Playstations Steam-sida hintar om att det kommer mer efter Days Gone

Robot
Playstations Steam-sida hintar om att det kommer mer efter Days Gone
Medlem

Jag spelade någon timme eller två på detta. Är dd värt å fortsätta? Kändes trökigt.

Medlem

Sony exklusiva spel känns alltid välgjorda.
Sen att alla genren inte passar är en sak men välgjort är det alltid. Känns även "skräddarsytt" för Playstation men får man det funka på PC så just go for it 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Mycket spännande detta, kommer dom enbart släppa PS4 spel eller kan det blir så bra att dom även "ger" oss PS5 spel på steam så småningom??


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Allt med uppföljare på gång till ps5 känns rimligt. Ghost of tsushima och bloodborne känns som troliga kandidater. Möjligen last of us 2 som nog sålde sämre än väntat. Ps5 spel känns dock som en högoddsare.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Jag spelade någon timme eller två på detta. Är dd värt å fortsätta? Kändes trökigt.

Det är lite stelt och klyschigt i början, men det blir bättre ju längre man kommer in i det.
Skulle nog ge det 4/5 på grund av spelglädjen, även om början är lite tråkig som sagt.
Vapen, uppgraderingar och story växer.

Medlem

Steam byggdes inte på en dag.

These Things, They Take Time

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Jag spelade någon timme eller två på detta. Är dd värt å fortsätta? Kändes trökigt.

Precis spelat klart detta och tycker det är en 8,5 av 10. Storyn växer och horde-mekaniken är spännande och känns som en fräsch ide.

Medlem

Om de går back på varje konsol de säljer så ser jag inte anledningen att inte släppa sina titlar på så många format som möjligt.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Mycket spännande detta, kommer dom enbart släppa PS4 spel eller kan det blir så bra att dom även "ger" oss PS5 spel på steam så småningom??

Känslan är att de kommer släppa spel när en relativt lång tid gått. När spel "sålt klart" på PS5 kan de säkert komma till PC. Jag har inget emot att vänta, och Sony-fans får tänka på att vi som köper spelen på PC hjälper till finansiera framtida spel till PS5.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Jag spelade någon timme eller två på detta. Är dd värt å fortsätta? Kändes trökigt.

Fortsätt absolut din biker resa. Lite stelt i början men spelet öppnas upp mer o mer och världen är rolig att resa runt i o öppna nya delar av kartan med nya bosättningar o uppdrag. Ger Days Gone 8 av 10 i betyg. Kul att uppgradera motorcykel och köpa nya vapen även.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Jag spelade någon timme eller två på detta. Är dd värt å fortsätta? Kändes trökigt.

Fortsätt en stund till och se om du får det roligare.
Jag har precis kört igenom det för andra gången.
Inte många spel jag kör om.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Känslan är att de kommer släppa spel när en relativt lång tid gått. När spel "sålt klart" på PS5 kan de säkert komma till PC. Jag har inget emot att vänta, och Sony-fans får tänka på att vi som köper spelen på PC hjälper till finansiera framtida spel till PS5.

Så länge det är crossgen så går det ju antagligen bra, men exklusiva spel blir nog problematiskt.
Svårt att kräva en lagringsenhet med 5GB/S och Direct storage stöd på PC, det kan nog ta några år innan spelarbasen finns där.
Det är väl ingen brådska för detta i och för sig, då det är brist på exklusiva och kommer vara brist till minst 2023, verkar det som.
Räknar man då in att spelen kommer först på PS5 och senare på PC(2år?) så behöver inte PC ligga på så snabb lagring förens typ 2025, borde vara relativt vanligt eller billigt med så snabb NVME då.

Baserar detta på att Ratchet and Clank verkar vara det ända spelet som är designat för detta och att Demon Souls antagligen inte är lika låst.
Horizon kommer antagligen i år och nästa år släpps antagligen God of War, de kommer också till PS4 :/

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så länge det är crossgen så går det ju antagligen bra, men exklusiva spel blir nog problematiskt.
Svårt att kräva en lagringsenhet med 5GB/S och Direct storage stöd på PC, det kan nog ta några år innan spelarbasen finns där.

Det är nog bara vissa exklusiva spel som kommer kräva det, däremot finns det säkert en hel del som det ger en bättre upplevelse fast utan att vara krav. Den där grejen med att skifta hela världar genom portaler i Ratchet är inget som det finns behov av i princip något annat spel.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Precis spelat klart detta och tycker det är en 8,5 av 10. Storyn växer och horde-mekaniken är spännande och känns som en fräsch ide.

Ett underskattat spel och ja du får faktiskt köra några timmar till innan du ger upp denna pärla. Man måste stå ut med douchebags och Deacon St John aint the sharpest knife around kan man ju säga men det växer hela tiden och när man väl kan tampas med hordes så skiner det lite extra.
OM de får göra en uppföljare eller någon lite mer meriterad studio hjälper till så hade jag inte klagat då Bend hade behövt lite hjälp med tempo/quests och en aning fladdrig kontroll men en stark 8a i min bok.

Medlem

@FZ jävla hjärtekrossare! Jag uppfattade det som om ett Days Gone 2 kanske skulle vara i görningen trots allt!!!

Ska sätta mig under trappan och sura nu ett tag.


signatur

I drank what?

Medlem

Helt sjukt att inte fler släpps på PC!

Jag menar ett AAA spel kan idag lätt kosta 100 mille. I $. Att då säga nej till sisådär 200-300 miljoner intresserade PC spelare är ju idiotiskt. Tror bara att det är en tidsfråga innan Nintendo börjar släppa sina spel på PC. Jag vill köpa Nintendo spel men har vägrat i +25 år då jag inte vill ha Nintendo hårdvara.

Spel till endast den ena eller den andra konsollen är så 90-tal. Dags att embrace:a 2020- talet. Time will tell. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Helt sjukt att inte fler släpps på PC!

Jag menar ett AAA spel kan idag lätt kosta 100 mille. I $. Att då säga nej till sisådär 200-300 miljoner intresserade PC spelare är ju idiotiskt. Tror bara att det är en tidsfråga innan Nintendo börjar släppa sina spel på PC. Jag vill köpa Nintendo spel men har vägrat i +25 år då jag inte vill ha Nintendo hårdvara.

Spel till endast den ena eller den andra konsollen är så 90-tal. Dags att embrace:a 2020- talet. Time will tell. 🙂

Nintendo går sin egen väg, på gott och ont.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är nog bara vissa exklusiva spel som kommer kräva det, däremot finns det säkert en hel del som det ger en bättre upplevelse fast utan att vara krav. Den där grejen med att skifta hela världar genom portaler i Ratchet är inget som det finns behov av i princip något annat spel.

Microsoft visade till exempel nyligen ett grafikdemo som kräver väldigt snabb lagring för att fungera.
Sen så blir ju till exempel bandesign väldigt annorlunda när man inte behöver buffertzoner längre.

Nu finns det ju väldigt mycket information om vad som kommer kräva snabbb lagring framöver samtidigt som det upprepas gång på gång av både utvecklare och de som är intresserade att det är stor skillnad och även vart det kommer vara stor skillnad, så det finns väl ingen poäng med att jag rotar fram massor med källor på detta.

När Sony och Microsoft får tillräckligt stor spelarbas på de nya konsolerna så kommer det bli standard med spel som inte fungerar med slö lagringsmedia, man sparar även tid och pengar under spelens utveckling ifall man inte behöver ta hänsyn till den flaskhalsen.

Men än så länge så finns det snart bara ett spel som inte skulle fungera bra på grund av detta och jag kan inte komma på något bekräftat spel heller som kräver detta framöver, så frågan är inte om utan när.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Helt sjukt att inte fler släpps på PC!

Jag menar ett AAA spel kan idag lätt kosta 100 mille. I $. Att då säga nej till sisådär 200-300 miljoner intresserade PC spelare är ju idiotiskt. Tror bara att det är en tidsfråga innan Nintendo börjar släppa sina spel på PC. Jag vill köpa Nintendo spel men har vägrat i +25 år då jag inte vill ha Nintendo hårdvara.

Spel till endast den ena eller den andra konsollen är så 90-tal. Dags att embrace:a 2020- talet. Time will tell. 🙂

Antar att de räknat på att de tjänar mer på att maximera hårdvaruförsäljningen genom att ha exklusiva spel. Detta ger fler ps+ prenumeranter och folk som köper digitala spel via ps-store. DÄR tjänas de stora pengarna. Även handkontroller och kringutrustning lär ge rätt så bra med pengar.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@FZ jävla hjärtekrossare! Jag uppfattade det som om ett Days Gone 2 kanske skulle vara i görningen trots allt!!!

Ska sätta mig under trappan och sura nu ett tag.

FZ svarar med...

Sitt inte här o sura under trappan. Kolla senaste artikeln. Days Gone på pc – FZ ger dig 30 minuter gameplay

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Microsoft visade till exempel nyligen ett grafikdemo som kräver väldigt snabb lagring för att fungera.
Sen så blir ju till exempel bandesign väldigt annorlunda när man inte behöver buffertzoner längre.

Nu finns det ju väldigt mycket information om vad som kommer kräva snabbb lagring framöver samtidigt som det upprepas gång på gång av både utvecklare och de som är intresserade att det är stor skillnad och även vart det kommer vara stor skillnad, så det finns väl ingen poäng med att jag rotar fram massor med källor på detta.

När Sony och Microsoft får tillräckligt stor spelarbas på de nya konsolerna så kommer det bli standard med spel som inte fungerar med slö lagringsmedia, man sparar även tid och pengar under spelens utveckling ifall man inte behöver ta hänsyn till den flaskhalsen.

Men än så länge så finns det snart bara ett spel som inte skulle fungera bra på grund av detta och jag kan inte komma på något bekräftat spel heller som kräver detta framöver, så frågan är inte om utan när.

Men i teorin så är det väl bara att göra ”portalerna” längre om de skulle vara till PC utan Direct storage? Alltså blir ju bara längre frekvenser mellan världarna? De går men tappar mycket av ”cool grejj” faktorn då dock i gameplayet.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Antar att de räknat på att de tjänar mer på att maximera hårdvaruförsäljningen genom att ha exklusiva spel. Detta ger fler ps+ prenumeranter och folk som köper digitala spel via ps-store. DÄR tjänas de stora pengarna. Även handkontroller och kringutrustning lär ge rätt så bra med pengar.

Tror de som vill ha konsol kommer fortsätta köpa konsol och inte vill ha en stor dyr dator (t.ex jag). Så de vinner nog bara på att sälja till PC också. PC marknaden är en stor inkomstkälla.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så länge det är crossgen så går det ju antagligen bra, men exklusiva spel blir nog problematiskt.
Svårt att kräva en lagringsenhet med 5GB/S och Direct storage stöd på PC, det kan nog ta några år innan spelarbasen finns där.
Det är väl ingen brådska för detta i och för sig, då det är brist på exklusiva och kommer vara brist till minst 2023, verkar det som.
Räknar man då in att spelen kommer först på PS5 och senare på PC(2år?) så behöver inte PC ligga på så snabb lagring förens typ 2025, borde vara relativt vanligt eller billigt med så snabb NVME då.

Baserar detta på att Ratchet and Clank verkar vara det ända spelet som är designat för detta och att Demon Souls antagligen inte är lika låst.
Horizon kommer antagligen i år och nästa år släpps antagligen God of War, de kommer också till PS4 :/

Är väl inget konstigt att ha hårdvarukrav? Man kan ju till exempel inte spela Metro Enhanced Edition utan en ray tracing-kapabel GPU.
Om folk måste uppgradera för att spela vissa spel så kommer de göra det. Sen så kommer troligtvis alla dessa magiska spel kunna anpassas för att spelas med en vanlig SSD eller långsammare NVME disk också.

Och det är redan relativt billigt med en snabbare SSD än 5 GB/S.
980 PRO kostar 2200 för 1 Terabyte lagring, 7 GB/S.

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Ett underskattat spel och ja du får faktiskt köra några timmar till innan du ger upp denna pärla. Man måste stå ut med douchebags och Deacon St John aint the sharpest knife around kan man ju säga men det växer hela tiden och när man väl kan tampas med hordes så skiner det lite extra.
OM de får göra en uppföljare eller någon lite mer meriterad studio hjälper till så hade jag inte klagat då Bend hade behövt lite hjälp med tempo/quests och en aning fladdrig kontroll men en stark 8a i min bok.

Deacon St John måste nog vara den fetaste karaktären på länge i ett spel, riktigt bad ass men förstår att nördar och gays tycker mindre om de tuffa grabbarna, brukar va så i verkligheten med.

Angående kontrollen så måste jag säga att det är den absolut bästa jag spelat i ett spel, alla knappar är på sin plats plus styrningen är magiskt bra, ännu skönare kontroll än stor spel som RDR2, Last of us.

Sony bend gjorde spelet så här för de ville göra det så här annars hade de gjort annorlunda. Varför spelet fick dåliga betyg i början var för alla buggar, glitchar precis som Cyberpunk men detta fick full poäng tack vare att det är ett uber känd studie som ligger bakom det spelet därför betygen vilket blir lite orättvist mot Sony Bend som är en liten studie i spel världen.

När de fick ordning på alla buggar efter ett par månader så höjdes betyget till en 9 av 10 vilket är fantastiskt bra betyg då spelet fightas med de bästa topp spelen för Playstation 4 exklusiv. Har läst att det kommer en uppföljare efter alla protester som varit på sista tiden vilket fick Sony att ändra sig. Men spelet lär inte släppas fören i slutet på generationen så räkna 2025-2026 nånggång

Medlem

Om alla playstations exklusiva spel släpps på PC blir det fortfarande ett exklusiv spel tanke på att det inte kommer till de andra konsolerna alltså Xbox och Nintendo. Pc kanske inte räknas i sammanhanget då exakt alla exklusiva xbox spel släpps till Pc oså. Forza serien, Gears of war, Halo osv..

Enda tråkiga är att pc spelarna får vänta 5år efter det släpps till playstation men vi får hoppas att Sony släpper spelen tidigare än så.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Jag spelade någon timme eller två på detta. Är dd värt å fortsätta? Kändes trökigt.

Vad känns stökigt för dig, är du en ny gamer eller ? Värt att fortsätta är det väl om du pungat ut pengar för spelet. Kan garantera dig att du lär inte bli besviken om du kör ut det då alla som spelat det klart har fått sig en tankeställare att inte alltid lyssna på de som skriver recensioner för de spelar just det en timme av spelet och ger betyg där efter plus att spelet fick dåliga betyg för att första 3-4månaderna så hade spelet flera buggar därav betyget men efteråt så blev spelet en 10poängare för många som lira färdigt det.
Det är ett gigantiskt stort spel som RDR2 och andra open world spel, cirka 50tim långt. Men förstår om din spel tid är limiterad om man har familj men då är det bäst att du köper linjära spel som Last of us, Resident Evil som man klarar på 15timmar.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Men i teorin så är det väl bara att göra ”portalerna” längre om de skulle vara till PC utan Direct storage? Alltså blir ju bara längre frekvenser mellan världarna? De går men tappar mycket av ”cool grejj” faktorn då dock i gameplayet.

Behöver jag verkligen rota fram fördelarna med Direct storage och snabb lagring igen?
Tycker redan man har gjort det minst ett 20-tal gånger senaste halvåret...

Nej det är långt ifrån bara portaler som kommer dra fördelar av att man kan hämta i stort sätt obegränsade resurser väldigt snabbt.

Här har du en video från Gamestack i år, om du pallar att titta på den.

Skrivet av loerk:

Är väl inget konstigt att ha hårdvarukrav? Man kan ju till exempel inte spela Metro Enhanced Edition utan en ray tracing-kapabel GPU.
Om folk måste uppgradera för att spela vissa spel så kommer de göra det. Sen så kommer troligtvis alla dessa magiska spel kunna anpassas för att spelas med en vanlig SSD eller långsammare NVME disk också.

Och det är redan relativt billigt med en snabbare SSD än 5 GB/S.
980 PRO kostar 2200 för 1 Terabyte lagring, 7 GB/S.

PCIe 3 4x stannar på 3940MB/S så helst så ska man upp i PCIe 4 då, vilket också kräver moderna moderkort.
Sen så tillkommer ett grafikkort i RTX serien och från AMD så verkar det vara lite dåligt med information om detta.

Finns inga magiska spel, magi är för barn.
Nej, det kommer behövas ett separat spel som från grunden bygger på annan design.
Det är som att tro att ett hus av trä kommer klara av precis samma saker som ett hus som använder sig av stålbalkar.
Grunden, svagheter och fördelar blir helt andra.

Jag tycker inte heller att 2200Kr är så mycket och antagligen så krävs det bara att man har hälften av den storleken för att det ska fungera(fast det kanske bara får plats 2-4 stora spel då).
Det finns dock rätt många som blir gnälliga över att behöva uppgradera något överhuvudtaget, samt de som aldrig skruvar i en dator.

Problemet blir bara att det måste finnas en stor spelarbas för detta och frågan är när tillräckligt många sitter på RTX kort, moderkort från tidigast 2020 och rätt lagringsenhet(räcker inte med att det bara är NVME).

Sen så har du PC faktorn som säger att ifall konsolerna har 5000MB/S på sina lagringsenheter så behöver ju en bra PC minst ha det dubbla för att kompensera för att systemet kostar så mycket mer

*edit: enligt Cernys keynote i Mars 2020 så räcker det inte heller med en NVME som är lika snabb, utan man behöver en snabbare(typ7000MB/S?) för att kompensera kompensera för deras proprietära lösning.
Den kör bland annat 12 kanaler, vilket annars är vanligare i server miljö.

Medlem

Ang days gone så vet jag några som köpte spelet till PS4 och tyckte det var dåligt mest pga dålig performance.
När dom spelar samma spel på PS5 med bättre flyt så tycker dom det är riktigt bra.
Jag tycker också spelet verkar intressant så det blir ev att köpa till PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Behöver jag verkligen rota fram fördelarna med Direct storage och snabb lagring igen?
Tycker redan man har gjort det minst ett 20-tal gånger senaste halvåret...

Nej det är långt ifrån bara portaler som kommer dra fördelar av att man kan hämta i stort sätt obegränsade resurser väldigt snabbt.

Här har du en video från Gamestack i år, om du pallar att titta på den.
https://youtu.be/n0sMmt-rSzQ

PCIe 3 4x stannar på 3940MB/S så helst så ska man upp i PCIe 4 då, vilket också kräver moderna moderkort.
Sen så tillkommer ett grafikkort i RTX serien och från AMD så verkar det vara lite dåligt med information om detta.

Finns inga magiska spel, magi är för barn.
Nej, det kommer behövas ett separat spel som från grunden bygger på annan design.
Det är som att tro att ett hus av trä kommer klara av precis samma saker som ett hus som använder sig av stålbalkar.
Grunden, svagheter och fördelar blir helt andra.

Jag tycker inte heller att 2200Kr är så mycket och antagligen så krävs det bara att man har hälften av den storleken för att det ska fungera(fast det kanske bara får plats 2-4 stora spel då).
Det finns dock rätt många som blir gnälliga över att behöva uppgradera något överhuvudtaget, samt de som aldrig skruvar i en dator.

Problemet blir bara att det måste finnas en stor spelarbas för detta och frågan är när tillräckligt många sitter på RTX kort, moderkort från tidigast 2020 och rätt lagringsenhet(räcker inte med att det bara är NVME).

Sen så har du PC faktorn som säger att ifall konsolerna har 5000MB/S på sina lagringsenheter så behöver ju en bra PC minst ha det dubbla för att kompensera för att systemet kostar så mycket mer

*edit: enligt Cernys keynote i Mars 2020 så räcker det inte heller med en NVME som är lika snabb, utan man behöver en snabbare(typ7000MB/S?) för att kompensera kompensera för deras proprietära lösning.
Den kör bland annat 12 kanaler, vilket annars är vanligare i server miljö.

Ja det vet jag och framtiden är ljus. Tänkte på det ända spelet just nu som till viss del använder tekniken, R&C att det skulle mycket väl kunna komma till PC fast med längre laddningstider. När ren assetstreaming kommer och spel nästan är mer beroende av SSD än grafikminne. Då är det en annan sak


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar