Nu är spelen för dyra.

Medlem

Blir bara att folk köper mindre spel och att fler väntar på rea

Men Sony har statistiken så ser de att det lönar sig med de priserna för dom så kommer de jo fortsätta med det

Sen vilken effekt det får på utveckling av spel och spelstudios är inte lika enkelt och mäta. Om Kalle ska betala mer för spel kanske han bara håller sig till sina absolut favoriter och har svårare att lägga pengar på nytt. Vilket gör så nya spel har svårare att få plats vilket gör så man får call of duty 10000000 istället för nya unika spel för att tjäna pengar

Medlem

För mig med jobb så är tv spel väldigt billigt. Men så spelar jag väldigt mycket också. Föredrar verkligen spel före film. Och tycker inte att 1000-1500 är för mycket för ett spel. Det handlar snarare om vad man får. Kan tänka mig att vissa inte värdesätter spel knappt alls. Då förstår jag att dom inte tycker att spel ska kosta någonting alls. Ja eftersom dom inte får ut något från upplevelsen så förtår jag dom till 100%. Tyvärr så går mycket av pengarna ner i direktörs löner som igentligen inte jobbar alls med spel. Så jag tror inte att dyrare spel från EA mf är bättre för spelutvecklingen. Det dom borde göra är att styra om mer pengar till dom som gör spelen. Anställa fler högre löner minska crunch mm.

Medlem

Jag tycker det är ganska fel att räkna ut ett spels "kostnad" genom att endast dela inköpspris med antalet nedlagda timmar. De flesta moderna spel, CP2077 t.ex. kräver ju en dator som kostar kanske ~20k i inköp om man vill kunna köra på ett lagomt sätt. Sen så behövs ju en del av dessa delar bytas med jämna mellanrum för att hänga med. 5000/år är nog inte orimligt med dagens priser på grafikkort och processorer.

Det är lite som att säga att kostnaden för att äga en bil endast är inköpspris plus vad drivmedlet kostar per mil.

Medlem

Det här känns som en klassisk gnälltråd kring vad som är ett i-landsproblem i ordets sanna bemärkelse.

Spel som kostar skjortan att utveckla har blivit vanligare, och det går inte att stirra sig blind på priset för ett enda spel och sedan låta det representera en hel bransch.
Visst finns det spel som kostar 800 spänn, men det är varken en majoritet eller ett i närheten av genomsnittligt pris.

Ett jämförande, om än extremt, exempel vore att säga att tavlor är totalt omänskligt dyra och sedan peka på Mona Lisa.

Skrivet av Schluug:

Jag tycker det är ganska fel att räkna ut ett spels "kostnad" genom att endast dela inköpspris med antalet nedlagda timmar. De flesta moderna spel, CP2077 t.ex. kräver ju en dator som kostar kanske ~20k i inköp om man vill kunna köra på ett lagomt sätt. Sen så behövs ju en del av dessa delar bytas med jämna mellanrum för att hänga med. 5000/år är nog inte orimligt med dagens priser på grafikkort och processorer.

Det är lite som att säga att kostnaden för att äga en bil endast är inköpspris plus vad drivmedlet kostar per mil.

En dator var inte billig i inköp på 90-talet heller. (Du kan kika igenom annonser i gamla Datormagazin för många bra exempel. Sen rekommenderas ju givetvis övrigt innehåll i tidningen också. )


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

När jag ägde konsol så köpte jag ALDRIG nytt.
Köpte alltid begagnade spel eller vid någon rea.

Har inte så bråttom att jag MÅSTE spela ett spel direkt.

Äger ingen konsol längre. Bara PC nu för tiden, mycket billigare (spelen alltså) haha

Ja när man tänker att nästan alla spel som släpps lider av skitiga buggar mm så fungerar vi i stort ser som trasiga speltestare , 800 spänn för ett trasigt spel är orimligt , med de priset skall de oxå fungera felfritt , samtidigt som spelen är halvfärdiga , för att kunna spela med vissa vapen eller en vis bana så skall man betala en avgift igen.
Så i de stora hela så är spelen avsevärt dyrare än runt 800 kr .. dom vet hur konsumenten fungerar , så de kör på som vanligt .. om man vart lite smart så hade alla protesterat lite mer , kanske i form av att inte handla vissa spel eller i forum klaga på skitiga spel som faktiskt i slutändan kostar över 1000 lappen .
Lite som att ja som snickare ger ett pris för ett färdigt tak , å anser mig va klar å kunden säger ”men plåtarna till vindskivorna då ”
- njaaa det är extra grabben . Hur många fler jobb skulle ja då i slutändan få då !
Folk är veka gällande de mesta i daxläget , och kanske lite för ivriga ...

Skrivet av DKvarn:

Tycker det är helt rimligt att ta 849 kr för ett spel som en stor studio har jobbat på i flera år där jag får underhållning i 40-80h.
Jag tycker faktiskt spel är en billig underhållning, tycker du det är dyrt så köp på rea eller hitta något annat att göra. Att gnälla över att underhållning för under 22 kr i timmen (849kr/40h=21,23 kr/h) är dyr tycker jag bara är larvigt. En bio biljett är ju dubbel så dyr per timme! Då räknade jag snällt med att en biljett kostar 160 kr och att filmen är 3 timmar lång.

Full förståelse för att alla inte har ekonomi för att köpa spel dag ett, absolut inget fel i de men att säga att underhållning för 22 kr i timmen är dyrt är inget jag köper.

Skribent

Rekommenderat pris på Perfect Dark till N64 var väl runt 899-949 kr i butik. (Stor & Liten. bla.) Och jag köpte Metal Slug 4 (AES) när det släpptes för runt 3000 kr.

Så allt är relativt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

800kr kan jag tänka mig är verkligen gränsen ge för ett spel, men då ska det vara spel som typ witcher, red dead redemption, gta osv där man kan lätt lägga flera hundra timmar spel på. men köpa ett spel som du klarar på knappt 10 timmar för det priset är för dyrt..

Medlem
Skrivet av Rassa:

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.

Definition på vanligt folk? Jag anser mig rätt vanlig och nog fan har jag höjt min lön de senaste 5 åren mer än vad inflationen gjort -min lön har tyvärr EJ gått i taket dock

Om du inte lyckats höja lönen (om du inte är egen företagare) så kanske dags att ta ett snack med din chef, kollektivavtal kanske?

Medlem
Skrivet av Lowlife talibans:

Ja när man tänker att nästan alla spel som släpps lider av skitiga buggar mm så fungerar vi i stort ser som trasiga speltestare , 800 spänn för ett trasigt spel är orimligt , med de priset skall de oxå fungera felfritt , samtidigt som spelen är halvfärdiga , för att kunna spela med vissa vapen eller en vis bana så skall man betala en avgift igen.
Så i de stora hela så är spelen avsevärt dyrare än runt 800 kr .. dom vet hur konsumenten fungerar , så de kör på som vanligt .. om man vart lite smart så hade alla protesterat lite mer , kanske i form av att inte handla vissa spel eller i forum klaga på skitiga spel som faktiskt i slutändan kostar över 1000 lappen .
Lite som att ja som snickare ger ett pris för ett färdigt tak , å anser mig va klar å kunden säger ”men plåtarna till vindskivorna då ”
- njaaa det är extra grabben . Hur många fler jobb skulle ja då i slutändan få då !
Folk är veka gällande de mesta i daxläget , och kanske lite för ivriga ...

Nja, den jämförelsen håller väl inte riktigt - hur ofta tar spelskaparna betalt för sina patchar?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Så. Över 800 kr för ett nytt spel. Inget exta, ingen collector.. bara grundspelt.
Ja säger det är för dyrt..
Spelar ingen roll om det så är red dead 2 eller cyberpunk. 800 är För mycket för bara spelet utan något extra.
Ja har typ blivit die hard PS nu men asså snacka om å driva folk mot gamepass.

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.
Har fortfarande inte köpt ett enda ps5 spel.
Dels för att man får så mycket med. Som Days gone å persona 5..
Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..
Tror detta kommer straffa sig.

Med tanke på vad spelen kostade för länge sedan så är det riktigt billigt idag.

Folk verkar inte ha någon koll på att spel var riktigt dyrt förr.

Medlem
Skrivet av AxxT:

När jag ägde konsol så köpte jag ALDRIG nytt.
Köpte alltid begagnade spel eller vid någon rea.

Har inte så bråttom att jag MÅSTE spela ett spel direkt.

Äger ingen konsol längre. Bara PC nu för tiden, mycket billigare (spelen alltså) haha

Finns inte någon som helst anledning att betala fullpris för ett spel precis vid release.

Speciellt med tanke på hur många extra DLC det kommer till spel idag.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Finns inte någon som helst anledning att betala fullpris för ett spel precis vid release.

Speciellt med tanke på hur många extra DLC det kommer till spel idag.

Jodå, det är klart det finns. Inte minst om du faktiskt vill stötta spelutvecklarna, eller tror på deras vision kring sitt spel även framåt.
Star Citizen är ju ett klockrent exempel på det där. Sen om alla är nöjda med sitt "köp" i efterhand? Well, jag vill påstå att det överlag är svårt att vara 100% nöjd över alla sina spelköp så väl nu som historiskt, men det är givetvis extremt individuellt.

Det finns spel jag köpt i flera kopior endast för att gynna speltillverkaren, för att de gett mig så förbannat mycket och/eller bra underhållning.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

I slutändan handlar det om hur mycket vi är beredda att betala för ett spel. Detta oavsett hur mycket ett spel kostar att göra idag mot för förr. Om ett spel måste kosta 849kr för att gå runt och få vill köpa till det priset utan väntar till reor, så kanske det är så att det kostar mer än det smakar och då kanske man skall göra mindre påkostade produktioner?

Jag tror själv inte på visionen som vissa toppar i vissa spelhus lobbat för, att vi skall göra mycket kortare spel till i princip samma höga pris. Så vinstmarginalen ökar för dem då de kan dra ned på produktionskostnaden. Den typen av "förädling" av produkten kanske funkar i fastighetsbranschen men inte i spelbranschen.

Tror snarare på att dra ned på ögongodis för att spara in på kostnad utan att spelets omfattning och längd berörs. Något som vissa asiatiska developers kör med. Tex Nihon Falcom.

Medlem

Fysiska spel verkar billigare. köpte Returnal för 699


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Jag önskar att spelen var kortare så man hade tid med flera olika spel

Medlem

De som påstår att det inte finns någon inflation. En kompis köpte bostadsrätt 1997 för 50.000 kr. Samma bostadsrätt kostar idag 1.500.000 kr. Säg att en genomsnittlig lön låg på 12.000 kr 1997. Tvivlar på att det idag ligger på 360.000 kr. 🙂

Spelen kommer bli ännu dyrare och passera 1.000 kr gränsen. Vill du ha bra spel till bra priser så är det idag VR som gäller. Påminner faktiskt om 90-talet där du hittar riktiga guldklimpar för 20-30 €. 👍

PS
År 2000: 1 Oz AU 99.99: 2.000 kr
År 2021: 1 Oz AU 99.99: 15.000 kr

Säg att en genomsnittlig lön låg på 15.000 kr år 2000. Tvivlar på att det 20 år senare ligger på 113.000 kr. 🙂

Medlem

Spel som släpps till flera plattformar tenderar att vara billigare både digitalt och fysiskt (ex. AC: Valhalla) medan spel som släpps exklusivt till en konsol är dyrare (ex. Returnal, Demon Souls). Exklusiva spel tenderar också att vara dyrare under längre tid efter spelsläpp.

800-900 kr för ett nytt spel tycker jag är för mycket. 600 kr är lagom. Spelen bör ligga närmare 500-lappen än 1000-lappen för att även dem som är tveksamma ska köpa. Hade Returnal haft ett pris på 500-600 kr är jag övertygad om att de hade sålt många fler för då hade även alla dem som tvekar, vilket jag tror är en större grupp än dem som köpt spelet hittills, också köpt.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Rassa:

Att köpa ett spel å behöva spela 40 timmar med det. För att komma ner till 20 kr i timmen.. det är dyrt.

Fast är det verkligen det ifall spelet är bra? Jag satt och försökte komma på vilka nöjen jag har som kostar mindre än det och kom typ bara på hänga med sambon, böcker och Netflix.

Skönt att se att det inte bara är jag som räknar om vissa utgifter till kr per timme nöje.

Skrivet av Rassa:

Som sagt. Jag har ekonomi så det räcker å blir över men varför ska jag köpa demon souls för 800kr när ja kan köra mer eller mindre gratis spel som är 2 år gamla. Eller mindre!

Förutom ett par specifika spel så är vi eniga på detta, har sån baklogg plus spelpriser som sjunker snabbt så finns det ingen större anledning till att köpa vid release. Men så länge tillräckligt många vill ha ett spel direkt så kommer nog inte priserna sänkas.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Tror du spelbolagen tjäna mer pengar då på 80talet?
Tror du det är dyrt att släppa ett spel med samma spelmotor i en uppföljare nu som tex assassins creed.
Säga vad man vill om kapitalismen.. men att höja priset på spelen är helt orimligt å har inget att göra med vad det kostar att utveckla dom.
Bara för att ett spelbolag tjänar dubbelt så mycket som för fem år sedan så gör inte en vanlig människa det..

Men har du inte råd får du väl sluta spela då? Om spelföretagen är så onda kapitalister så vore det väl klokast för dig att sluta göda grisen?

Jag personligen tycker inte att 800kr är mkt pengar för 10-1000h nöje. Folk betalar ju vad dom tycker det är värt.

För mig är det snarare tiden som tryter, därför får jag prioritera hur mkt jag vill spela snarare än att skylla på universum för att ett dygn bara är 24h.

Medlem
Skrivet av A1200G:

De som påstår att det inte finns någon inflation. En kompis köpte bostadsrätt 1997 för 50.000 kr. Samma bostadsrätt kostar idag 1.500.000 kr. Säg att en genomsnittlig lön låg på 12.000 kr 1997. Tvivlar på att det idag ligger på 360.000 kr. 🙂

Spelen kommer bli ännu dyrare och passera 1.000 kr gränsen. Vill du ha bra spel till bra priser så är det idag VR som gäller. Påminner faktiskt om 90-talet där du hittar riktiga guldklimpar för 20-30 €. 👍

Nu är det ju "lite" skillnad på bostadsmarknaden (i allra högsta grad beroende på var personen bor dessutom) och kultur- och rekreationssektorn.

För lite mer trovärdig källa än ett anekdotiskt exempel vars relevans är högst tvivelaktig finns information om KPI (Konsumentprisindex, ett mått på inflation) på SCB. I länken även med grafer som visar skillnader mellan olika kategorier av varor och tjänster.

TL;DR: kultur och rekreation (där spel, film, musik o.s.v. faller inom) blir överlag billigare i förhållande till inflationen. Får hoppas även @Rassa kan se detta och bli lite mindre bitter.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av Rassa:

Coolt att så många uppskattar spel så mycket.
Själv hade ja vart sur om nya mission impossible hade kostat 400 kronor på bio. Men visst. vet ni att Tom C lever på bidrag nu...

Jo absolut, men man får kanske 20-30 timmar minst från ett spel, en film max 2 timmar. Tom C behöver nog göra lite CoD motion capture skådespeleri för att dryga ut kassan kanske.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nu är det ju "lite" skillnad på bostadsmarknaden (i allra högsta grad beroende på var personen bor) och kultursektorn.

För lite mer trovärdig källa än ett anekdotiskt exempel vars relevans är högst tvivelaktig finns information om KPI (Konsumentprisindex, ett mått på inflation) på SCB. I länken även med grafer som visar skillnader mellan olika kategorier av varor och tjänster.

TL;DR: kultur och rekreation (där spel faller inom) blir överlag billigare i förhållande till inflationen.

Se PS ovan. 🙂

Istället på KPIer så tror jag detta är mer relevant:

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/aktuellt-om-r...

🙂

PS Mellanstor stad på Västkusten.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Se PS ovan. 🙂

Istället på KPIer så tror jag detta är mer relevant:

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/aktuellt-om-r...

🙂

Råvarumarknaden, inte minst när specifik råvara isoleras, är inte direkt heller kopplad till vår köpkraft - det finns en indirekt koppling, genom bland annat efterfrågan av varor och tjänster där råvarorna är en del i ledet. Men att använda utvecklingen på ett specifikt råvarupris (så som guld) som inflationsmått är ganska värdelöst. (Koppar är ytterligare ett exempel som inte direkt korrelerar med inflationen.)

Länken du skickar med i sista inlägget har ju egentligen inte med inflation i sig att göra, och där börjar vi gå än mer offtopic.
Nationalekonomi samt internationell dito (vad som bidrar till inflation eller deflation eller spekulation kring framtida utveckling som leder till någon av dessa, exempelvis) är förvisso intressant, men inte direkt vad tråden egentligen handlar om.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Force:

Fysiska spel verkar billigare. köpte Returnal för 699

Kostade 499 kr på El Giganten ett tag också.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Själv sitter jag och väntar på en rea på Miles Morales till PS5. Fortfarande 639.00 Kr på PS store


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Force:

Fysiska spel verkar billigare. köpte Returnal för 699

Jag med!
Köper sällan nya spel, men Returnal verkar värt. Backloggen får vänta!

Sen investerade jag i PS5 som läser skivor. Tänkte föra bok över hur snabbt jag sparar in att köpa fysiska spel. Att samlingen sedan går att sälja vidare på Tradera/Blocket är guld för spel man "varvat" och inte har tid/lust att spela om. Innan de blir gratis på PS+ om några år. Returnal är ett sådant spel. Får jag 500:- på Blocket om en vecka, så har jag fått spela ut det för 200:-

Ett till sånt köp och extrakostnaden för PS5 med skivläsare är betald. Tror jag gör samma med Ratchet faktiskt. Så jag skippar det där med att föra bok, matten är ju ganska lätt. Två fysiska spel bara!

Spel som Diablo eller GTA går ju inte att göra så med, där håller argumenten i värde per timma bättre, då kan jag köpa digitalt.

Medlem

Köper mindre spel nu än någonsin dels pga av xbox gamepass ultimate och alla gratis spel från Epic.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag håller med att det är mkt dyra spel där ute. I slutändan är det väl dock vad folk är beredda att betala som avgör om spelen är för dyra eller inte. Om Cyberpunk kostat tusenlappen vid release och folk ändå hade betalat, så var det ju uppenbarligen inte för dyrt. Enda sättet vi konsumenter kan påverka är med våra köp. Det är väl lite som med t.ex. biljetter till fotbollsmatcher eller konserter. Det är värt det folk är beredda att betala. Vill utvecklarna nå en bredare massa - sänk priset. Vill man nå främst hardcore-fans - anything goes, typ.

Den tråkigaste konsekvensen jag kan se är när det kryper ner till barn/ungdomar och verkar exkluderande för de familjer som har det lite knapert. Spel är en mycket stor del av vår kultur i dagens samhälle, och har varit så ända sedan jag var barn (på 80-talet). Jag hade turen att växa upp i en familj där vi hade råd att köpa Nintendo 8-bit (som jag tjatade mig till som 7-åring efter att ha våldgästat min bästa kompis alldeles för mkt). Jag kan ju bara tänka mig hur det är för de barn vars föräldrar inte har råd med spel, hur utanför man skulle känna sig när ens kompisar pratar om vilken bana man kommit till och hur man klarar en viss boss...

Medlem

Just därför har jag PS5 med läsare. Jag har hittat Assassins Creed billigt i butik och köpt Hitman 3 begagnat för halva priset. Ska jag köpa ett nyspel för 800 kr ska det vara ett jävligt speciellt spel som jag vet att jag kommer älska, annars blir det på rea eller begagnat.

Synd att det inte finns demo, begränsad speltid gratis eller öppet köp likt Steam.

Skriv svar