak kommer nog ske nu igen, tror inte jag kommer tycka det är värt att köpa en PS5 förrän PS5 Slim kommer i slutet av 2023 eller när det nu blir.

Förvånad att så många inte spelar spelar på realese här.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Så. Över 800 kr för ett nytt spel. Inget exta, ingen collector.. bara grundspelt.
Ja säger det är för dyrt..
Spelar ingen roll om det så är red dead 2 eller cyberpunk. 800 är För mycket för bara spelet utan något extra.
Ja har typ blivit die hard PS nu men asså snacka om å driva folk mot gamepass.

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.
Har fortfarande inte köpt ett enda ps5 spel.
Dels för att man får så mycket med. Som Days gone å persona 5..
Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..
Tror detta kommer straffa sig.

Håller absolut med 800+ för något som i bästa fall håller i två timmar.
Sen finns det unicorns som håller mig underhållen i 50 timmar+ visst där ser jag värdet och skulle inte tveka att betala så mycket mer. Frågan är hur vet man vilka spel man kommer fastna för? Kommer pirata där det går för att testa och betala för de spel jag fortsätter spela.
Resident Evil Village skulle jag blivit riktigt besviken på om jag köpt det för fullpris, som tur var upptäckte jag att det inte var för mig med demot. Men hur många spel har demos nuförtiden?


signatur

7900XTX
7800X3D

Avstängd
Skrivet av alias:

Håller absolut med 800+ för något som i bästa fall håller i två timmar.
Sen finns det unicorns som håller mig underhållen i 50 timmar+ visst där ser jag värdet och skulle inte tveka att betala så mycket mer. Frågan är hur vet man vilka spel man kommer fastna för? Kommer pirata där det går för att testa och betala för de spel jag fortsätter spela.

Du har rätt ...
Men alltså. Går inte tänka i timmars underhålling..
Ja har inte betalat något för warzone.. å ja har över 200 timmar "underhållning"

800kr är ett överpris s0 länge utgivarna tjänar orimligt mycket pengar. Vilket dom gör.
Fast nu kommer det bli ett bakslag för dom, för folk kommer inte köpa på realease för 800..
Hoppas bara inte detta påvärkar spelen för mycket..
Days gone sålde inte tillräckligt mycket för en uppföljare... svårt att tänka mig ratchet kommer sälja tillräckligt med en 800 kr prislapp!! Eller 700 om man kan hitta det på elgiganten..
Insomniac tjänf inget på att folk laddar ner det gratis om ett år.. vilket ja kommer göra.

Det handlar om att sätta ett pris som produkten är värd.. 800kr för ett plattformspel på 20(?) Timmar är för dyrt för att sälja.
dom går med mega vinst även vid 700.

Medlem

Håller helt med.

Tycker det är vidriga priser, speciellt när man kollar på PS Store t.ex.
849kr, för en digital kopia, som inte har ett något andrahandsvärde överhuvudtaget. Därför jag är motståndare till att allt ska vara digitalt, man får egentligen ingenting för pengarna. Förstår inte heller hur de kan med att ta såna extrema priser för en digital kopia, om något borde ju det vara billigare med digitala spel när de inte har kostnad för distribution etc?

Köpte Demon Souls till PS5, men det blir mitt sista spela att köpa till fullpris helt klart.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Var glad att industrin inte är påverkad av corona. Bygger själv en cykel där åtgången är minimal på delar och där priserna höjts rejält (25%) på en del grejer.

Avstängd
Skrivet av delli:

Var glad att industrin inte är påverkad av corona. Bygger själv en cykel där åtgången är minimal på delar och där priserna höjts rejält (25%) på en del grejer.

Inte påverkast? Vad menar du?
Cyberpunk går fortfarande inte köpa psn..
Men eeh.. lycka till med cykeln.. eller nåt

Avstängd
Skrivet av Pixelwood:

Beror på vad det är för spel. Jag har 1000+ h i Monster Hunter World, om det så hade kostat 1000kr så är det ju 1kr/h, otroligt billigt om man jämför med andra nöjen.

Även om ett spel bara varar i 10h så är det ju typ 80kr/h, sjukt billigt.

80 kr timmen sjukt billigt...?
Tur rocket league inte kostar 80 kr timmen.. hade haft endel skulder nu då..
Det är mer eller mindre oväsentligt vilken speltid spelen har..

Medlem

Som många redan nämner, avvakta och köpa på release. Många större titlar går på rea efter bara några veckor. I mitt fall så säljer jag av spel jag är klara med för att finansiera nya spelköp. Den stora fördelen med just skivläsare att alla spel finns att köpa för en billig peng. I vissa fall kan man även skicka in spel till t.ex. spelbutiken.se och andvända de pengar man får för spel för köpa av nya spel om man nu inte vill vänta.

Medlem

Visst kan jag tänka mig att betala 800 spänn för ett helt nytt spel.
MEN då ska det vara 100% klart och inte starten på någon halvdan live-service, det ska inte vara några loot-boxes eller micro transaktioner, en och annan större DLC går väll an.

Men när man ser FIFA och NHL fortfarande kostar 800 spänn till dem nya konsolerna så förlorar man hoppet.
Händer ju ibland att man vill ha något sportspel för att spela be-a-pro läget (enda läget jag rör i dem spelen) och då känns 800 spänn alldeles för dyrt. Där är det ibland tur det finns tjänster som Gamepass som gjort att jag nu sitter och kör karriärsläget i NHL21 utan att behöva slänga ut 800 spänn.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vadå "inflationen gått i taket"? Bor du Venezuela?

Påståendet om inflation reagerade jag också på. Varken Sverige eller USA (där de flesta spelstudion finns) har någon abnormal inflation.

Betänker man enbart inflationen borde ett spel som kostade 500 kr 2001 idag kosta 740 kr. Och det är något högt räknat eftersom jag körde en genomsnittlig inflation om 2%/år. Under delar av perioden var inflationen lägre.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

It's not a lake, it's an ocean

Nja. Vi är visserligen vana vid att nya spel går att köpa för 549-599 kr. Men jag köpte Sonic 2, mitt allra första spel för egna pengar, för 428 kr. Det är nästan 30 år sedan. Minns därtill vad Nintendo tog betalt för sina SNES-spel på den tiden. Samtidigt får jag även jag medge att över 800 spänn för ett spel svider en aning, särskilt om inköpslistan är lång. Å andra sidan sjunker priset ganska fort på många spel (exklusive Nintendos), så är man inte så het på gröten kan man ju vänta.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Själv är jag restrektiv med vilka spel jag köper. Antalet blir inte många per år.
Själv skulle jag troligtvis inte ge 800:- för ett spel idag. Ett nytt AAA spel som jag verkligen tror eller vet att jag kommer tycka om kan jag ge 4-500 Sek för.

På PC sidan brukar väl de flesta nya spel lägga sig i det intervallet för att sedan komma på rea.

Ett roligt minne är att Donkey Kong Country minsann kostade 800:- när det kom 1994(?) Dyrt

Avstängd
Skrivet av Nomman:

Påståendet om inflation reagerade jag också på. Varken Sverige eller USA (där de flesta spelstudion finns) har någon abnormal inflation.

Betänker man enbart inflationen borde ett spel som kostade 500 kr 2001 idag kosta 740 kr. Och det är något högt räknat eftersom jag körde en genomsnittlig inflation om 2%/år. Under delar av perioden var inflationen lägre.

Mm.. okej. Varför kostar spelen 800kr då?
Sant att varor i handeln inte gått upp så mycket senaste fem åren... dock tvspel är dyrare!
Men min bostadsrätt är 30% mer värd än för fem år sedan. För att inte tala om aktiemarknaden..
.. är din lön 30% högre..? Förutsatt att du har samma jobb..? Svar nej.
Att höja priset på spel plus allt annat man får betala i dom plus alla abonnemang osv.
Det är löjligt.

Medlem
Skrivet av Rassa:

80 kr timmen sjukt billigt...?
Tur rocket league inte kostar 80 kr timmen.. hade haft endel skulder nu då..
Det är mer eller mindre oväsentligt vilken speltid spelen har..

Nä men nu kostar ju rocket league inte 80kr/h? Med den typen av spel används ju oftast en annan prismodell.

Sen verkar ju folk tycka att det är någon slags mänsklig rättighet att ha tv-spel som hobby. Har man inte råd får man ju låta bli helt enkelt.

Spelen är väl egentligen inte dyrare idag än de vart tidigare? När jag köpte spel till NES vill jag minnas att dom kostade typ 600kr och det var slutet av 80-talet. Då gjordes väl spelen av typ 6pers under nån månad också 😁

RmK
Medlem
Skrivet av greb1989:

Det är väl ännu konstigare att nya spel legat stilla på runt 500 spänn vid release ända sedan jag gick i kortbyxor? Underhållningen du får ut är ju mer per timme än någon annan form av underhållning? Nu har jag visserligen en ekonomi som tillåter mig att köpa spel vid release, men jag gör det rätt sällan ändå. Anledningen till det stavas backlog, då är det ju bara att vänta lite så går de ner i pris rätt så rejält.

Kolla bara på hur priskurvan för exempelvis Assassin's Creed Valhalla ser ut för PS5.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5393452

Utöver det så finns ju också Tradera och liknande, känns som att det finns ohyggligt mycket mer vi kan klaga på priset på innan vi ger oss på spelbranschen tbh.

Det är inte konstigt alls då antalet spelare säkert har dubblats flera gånger om samt att de flest spels säljs digitalt vilket sparar in på tillverkningskostnad och frakt. Spelbranchen har gått om filmbranchen sedan länge i vinst och det har aldrig funnits så mycket pengar i spel som det gör nu, det är därför Hollywood vill ha en del av kakan och pressar ut filmspel höger och vänster.

Avstängd
Skrivet av Pixelwood:

Nä men nu kostar ju rocket league inte 80kr/h? Med den typen av spel används ju oftast en annan prismodell.

Sen verkar ju folk tycka att det är någon slags mänsklig rättighet att ha tv-spel som hobby. Har man inte råd får man ju låta bli helt enkelt.

Spelen är väl egentligen inte dyrare idag än de vart tidigare? När jag köpte spel till NES vill jag minnas att dom kostade typ 600kr och det var slutet av 80-talet. Då gjordes väl spelen av typ 6pers under nån månad också 😁

Tror du spelbolagen tjäna mer pengar då på 80talet?
Tror du det är dyrt att släppa ett spel med samma spelmotor i en uppföljare nu som tex assassins creed.
Säga vad man vill om kapitalismen.. men att höja priset på spelen är helt orimligt å har inget att göra med vad det kostar att utveckla dom.
Bara för att ett spelbolag tjänar dubbelt så mycket som för fem år sedan så gör inte en vanlig människa det..

Medlem

Inflationen har väl aldrig varit så här låg?

Sen kostade mitt super mario bros 3 699 kr 1991. Vilket motsvarar strax över 1000kr i dagens penningvärde, så spel har ju blivit billigare.


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Inflationen har väl aldrig varit så här låg?

Sen kostade mitt super mario bros 3 699 kr 1991. Vilket motsvarar strax över 100kr u dagens penningvärde, så spel har ju blivit billigare.

Gämför du spelmarknaden 1991 med 2021?
Det finns endel faktorer där man måste ta hänsyn till...
Ska man se det som du så borde väl ett spel som red dead 2 kosta två miljoner kronor då om du gämför med super mario 3??
Eller vad menar du?

Inaktiv
Skrivet av Rassa:

Tror du spelbolagen tjäna mer pengar då på 80talet?
Tror du det är dyrt att släppa ett spel med samma spelmotor i en uppföljare nu som tex assassins creed.
Säga vad man vill om kapitalismen.. men att höja priset på spelen är helt orimligt å har inget att göra med vad det kostar att utveckla dom.
Bara för att ett spelbolag tjänar dubbelt så mycket som för fem år sedan så gör inte en vanlig människa det..

Var har du fått att "spelbolag" tjänar dubbelt så mycket som för fem år sedan? Och som någon skrev, det är ingen mänsklig rättighet att spela på release vill man inte betala 800kr så vänta några månader.

Visst är det dyrt med ett nytt spel men all underhållning blir dyrare. Streamingtjänsterna är dyrare idag än för 10 år sedan, priset för att gå på bio etc. Visste du att om man justerar priset för vad ett spel till PlayStation kostade när det kom så hade det varit ca 85$ i dagens penningvärde? Eller varför inte ett spel till SNES för 118$, vilket klipp!

Medlem
Skrivet av Rassa:

Gämför du spelmarknaden 1991 med 2021?
Det finns endel faktorer där man måste ta hänsyn till...
Ska man se det som du så borde väl ett spel som red dead 2 kosta två miljoner kronor då om du gämför med super mario 3??
Eller vad menar du?

Förstår inte varför du attackerar hans text. Spel har blivit billigare om man kikar på snittpriser och tar inflationen i åtanke

Medlem
Skrivet av Rassa:

Gämför du spelmarknaden 1991 med 2021?
Det finns endel faktorer där man måste ta hänsyn till...
Ska man se det som du så borde väl ett spel som red dead 2 kosta två miljoner kronor då om du gämför med super mario 3??
Eller vad menar du?

Jag har ingen inblick eller kunskap i hur mycket ett spel kostade att tillverka 1991 mot 2021 när man räknar på vinst vs omsättning i ett bolag. Så det blir bara löjligt att gissa för min del och jag har bättre saker för mig än att kolla upp nintendos årsredovisningar vs rockstar. Faktum kvarstår, spel har blivit billigare.

Vet inte riktigt vad det är för liknelse med mitt exempel som du försöker dig på med RDR2?


signatur

IDKFA

Medlem

SPel har blivit billigare och DYRARE att utveckla. Gissar att utvecklingskostnaden för Super Mario bros 3 var en piss i havet jämfört med dagens AAA-spel.
Riktiga storspel som det typ kommer ett om året hade jag lätt kunnat betala 1500:- för utan att blinka.

Medlem

Ett högre pris kan ju vara mer eller mindre motiverat beroende på spelet i fråga (sett till innehåll, mikrotransaktioner, osv). Men det bidrar nog till att många över tid kommer att övergå till prenumerationstjänster, som TS ser trend mot. Det läskiga med det här är ifall de vanliga butikssläppen helt skulle slås ut som resultat.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Inaktiv

Betalde 749 för mortal kombat när det kom ut 1992. Omräknat med inflationen är det 1078 i dagens pengavärde. Har inga som helst problem med att spel ska kosta 799kr nya i dagens läge. Vill man snåla kommer ju dom med att reas så småningom ändå. Spel är en lyx, ingen nödvändighet men i dagens slit och släng samhälle förstår jag att det kan tolkas som dyrt.

Medlem

Men snälla. Jag köpte nya spel redan under SNES, MD och N64-eran för över 600-700 kr styck, och utvecklingskostnaden då var inte i närheten av vad dagens spel kostar att utveckla. Exempelvis så minns jag att mitt Street Fighter II till SNES kostade 699 kr på release (men jag fick med ett häfte med alla moves osv. Yey?), att jag betalade 749-799 kr för mitt Mortal Kombat II till MD, mitt Ocarina of Time kostade 649 kr etc. Jag minns att jag en julafton önskade mig spelet Road Runner's Death Valley Rally till SNES, jag har ingen aning om varför jag ville ha det sk*tspelet, men jag minns att det kostade 799 kr på Toys R Us. Jag fick (tyvärr) det också. Nu kostar ju spel på cartridge mer än på skiva, men ändå. Spel har definitivt blivit billigare med åren, samtidigt som utvecklingskostnaderna har ökat.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Tycker det är helt rimligt att ta 849 kr för ett spel som en stor studio har jobbat på i flera år där jag får underhållning i 40-80h.
Jag tycker faktiskt spel är en billig underhållning, tycker du det är dyrt så köp på rea eller hitta något annat att göra. Att gnälla över att underhållning för under 22 kr i timmen (849kr/40h=21,23 kr/h) är dyr tycker jag bara är larvigt. En bio biljett är ju dubbel så dyr per timme! Då räknade jag snällt med att en biljett kostar 160 kr och att filmen är 3 timmar lång.

Full förståelse för att alla inte har ekonomi för att köpa spel dag ett, absolut inget fel i de men att säga att underhållning för 22 kr i timmen är dyrt är inget jag köper.

Håller helt och hållet med, spel borde vara dyrare än vad dem är just pga hur mycket värde man ibland får. Har flera spel som jag lagt 1000 timmar som tex Diablo 3, då är inte 800 spänn mycket att säga till om, nu var väl priset mer 500 när det släpptes så ännu mera prisvärt. Men ja det är en saftig peng att lägga ut en månad kanske. Man får helt enkelt se efter hur mycket tid som kommer läggas på det. 800 för ett spel tar 10 timmar att klara är fortfarande bara 80kr timmen, ungefär som en bio, men du kan spela det igen om du känner för det.

En sak som jag dock fortfarande inte förstår är varför Digitala spel fortfarande ibland oftast är dyrare än att köpa ett spel från tex spelbutiken.

Medlem

Jag har två lysande metoder för att komma runt detta:

- Vänta en stund på rea
- Köp nytt spel på fysisk disk och sälj vidare efter genomspelning (konsol)

Skulle personligen inte köpa och behålla ett spel för över 500:-

Fördelen med att vänta är att spelat är patchat och klart samt att alla DLC kommit ut


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Skriv svar