Detta är Windows 11!

Robot
Detta är Windows 11!

Microsoft har avtäckt nästa version av sitt operativsystem.

#microsoft, #windows-11


Medlem

Ush likt macos....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Det absolut jobbigaste med Windows 10 är de invasiva uppdateringarna. Det ska bli skönt att slippa skjuta upp omstarter.

På tidigare Windows har man också alltid kunnat välja "Update and shut down" (ja, jag är en av få som stänger av datorn varje gång jag använt den), men 10 har drivit mig till vansinne när man bara kunnat uppdatera vid en omstart.

Medlem
Skrivet av returpack:

Det absolut jobbigaste med Windows 10 är de invasiva uppdateringarna. Det ska bli skönt att slippa skjuta upp omstarter.

På tidigare Windows har man också alltid kunnat välja "Update and shut down" (ja, jag är en av få som stänger av datorn varje gång jag använt den), men 10 har drivit mig till vansinne när man bara kunnat uppdatera vid en omstart.

Om du har W10 Pro så går det att ställa in så att man väljer att ladda ner uppdateringarna manuellt, så att man aldrig behöver bekymra sig över att man ska åka på en Update & Restart eller likannde när man inte vill ha en sån. Dock så blir man fortfarande trakasserad att man bör installera uppdateringar dagligen, men det är bättre än alternativet imo.

Medlem
Skrivet av returpack:

Det absolut jobbigaste med Windows 10 är de invasiva uppdateringarna. Det ska bli skönt att slippa skjuta upp omstarter.

På tidigare Windows har man också alltid kunnat välja "Update and shut down" (ja, jag är en av få som stänger av datorn varje gång jag använt den), men 10 har drivit mig till vansinne när man bara kunnat uppdatera vid en omstart.

Jag har då alltid kunna välja uppdatera och stäng av i Windows10.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Hur är det med pris, är det gratis att uppdatera från Windows 10?

Medlem

Hoppas man kan ställa in så windows menyn är till vänster. Ser ju förjävligt ut när allt ba klumpas i mitten

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Hoppas man kan ställa in så windows menyn är till vänster. Ser ju förjävligt ut när allt ba klumpas i mitten

Det kan man

Medlem

Jag som kör MacOS just nu är mycket nöjd med vad jag såg! Stilrent och estetiskt tilltalande. Men de sa ingenting om släppdatum och pris?

Medlem

Gud snälla inte teams. Jobbar med det och vill verkligen inte ha den buggiga röran i mitt OS


signatur

Idono. That's me!

ZF
Medlem
Skrivet av Kago1316:

Hur är det med pris, är det gratis att uppdatera från Windows 10?

Det verkar i vanlig ordning rätt förvirrat.

Det senaste jag läste så bjuds fri uppdatering för Windows 7. Så att de där sista envetna typerna äntligen släpper taget!

Annars gissar jag att det kommer ett omfattande flödesschema som visar exakt vilka versioner och OEM eller ej som är berättigade.

Medlem

MacOS says hi…


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Sito:

MacOS says hi…

kan det inte säga hej? besynnerligt att macos inte pratar svenska!

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Hur är det med pris, är det gratis att uppdatera från Windows 10?

Kikar man på Microsofts sida om win 11 så står det att om datorn är kapabel att köra win 11 så får den det som en fri uppdatering hösten 2021-våren 2022.
Det gömmer sig kanske några ytterligare kriterier i faggorna kring det men inte som hag kunde hitta

Medlem
Skrivet av miffot:

Ush likt macos....

Windows är inte jättevackert... så... personligen uppskattar jag det. Jag behöver bara inte Finders, File Explorer funkar finfint men en ny design på den hade ju uppskattats och det verkar de ha gjort här. Give it to me!


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Fredede:

Om du har W10 Pro så går det att ställa in så att man väljer att ladda ner uppdateringarna manuellt, så att man aldrig behöver bekymra sig över att man ska åka på en Update & Restart eller likannde när man inte vill ha en sån. Dock så blir man fortfarande trakasserad att man bör installera uppdateringar dagligen, men det är bättre än alternativet imo.

Jag hoppas att jag inte har Pro, för då innebär det att jag missat det alternativet.

Skrivet av ivanhoe68:

Jag har då alltid kunna välja uppdatera och stäng av i Windows10.

För mig har det alternativet funnits kanske en av tio gånger. Normalt sett har det bara funnits vid omstart, vilket inneburit att jag skjutit upp uppdateringarna med flera veckor eller månader.

Medlem

Tja, då står det mellan AmigaOS 4.1 och Windows 11 med andra ord...iofs, linux när man kör en av sina Rp.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av FutileDoor:

Kikar man på Microsofts sida om win 11 så står det att om datorn är kapabel att köra win 11 så får den det som en fri uppdatering hösten 2021-våren 2022.
Det gömmer sig kanske några ytterligare kriterier i faggorna kring det men inte som hag kunde hitta

Fint, tack för infon!

Avstängd

"DirectStorage requires 1 TB or greater NVMe SSD to store and run games that uses the "Standard NVM Express Controller" driver and a DirectX 12 Ultimate GPU."

Nåt att tänka på om man ligger i funderingar på att uppgradera hårdvaran.

Medlem

DirectStorage låter riktigt intressant. Tror det kommer bli lite av en standard som kommer styra hur folk sätter ihop sina gamingdatorer framöver.

Ambassadör
Xbox

Mycket trevligt för Xbox på PC!


signatur

Jump in.

Medlem

Usch, många funktioner som jag som privatperson inte vill ha, men som säkert är jättebra för folk som jobbar med datorn...

Tack och lov att man kan ha allt nere till vänster som man alltid har haft. Ser förjävligt ut med allt centrerat!

Medlem

Hoppas man slipper tappa alla ljud-devices efter varje uppdatering. Och nej inte skit framför tangentbordet.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

TPM kravet gör ju att många kommer inte kunna installera ens.. hur tänkte dom där?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

TPM kravet gör ju att många kommer inte kunna installera ens.. hur tänkte dom där?

Jag ba "va snackar han om?"
Kolla kolla kolla.
Mitt mbb har inget TPM chip.
Har dock en TPM- connector, hittar en TPM-modul på Inet som ska passa. 145 spänn beställt och klart. Tack @swebarb!

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

TPM kravet gör ju att många kommer inte kunna installera ens.. hur tänkte dom där?

På Intel-sidan heter det TPP och har funnits sedan 2013, finns även på AMD så inga system yngre än 7-8 år borde ha problem. Behövs ingen modul.

Ion
Medlem

OBS! Innan alla springer iväg och köper TPM-moduler.. Precis som @cyprus skriver så har "nya" Intel-CPU:er TPM inbyggt i PTT (Platform Trust Technology). På mitt moderkort (Asus ROG Strix H370-I GAMING) så slår man på det i UEFI-setup under den oerhört självförklarande menyn "Advanced/PCH-FW".

Inaktiv

Väldigt inspirerat av MacOS måste man säga men jag klagar nog inte. Bryr mig inte tokmycket om mitt OS så länge jag hittar men tycker W10 varit svårare att hitta i inställningar än t ex W7.

Medlem

Woot, är fan säker på att jag läste någon från microsoft försäkra folk om att det aldrig kommer en Windows11. Att fokus skulle ligga på att förfina 10an i all evighet. Men kanske det var någon utomstående som skrev detta, kan inte efter en del sökningar hitta mitt påstådda läs.

Medlem

Ska dom ta bort tiles helt eller kan man välja om man vill ha dom?

12
Skriv svar