Halvtid 2021 – 30 spel du kanske missat

Robot
Halvtid 2021 – 30 spel du kanske missat

Vi rotar fram första halvårets doldisar lagom till semestern.

#2021, #halvtid, #lista, #speltips


Medlem

Bra lista. Där fanns ett gäng med spel som jag nog ska testa i sommar. Curse of the Deads Gods såg intressant ut. Påminner mig lite om det första Torchlight av någon anledning.


signatur

PSN: MrOakenborn

Moderator | Testpilot

Bra tips! Hittade några spel jag ska testa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det släpptes 4:e december, så det är egentligen från förra året, men jag tipsar ändå gärna om Suzerain också. Mycket bra korsning av CYOA och RPG på temat politik där spelarens val har betydelse på riktigt (i kontrast till den uppsjö spel där dina val sägs ha betydelse men egentligen inte har det).

Medlem

Guilty Gear Strive hade förtjänat en plats på listan.
Jävligt bra fightingspel med grym implementering av rollback netcode.

Medlem

Curse of the dead gods är SÅ bra!

Skribent
Skrivet av Dischange:

Guilty Gear Strive hade förtjänat en plats på listan.
Jävligt bra fightingspel med grym implementering av rollback netcode.

Bra tips. Jag har inte hunnit testa det än.

Medlem

Inte spelat alla, men dåligt med kioskvältare va? Narita Boy gillade jag.

Redaktör
Skrivet av perihelion74:

Inte spelat alla, men dåligt med kioskvältare va? Narita Boy gillade jag.

Tanken med listan är just att lyfta intressanta, mindre spel. Och att folk tipsar i kommentarerna.


signatur
Skribent

Turnip Boy Commits Tax Evasion är ett fantastiskt namn. Har legat på min wishlist på Steam ett tag. Och nu plitar jag även dit Minit Fun Racer (älskade Minit!) och Everhood. Det tackar jag för!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Fan då. Jag som redan spenderat tillräckligt på steams sommar rea... 🙄. Nåväl, bara öppna plånkan.

Skribent
Skrivet av Draconis:

Fan då. Jag som redan spenderat tillräckligt på steams sommar rea... 🙄. Nåväl, bara öppna plånkan.

Om jag ska vara pank så måste alla andra också vara det

Gnällkuk

typ 90% är pixelgrafik eller liknande...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

typ 90% är pixelgrafik eller liknande...

Det är ju väldigt vanligt i mindre titlar, så det är inte så konstigt. Hela tanken med artikeln är ju just att tipsa om det som inte är stora titlar, och som vi inte har recenserat här på FZ, men som förtjänar lite uppmärksamhet ändå.

Vi ser ju också gärna att folk lägger till sina tips här i tråden, om du har några som du vill dela med dig av.

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Kilman:

Det är ju väldigt vanligt i mindre titlar, så det är inte så konstigt. Hela tanken med artikeln är ju just att tipsa om det som inte är stora titlar, och som vi inte har recenserat här på FZ, men som förtjänar lite uppmärksamhet ändå.

Vi ser ju också gärna att folk lägger till sina tips här i tråden, om du har några som du vill dela med dig av.

Lite för vanligt om du frågar mig. Det har ju sin charm, absolut och jag kan förstå att det kanske inte är lika mycket jobb som något mer modernt men jag tycker det börjar kännas väldigt tjatigt, ungefär som när alla spel hade något zombie-läge eller var ett zombiespel för några år sedan.

Vet inte om jag kan komma på att jag spelat så mycket mer som är värt att nämnas som inte redan tagits upp här, det ska i så fall vara Griftlands


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Grym artikel och många bra tips! Tack Joakim, du är en riktigt klippa.

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Lite för vanligt om du frågar mig. Det har ju sin charm, absolut och jag kan förstå att det kanske inte är lika mycket jobb som något mer modernt men jag tycker det börjar kännas väldigt tjatigt, ungefär som när alla spel hade något zombie-läge eller var ett zombiespel för några år sedan.

Vet inte om jag kan komma på att jag spelat så mycket mer som är värt att nämnas som inte redan tagits upp här, det ska i så fall vara Griftlands
https://www.youtube.com/watch?v=ufl14_Ne5Lg

Men vafan! Jag hade ju med Griftlands i min lista, men jag måste ha råkat ta bort det av misstag när jag rensade bort titlar för att få ner antalet till jämna 30. Griftlands är riktigt bra, tack för att du nämnde det här nu när jag droppade bollen på det.

Och jo, jag kan förstå om folk blir less på pixligheterna, då de ju kommer med ett retrobagage och det finns gott om sämre titlar som mest försöker falla tillbaka på slentrian-nostalgi. Även om jag personligen inte riktigt får nog av pixelgrafik i sig, lika lite som jag får nog av mer moderna 3D-motorer. Är det bra så är det bra, typ. Men jag skulle vilja se fler spel i mellanbudgetkategorin. Spel som har sina brister, som kanske gapar över för mycket, men som har hjärta och charm istället för påkostad puts - som Biomutant eller Terminator: Resistance. Två spel av medelstora utvecklare, som fått blandad kritik men som jag gillar trots bristerna.

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Kilman:

Men vafan! Jag hade ju med Griftlands i min lista, men jag måste ha råkat ta bort det av misstag när jag rensade bort titlar för att få ner antalet till jämna 30. Griftlands är riktigt bra, tack för att du nämnde det här nu när jag droppade bollen på det.

Och jo, jag kan förstå om folk blir less på pixligheterna, då de ju kommer med ett retrobagage och det finns gott om sämre titlar som mest försöker falla tillbaka på slentrian-nostalgi. Även om jag personligen inte riktigt får nog av pixelgrafik i sig, lika lite som jag får nog av mer moderna 3D-motorer. Är det bra så är det bra, typ. Men jag skulle vilja se fler spel i mellanbudgetkategorin. Spel som har sina brister, som kanske gapar över för mycket, men som har hjärta och charm istället för påkostad puts - som Biomutant eller Terminator: Resistance. Två spel av medelstora utvecklare, som fått blandad kritik men som jag gillar trots bristerna.

Haha, så kan det gå! Jag har inget emot pixelspelen i sig, har lagt massor av timmar på loop hero det är bara det att jag känner mig väldigt mätt på det och att jag tycker att det blir svårare att urskilja om det är av budget eller medveten artistisk inriktning.

Här kommer fö ett gäng med indie-titlar att hålla ögonen på.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag har lirat Sniper Ghost Warrior: Contracts 2 och utvecklaren (CI Games) har verkligen fått till ett riktigt skönt "GunPlay". Det känns som att man är en riktig sniper i spelet. Väldigt skön känsla i vapnen. Redan från Contracts 1 som släpptes 2019 hade vapenkänslan förbättrats enormt mycket jämfört med Sniper Ghost Warrior 3.

Contracts 1 var ett bra spel och Contracts 2 är en förbättring i alla detaljer. Tyvärr är banorna sämre. Det finns 5 stycken banor/missions likt Contracts 1. Däremot är endast 2 av de open world "Classic Contract" missions och de andra 3 är "Long Shot Contract" där banorna är väldigt begränsade då du mestadels ska ligga på ett ställe och prickskjuta dina mål på väldigt långt avstånd. I "Classic Contract" så får du välja helt hur du vill wastea dina måltavlor. Antingen att smyga upp bakom de o sticka kniven i halsen eller skjuta de på längre avstånd. Personligen tycker jag de klassiska uppdragen är betydligt roligare än long shot kontrakten. Contracts 1 hade alla 5 uppdragen som stora öppna missions i classic contracts form.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Vet inte om det passar på den här listan, men PC-versionen av Days Gone är verkligen fantastisk. Köpte det aldrig på PS4 pga de dåliga omdömena, men PC-versionen är verkligen ett fantastiskt spel. I 4K och 60fps är den amerikanska vildmarken vrålsnygg och jag har inte varit så engagerad i ett open-world spel sedan BoTW. Spela på hög difficulty så blir det en riktig utmaning där varje enskild zombie är farlig. Riktigt grymma karaktärer dessutom.

Medlem

Hej,

Nu har jag inte tid att lira alls just nu pga flytt men en sån här lista är ju så GULD att ha till en regnig dag när man helt plötslig har några timmar över och man inte lyckas komma på ett enda spel man vill spela. TACK!!

//T

Moderator | Testpilot

Vill slå ett slag för Buddy Simulator 1984!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av arelion:

Vet inte om det passar på den här listan, men PC-versionen av Days Gone är verkligen fantastisk. Köpte det aldrig på PS4 pga de dåliga omdömena, men PC-versionen är verkligen ett fantastiskt spel. I 4K och 60fps är den amerikanska vildmarken vrålsnygg och jag har inte varit så engagerad i ett open-world spel sedan BoTW. Spela på hög difficulty så blir det en riktig utmaning där varje enskild zombie är farlig. Riktigt grymma karaktärer dessutom.

Håller med. Det är enformigt efter ett tag och storyn är ...sådär. Det är ändå underhållande och spännande!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

1
Skriv svar