Fler Playstation-spel kommer till pc när "tiden är den rätta"

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Den säljs inte med förlust särskilt länge till, det där är en myt.

https://www.fz.se/nyhet/286695-playstation-5-redan-pa-vag-att-gora-vinst

Då är det väl ingen myt, om du bekräftar att det faktiskt är så att de säljs med förlust (just nu)?

Medlem
Skrivet av Solaris:

jo!!!! men det skulle göra de gott att ge sig på ny front. in i det okända, eller vad tror du?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Quenya_92:

Jovars, Sony. Det enda värde som ni sätter på PC-spelarna är det monetära värde som PC-spelarna kan tillföra er. Det är en fråga om dineros och inget annat.

Åh nej, ett företag som vill maximera sina intäkter! Trodde spelföretag var våra vänner


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så bristen är pga kryptomining? Tvivlar extremt starkt att det är orsaken i Sverige. Bidrar det till bristen? Självklart. Det gör även företag som köper dyra grafikkort med hög VRAM för deras produktionsdatorer också. Men poängen kvarstår; brist på varan visar att efterfrågan finns, därmed så stämmer inte påståendet som personen jag citerade gjorde.

Skrivet av Solaris:

Konstigt argument. Du får gärna utveckla hur du tänkte där.

Jag skrev det i en annan tråd, men det tåls att upprepas här men majoriten som kör kryptovaluta skaffar sig inte dyra kort, dels för att de är alldeles för dyra (inklusive elen som krävs) för att vara riktigt lönsamma i längden så istället är det snarare sånt som ger best bang for buck som miners tenderar att gå på.

Jag är inte jätteinsatt i situationen så det kan mycket väl vara så att jag har missförstått det hela. Trodde att kryptovaluta var en större anledning till att det var brist på korten.

Medlem
Skrivet av Krayze:

Efter att försäljningen svalnar på PS exklusiviteten tror jag alla har fattat vi det här laget

Skrivet av Natrium:

Så helt enkelt när dom inte får in så mycket pengar på sina spel till playstation längre så släpper dom spelen på PC helt enkelt =D

Exakt :). Jag är faktiskt glad ändå att Sony äntligen släpper spel till PC, fast jag vill att dom ger oss Last Of Us, första spelet :(.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Då är det väl ingen myt, om du bekräftar att det faktiskt är så att de säljs med förlust (just nu)?

TJa om man gillar att märka ord så kan man tänka som du. Men en vanlig feluppfattning är att alla konsoller säljs med förlust mer eller mindre hela sin livscykel, det var förstås det jag syftade på som de flesta nog förstod.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

TJa om man gillar att märka ord så kan man tänka som du. Men en vanlig feluppfattning är att alla konsoller säljs med förlust mer eller mindre hela sin livscykel, det var förstås det jag syftade på som de flesta nog förstod.

Då tycker jag vi kan ta den diskussionen när de börjar gå med vinst. Fram tills dess är vad du skriver bara spekulationer.

Med det sagt, så är det givetvis naturligt att nya produkter går med förlust dag ett pga utvecklingskostnader, men långt ifrån alla produkter tar ikapp den förlusten.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Då tycker jag vi kan ta den diskussionen när de börjar gå med vinst. Fram tills dess är vad du skriver bara spekulationer.

Med det sagt, så är det givetvis naturligt att nya produkter går med förlust dag ett pga utvecklingskostnader, men långt ifrån alla produkter tar ikapp den förlusten.

Sonys egna interna rapport kallar jag inte direkt spekulationer som fz-artikeln hänvisar till

https://www.fz.se/nyhet/286695-playstation-5-redan-pa-vag-att-gora-vinst

Men du kanske vet bättre än Sony själva

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Sonys egna interna rapport kallar jag inte direkt spekulationer som fz-artikeln hänvisar till

https://www.fz.se/nyhet/286695-playstation-5-redan-pa-vag-att-gora-vinst

Men du kanske vet bättre än Sony själva

Fast det är ju spekulation då enligt deras analyser, om priser fortsätter att gå ner, så kommer konsollerna inte säljas i förlust. Fram tills det faktiskt händer så är det en spekulation.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast det är ju spekulation då enligt deras analyser, om priser fortsätter att gå ner, så kommer konsollerna inte säljas i förlust. Fram tills det faktiskt händer så är det en spekulation.

Ja iofs, jorden kan ju sprängas imorgon, vem vet. Fram tills det faktiskt inte händer så är det ju spekulation att den inte gör det.

Men om vi ska sluta larva oss, så var ursprunget till denna oerhört relevanta diskussion ett antal inlägg som undrade varför Sony ville sälja fler konsoller när de ändå bara går med förlust. Detta p.g.a den gängse uppfattningen hos många att inga konsoller säljs med vinst under iaf merparten av sin livs-cykel. Gissar att man gärna vill tro det för att motivera att man får ungefär likvärdig PC-hårdvara för dubbla priset eller mer.
Informationen från Sonys interna dokument indikerar starkt (obs inte garanterat, jag erkänner) att den "sanningen" med hög sannolikhet inte stämmer.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast det är ju spekulation då enligt deras analyser, om priser fortsätter att gå ner, så kommer konsollerna inte säljas i förlust. Fram tills det faktiskt händer så är det en spekulation.

Sony vet såklart exakt vad komponenter och produktion de beställt sedan lång tid tillbaka kostar. Det är inte direkt så att de beställer någonting och att det sedan kommer en nota som man inte vet vad det står på.

Edit: Det tog för övrigt ungefär lika lång (kort?) tid för PS4 att börja gå med vinst på hårdvaran.

https://www.polygon.com/2014/5/23/5744344/ps4-already-profita...

Medlem
Skrivet av Margy:

Sony vet såklart exakt vad komponenter och produktion de beställt sedan lång tid tillbaka kostar. Det är inte direkt så att de beställer någonting och att det sedan kommer en nota som man inte vet vad det står på.

Återigen, de spekulerar framtida prissättningar på dem komponenter de köper. Priser kan gå upp eller ner beroende på tillgång. Om du minns översvämningar i Thailand några år tillbaka som orsakade att det vart brist på HDD-komponenter, därmed så ökades SSD priserna då komponenterna vart bristvara och troligen de ökades i kostnad.

Sony kan inte veta garanterat om efterfrågan helt plötsligt sjukts upp och därmed ökas priserna. De kan inte veta ifall det blir produktionsproblem, därmed ökar priserna. Därmed så är det en spekulation enligt analyser de har gjort på trender av prissättningarna.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Återigen, de spekulerar framtida prissättningar på dem komponenter de köper. Priser kan gå upp eller ner beroende på tillgång. Om du minns översvämningar i Thailand några år tillbaka som orsakade att det vart brist på HDD-komponenter, därmed så ökades SSD priserna då komponenterna vart bristvara och troligen de ökades i kostnad.

Beställningar och avtal sker ganska långt i förväg. Det är inte så att de sitter en vecka i förväg och skriver på avtal utan i dessa branscher handlar det om 6-12 månader.

De vet självklart vad saker de beställt de kommande månaderna kostar och om de säger att de börjar gå med vinst i juni (denna månad) så har de siffror som visar detta.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Sonys egna interna rapport kallar jag inte direkt spekulationer som fz-artikeln hänvisar till

https://www.fz.se/nyhet/286695-playstation-5-redan-pa-vag-att-gora-vinst

Men du kanske vet bättre än Sony själva

"På väg att göra vinst" = Gör ännu inte vinst. Det där är spekulationer angående juni som gjordes i maj. Om du inte förstår det, har vi inte så mycket mer att diskutera här egentligen.

Vi har alltså ännu inte facit.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

"På väg att göra vinst" = Gör ännu inte vinst. Det där är spekulationer angående juni som gjordes i maj. Om du inte förstår det, har vi inte så mycket mer att diskutera här egentligen.

Vi har alltså ännu inte facit.

Nej, men det är högst troligt att de kommer göra vinst inom den närmsta tiden. Om nu inte farsoter, jordens undergång, eller översvämningar sätter käppar i hjulen.

Poängen är att konsoller inte nödvändigtvis säljs med förlust särskilt länge, och att den gamla sanningen att "konsoller säljs med förlust, och all vinst görs på mjukvaran" inte nödvändigtvis är sann. Over and out.

Medlem

Nu spelar jag inte pc då man får lite valuta för sina dineros då en burk för knappt 5000kr gör jobbet lika fint om inte finare. Men att det släpps exklusiva ps spel till pc är väldigt välkommet då det bringar mycket Para till Sony så de kan utveckla fler exklusiva spel till sin konsol och efter några år på nacken även till pc.

Medlem
Skrivet av nils45:

Exakt :). Jag är faktiskt glad ändå att Sony äntligen släpper spel till PC, fast jag vill att dom ger oss Last Of Us, första spelet :(.

ja absolut skulle jag få välja så skulle det inte finnas så mycket exklusiva spel så länge UI och kontrollerna funkar att spela, typ Escape from tarkov är väl ett av dom spelen jag tänker på rak arm där en dosa räcker tyvärr inte till. Men om spelet funkar på maskinen så är det bara toppen om fler kan spela. Men med det sagt så håller jag hårt på att spel ska göras (bra UI etc) och allt sånt I första hand så dom passar en PC marknad sedan kan dom ändra och (dumma ner, dåligt ord jag vet men kom inte på bättre) UI kontroller etc så det går att spela på konsol, mobil, m.m

Detta är såklart min egen uppfattning ifrån att jag spelar alltid på min PC I första hand och drar mig endast att sätta mig framför konsolen när jag måste för just exklusiva spel medans jag sitter och svär över låg fps m.m =D

Liten sidenote om UI problem etc, Ta Skyrim som exempel tur är vi har moddar som kan fixa detta, men om det inte skulle vara för SKY UI till det spelet då vete fan. Mitt hjärta klarar ej av att se det horribla UI som var självklart gjort för kontroller istället för PC i åtanke.

12
Skriv svar