Analytiker: 8 miljoner Xbox Series X/S sålda

Robot
Analytiker: 8 miljoner Xbox Series X/S sålda

Inofficiell siffra, men hårdvaruförsäljningen stiger brant mot förra året.

#kvartalsrapport, #microsoft, #xbox-one, #xbox-series


Medlem

Jag hade jättegärna köpt en också, men den kommer ju aldrig in i lager till normalt pris.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

För tidigt att säga om det är värt att äga en xbox. Det beror helt på hur Microsoft-exklusiva spelen blir som kommer ut från de nyförvärvade studiosarna som ex. Besthesda. Det kan dröja 2-3 år innan det ger klarhet. Tvärtom är det för Sony som kört spelexklusivt under en längre tid och det kanske är anledningen till varför en del känner sig tryggare med en Playstation än en Xbox.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Jag har lyxen av att ha både en PS5 och en Series X sen release, båda är fantastiska konsoler i sin egen rätt. Dom har valt olika approach vilket jag uppskattar, det ger en roligare helhetsbild för mig.
Men tråden handlar om Series X och jag är oerhört nöjd med både konsolen, kontrollern samt tjänsten All Access/game pass vilket har förändrat mitt förhållningssätt till spel drastiskt.

Inaktiv
Skrivet av Kris:

För tidigt att säga om det är värt att äga en xbox. Det beror helt på hur Microsoft-exklusiva spelen blir som kommer ut från de nyförvärvade studiosarna som ex. Besthesda. Det kan dröja 2-3 år innan det ger klarhet. Tvärtom är det för Sony som kört spelexklusivt under en längre tid och det kanske är anledningen till varför en del känner sig tryggare med en Playstation än en Xbox.

Om det är just Bethesda du är sugen på kommer deras nästa storspel redan nästa år.

Redaktör
Skrivet av Kris:

För tidigt att säga om det är värt att äga en xbox. Det beror helt på hur Microsoft-exklusiva spelen blir som kommer ut från de nyförvärvade studiosarna som ex. Besthesda. Det kan dröja 2-3 år innan det ger klarhet. Tvärtom är det för Sony som kört spelexklusivt under en längre tid och det kanske är anledningen till varför en del känner sig tryggare med en Playstation än en Xbox.

Ser man bara på själva konsolen så är den grymt bra: kraftigt förbättrade laddtider (både X och S), och båda presterar bra (särskilt X förstås). (Gäller även PS5 för den delen.) Men svårare att motivera köp om man är ute efter helt nya spel, och har man en pc minskar behovet också. Spelmässigt blir det ju bättre med Forza och Halo inom kort, och fler stortitlar kommer ju vad det lider. Men största behållningen nu tycker jag laddtiderna är.


signatur
Medlem
Skrivet av Kris:

För tidigt att säga om det är värt att äga en xbox. Det beror helt på hur Microsoft-exklusiva spelen blir som kommer ut från de nyförvärvade studiosarna som ex. Besthesda. Det kan dröja 2-3 år innan det ger klarhet. Tvärtom är det för Sony som kört spelexklusivt under en längre tid och det kanske är anledningen till varför en del känner sig tryggare med en Playstation än en Xbox.

Inte för att starta något onödigt. Men i år har Sony varit lite lata på exklusiviteter. Microsoft/Xbox har faktiskt släppt flera exklusiva spel i Xbox ekosystem. Men skillnaden är nästan minimal. 24 för Sony och 27 för Xbox. Allt ifrån smått och gott till stort och dyrt. Något för alla smaker. Det inkluderar Forza Horizon 5 i november och Halo Infinite i december.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ser inga Sony-fanboys bland kommentarerna, bara din kommentar som försöker styra konversationen dit. Tror de flesta är med på att försäljningssiffror är ganska menlösa medan konsolerna knappt går att få tag på.

Gjorde mitt bästa, men det var dött på den fronten idag.
Är det så segt att få tag på fortfarande? Har alla som förhandsbokat fått sina. Jag köpte båda utan att behöva boka dom från EG.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ser man bara på själva konsolen så är den grymt bra: kraftigt förbättrade laddtider (både X och S), och båda presterar bra (särskilt X förstås). (Gäller även PS5 för den delen.) Men svårare att motivera köp om man är ute efter helt nya spel, och har man en pc minskar behovet också. Spelmässigt blir det ju bättre med Forza och Halo inom kort, och fler stortitlar kommer ju vad det lider. Men största behållningen nu tycker jag laddtiderna är.

Det är ju precis det som är problemet för Xbox att flera redan sitter på en skaplig speldator och då blir det "kaka på kaka" att köpa en Xblox. Det spelet jag hade kunnat tänka mig att spela i Microsoftmiljö är Flightsimulator men vad jag har hört rullar det bättre på dator än på Xbox.

Laddtider är bra på PS5 med plus att du får fler Playstation-exklusiva spel som utmärker sig som ex. Souls-serien och Returnal. Xbox förlorar i flera kategorier när det gäller valet mellan Xbox och PS5 enligt mig.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Om det är just Bethesda du är sugen på kommer deras nästa storspel redan nästa år.

Tänkte mer på något i deras kändaste serie Fallout. Det lär dröja ett tag och jag skrev 2-3 år eftersom vi fortfarande inte vet hur exklusiva Microsoft tänker sig att deras spelsläpp kommer att vara i framtiden medan med Sony vet vi redan hur exklusiva de är. På så vis ett säkrare kort.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Inte för att starta något onödigt. Men i år har Sony varit lite lata på exklusiviteter. Microsoft/Xbox har faktiskt släppt flera exklusiva spel i Xbox ekosystem. Men skillnaden är nästan minimal. 24 för Sony och 27 för Xbox. Allt ifrån smått och gott till stort och dyrt. Något för alla smaker. Det inkluderar Forza Horizon 5 i november och Halo Infinite i december.

Jag tycker Demonsouls och Returnal är ganska bra exempel på nyligen utkomna exklusiviteter från Sony som inte direkt visar att de är lata. Dessutom håller spelen extremt hög nivå sett till expertrecensioner och användarrecensioner, långt högre än många andra spel.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Inaktiv
Skrivet av Kris:

Tänkte mer på något i deras kändaste serie Fallout. Det lär dröja ett tag och jag skrev 2-3 år eftersom vi fortfarande inte vet hur exklusiva Microsoft tänker sig att deras spelsläpp kommer att vara i framtiden medan med Sony vet vi redan hur exklusiva de är. På så vis ett säkrare kort.

Hur tänker du nu? Vi vet ju att allt från xbox kommer till PC. Sony kör ju mer och mer PC men lite oklart vad som kommer. Idag kom en nyhet ut att Sony skapat "PlayStation PC". Så är det något som är osäkert är det väl Sonys exklusiva?

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Vilka är dessa 24 respektive 27 exklusiva förstapartspel till PS och XB i år?

Nja du

Notera att han skriver "Xbox ekosystem" vilket troligen även inkluderar spel som enbart släppts till PC (via GamePass) :).
Skulle dock, som du säger, vara intressant att veta vilka spel som åsyftas.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Hur tänker du nu? Vi vet ju att allt från xbox kommer till PC. Sony kör ju mer och mer PC men lite oklart vad som kommer. Idag kom en nyhet ut att Sony skapat "PlayStation PC". Så är det något som är osäkert är det väl Sonys exklusiva?

Tror du missuppfattar. Vi vet inte alls om Microsoft framtida spel kommer kunna spelas cross-plattform och på Playstation, eftersom Microsoft tydligt positionerat sig som en motpol till Sony i och med köpet av större spelstudios. Medan Sony har ju länge kört exklusivt för Playstation utan att göra det möjligt för cross-plattform till Xbox.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Redaktör
Skrivet av Kris:

Det är ju precis det som är problemet för Xbox att flera redan sitter på en skaplig speldator och då blir det "kaka på kaka" att köpa en Xblox. Det spelet jag hade kunnat tänka mig att spela i Microsoftmiljö är Flightsimulator men vad jag har hört rullar det bättre på dator än på Xbox.

Laddtider är bra på PS5 med plus att du får fler Playstation-exklusiva spel som utmärker sig som ex. Souls-serien och Returnal. Xbox förlorar i flera kategorier när det gäller valet mellan Xbox och PS5 enligt mig.

Hur MS Flight Sim rullar på dator beror vädligt mycket på datorn. Men ja, Xboxen fyller ingen riktig funktion utöver smidigheten om man har en spel-pc. Däremot är den, framförallt Series S, ett svinbra köp med Game Pass om man vill ha en modern konsol med många spel för lite pengar, där finns ingen konkurrens. Men många här på FZ har pc och minst en konsol, då är Xboxen kanske mindre attraktiv.

PS5 har fler nya lockande storspel nu ja, men det kommer ju i alla fall två tunga pjäser till Xbox nu. Det kan dröja innan MS är ifatt, men framtiden är högintressant där också.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_118566:

Hur tänker du nu? Vi vet ju att allt från xbox kommer till PC. Sony kör ju mer och mer PC men lite oklart vad som kommer. Idag kom en nyhet ut att Sony skapat "PlayStation PC". Så är det något som är osäkert är det väl Sonys exklusiva?

Om du vill spela Returnal och Far Cry 6 på en och samma konsol kan du göra det på PS5 men inte på Xbox. Förstår du hur jag tänker?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Frilansare

Rensat på onödiga kommentarer. Håll er till ämnet, och pika inte varandra!

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Vilka är dessa 24 respektive 27 exklusiva förstapartspel till PS och XB i år?

Nja du

Kollade på en lista över det som har/ska släppas 2021 och vid utannonsering stod som "Xbox exclusive"
Xbox/PC GamePass
Adios
The Artful Escape
The Ascent
The Big Con
CrossfireX
Dead Static Drive
Echo Generation
ExoMecha
Exo One
The Gunk
Halo: Infinite
The Last Stop
Lake
Little Witch in the Woods
The Medium
Microsoft Flight Simulator
Psychonauts 2
RPG Time
Sable
Scorn
She Dreams Elsewhere
Shredders
Song of Iron
Tunic
Twelve Minutes
Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy
Warhammer 40K: Darktide
Way to the Woods
The Wild at Heart

Medlem

Det är väl kanon att alla konsoler säljer och att det finns lite konkurrens. Att Microsoft kommer sälja lite mindre konsoler än Sony och Nintendo ser jag mer som självklart i och med att gamepass och deras exklusiva spel kommer på PC. Känns som Sony går den vägen också men mer fördröjning kanske. Bara Nintendo som kör stenhårt på sin plattform.

Laddtider och 60fps är det bästa hittills med nya generationen.

Medlem
Skrivet av Kris:

Det är ju precis det som är problemet för Xbox att flera redan sitter på en skaplig speldator och då blir det "kaka på kaka" att köpa en Xblox. Det spelet jag hade kunnat tänka mig att spela i Microsoftmiljö är Flightsimulator men vad jag har hört rullar det bättre på dator än på Xbox.

Laddtider är bra på PS5 med plus att du får fler Playstation-exklusiva spel som utmärker sig som ex. Souls-serien och Returnal. Xbox förlorar i flera kategorier när det gäller valet mellan Xbox och PS5 enligt mig.

Jag tror inte det är ett problem för dem alls faktiskt. Har du en speldator och köper gamepass (eller styckköper spel från dem) så är de glada oavsett om du köpt hårdvara i form av en konsol eller inte. Jag tror inte heller att det är de som redan har kraftiga speldatorer som är primära målgruppen för just spelkonsolerna.

Personligen spelar jag mest på konsol nu för tiden då jag tappat intresse för fps (där mus dock föredras). Rpg, platform spel och racing tycker jag är nice med kontroll och då sitter jag hellre skönt i soffan. Det som blir på dator är dota och AoE.

Gällande exklusiva spel så är det ju givetvis en smaksak. Du tar upp just souls och returnal, vilket verkligen är upp till personlig smak. Jag kan nästan inte ens förstå att man gillar den typen av spel, men jag misstänker att lika många inte förstår min spelsmak heller. Jag valde Xbox som primär spelmaskin den här generationen då min One användes mer än PS4 förra. Och eftersom jag älskar Bethesda så känns det som ett bra val om jag blickar framåt. Jag kommer kanske köpa en ps5 senare om de släpper några exklusiva som gör det värt det dock, förra gen hade jag allt. Och då har jag som sagt även en pc, men träsmaken i rumpan efter en hel dag på jobbet gör att jag väldigt sällan vill använda den på fritiden längre.

Medlem

Demon's Souls och Bloodborne är exklusiva för Sony/PS.

Dark Souls är det inte.

Ej heller Elden Ring och Sekiro om vi nu ska räkna med dem.

Rätt ska vara rätt.

Medlem
Skrivet av Kris:

Det är ju precis det som är problemet för Xbox att flera redan sitter på en skaplig speldator och då blir det "kaka på kaka" att köpa en Xblox. Det spelet jag hade kunnat tänka mig att spela i Microsoftmiljö är Flightsimulator men vad jag har hört rullar det bättre på dator än på Xbox.

Laddtider är bra på PS5 med plus att du får fler Playstation-exklusiva spel som utmärker sig som ex. Souls-serien och Returnal. Xbox förlorar i flera kategorier när det gäller valet mellan Xbox och PS5 enligt mig.

Skrivet av Tomas Helenius:

Hur MS Flight Sim rullar på dator beror vädligt mycket på datorn. Men ja, Xboxen fyller ingen riktig funktion utöver smidigheten om man har en spel-pc. Däremot är den, framförallt Series S, ett svinbra köp med Game Pass om man vill ha en modern konsol med många spel för lite pengar, där finns ingen konkurrens. Men många här på FZ har pc och minst en konsol, då är Xboxen kanske mindre attraktiv.

PS5 har fler nya lockande storspel nu ja, men det kommer ju i alla fall två tunga pjäser till Xbox nu. Det kan dröja innan MS är ifatt, men framtiden är högintressant där också.

Förstår inte hur ni tänker. Det är ju just för att jag och damen har en varsin speldator som vi även har en varsin xbox. En game pass subscription, där kan jag spela mina brumbrum samt 3e personsspel på xboxen i sängen innan läggdags och spela fps eller ascent, gear tacticts osv på PC.
PS4 Pron har legat urkopplad på en hylla i över ett år.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Varför redovisar de inte X och S för sig? Förmodligen för att de räknar "skeppat till butik" och där ligger series S och samlar damm över hela världen.

Redaktör
Skrivet av lars_kongo:

Varför redovisar de inte X och S för sig? Förmodligen för att de räknar "skeppat till butik" och där ligger series S och samlar damm över hela världen.

Microsoft redovisar inte konsolförsäljningen överhuvudtaget, 8 miljoner är en uppskattning av en branschanalytiker.


signatur
Redaktör
Skrivet av Issue:

Förstår inte hur ni tänker. Det är ju just för att jag och damen har en varsin speldator som vi även har en varsin xbox. En game pass subscription, där kan jag spela mina brumbrum samt 3e personsspel på xboxen i sängen innan läggdags och spela fps eller ascent, gear tacticts osv på PC.
PS4 Pron har legat urkopplad på en hylla i över ett år.

Ni är kanske typiska för FZ, ni två, men folk här är ju väldigt spelintresserade. Gemene man tror jag inte lyxar till det med två system för samma spelutbud, då tror jag fler är benägna att välja en PS eller Switch till sin pc (om de ändå har flera spelsystem). Och för de som bara ska ha ett system är Series S (och X) oslagbart med Game Pass ekonomiskt sett.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ni är kanske typiska för FZ, ni två, men folk här är ju väldigt spelintresserade. Gemene man tror jag inte lyxar till det med två system för samma spelutbud, då tror jag fler är benägna att välja en PS eller Switch till sin pc (om de ändå har flera spelsystem). Och för de som bara ska ha ett system är Series S (och X) oslagbart med Game Pass ekonomiskt sett.

Xbox är även bra om man har PC och behöver ha lite flexibilitet. Då kan du spela många av spelen på pcn ifall barn/fru ska se på Bolibompa/äntligen hemma på tvn där konsolen är.
Har du en playstation+pc behöver du köpa spelen två gånger alternativt spela något du inte var sugen på de gånger tvn är upptagen.
Är så min bror kör, med sin xbox one+pc. Jag bor än så länge själv så behöver inte bry mig om sånt som tur är. Jag spelar spelen där de passar tredjeperson, bilspel och sport körs på konsol och resten på pc.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Och för de som bara ska ha ett system är Series S (och X) oslagbart med Game Pass ekonomiskt sett.

Beror ju på hur man ser det, du får fler och bättre spel billigare med ps5 digital och psnow. Kan även slänga in psplus så vi kommer upp i samma pris som gamepass på års abonnemang.

Du får däremot nyare spel släpp på gamepass.

Folk har tyvärr dålig koll på psnow för att Sony inte marknadsför det.

Ingen pratar om xbox utan bara om gamepass då det är det enda dom marknadsför.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag tror inte det är ett problem för dem alls faktiskt. Har du en speldator och köper gamepass (eller styckköper spel från dem) så är de glada oavsett om du köpt hårdvara i form av en konsol eller inte. Jag tror inte heller att det är de som redan har kraftiga speldatorer som är primära målgruppen för just spelkonsolerna.

Personligen spelar jag mest på konsol nu för tiden då jag tappat intresse för fps (där mus dock föredras). Rpg, platform spel och racing tycker jag är nice med kontroll och då sitter jag hellre skönt i soffan. Det som blir på dator är dota och AoE.

Gällande exklusiva spel så är det ju givetvis en smaksak. Du tar upp just souls och returnal, vilket verkligen är upp till personlig smak. Jag kan nästan inte ens förstå att man gillar den typen av spel, men jag misstänker att lika många inte förstår min spelsmak heller. Jag valde Xbox som primär spelmaskin den här generationen då min One användes mer än PS4 förra. Och eftersom jag älskar Bethesda så känns det som ett bra val om jag blickar framåt. Jag kommer kanske köpa en ps5 senare om de släpper några exklusiva som gör det värt det dock, förra gen hade jag allt. Och då har jag som sagt även en pc, men träsmaken i rumpan efter en hel dag på jobbet gör att jag väldigt sällan vill använda den på fritiden längre.

De som gillar souls-spelen och returnal gör det troligen för att de spelen erbjuder något annat än vad stora mängden mainstreamspel erbjuder. Det kommer bli ännu tuffare i framtiden att få tillråckligt med spelare att spela spel och då gäller det att sticka ut och erbjuda något annorlunda exempelvis som Souls och Returnal gör.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Undra om de räknar in de maskinerna de satt för att köra X cloud för ut till kund finns det ju inte många att tillgå direkt..

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Har du en playstation+pc behöver du köpa spelen två gånger alternativt spela något du inte var sugen på de gånger tvn är upptagen.

Liten rättelse där bara.
Man kan enkelt köra sina Playstation spel på en PC via remoteplay. Så man behöver inte köpa samma spel 2 gånger.
Remoteplay finns även till mobiler och surfplattor. Man behöver inte ens vara på samma nätverk.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

12
Skriv svar