Stadia lever och frodas, hälsar Google

Skribent

Nu säger jag inte att det går dåligt för Stadia. Men att de går ut och säger att tjänsten går bra blir lite ett ickepåstående. Ingen från Google skulle gå ut och säga att tjänsten går skit medan den fortfarande är aktiv. Sen kan man ju i och för sig hävda att de nog skulle välja att inte säga något alls om den sjöng på sista versen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av martinot:

Tveksamt. Tycker Stadia gör mer för att skada ryktet och hypen kring streaming.

Kommer vara Sony, Microsoft och möjligen även Amazon (som till skillnad från Google smart nog satsat på Windows) som kommer att få spelstreaming att flyga på riktigt.

Jag skulle snarare säga att världen väntar på dåliga nyheter från/om Stadia bara för att bekräfta "Stadia is dead/dying" snacket. Vi hörde inte så mycket när Stadia versionen på Cyberpunk körde över PS4 och Xbox one(?) versionen. Inte heller mycket lovord om Stadia Makers (på tal om att bidra till gaming världen).

Men jag håller med dig dock skulle jag säga att Google hanterar Stadia dåligt från ett PR perspektiv. Att starta upp en Stadia studio och sedan stänga ner den innan de har hunnit släppa några exklusiva spel ser konstigt ut. Även när de sparkar högt uppsatta chefer.

Medlem

Problemet med Stadia är att det är dyrt. Några blir lurade att "man behöver inte köpa en konsol", men sen kostar spelen hur mycket som helst på Stadia och resultatet är sämre än lokalt spel.

Köp en Xbox series S och game pass om man inte vill slänga så mycket pengar, så otroligt mycket mer prisvärt.

Medlem

Har stadia och älskar det. Det man måste vänta på är reorna det gör jag och betalar inte fullt mycket. Sen får man två gratis spel varje månad. Jag gillar vad jag ser. Enda kruxet är med chromecasten ultra så måste man använda stadias kontroll. Finns inte officiella appar till exmpelvis nvidia shield eller android tv. Då hade man kunnat köra med vilken kontroll som helst med bluetooth. Visst finns beta appar men det är inte 4k eller 5.1 ljud som gäller då

Bilden med nätverkskabel innebär mindre latency samt bilden flaxar inte i dålig kvalite.

Det jag skulle vilja härnäst är kanske raytracing, dolby vision och kanske dolby atmos men men man kan inte få allt.

Resident Evil Village är riktigt nice. Fenyx Rising är också ett spel som ser makalöst bra ut.

Jag har PS5 också så jämför med den. Cyberpunk 2077 är kanske snäppet bättre på PS5 då den kör med raytracing men tycker inte PS5 har fått svettas än så Ratchet and Clank kommer garanterat knäcka många spel. Men Stadia är grym så länge bra spel kommer sen invänta reorna så är det inte så dyrt. Med det sagt är det Stadia Pro abonnemanget som gäller kostar 99kr/mån rimligt

Finns många som säljer stadia kontrollerna billigt chronecast ultra har många så komplettera med kontrollern sen testa

Medlem
Skrivet av Hullken:

Problemet med Stadia är att det är dyrt. Några blir lurade att "man behöver inte köpa en konsol", men sen kostar spelen hur mycket som helst på Stadia och resultatet är sämre än lokalt spel.

Köp en Xbox series S och game pass om man inte vill slänga så mycket pengar, så otroligt mycket mer prisvärt.

Detta inser de flesta användare. Därav att Stadias dåliga affärsmodell inte gått hem bland spelare.

Detta är grundproblemet för Google, och inte tekniken i sig. För att Stadia skall kunna överleva så måste Google ändra på affärsmodellen för tjänsten. Det tror jag dessvärre att de inte kommer att göra, eller göra i tid. De har marknadspostionsmässigt målat in sig och sina användare i ett hörn, och verkar hellre gå under med tjänsten än att förändra den.

Detta spelar alla andra, potentiellt mycket starkare konkurrenter, som Microsoft, Sony, Amazon, Apple, Nvidia och Valve, i händerna. De får då tid att slipa på den tekniska biten, och komma tekniskt ikapp Google.

Stadia (med sin felaktiga affärsmodell) har sedan inte en chans när alla de marknadsmässigt vassa konkurrenterna lanserar strömmande spelande.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Dres81:

Jag har PS5 också så jämför med den. Cyberpunk 2077 är kanske snäppet bättre på PS5 då den kör med raytracing

Finns väl ingen ray tracing i Cyberpunk på konsol i dagsläget? Är ju bara PS4 versionen som finns att köra på PS5.

Medlem

Egentligen känns det ganska meningslöst att kommentera i denna tråd då det är fler anti stadia personer än folk som verkligen uppskattar och tycker stadia är en bra tjänst. Stadia går inte dåligt, kommer inte gå dåligt och fortsätter utvecklas varje dag som går. Att dom signat deals med de största företagen är ju ett bevis på att det finns en marknad för stadia. EA, square Enix, capcom, Ubisoft och nu har dom även slutit ett samarbete med Unity för att enklare utveckla för indieutvecklare med Stadia Makers.

Just nu finns ett riktigt bra bibliotek med spel på stadia med Star Wars, Cyberpunk, Resident Evil för att inte nämna typ alla nya Ubisoft spel. Det rullar dessutom väldigt fint utan lagg. Overall så är det den stabilaste tjänsten av alla streaming tjänster. Jag har testat xcloud, psnow, gfnow och alla dessa tjänster laggar och ligger långt efter och är i princip ospelbara. Speciellt psnow.

Medlem
Skrivet av martinot:

När företag officiellt måste tala om att deras tjänster inte är döende, så vet man att det hela är påväg utför.

Anledningen till uttalandet var efter att de fick frågan i en intervju...

Medlem
Skrivet av robbis:

Egentligen känns det ganska meningslöst att kommentera i denna tråd då det är fler anti stadia personer än folk som verkligen uppskattar och tycker stadia är en bra tjänst. Stadia går inte dåligt, kommer inte gå dåligt och fortsätter utvecklas varje dag som går. Att dom signat deals med de största företagen är ju ett bevis på att det finns en marknad för stadia. EA, square Enix, capcom, Ubisoft och nu har dom även slutit ett samarbete med Unity för att enklare utveckla för indieutvecklare med Stadia Makers.

Just nu finns ett riktigt bra bibliotek med spel på stadia med Star Wars, Cyberpunk, Resident Evil för att inte nämna typ alla nya Ubisoft spel. Det rullar dessutom väldigt fint utan lagg. Overall så är det den stabilaste tjänsten av alla streaming tjänster. Jag har testat xcloud, psnow, gfnow och alla dessa tjänster laggar och ligger långt efter och är i princip ospelbara. Speciellt psnow.

ja, det är rätt sjukt att tekniksidor har mer koll på Stadia än faktisk spelmedia. på spelmedia skrivs ju bara de negativa bitarna hela tiden även fast det händer sjukt mycket positivt hela tiden. det är ju spelmedia som skriver om att Stadia är död hela tiden så de lurar ju sig själva varje gång de upptäcker att de tuffar på som vanligt. det är nästa skrämmande hur tydligt det är att spelmedia hatar cloud gaming och det börjar kännas som en konservativ lekplats. att läsa kommentarerna här är som att lyssna på griniga pensionärer på ett ålderdomshem om hur allt var bättre förr.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av robbis:

Egentligen känns det ganska meningslöst att kommentera i denna tråd då det är fler anti stadia personer än folk som verkligen uppskattar och tycker stadia är en bra tjänst. Stadia går inte dåligt, kommer inte gå dåligt och fortsätter utvecklas varje dag som går. Att dom signat deals med de största företagen är ju ett bevis på att det finns en marknad för stadia. EA, square Enix, capcom, Ubisoft och nu har dom även slutit ett samarbete med Unity för att enklare utveckla för indieutvecklare med Stadia Makers.

Just nu finns ett riktigt bra bibliotek med spel på stadia med Star Wars, Cyberpunk, Resident Evil för att inte nämna typ alla nya Ubisoft spel. Det rullar dessutom väldigt fint utan lagg. Overall så är det den stabilaste tjänsten av alla streaming tjänster. Jag har testat xcloud, psnow, gfnow och alla dessa tjänster laggar och ligger långt efter och är i princip ospelbara. Speciellt psnow.

Samtidigt så är ju din kommentar helt motsatt med att glorifiera Stadia som om den inte har sina brister. Det är ju det som Forum är till för, att skapa diskussion, oavsett om man är helt emot eller helt för.
Sen, vad spelar det för roll om det är fler som är "anti-Stadia"? Stadia och liknande tjänster kan anses vara för en väldigt nischad marknad, precis som t.ex. VR. Den nischad marknad är extremt liten i jämförelse med "standard" gaming-marknad, därmed fler "anti-Stadia".
Stadias överlevnad kommer helt bero på hur mycket pengar Google tänker satsa på tjänsten (vilket känns är mindre nu när de la ner deras egna spelstudio) samt hur snabbt/sakta tillväxten kommer vara. Att säga redan nu att "Stadia kommer inte gå dåligt" är lite väl övermodigt tycker jag.
Jag är ingen "anti-Stadia" själv då jag tidigare skrev att om jag skaffar en Chromebook i framtiden så kommer jag nog testa Stadia också, se hur det känns. Däremot så måste jag hålla med om att pressmeddelanden som denna är lite intetsägande med att försöka övertyga non-believers till att Stadia växer. Non-believers kommer inte tänka helt plötsligt "Ah, om han sa det så måste det stämma!", utan de ändrar åsikt om de ser att det växer på ett bra sätt.

Till sist så gällande Stadias bibliotek. Gratisspelen är väldigt Meh för det mesta. Sen innehåller deras affär c.a. 130 spel, vilket är tyvärr skrattretande lite. Sen så finns det problem med latency (även om du kanske inte märker det så finns många som har mäkrt det när de har spelat) vilket gör just att många inte blir intresserad utav tjänsten. Dessutom så har Google, tyvärr, ett rykte om att de stänger deras tjänster om de känner att de inte tjänar tillräckligt med pengar. Att de stängde deras egna Studio som kunde ha hjälpt till utöka biblioteket skickar en signal om att Google är inte rädda att stänga tjänster oavsett vilka som blir berörda utav det. Speciellt med tanke på att de som jobbade i den studion fick ingen förvarning alls om det.

Så, det är inte svårt att förstå varför folk är "anti-Stadia", finns gott om orosmoln som Google måste jobba bort om de någonsin vill övertyga s.k. non-believers.

Medlem

Stadias största problem är att det är Google som ligger bakom.
Det är många som är kritiska mot dom stora techbolagen och att dom inte är traditionella spelföretag.
Jag tror Google vill vara tidiga på streaming marknaden därför kommer dom inte släppa stadia.
Hade Sony haft denna tjänst hade det inte alls varit samma "motstånd" men jag tror samtidigt inte att Sony skulle kunna dra igång en sån tjänst heller, iaf inte först.
Deras PSNow är vad jag förstått utan att ha testat själv en rätt skrattretande tjänst?
Iaf förut när jag kollade möjligheten att köra Sony exklusiva spel på PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har inget emot Stadia eller någon vilja att de ska gå åt skogen. Tekniken är fantastisk och idéen känns rätt för framtiden. Men jag blir inte klok på tjänsten och tycker Stadia's problem huvudsakligen kommer ned till två kategorier för mig.

1. Google

De har inte skapat en rolig känsla runt tjänsten. Loggan och "auran" runt Stadia är rätt tråkig o stel. Känns som Google gjort en speltjänst precis som om det vore Gmail, Maps eller annat tjänst. De försöker verkligen inte göra något spännande alls med tjänsten och tar sig inte igenom de redan etablerade företagens brus. Försöker de ens marknadsföra tjänsten? De måste prata med spelarna, inte de existerande Google-fansen.

2. Varför behöver jag som konsument streaming / Stadia?

Det finns massa potentiella fördelar med streaming men Google verkar köra ett race där Stadia's enda fördel är snabbheten att starta ett spel om jag inte redan äger en platform. Men tar jag mig tid att äga en platform eller redan har år investerade i t.ex. PS5 eller XSX så är fördelarna enormt mycket större med dessa.

Stadia behöver exklusiva spel. Google saknar väl pengar va? Microsoft blödde sig in i marknaden en gång i tiden men genom envishet och enorma muskler lyckades de med Xbox. De köpte Halo och gjorde det exklusivt. Vad har Google satsat på? Google behöver visa samma muskler för Stadia. Nej, istället la de ned hela utvecklingen exklusivt för Stadia. Spelare var redan oroliga att Google's dåliga ryckte om att lägga ned tjänster skulle visa sig. Helt utomordentligt korkat. Här hade Google behövt använda sitt enorma kapital och visat att de minsann trodde så mycket på tjänsten att de kunde blöda sig till framgång.

Stadia behöver även köra på högsta premium settings som en konsol eller PC skulle svettas av. Men inte ens detta levererar tjänsten. Spelutbudet? Mediokert är nästan att vara snäll.

Stadia vs Andra Platformar

PC har bästa grafiken på marknaden, enormt spelutbud, DRM frihet och enorm möjlighet för konfiguration (fps, Hz, fov, moddar osv). Dyr till svindyr platform där spelen är billiga och oberoende av generationer för att spelas. DRM fritt gör att du även kan äga dina spel, något ingen annan platform erbjuder.

Playstation har några av de bästa spelen på marknaden via sina exklusiva titlar, fantastisk grafik, en hyllad kontroller och snabba laddningstider. Dyrt engångspris som ger en superstabil platform som du lugnt kan investera i utan att oroa dig.

XSX har enormt bibliotek (bakåtkompatibelt) samt gamepass som snurrar varv runt Stadia i pris och utbud. Xcloud är sämre tekniskt men vinner i utbud och kommer snart för browser och Windows. Dyrt engångspris med superstabil platform man lugnt kan investera i.

Stadia har en tjänst med några titlar. Det går snabbt att starta o ladda. Flexibelt. Laggar för de mesta inte. Ok kontroller. Ok grafik. Inte så dyrt att köra igång tjänsten men dyra spel. Redan lagt ned utvecklingen av exklusiva spel.

Så om spelen kostar lika mycket på Stadia som konsolerna men utan direkta fördelar, främst nackdelar, och med ett företag som redan lagt ned exklusiva utvecklingen av spel. Varför känner jag mig då trygg att investera i denna platform? Såklart jag inte gör. Gör om Stadia till en prenumerationstjänst (100% alltså, inte några utvalda Pro-titlar) så hade fler personer kommit till platformen och kanske kunnat lockas.

Men vad är alla titlar som utnyttjar streaming på ett sätt vi aldrig tidigare skådat? Vad är grafiken som får PC användare att avundsjukt kolla efter tjänsten. Vad är alla spelen som kan köras oberoende av generationer då det inte finns någon begränsning i streaming? Vad är framtidsplanerna som får igång spelhjärtan världen över? Varför ska jag lita på Google?

Detta är min tolkning av varför folk / media osv framstår som anti-Stadia. Det finns absolut ett hat mot Google från spelare men också en avsaknad av förståelse för tjänsten. Det är som att man ska gilla den bara för att Google är kända eller nåt. De verkar själva knappt förstå att det kommer kräva enorma ansträngningar och resurser för att lyckas med Stadia och få spelare av redan etablerade platformar att byta. De har den bästa tekniken för streaming men försprånget är snart borta och detta är enda fördelen platformen har. Ärligt talat, missar jag något eller ser det inte väldigt mörkt ut?

Alltså, varför ska jag välja Stadia? Jag vet ärligt talat inte och Google försöker inte ens förklara det för mig.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Finns väl ingen ray tracing i Cyberpunk på konsol i dagsläget? Är ju bara PS4 versionen som finns att köra på PS5.

Menar senare såklart skulle skrivit det. Det kommer men inte än. Du har helt rätt. Men menar att Stadia inte har raytracing i dagsläget är cyberpunk bättre men efter patchen för ps5 så kommer den vara snäppet bättre än Stadia

Medlem

Alltså Stadia kommer ju aldrig kunna konkurrera mot Xcloud när de uppgraderar alla blades till XSX och fixar motsvarande latens som Stadia.

135 kr/mån för massor med toppspel...

Ända sättet är om Google gör helt om och slänger in 10+ miljarder och gör om tjänsten till en prenumeration med alla sina spel för en billigare peng.

Medlem
Älskar stadia

Sjukt bra och smidigt. Där jag kan spela vart och när jag vill 😁👌

Medlem

@Mummitrollen:

Det här ordspråket finns av en anledning:

"Never Believe Anything Until It Is Officially Denied."

🙂

Medlem

signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Den videon är ju över 1 år gammal.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Den videon är ju över 1 år gammal.

Jo, men högst relevant än idag. Den kunde lika gärna vara gjord 2022. Absolut inget har ju gått framåt med Stadia. Snarare verkar Google allt mer tappat intresset för tjänsten.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Den videon är ju över 1 år gammal.

Jo, men högst relevant än idag. Den kunde lika gärna vara gjord 2022. Absolut inget har ju gått framåt med Stadia. Snarare verkar Google allt mer tappat intresset för tjänsten.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men högst relevant än idag. Den kunde lika gärna vara gjord 2022. Absolut inget har ju gått framåt med Stadia. Snarare verkar Google allt mer tappat intresset för tjänsten.

Den videon är väl inte speciellt relevant idag, stadia fungerar t.ex hur bra som helst på ccu med google tv.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Den videon är väl inte speciellt relevant idag, stadia fungerar t.ex hur bra som helst på ccu med google tv.

Oj. Fantastiskt. Nu är ju alla problem lösta direkt.

(Hint; resterande 99 kvarstår).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Oj. Fantastiskt. Nu är ju alla problem lösta direkt.

(Hint; resterande 99 kvarstår).

Jag märker inte av några större problem med stadia och jag använder det varje dag, men vad vet jag en hatvideo från Youtube vet ju alltid bäst.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag märker inte av några större problem med stadia och jag använder det varje dag, men vad vet jag en hatvideo från Youtube vet ju alltid bäst.

Visst. "Hate speech" it is.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

It's not a lake, it's an ocean

Någon som testat Luna?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Någon som testat Luna?

Luna finns väl bara i usa

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av DarkSvenn1002:

Luna finns väl bara i usa

Gör det? Har inte hängt med, får jag erkänna. Har sett en del jämförelser, men de är väl gjorda av amerikaner, förstås.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag märker inte av några större problem med stadia och jag använder det varje dag, men vad vet jag en hatvideo från Youtube vet ju alltid bäst.

Tycker han har mycket rätt i sak att Stadia verkligen inte prioriterats av Google. Känns som även Google själva är besvikna och delvis börjat att ge upp tjänsten.

Här har du en annan lite mer djuplodande vinkel på detta:

Stadia reportedly "deprioritised" as Google focuses on selling streaming tech to third-parties. Less than 20% of focus now on platform.

https://www.eurogamer.net/articles/2022-02-04-stadia-reported...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

https://twitter.com/GoogleStadia/status/1489758125192216579

Här är Stadia teamets respons på alla skriverier just nu.

123
Skriv svar